Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Quattro, lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: Cato76 på lørdag 11. mai 2013, klokken 22:10
Strøm er strøm  ;)

...eller?

Tja, det (omtrent) sa Edison til Tesla også - 20 min inn i denne filmen

http://www.youtube.com/watch?v=soUvb9g9PC8
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Griffel

Sitat fra: gbzdoc på søndag 12. mai 2013, klokken 09:50
Ingen har dagt så mye om DC (hurtiglading) enda så tar med litt om det.

SuperCharger - 90kw (120kw potensiale)
- Ladetid ca. 1 time for fullt batteri

CHaDeMo - 20-50kw (mest 50kw i Norge foreløpig)
- Ladetid i underkant av 2 timer for fullt batteri

CCS (Combined Chrhing System) - Maks 86 kw
- Ladetid: Avhengig av laderen, potensielt fullading på 1 time.
Ladetid tid fra helt tom full er av relativt liten interesse, dessuten har en ikke full ladehastighet fra 0 til 100%, slik at tallene over blir gale.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#32
Sitat fra: Elmo på søndag 12. mai 2013, klokken 11:30
Sitat fra: Cato76 på lørdag 11. mai 2013, klokken 22:10
Strøm er strøm  ;)

...eller?

Tja, det (omtrent) sa Edison til Tesla også - 20 min inn i filmen http://www.youtube.com/watch?v=soUvb9g9PC8
Ref. også: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,88.msg362.html#msg362

(I engelskspråklig literatur kan en få inntrykk av at Tesla fant opp vekselstrøm, i midlertid var det en teknologi Westinghouse og Tesla tok med seg fra Europa. Vekselstrøm er kom vel nermest av seg selv med dynamoen. Flerfase systemer (2fase) som også tilskrives Tesla var litt etter Italieneren Galileo Ferraris 3 fasesystem.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Sitat fra: Muffinman på søndag 12. mai 2013, klokken 09:17
Finner det noe merkelig at det skal være så vanskelig å få ut informasjon om dette.

Ja. Jeg tipper de jobber med trefas-laderen fremdeles.

Sitat fra: Muffinman på søndag 12. mai 2013, klokken 09:17
Ellers lurer jeg på hva som følger med av adaptre med bilen. Jeg blir avhengig av å koble meg til 230v 3fas 16/32A, shuko, enfas industrikontakt og muligens 400v 3fas. Blir det slik at man må kjøpe det man trenger, eller følger det med full pakke?

Det er det ingen som vet enda.

Jeg tipper at adapter for schuko, blå industrikontakt for 230V enfas, rød industrikontakt for 400V (TN) trefas og mennekes følger med bilen. Og hvis vi er heldig så får norske kjøpere adapter for 230V (IT) trefas. Men mine spekulasjoner er like gode som dine spekulasjoner.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 12. mai 2013, klokken 09:39
Det forutsetter vel også "Type 2 Adapter Cable" i tillegg til (både enkelt og) dobbeltladeren (hvis ikke kabel som passer i Tesla er montert i ladepunkt.

Ja. En sånn kabel koster vel ca 2000kr for tiden.

Jeg vil tro at det følger med en slik kabel for mange nye type 2 ladestasjoner til hjemmebruk.

Hvis det ikke følger med en slik kabel med bilen, og det ikke er noe mennekes-adapter på den mobile ladekabelen, så er dette noe vi må kjøpe for å kunne lade på type2 ladestasjoner som ikke har fastmontert kabel.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på søndag 12. mai 2013, klokken 12:58
Hvis det ikke følger med en slik kabel med bilen, og det ikke er noe mennekes-adapter på den mobile ladekabelen, så er dette noe vi må kjøpe for å kunne lade på type2 ladestasjoner som ikke har fastmontert kabel.

Det blir ihvertfall ikke laget Mennekes-adapter til den mobile ladekabelen, det blir nemlig smør på flesk. Hele poenget med Mode 3 standarden er at all nødvendig elektronikk bygges inn i ladestolpen. Man brukes altså kun en ren kabel for å lade fra disse, ikke en kabel med "kladd" som den mobile ladekabelen (UMC) har.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Nå er det vel på det rene at det jobbes enten med å teste laderen ift 230v trefas kapabilitet, eller å få på plass dette.

Har noen rettet direkte spørsmål til Tesla når man kan forvente at de har informasjonen klar?

Teslafrank

Jeg har blitt fortalt fra en teslaansatt at de monterer opp type2 plugger på de europeiske teslabutikkene, og at pluggen i bilen er type 2.

OM bilen takler kun 400V 3 fas, kan man jo kjøpe en rimelig omformer 240-400v og installere hjemme.

Muffinman

Tja, jeg vil i hovedsak ha tilgang på 16/32A 230V trefas hvor jeg blir å lade når jeg er på jobb. Kan jo ikke drive og installere trafoer over alt bare fordi jeg vil kjøre Tesla - de er nok ikke så veldig rimelige. Om trefas ikke støttes kan den aller ytterste konsekvensen være at jeg ikke får ladet nok til å komme meg hjem etter reise. Og det vil utgjøre at jeg får ladet 25 kontra 60 kwh på hotellet over natten.

Sannsynligvis går det uansett, men jeg ønsker ikke å komme opp i et worst case scenario når marginene allerede er små. Derfor er det greit om Tesla klarer å klemme ut holdbar informasjon allerede nå slik at jeg kan komme i gang med planleggingen - ikke minst vite om jeg trenger en plan B.

Balrog

Jeg har bestilt dobbeltlader i håp om å kunne nyttiggjøre meg 22kW ladere som disse
http://www.elbil.no/ladestasjoner/992-fortum-vant-hurtiglading-i-ostfold

Det skal vel fungere?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

DonPedro

Følgende svar på oppfølgingsspørsmål til Tesla i dag:
Sitat3-fas 230V 32amp – 12kW er tilgjengelig. Du kan bruke nært hvilken som helst ladesats med vår Model S, eneste utfall av å bruke forskjellige ladesatser er varierende ladetider.

Som jeg tidligere har postet bekreftet samme person eksplisitt 3-fas 230V IT-lading. For meg vil det nå være nokså sært å tvile på at dette blir støttet.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

OleJA

Sitat fra: DonPedro på onsdag 15. mai 2013, klokken 00:05
Følgende svar på oppfølgingsspørsmål til Tesla i dag:
Sitat3-fas 230V 32amp – 12kW er tilgjengelig. Du kan bruke nært hvilken som helst ladesats med vår Model S, eneste utfall av å bruke forskjellige ladesatser er varierende ladetider.

Som jeg tidligere har postet bekreftet samme person eksplisitt 3-fas 230V IT-lading. For meg vil det nå være nokså sært å tvile på at dette blir støttet.
Flott at dette nå ser ut til å bli støttet...kanskje.. :D
Sitter akkurat nå å konfigurerer og er i tvil om jeg skal ta med dobbeltlader: Har du fått noen info om hvorvidt enkeltlader vil støtte inntil 10kW også på 3fase, 230V IT, eller er den begrenset av maks 16A, dvs ~7kW?

DonPedro

Sitat fra: OleJA på onsdag 15. mai 2013, klokken 00:22
Sitat fra: DonPedro på onsdag 15. mai 2013, klokken 00:05
Følgende svar på oppfølgingsspørsmål til Tesla i dag:
Sitat3-fas 230V 32amp – 12kW er tilgjengelig. Du kan bruke nært hvilken som helst ladesats med vår Model S, eneste utfall av å bruke forskjellige ladesatser er varierende ladetider.

Som jeg tidligere har postet bekreftet samme person eksplisitt 3-fas 230V IT-lading. For meg vil det nå være nokså sært å tvile på at dette blir støttet.
Flott at dette nå ser ut til å bli støttet...kanskje.. :D
Sitter akkurat nå å konfigurerer og er i tvil om jeg skal ta med dobbeltlader: Har du fått noen info om hvorvidt enkeltlader vil støtte inntil 10kW også på 3fase, 230V IT, eller er den begrenset av maks 16A, dvs ~7kW?

Nei, det blir siste oppfølgingsspørsmål. :-)
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jorkus

Sitat fra: DonPedro på onsdag 15. mai 2013, klokken 00:37
Sitat fra: OleJA på onsdag 15. mai 2013, klokken 00:22
Sitat fra: DonPedro på onsdag 15. mai 2013, klokken 00:05
Følgende svar på oppfølgingsspørsmål til Tesla i dag:
Sitat3-fas 230V 32amp – 12kW er tilgjengelig. Du kan bruke nært hvilken som helst ladesats med vår Model S, eneste utfall av å bruke forskjellige ladesatser er varierende ladetider.

Som jeg tidligere har postet bekreftet samme person eksplisitt 3-fas 230V IT-lading. For meg vil det nå være nokså sært å tvile på at dette blir støttet.
Flott at dette nå ser ut til å bli støttet...kanskje.. :D
Sitter akkurat nå å konfigurerer og er i tvil om jeg skal ta med dobbeltlader: Har du fått noen info om hvorvidt enkeltlader vil støtte inntil 10kW også på 3fase, 230V IT, eller er den begrenset av maks 16A, dvs ~7kW?

Nei, det blir siste oppfølgingsspørsmål. :-)
Spør du samtidig om hvilken type ladeplugg man da skal bruke? (Rød plugg?)
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA