Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Quattro, lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44

« forrige - neste »

19quiz76

Bare å gjøre Fredags post sticky med en gang, Laumb - lett å henvise til etter hvert som dette spørsmålet vil dukke opp (stadig oftere) fremover. Bra jobba, fredag - takker!! :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Muffinman

#16
@ Fredag: Dette var en fin oppsummering. Imidlertid lurer jeg på følgende:

SitatModel S kommer max til å trekke 13A på schuko.

Har en 20A enfas kurs jeg tenker å trekke ut og bruke til hjemmelading av bilen. Betyr det for å få utnyttet dette må jeg montere blå industrikontakt på veggen?

EDIT: En slik?

http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-32a-2pol-jord-230v-6h-ip44/1578121/Product.html?Event=pathlist

Celter

Sitat fra: 19quiz76 på søndag 12. mai 2013, klokken 07:48
Bare å gjøre Fredags post sticky med en gang, Laumb - lett å henvise til etter hvert som dette spørsmålet vil dukke opp (stadig oftere) fremover. Bra jobba, fredag - takker!! :)

+1
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på søndag 12. mai 2013, klokken 07:52
Har en 20A enfas kurs jeg tenker å trekke ut og bruke til hjemmelading av bilen. Betyr det for å få utnyttet dette må jeg montere blå industrikontakt på veggen?

EDIT: En slik?

Jepp. Enten en slik eller en fastmontert ladestasjon. Med 32A industrikontakt må du huske på å stille ned ladestrømmen i bilen til 20A, ellers vil den som standard trekke 32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Takk for tilbakemeldingen. Normalt vil jeg nok kun unntaksvis benytte ladestrøm på 20A hjemme. Jeg har tilgang på både 16 og 32A 230V 3-fas på arbeidsplassen, så det vil være tilstrekkelig med en forsiktig vedlikeholdslading hjemme under normale omstendigheter. Så gjenstår det å se hvordan bilen klarer å utnytte uttakene på arbeidsplassen da.

Finner det noe merkelig at det skal være så vanskelig å få ut informasjon om dette.

Ellers lurer jeg på hva som følger med av adaptre med bilen. Jeg blir avhengig av å koble meg til 230v 3fas 16/32A, shuko, enfas industrikontakt og muligens 400v 3fas. Blir det slik at man må kjøpe det man trenger, eller følger det med full pakke?

Kallagtunet

Sitat fra: fredag på søndag 12. mai 2013, klokken 01:03

Støttes helt sikkert:
Ladestasjon, level 3 type 2 med såkalt "mennekes"-kontakt. Fordelen med dette er at du får noe fastmontert i garasjen, slik at du slipper å koble til og fra den mobile ladekabelen hele tiden og kan la denne ligge i bilen. En ladestasjon støtter også mer effekt og dermed raskere lading enn den mobile ladekabelen. En ladestasjon vil helt sikkert kunne lade 230V enfas opptil 32A, og høyst sannsynlig også 400V opp til 16A hvis du har enkeltlader og 32A hvis du har dobbeltlader. Fullading med 400V 32A med en slik type 2 ladestasjon vil ta ca 5 timer (forutsatt at bilen har dobbeltlader).

Det forutsetter vel også "Type 2 Adapter Cable" i tillegg til (både enkelt og) dobbeltladeren (hvis ikke kabel som passer i Tesla er montert i ladepunkt.

gbzdoc

#21
Ingen har dagt så mye om DC (hurtiglading) enda så tar med litt om det.

SuperCharger - 90kw (120kw potensiale)
- Plasseres ut av Tesla
- Støtte: 100% sikkert
- Pris: gratis
- Ladetid ca. 1 time for fullt batteri
- Utbredelse: Lovet mellom Oslo - Trondheim, Oslo - Bergen, Oslo - Stockholm før leveransene starter. Muligens også mellom Oslo - Stavanger. Lovet å dekke hele Norge/Europa på sikt.

CHaDeMo - 20-50kw (mest 50kw i Norge foreløpig)
- Plasseres ut av ymse tilbydere, ogte med støtte fra Enova.
- Støtte: Adapter er lovet, usikkert når den blir tilgjengelig
- Pris: Varierende. 44,- for 22 min, 44 for 15 min, 300 pr. måned, for å nevne noen.
- Ladetid i underkant av 2 timer for fullt batteri
- Utbredelse: Se huttigladerkartet

CCS (Combined Chrhing System) - Maks 86 kw
- Vil trolig bygges ut på samme måte som CHaDeMo. ABB har ladere som støtter begge standardene.
- Støtte: Usikkert. Men siden Model S i EU får type 2 kontakt er det nærliggende å tro/håpe CCS støtte bygges inn.
- Pris vil trolig bli som CHaDeMo
- Ladetid: Avhengig av laderen, potensielt fullading på 1 time.
- Utbredelse: Foreløpig usikkert, men EU har valgt dette for hurtiglading. Flere biler kommer straks med dette.

Amper

hvorfor henviser dere til "muligens oslo-stavanger"  er det lovet på samme måte som tesla ladestasjoner oslo- bergen,trondheim ?
P85D :o)

gbzdoc

Sitat fra: Amper på søndag 12. mai 2013, klokken 10:12
hvorfor henviser dere til "muligens oslo-stavanger"  er det lovet på samme måte som tesla ladestasjoner oslo- bergen,trondheim ?

Fordi Oslo - Trondheim, Oslo - Bergen og Oslo - Stockholm er det de faktisk offisielt har lovet.

Men mange rykter og løse uttalelser skal tyde på at også Oslo - Stavanger er rett rundt hjørnet.

Kallagtunet

Sitat fra: gbzdoc på søndag 12. mai 2013, klokken 10:19
Sitat fra: Amper på søndag 12. mai 2013, klokken 10:12
hvorfor henviser dere til "muligens oslo-stavanger"  er det lovet på samme måte som tesla ladestasjoner oslo- bergen,trondheim ?

Fordi Oslo - Trondheim, Oslo - Bergen og Oslo - Stockholm er det de faktisk offisielt har lovet.

Men mange rykter og løse uttalelser skal tyde på at også Oslo - Stavanger er rett rundt hjørnet.

Hvor har du disse offisielle uttalelsene fra. Jeg kan ikke se jeg har sett noen lokasjoner lovet på Tesla sine hjemmesider, eller leter jeg på feil plass?

gbzdoc

Det ble lovet på "vekkelsesmøtet" på Alna av Musk og Blankenship.

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL


Kallagtunet

Sitat fra: gbzdoc på søndag 12. mai 2013, klokken 10:31
Det ble lovet på "vekkelsesmøtet" på Alna av Musk og Blankenship.

Der ble vel Stavanger også nevnt som en av strekningene, men mulig jeg husker feil?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA