Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av petersv, søndag 12. mai 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

DavidRS

Sitat fra: Gusse på fredag 28. mars 2014, klokken 22:37
Er det ok med all in one produkt etter skikkelig vask med skumkanon og vask med vaskehanske og bøtte med gritguard?

Det vil jo bli greit, men det beskytter ikke lakken i nevneverdig grad. :)

Gusse

Sitat fra: DavidRS på fredag 28. mars 2014, klokken 22:39
Sitat fra: Gusse på fredag 28. mars 2014, klokken 22:37
Er det ok med all in one produkt etter skikkelig vask med skumkanon og vask med vaskehanske og bøtte med gritguard?

Det vil jo bli greit, men det beskytter ikke lakken i nevneverdig grad. :)
Tenker å kjøre med Bilt-Hamber Cleanse Polish etter vask.
Så man burde toppe med god voks etterpå?

DavidRS

Sitat fra: Gusse på fredag 28. mars 2014, klokken 23:16
Sitat fra: DavidRS på fredag 28. mars 2014, klokken 22:39
Sitat fra: Gusse på fredag 28. mars 2014, klokken 22:37
Er det ok med all in one produkt etter skikkelig vask med skumkanon og vask med vaskehanske og bøtte med gritguard?

Det vil jo bli greit, men det beskytter ikke lakken i nevneverdig grad. :)
Tenker å kjøre med Bilt-Hamber Cleanse Polish etter vask.
Så man burde toppe med god voks etterpå?

Det bør du minst gjøre :)

Quintilian

Vet at detailersforum etc. sikkert er et bedre sted å spør, men jeg prøver uansett :-)

Er dette korrekt fremgangsmåte:
- Vask (avfetting -> skum -> to-bøtte-vask)
- Polering (legge på ett og ett panel og polere av)
- Voks (legge på hele bilen, vente en halvtime-time og fjerne overskytende?)
....

Eller har jeg misforstått noe? :-)

DavidRS


Rabies

Hei!

Har lest tråden om detailing av Model S med stor interesse. Etter at jeg fikk bilen i september i fjor har jeg i løpet av vinteren gått til innkjøp av det meste jeg trenger for å kunne bruke masse tid på å få en flott og skinnende bil i tiden fremover. Til tross for hyppige vasker, hovedsakelig uten berøring, så har vinteren satt sine spor på bilen og det er behov for en skikkelig økt med vedlikehold av lakk. Når jeg vasker den med vaskemitt etter skumkanon og avfetting føler jeg at bilen nesten suger til seg både vaskemitt og vann, opplever nesten den grå lakken som litt klissete. Har prøvd å lese meg opp på detailersclub.no, men det er enkelte ting jeg fortsatt er litt usikker på, så fyrer løs med noen spørsmål her:

- Jeg har en Flex XC 3401 VRG som jeg skal benytte til å maskinpolere bilen (ar en bil av eldre årgang som jeg skal trene litt på før jeg maskinpolerer Teslaen). Har kjøpt Scholl produkter til polish, men er litt usikker på hva slags pads jeg bør benytte og eventuelt hvilken av Scholl produktene som er best egnet. Hvor mye polish går med for en hel runde på bilen? Jeg har kun kjøpt de små flaskene.

- Har kjøpt voks til LSP. Benytter jeg Flex'en til å påføre og fjerne voksen?

- Har i løpet av vinteren fått noen stygge skjolder på vinduene. Mistenker at det er avfetting fra spylehall på bensinstasjon som har fått ligge på for lenge og som har laget skjoldene. Har prøvd å fjerne disse med Surfex HD 1:25, men de er der fortsatt. Hvilket produkt er best på rutene for å kunne fjerne disse?

- Hvilket produkt er best på ruter og lykter for at vann etc skal prelle av?

- Har som så mange andre fått striper nedover dørene etter korrosjon i speilene. Hvordan håndterer jeg dette best mulig?

- Hvilke produkter benyttes innvendig på dashboard og treimitasjon? Hva bruker dere på plastdetaljene i bilen?

- Har fått et relativt stort hakk etter steinsprut helt i forkant på frunken. Lakken har skallet av og jeg kan se aluminiumet. Kjøpte korrigeringspenn på fabrikken i Freemont når jeg var innom der tidligere i år, er det ok å benytte denne eller bør jeg få et verksted til å se på saken?

- Har benyttet Swisswax cleaner og leather milk på skinnsetene, men fortsatt er setene litt rynkete i kantene og allerede etter 15 000 km begynner setene og se litt slitt ut. Hvordan kan jeg behandle disse best mulig?

- Får mye skitt og møkk i karmene mellom dør og bil og lurer på om det ville vært fornuftig å foliere dette området, er det noen som har erfaring med dette?
Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

19quiz76


Sitat fra: Rabies på lørdag 29. mars 2014, klokken 08:14

- [...] usikker på hva slags pads jeg bør benytte og eventuelt hvilken av Scholl produktene som er best egnet. Hvor mye polish går med for en hel runde på bilen? Jeg har kun kjøpt de små flaskene.



Sjekk denne oversikten:
http://www.schollconcepts.com/en/professionals_paintfinish_padcircle.html

De små flaskene er greie for å teste, men spørs om de varer til å ta en hel TMS for en førstereisgutt ;)





- Har kjøpt voks til LSP. Benytter jeg Flex'en til å påføre og fjerne voksen?




Nei, voks er kosejobb for hånd (no pun intended). Bruk en myk pad for påføring og langhåret mikrofiber for buffing (trenger ikke virke, bare påfør og fjern). Ta mindre felter av gangen, så du har oversikt over hva du har tatt.

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_30&products_id=215

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_30&products_id=10



- Har i løpet av vinteren fått noen stygge skjolder på vinduene. Hvilket produkt er best på rutene for å kunne fjerne disse?




Jeg liker denne, husk å bruke lofritt papir:
http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=86_88&product_id=298




- Hvilket produkt er best på ruter og lykter for at vann etc skal prelle av?



Har god erfaring med denne (men ingenting varer evig):
http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=71_79&product_id=195





- Har som så mange andre fått striper nedover dørene etter korrosjon i speilene. Hvordan håndterer jeg dette best mulig?



Flex og Scholl ;)


- Hvilke produkter benyttes innvendig på dashboard og treimitasjon? Hva bruker dere på plastdetaljene i bilen?






Bruker kun Chemical Guys Green Clean på interiør, også skinn, plast etc.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Gusse

Har noen prøvt behandlingspakken for skinn fra Biltema?
Er det ok?

DavidRS

Sitat fra: Gusse på lørdag 29. mars 2014, klokken 14:27
Har noen prøvt behandlingspakken for skinn fra Biltema?
Er det ok?

Den er ikke verdt pengene. :)
Kjøp heller Autoglym eller legg litt penger i å kjøpe Swissvax eller Lexol. :)

sisc1337

Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

DavidRS

Sitat fra: Sven-Erik på søndag 06. april 2014, klokken 19:10
Sitat fra: sisc1337 på søndag 06. april 2014, klokken 17:33
Bilen min på detailing for de som er interessert; http://www.detailersclub.no/forum/topic/19931-multicoat-perlehvit-tesla-model-s/

3/4 av bildene der gikk ikke an å se.
(bare en liten svart firkant med x inni)

Men de bildene som gikk an å se var jo fasinerende.

Er det noen i Oslo-området som gjør slik detailing?
Og hva koster noe sånt? (Tesla Model S multicoat rød)

Jeg klarer nok ikke å gjøre dette selv, men det hadde vært fint å få shina opp bilen før sommeren.
(Og trygda kommer inn den 20., så gjerne rundt den datoen.)

Jeg har lokaler i Lier, ca en halvtime fra Oslo og utfører detailing, har tatt omtrent 15 Model S nå. Send pm om det er interessant. :)

David

sisc1337

Sitat fra: Sven-Erik på søndag 06. april 2014, klokken 19:10
Sitat fra: sisc1337 på søndag 06. april 2014, klokken 17:33
Bilen min på detailing for de som er interessert; http://www.detailersclub.no/forum/topic/19931-multicoat-perlehvit-tesla-model-s/

3/4 av bildene der gikk ikke an å se.
(bare en liten svart firkant med x inni)

Ser det er flere som har hat problemer med å laste siden. Kan kanskje hjelpe å bruke en annen netleser!
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Milzit

Jeg har fått noen gule flekker på lakken som jeg fikk får vekk.. Har prøvd med Prickbort og vasket med Surfed HD. Gnikket ganske mye uten resultat.. (skal vel ikke gjøre det...)

Noen forslag hva jeg kan bruke for å bli kvitt dette?

Cirion

Claybar. Det ser ut som pigg eller annet metall som har satt seg i lakken. Disse ruster. Claybar fjerner slikt, og du må polere etterpå.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

DavidRS

Eller kjøp IronX eller Korrosol. Det fjerner metallpartikler på lakken, og du slipper å polere etterpå. :)
Begge produktene blir røde når de reagerer med metall, så du vil se hvor mye det har å jobbe med. La det virke i 5ish minutter før avspyling. Gjenta om nødvendig. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA