Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av petersv, søndag 12. mai 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

ducktolate

Chemical Guys har et produkt som heter waterspot remover.

Resistes

Sitat fra: HaraldT på torsdag 14. mai 2015, klokken 22:16
I dag hadde jeg en skikkelig vask av bilen. For 1 år siden la jeg på Gtechniq C1 +Exo v2. Fremdeles er beadingen svært god og bilen er blank og lett å holde ren. I direkte sollys ser jeg at det har kommet til litt vaskeriper (sort bil), men jeg tenker at jeg vil vente et år til før jeg polerer opp igjen. I tillegg ser jeg også rester av små vannperler som har tørket inn i lakken. Jeg tørket bilen i dag med mikrofiber, men merkene fra tidligere henger igjen. Er det noe som effektivt fjerner dette uten å ta lakkforseglingen? Jeg ser også spor etter diverse urenheter i lakken. Er det noe å gjøre som ikke medfører polering pånytt? Jeg ser det kun i direkte sollys, i skygge er den speilblank.
Waterspot remover fra Kamikaze gjør akkurat det , tar vannmerker uten å skade lakkforseglingen.
http://www.esotericcarcare.com/kamikaze-water-spot-remover/
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

HaraldT

Takk for tips, da skal jeg handle inn og teste ut.

krister461

Sitat fra: HaraldT på fredag 15. mai 2015, klokken 10:20
Takk for tips, da skal jeg handle inn og teste ut.
Gi oss en lyd når du har fått testet.

dragmore

Var innom Carshine idag og fikk tilbud på Ditech + en delvis folieringspakke til Tesla (bak, skjørt på siden pga. hjulsprut etc..).. Ca. 9.800,- ink mva totalt.. Noen oppinions? Dyrt, bortkasta, eller er dette bra?

Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

OnlyOne

Jeg behandlet en bil for noen måneder siden med Ditec, men er ikke fornøyd. Den så veldig bra ut når jeg hentet den, men jeg er egentlig mer opptatt av hvordan den ser ut, og hvordan den er å vaske etter noen uker/måneder.
Og den biten er jeg ikke fornøyd med.

Når det er sagt, så har jeg ikke så mye personlig erfaring med de mer profesjonelle proudktene, så det gjenstår å se om de er noe bedre..
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

Havebigfun

Hvis man går ca 1100 svar tilbake i denne tråden er det flere (sannsynlig) kompetente medlemmer som ikke anbefaler Ditec, bla a fordi det etterhvert flasser av- om man gjennomfører anbefalt vedlikeholdsopplegg.
Ser ut som om de med Opticoat er de mest fonøyde av de som har coating.

dragmore

Ja, skulle gjerne hatt opticoat... Men ingen på sørlandet har dette..
Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

Resistes

Sitat fra: dragmore på søndag 17. mai 2015, klokken 23:29
Ja, skulle gjerne hatt opticoat... Men ingen på sørlandet har dette..
Ta inn en natt på hotell i Sandefjord eller i Tønsberg , en fin kveld på byen . Neste morgen er bilen klar , vi er bare 3 timer  unna Kristiandsand S :) Sånn vi må gjøre det når vi besøker Dyreparken :)
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

mr.rs4

Jammen det koster en fot og en arm,da?
Hva betaler dere, og Hva får dere av behandling?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Resistes

#1180
Sitat fra: mr.rs4 på mandag 18. mai 2015, klokken 08:21
Jammen det koster en fot og en arm,da?
Hva betaler dere, og Hva får dere av behandling?

Kan ikke svare for andre bilpleiere men eksempel hos oss på ny elbil for Opti Coat
Vask , rens av lakk, polering 1 steg med primer for Opti Coat 1795 (tilsvarer en polering med lakkrens for 2800 hos andre her i distriktet) Dette må alle ha uansett lakkforsegling , er det mer å polere blir det vurdert individuelt .
Opti Coat Pro (lakkforseglingen) 3990 (normalt 4490 ,sedan/st.vogn)
Opti Coat har fått en tilleggsprodukt som heter plus og gir ekstra blankhet og vannmotstand den er normalt
2500 , men er priset til elbil for 2000.

De som kommer inn med nybil koster som oftest totalt 5785 inkl mva. for en standard behandling som er garantert 5 år men varer lett mye lengre , om det er dyrt kan eg ikke gi eksakt svar på
Velger du å polere og vokse selv så er du i 2000 for en god polermaskin.
Går lett tilsvarende pris i mikrofiber poleringsputer polish og evnt voks på den tida.
Og den er ikke spesiellt mer motstandsdyktig mot riper og feks fugleskitt.



Priseksempel fra en konkurrent  (med etterbehandling hver 12-18 mnd)
5400 (cosmic 18mnd etterbehandling 2800) etter 6 år 16600 totalt
(tilsvarer Opti Coat Glosscoat som og har 2 år levetid ca)
4500 (meguiars Deep Crystal 18 mnd etterbehandling 2500) etter 6 år 14500
4500 (meguiars #21 12 mnd etterbehandling ) etter 5 år 14500

Ingen av disse har motstand mot kjemikalier og vaskemiddler på lik linje med de keramiske lakkforseglingene.
Cosmic har litt av egenskapene, men som Optimum Glosscoat er det et stykke opp mot Opti Coat pro.
Brukte Opti Coat som eksempel men selvfølgelig iGreenlover,Gtechnic Crystal Serum, Liquid Element Shield er andre merker vi bruker med tilsvarende egenskaper.
Så en overnatting vil være gått innenfor budsjett :)
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

HåkonE

Coatingmarkedet er i endring. For bare litt siden fantes det få gode produkter som var lett å legge selv, men i dag finnes det flere. Til og med noen jeg har sett detailere skriver de bruker på egen bil over Opti Coat (som de selger) pga. utseendet. Opti Coat selger pga. kjent navn og en (mer eller mindre ubrukelig) garanti.

Ja, topp-produktene til Opti Coat har god holdbarhet og er ikke et dårlig produkt, men ekstrem holdbarhet har kun verdi om du ikke har tenkt til å polere bilen de neste 3-5 årene. Ingen coatinger er immune mot vaskeriper, slitasje etc. så derfor er det noe man bør ta med i vurderingen. For meg var glatthet og blankhet viktigere over mange års holdbarhet, og da ble jeg av flere anbefalt andre merker.

Finnes flere gode detailere på www.detailersclub.no.   :)

Nei, jeg har ingen assosiasjoner til bransjen.

twinpeaks

Sitat fra: Resistes på mandag 18. mai 2015, klokken 10:14
Sitat fra: mr.rs4 på mandag 18. mai 2015, klokken 08:21
Jammen det koster en fot og en arm,da?
Hva betaler dere, og Hva får dere av behandling?

Kan ikke svare for andre bilpleiere men eksempel hos oss på ny elbil for Opti Coat
Vask , rens av lakk, polering 1 steg med primer for Opti Coat 1795 (tilsvarer en polering med lakkrens for 2800 hos andre her i distriktet) Dette må alle ha uansett lakkforsegling , er det mer å polere blir det vurdert individuelt .
Opti Coat Pro (lakkforseglingen) 3990 (normalt 4490 ,sedan/st.vogn)
Opti Coat har fått en tilleggsprodukt som heter plus og gir ekstra blankhet og vannmotstand den er normalt
2500 , men er priset til elbil for 2000.

De som kommer inn med nybil koster som oftest totalt 5785 inkl mva. for en standard behandling som er garantert 5 år men varer lett mye lengre , om det er dyrt kan eg ikke gi eksakt svar på
Velger du å polere og vokse selv så er du i 2000 for en god polermaskin.
Går lett tilsvarende pris i mikrofiber poleringsputer polish og evnt voks på den tida.
Og den er ikke spesiellt mer motstandsdyktig mot riper og feks fugleskitt.



Priseksempel fra en konkurrent  (med etterbehandling hver 12-18 mnd)
5400 (cosmic 18mnd etterbehandling 2800) etter 6 år 16600 totalt
(tilsvarer Opti Coat Glosscoat som og har 2 år levetid ca)
4500 (meguiars Deep Crystal 18 mnd etterbehandling 2500) etter 6 år 14500
4500 (meguiars #21 12 mnd etterbehandling ) etter 5 år 14500

Ingen av disse har motstand mot kjemikalier og vaskemiddler på lik linje med de keramiske lakkforseglingene.
Cosmic har litt av egenskapene, men som Optimum Glosscoat er det et stykke opp mot Opti Coat pro.
Brukte Opti Coat som eksempel men selvfølgelig iGreenlover,Gtechnic Crystal Serum, Liquid Element Shield er andre merker vi bruker med tilsvarende egenskaper.
Så en overnatting vil være gått innenfor budsjett :)

Siden du sammenligner OptiCoat Pro med en rekke produkter lurer jeg om du har noe formening om "Tribos" lakkforsegling?
"Silberstreif", 85D, sølv metallic 2015-2021
"Käpt'n Blaubär", MY LR, blå, 2021-

Resistes

Har lite info om Tribos , med det lille eg har fått vite er att det er veldig mye likt feks diamondbrite . Acryl/resin/polymer type forsegling med glassbehandling .
Det som er største "give away" er ofte hvem som legger det , om det er high end detailers eller bilforhandlere.
Bilforhandlerene er ikke intressert i kompliserte varianter med temperatur kontroll , luftfuktighet mm.
Du finner ikke sånne produkter blandt detailere , der går det i Gtechnic,Modesta,OptiCoat,Ceramic Pro,CQuartz Finest.
Bilforhandlere skal ha det enkelt , det er der pengene ligger.Max 20 min i påføring , lett å buffe av.
Så om det er bra eller ei skal eg ikke gi meg inn på , de er mye bedre enn en enkel voks hvertfall
Brix i sandefjord hadde Tribos , hun sto tilogmed på trappa mi å påstod att alle Tesla kommer med denne (som selfølgelig er tull, bekreftet i email) Etter de gikk konkurs har de ikke tatt opp igjen Tribos etter att de startet opp igjen .
Ofte når eg ser presentasjoner med store ord uten egentlig å si noe som helst om hva de er , men masse store ord blir eg litt skeptisk sjøl. Flotte presentasjoner og god markedsføring.
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

Resistes

Her er litt mer teknisk om forskjellene i lakkforseglinger fra den  kanadiske representanten fra Opti Coat.
"The similarities and differences in coatings available on the market are quite striking.
All true coatings are ceramic based, ceramic being a term meaning inorganic.  (http://en.wikipedia.org/wiki/Ceramic
Organics such as sealants are carbon based and as such wear away over time, ceramic in itself is permanent, being as it's inorganic. 
True coatings are characterised by their silicon content (not silicone), and 2 principal variations of silicon are used. The most common is Silicon Dioxide, sometimes marketed as glass, quartz or ceramic, and in all cases that's true.  SiO2 (http://en.wikipedia.org/wiki/Silicon_dioxide) is suspended in a resin in the form of nano particles of Silicon Dioxide, and the resins suspend this in a film over the paint.  SiO2 has a melting point of 1,600 °C (2,910 °F; 1,870 K) and on the Mohs scale of hardness is a 7 (http://en.wikipedia.org/wiki/Mohs_scale_of_mineral_hardness)   
The other coating system is Silicon Carbide, SiC (http://en.wikipedia.org/wiki/Silicon_carbide).
Opti-Coat Pro  is the only coating available that harnesses the strengths of Silicon Carbide(sometimes referred to as ceramic, industrial diamonds and carborundum. Unlike SiO2 based coatings the SiC based coating actually bonds to the paint and the SiC is formed as a chemical reaction in that process, not by having Nano particles of the ceramic floating in a resin. SiC is superior to  SiO2 coatings chemically and has a melting point of 2,730 °C (4,950 °F; 3,000 K) and is a 9 on the Mohs scale of hardness.
Opti-Coat Pro is unique in many ways because of this fundamental difference in chemistry. Opti-Coat–Pro becomes one with the paint instead of suspending nano particles of a harder substance in a resin. This gives Opti-Coat Pro far superior chemical resistance, as the chemical must break down the SiC, and not break down a resin holding  SiO2  nano particles.  OCP is harder then other coatings, but no coating is scratch proof. To obtain maximum strength other coatings require heat curing, with OCP that's not required.    SiO2   coatings obtain their maximum gloss immediately , and that gloss drops off over time, Opti-Coat Pro obtains it's maximum gloss once the polymerization ( http://en.wikipedia.org/wiki/Polymerization) process is completed (roughly 7 days).  Opti-Coat Pro will maintain its gloss over time,  SiO2   coatings start losing their gloss through oxidation and it continues to drop, requiring the need to add periodically some form of resin to maintain or restore the gloss and protection."
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA