Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av petersv, søndag 12. mai 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

fredsjo

Tjo tja, men så er det noe med tilgjengelighet og. Vaskevotter får du kjøpt overalt. Det viktigste er at man ikke bruker disse tradisjonelle svampene.
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

DavidRS


Sitat fra: fredsjo på onsdag 25. mars 2015, klokken 16:10
Tjo tja, men så er det noe med tilgjengelighet og. Vaskevotter får du kjøpt overalt. Det viktigste er at man ikke bruker disse tradisjonelle svampene.

Sant. Jeg handler bilpleie for 50000,- + i året, så er ikke så mye ekstra å slenge med en svamp!

overlay

Brukte også vaskehanske den første tiden, men fryktelig mye mer mas mtp. å få ut møkka, og ta den av og på for å gjøre andre små ting mens man vasker. Anbefaler også bilnerdens (heter nå northdetailing) svamp, holder lenge, og du får mange for prisen av en vott.

Flaago

Jeg går meg helt vill i denne diskusjonen, mest for folk som vil kose seg med å gjøre mest mulig selv.

MEN.... jeg er er fryktelig lat, jeg vil helst bare vaske bilen med høytrykkspyler, og det så sjelden som mulig.

Bør jeg da enten:

1) Lakkforsegle bilen og etterbehandle en gang årlig, med for eksempel ditec ..eller
2) Sette bilen inn til en detailer og la han vaske og vokse og polere/seale (whatever) bilen 1-2 ganger pr år?

Hva er best?


DavidRS


Sitat fra: Flaago på onsdag 25. mars 2015, klokken 17:43
Jeg går meg helt vill i denne diskusjonen, mest for folk som vil kose seg med å gjøre mest mulig selv.

MEN.... jeg er er fryktelig lat, jeg vil helst bare vaske bilen med høytrykkspyler, og det så sjelden som mulig.

Bør jeg da enten:

1) Lakkforsegle bilen og etterbehandle en gang årlig, med for eksempel ditec ..eller
2) Sette bilen inn til en detailer og la han vaske og vokse og polere/seale (whatever) bilen 1-2 ganger pr år?

Hva er best?

Få en detailer til å legge Modesta. Rebehandling maks hvert 5 år. Teoretisk så skal den holde i inntil 10 år med rett rebehandling.

Flaago

Takk, det skal jeg sjekke ut, jeg har perlehvit bil btw.

B_Tesla

2 er best. 1 er kanskje bedre enn ingenting. Jeg vasker bilen 1, ved mye dårlig vær 2, ganger i uken, og da er den stort sett ganske strøken (for det utrente øyet) hele uken. Kan kanskje gjøres maks 1 gang i uken om sommeren. Det tar da 15-20 min pr gang. Legger et lag med avfetting, og evt skum dersom det er tilgjengelig (ikke samtidig). Så blåser jeg av med HT med såpe, og sist HT uten såpe. Koster vel ca 80-100kr pr gang i en god vaskehall. Da er den veldig ren, og ingen (nesten) riper i lakk. Noe får man uansett, men det kan ordnes av detailer den 1-2 gangeer i året du broker han.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Øggen

Sitat fra: BMW850 på onsdag 25. mars 2015, klokken 16:06
Det som er mest irriterende med Kärcher K5en jeg kjøpte sist og forsåvidt de Kärcherene jeg har hatt tidligere er slangen den er så stiv og jævlig og man drar heile driden overende. Tror jeg må kjøpe meg en mer fleksibel forlengelseslange eller veggtrommel med HP slange. Noen som har tips om trommel?

Finnes ikke flexibel slange å få på ettermarkedet. Får den kun om du kjøper toppmodellene. Forhørte meg hos kärcher,  da jeg sliter med det samme.

DavidRS


Sitat fra: Flaago på onsdag 25. mars 2015, klokken 17:53
Takk, det skal jeg sjekke ut, jeg har perlehvit bil btw.

Send meg en pm eller Mail, så kan du få info, eventuelt tilbud hvis du bor i nærheten.

krister461

Sitat fra: Øggen på onsdag 25. mars 2015, klokken 18:05
Sitat fra: BMW850 på onsdag 25. mars 2015, klokken 16:06
Det som er mest irriterende med Kärcher K5en jeg kjøpte sist og forsåvidt de Kärcherene jeg har hatt tidligere er slangen den er så stiv og jævlig og man drar heile driden overende. Tror jeg må kjøpe meg en mer fleksibel forlengelseslange eller veggtrommel med HP slange. Noen som har tips om trommel?

Finnes ikke flexibel slange å få på ettermarkedet. Får den kun om du kjøper toppmodellene. Forhørte meg hos kärcher,  da jeg sliter med det samme.
What??

http://www.proffia.no/ProductSearch?Query=st%C3%A5larmert

En lang stålarmert slange er det viktigste for meg når jeg valgte høytrykkspyler.

Resistes

Sitat fra: Klykken på onsdag 25. mars 2015, klokken 08:44
Sitat fra: Resistes på onsdag 25. mars 2015, klokken 00:19
Hemligheten ligger ikke i høytrykken :)
Forskjellen er om du vil stå et kvarter å spyle av såpa(hageslange), eller tre minutter (HT).
Regner med att eg kan få den like ren, like skånsomt , like kjapt om ikke kjappere med hageslange en noen med høytrykk, noen ganger skal man ha en myk vannstråle andre ganger holder det med trykket i slanga. Kjemien skal virke optimalt , så spyle . Såpa etter berøringsvask skal ikke ha trykk, men myk vannstråle for å lede av såpa trykk pisker opp såpa . Dessuten er høytrykk mye mer harhendt med pakkninger, lister , lakkskader mm. Men eg har forstått det Klykken att hver gang eg legger inn et innlegg så har du en trang til å si meg i mot av en eller annen grunn. Om du har noe personlig , ta det helst i pm.
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

ducktolate

Sitat fra: Øggen på onsdag 25. mars 2015, klokken 18:05
Sitat fra: BMW850 på onsdag 25. mars 2015, klokken 16:06
Det som er mest irriterende med Kärcher K5en jeg kjøpte sist og forsåvidt de Kärcherene jeg har hatt tidligere er slangen den er så stiv og jævlig og man drar heile driden overende. Tror jeg må kjøpe meg en mer fleksibel forlengelseslange eller veggtrommel med HP slange. Noen som har tips om trommel?

Finnes ikke flexibel slange å få på ettermarkedet. Får den kun om du kjøper toppmodellene. Forhørte meg hos kärcher,  da jeg sliter med det samme.
Mener å ha hørt at Swedol lager stålarmerte slanger med rett koblinger til den HT som du spesifiserer. Ta det med en klype salt, men verdt å høre. Det er en stund siden jeg hørte om det og er usikker på om det var Swedol det var snakk om.

DavidRS


ToWalkOrDrive

#1048
Sitat fra: christianhau på tirsdag 24. mars 2015, klokken 17:23
Har aldri hatt bil før og må da stille det dumme spørsmålet, er det farlig for metallic lakken til Tesla å spyle den med høytrykkspyler?
Er mange som har slitt med utette baklykter på Tesla. Så kan en lure på om det skyldes høytrykksspyler,eller om en avdekker feilen fortere med høytrykksspyler. Jeg fyllte opp et par cm vann inni baklykta, samt mye vann inni bakluka som renner ut gjennom sideknottene når jeg åpner luka. Tesla mente alt skyldtes utett baklykt, men at en ifølge manualen ikke skal bruke høytrykksspyler...før han la til at en kan bruke det, bare ikke for nærmed. Nå fylles det opp selv med hageslange, mens jeg venter på å få tid til å bytte baklykt på garantien. Kan selvfølgelig og være frost som har ødelagt. Men bilen ble ren....etter Statoils premium prewash eller hva det het (forvask/avfetting)  litt vaskehanskeaktivitet med Turtle nano og microfiberhanske og voksing med Turtlewax nano med carubavoks. Har og K5 vasker, men uten trommel da jeg hørte den med trommel detter ofte. Ikke særlig bra slange...stiv og uhamslig som jeg må surre horisontalt rundt maskinen.
Tesla Model Y                         2021-

smurf

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 25. mars 2015, klokken 07:29
Jeg har hatt to Karcher som jeg har vært misfornøyd med. Irriterende plastslange, og plastdeler som faller av, og alt for liten vannmengde. (3.xxx modeller). Kjøpte en Kranzle vasker sist, og det er en annen verden. Kan anbefales. Er noe dyrere, men hadde jeg kjøpt det fra starten av så hadde jeg bare trengt å kjøpe en i stedet for tre stk.

Hei, trenger ny høytrykkspyler. Har en Karcher 5.55 som har fungert greit, men slangen er stiv og vikler seg mye -irriterende! Nå holder slangen på å knekke innerst ved trommel så jeg ser etter en ny. Vurderer Kranzle, men den er omtrent dobbelt så dyr som en av de andre kjente merkene til rundt 4.000,-

Jeg fant lite brukeromtaler på nett så jeg lurer på om noen som har Kranzle K1152tst og vil dele noen erfaringer utover sitatet over?? Noen fordeler/ulemper? Er den slangen som følger med 'myk', ikke vikler seg?

PS: Jeg vasker Tesla'n 1-2 ganger i uka så jeg skal ha noe som funker bra. Spørsmålet mitt er om Kranzler er verdt pengene...
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA