SOC-meter for Android

Startet av Sverre_E, tirsdag 14. mai 2013, klokken 11:43

« forrige - neste »

cra

Oppskriften på hvilke pinner som skulle hvor ligger der ute (link i denne tråden til og med, kanskje?), så det burde ikke være noen stor risk forbundet med det. :)  Bare å kutte kabelen på midten, måle seg fram på lederne vha. dertil egnet redskap (jeg bruker diodetes-funksjonen på multimeteret til alt slikt) og lodde sammen. Krympestrømpe rundt loddingene (og rundt hele bunten til slutt for pent resultat), og så er du good to go. Kan til og med nytte høvet til å forlenge/korte inn kabelen etter behov. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sla

Sitat fra: RuneW på onsdag 05. juni 2013, klokken 10:05
Sitat fra: sla på onsdag 05. juni 2013, klokken 09:40
Og på linken under finner man kabler som ikke koster allverden som man kan manipulere for å lese EV CAN BUS.

Hva legger du i "manipulere" her? At man kan lodde og kose seg på extension-kabelen istedenfor OBD/BT adapteret, eller at disse kablene er ferdig laget for dette?

Ja, f.eks lodde slik at man kan lese ut EV CAN BUS coder istedenfor CAR CAN BUS coder med samme adapter.
Oppskriften ser det ut som fins her: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=8&t=4131
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

RuneW

Sitat fra: sla på onsdag 05. juni 2013, klokken 12:08
Ja, f.eks lodde slik at man kan lese ut EV CAN BUS coder istedenfor CAR CAN BUS coder med samme adapter.
Oppskriften ser det ut som fins her: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=8&t=4131

Sitat
The primary CAN bus is on the standardized (J2284) connector pins, CAN-L (14) and CAN-H (6). Most off-the-shelf CAN car adapters will use this wire pair exclusively.
...
The second bus is the "EV CAN". This is on Discretionary pins in the DLC: EV CAN-L (12), EV CAN-H (13).
This bus has communication including the VCM, HVBAT, OBC, and TCU.

Så oppskriften er å bytte 14 med 12 og 6 med 13?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

sla

Sitat fra: RuneW på onsdag 05. juni 2013, klokken 12:45
Sitat fra: sla på onsdag 05. juni 2013, klokken 12:08

Sitat
The primary CAN bus is on the standardized (J2284) connector pins, CAN-L (14) and CAN-H (6). Most off-the-shelf CAN car adapters will use this wire pair exclusively.
...
The second bus is the "EV CAN". This is on Discretionary pins in the DLC: EV CAN-L (12), EV CAN-H (13).
This bus has communication including the VCM, HVBAT, OBC, and TCU.

Så oppskriften er å bytte 14 med 12 og 6 med 13?

Det er også min foreløpige konklusjon. Om Appen klarer å lese EV CAN BUS koder vet jeg igrunn ingenting om...
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

sameier

Har kjøpt blåtann adapter, lastet inn app og fått koplet dette sammen. Alt virker ok. Men, etter cirka 2 minutter kjøring får jeg opp "waiting 4 leaf data" nede i høyre hjørne. Slik står den til jeg enten skrur bilen av/på eller restarter app. Noen andre med samme erfaring??

Starfox

Noen som har prøvd å lodde om ? sitter her og vurdere å skjære på og bytte om men lurer på om noen kan si 100% hvilke pinne som skal byttes om.

Starfox

jeg lodder, noen som vil være første leafen og stikke den i ?

Starfox

Dånn nå står den i bilen pg EV er valg i menye  men hva som skal være forskjell

Starfox

Tatt med EV-can etter en liten tur. Akkurat likt som før.

Starfox

Er vel den log filen som blir mere intresang når man ha EV'en

Starfox

Sitat fra: Starfox på torsdag 06. juni 2013, klokken 00:22
Fant utav det. Kan skrive litt om det imorgen vist ingen kommer meg i forkjøpet

Kryten

Sitat fra: Starfox på torsdag 06. juni 2013, klokken 00:22

Man får vel også hentet ut både CAP og GIDS direkte frem for utregnet som med CAR-CAN.

Fikk min ELM327 fra DX (mini utgave som er limt) og appen viser 100 ++ på CAP men når jeg kjørte til morgen i dag med litt rettet Ah i innstillinger (til 67.5) SOC ble 90.5% og GIDS var 280. Ble litt satt ut. Derfor har jeg litt større tro på EV-CAN, så her skal det moddes..
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

RuneW

Sitat fra: Kryten på torsdag 06. juni 2013, klokken 08:55
Fikk min ELM327 fra DX (mini utgave som er limt)[...]

Hvis det er den samme som jeg har så er den ikke limt (hvis det er lokket du mener da). Det er en skjøt der og du kan vippe av lokket. Men det er ikke så lett å modde den likevel... Mulig det går an å få ut hele skiten ved å "trykke ut" pinnene og komme litt bedre til da?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

cra

Jeg har en som ser helt lik ut, men som er lilmt. Det er i alle fall ikke mulig å se at der er slike låsehaker (antar et du ser dem gjennom lokket, RuneW?) og når jeg dro kniven i skjøten kunne jeg se at limet løsnet. Kretsen på toppen ser også litt annerledes ut enn på din.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Sitat fra: cra på torsdag 06. juni 2013, klokken 09:51
Jeg har en som ser helt lik ut, men som er lilmt. Det er i alle fall ikke mulig å se at der er slike låsehaker (antar et du ser dem gjennom lokket, RuneW?) og når jeg dro kniven i skjøten kunne jeg se at limet løsnet. Kretsen på toppen ser også litt annerledes ut enn på din.

Det er ikke helt usannsynlig at det er en del varianter ute og går nei... Jeg så ikke hakene før jeg løsnet på lokket. Ikke så jeg etter heller for jeg antok at det var limt...  ;D
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA