Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Åpent spm: Besittes det kunnskap her inne på forumet om TMS?

Startet av frskby, lørdag 11. mai 2013, klokken 12:14

« forrige - neste »

frskby

Hei,
Jeg var på Alnabru i går og hadde endel spm til selger som det diskuteres mye her inne på forumet, og hvor det menes og syntes mye.
Jeg synes dette er svært interessant lesning, MEN er det bare synsere her inne?

Tesla representanten frarådet alle fremtidige Tesla eiere om å holde seg unna alle mulige forum, for man ble bare mer tvilende og feilinformasjon spredt. Hans råd var kun å holde seg til informasjonen Tesla gir på sine hjemmesider.

Jeg selv er tvilende og spørrende til mange spm som jeg ikke har fått svar på enda.

Rådvill...
BMW i3 2023-
NIO ES8 2021-
Mitsubishi i-Miew 2022-2023
Ford Mustang FE 2021-2021
MG ZS EV 2020-2021
Tesla Model X 90D 2016-2020
Tesla Model S P85 2013-2016

stianrod

Latterlig svar fra Tesla representant. Han/hun må jo se verdien i et forum...
Bedre løsning hadde vært om det hadde vært en Tesla ingeniør på forumet, som kunne bekreftet eller avkreftet, slik at det ikke hadde blitt så mye spekulasjoner og synsing her.

Fint sekvensnummer du har forresten  ;)
Tesla Model S P85 2014

timingbeltkiller

Det vil nok bli mindre spekulasjoner og mer fakta straks S-ene ruller på norske veier og eiernes erfaringer kommer inn i bildet. Jfr trådene om Leaf & CO.

Merkefora som tillegg til og motvekt mot bilmerkenes egenreklame er i utgangspunktet et gode.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

#3
Teslas hjemmesider har ikke akkurat rykte for å være noen god informasjonskilde. Blir nesten litt provosert over at Tesla har så talentløse ansatte! Folk på forumet her er ofte mer oppdaterte enn ansatte hos Tesla, ref. merkelig info forskjellige ansatte har gitt. Skjer det en liten endring i produksjonen får vi input fra amerikanske eiere ila dager/uker på US forumet, månedsvis før ansatte i Norge klarer å plukke opp info....

Det han egentlig burde sagt er at de har noen utfordringer på kommunikasjonssiden, og at diskusjonsforum er et OK sted å dele tanker og meninger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

glaserud

Som med alt annet tror jeg du skal ta med saltklypa, bondevettet og den sunne fornuften når du leser forumet her. Det er mye fakta, mye synsing og generell vranglære i skjønn forening.

Jeg tør påstå at det hadde vært en del mindre av de to siste om Tesla hadde evnet å gi ut riktig, tidsmessig og konsistent info. Se f.eks. 230 3-fasetråden, hvor Tesla, selv etter å ha blitt gjort oppmerksom på forskjeller i strømnett, fortsetter å sende ut info som er like villedende som oppklarende.

Litt slingringsmonn får de som nytt og uerfarent selskap, men de har kanskje evnet å tilpasse seg i noe liten grad.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

paracord

Jeg må si meg enig med repr. fra Tesla der. Dette er det som får begeret til å flyte over for min del. Jeg trodde dette forumet skulle bidra med positivitet og saklig informasjon/diskusjoner rundt Tesla, men dette er jo rett og slett ett oppkomme av negativitet og flisespikkeri. Jeg har fra dag 1 foreholdt meg til den informasjonen som Tesla har gitt meg gjennom email, og info på websiden deres. Og dette er helt tilstrekkelig info for meg for å avgjøre hvilken utgave og pakker jeg skal velge. Når en ser enkelte diskutere opp og ned i mente om en skal velge Standard fremfor Performance, da ser jeg rett og slett ikke nytteverdien av å være med på forumet her lengre. Om dette er SÅ vanskelig, foreslår jeg at en går til en forhandler av en konvensjonell bensin/diesel bil, slik at dette kan prøves og besiktiges der og da. Vi må tross alt huske på at dette er en svært ung bilprodusent, og kan ikke sammenlignes med apparatet og informasjonskanalene en stor bilprodusent som Bmw og Mercedes har til rådighet.
Når det er sagt, ser jeg virkelig frem imot å få min bil en gang i 2013. Dette var mitt siste innlegg her på forumet og takker de som har bidratt postivt her på forumet. Det er bare så synd at det er noen få som ødelegger dette forumet.

JohanH

Sitat fra: paracord på lørdag 11. mai 2013, klokken 14:34
Jeg må si meg enig med repr. fra Tesla der. Dette er det som får begeret til å flyte over for min del. Jeg trodde dette forumet skulle bidra med positivitet og saklig informasjon/diskusjoner rundt Tesla, men dette er jo rett og slett ett oppkomme av negativitet og flisespikkeri. Jeg har fra dag 1 foreholdt meg til den informasjonen som Tesla har gitt meg gjennom email, og info på websiden deres. Og dette er helt tilstrekkelig info for meg for å avgjøre hvilken utgave og pakker jeg skal velge. Når en ser enkelte diskutere opp og ned i mente om en skal velge Standard fremfor Performance, da ser jeg rett og slett ikke nytteverdien av å være med på forumet her lengre. Om dette er SÅ vanskelig, foreslår jeg at en går til en forhandler av en konvensjonell bensin/diesel bil, slik at dette kan prøves og besiktiges der og da. Vi må tross alt huske på at dette er en svært ung bilprodusent, og kan ikke sammenlignes med apparatet og informasjonskanalene en stor bilprodusent som Bmw og Mercedes har til rådighet.
Når det er sagt, ser jeg virkelig frem imot å få min bil en gang i 2013. Dette var mitt siste innlegg her på forumet og takker de som har bidratt postivt her på forumet. Det er bare så synd at det er noen få som ødelegger dette forumet.

Tror i hvert fall det er veldig riktig avgjørelse av deg å kutte ut forumet... Det er et diskussjonsforum, på slike skal man diskutere "side opp og side ned", støte og bløte, vri og vende på ting. Merkelig å klage på det. Og hvordan du kan klare å konkludere med at hovedvekten av diskusjonen her på forumet er "ett oppkomme av negativitet og flisespikkeri" er helt beyond me...

Om det ikke var for Teslamotors.com sitt forum, Teslamotorsclub.com og elbilforum.no hadde jeg ikke visst 10% av det jeg vet idag om min fremtidige bil, om elbiler generellt og mye annet svært intressant jeg lært.

Stig O

Sitat fra: JohanH på lørdag 11. mai 2013, klokken 14:50
Sitat fra: paracord på lørdag 11. mai 2013, klokken 14:34
Jeg må si meg enig med repr. fra Tesla der. Dette er det som får begeret til å flyte over for min del. Jeg trodde dette forumet skulle bidra med positivitet og saklig informasjon/diskusjoner rundt Tesla, men dette er jo rett og slett ett oppkomme av negativitet og flisespikkeri. Jeg har fra dag 1 foreholdt meg til den informasjonen som Tesla har gitt meg gjennom email, og info på websiden deres. Og dette er helt tilstrekkelig info for meg for å avgjøre hvilken utgave og pakker jeg skal velge. Når en ser enkelte diskutere opp og ned i mente om en skal velge Standard fremfor Performance, da ser jeg rett og slett ikke nytteverdien av å være med på forumet her lengre. Om dette er SÅ vanskelig, foreslår jeg at en går til en forhandler av en konvensjonell bensin/diesel bil, slik at dette kan prøves og besiktiges der og da. Vi må tross alt huske på at dette er en svært ung bilprodusent, og kan ikke sammenlignes med apparatet og informasjonskanalene en stor bilprodusent som Bmw og Mercedes har til rådighet.
Når det er sagt, ser jeg virkelig frem imot å få min bil en gang i 2013. Dette var mitt siste innlegg her på forumet og takker de som har bidratt postivt her på forumet. Det er bare så synd at det er noen få som ødelegger dette forumet.

Tror i hvert fall det er veldig riktig avgjørelse av deg å kutte ut forumet... Det er et diskussjonsforum, på slike skal man diskutere "side opp og side ned", støte og bløte, vri og vende på ting. Merkelig å klage på det. Og hvordan du kan klare å konkludere med at hovedvekten av diskusjonen her på forumet er "ett oppkomme av negativitet og flisespikkeri" er helt beyond me...

Om det ikke var for Teslamotors.com sitt forum, Teslamotorsclub.com og elbilforum.no hadde jeg ikke visst 10% av det jeg vet idag om min fremtidige bil, om elbiler generellt og mye annet svært intressant jeg lært.

+1
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

sven erik

dette er ikke  et sted bare for tesla  men en sammenligner alle elbiler å  jelper værandre på  mange måter
men selvklart tesla vil jo bare ut med noe info derfor vil de at man kun er der å ikke får mer info

DonPedro

Hadde det ikke vært for dette forumet (og TMC), så hadde jeg ikke visst:

  • At hovedpoenget med å velge lydpakka er å få DAB+ (så jeg hadde ikke bestilt den)
  • At luftfjæring har et rykte på seg (fortjent eller ufortjent) som at det kan bli meget kostbart i vedlikehold
  • At hattehylla reduserer hjulstøy i kupéen
  • At det bygges ut mange 22kW ladepunkter som jeg kan håpe på å bruke med dobbeltlader
  • Forskjellen på 1-fas og 3-fas strøm og på 230V IT og 400V TN nettsystem, og hvorfor dette er viktig (pluss at jeg aldri hadde tenkt på å hente inn tillatelse til å øke inntaksstrøm fra 50A til 80A)
  • At det finnes noe som heter foliering av bilen, og hvor nyttig det kan være
  • At vinterpakka kan være viktig for å løse et duggproblem på frontruta
  • osv.

Jeg må si at dette har vært veldig nyttig i forberedelsen til å Finalize. Hvis jeg bare hadde basert meg på informasjonen fra Tesla, så hadde bilen vært helt anderledes konfigurert, og jeg tror jeg hadde vært misfornøyd med en del av valgene etterpå.

Tusen takk til alle som deler det de vet (eller tror de vet) på dette forumet.


PS: Når det er sagt kan jeg være enig i at det er noen som tar en veldig sutrete tone ("jeg må si at det er helt uakseptabelt at Tesla ikke informerer om X, Y, Z osv.").  Det er litt kaotisk nå, men det er litt av dealen med å stå langt fremme i kjøperkøen for et super-innovativt produkt fra en helt ny produsent. Hvis man ikke ønsker den delen av opplevelsen er trikset å vente et år. Jeg kan ikke fatte hvordan Tesla klarer så mange ting på en gang (produksjonsøkninger, utbygging av butikker i en drøss med land, utbygging av Superchargers, feilretting av barnesykdommer, videreutvikling av software, tilpasning til EU- og Asia-regler (sikkert forskjellige mellom hvert land), utvikling og testing av nye lademåter, utvikling av finansielle produkter, utvikling av Model X, utvikling av Gen III). At de i tillegg utvikler nye utstyrspakker er en luksus (p-sensor!), og hvis man ikke vil ha dem fordi de ikke er dokumentert så er jo det greit! (Ser at vinterpakke vs. dugg er i en litt annen kategori).
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

valvolainen

Sitat fra: paracord på lørdag 11. mai 2013, klokken 14:34
Jeg må si meg enig med repr. fra Tesla der. Dette er det som får begeret til å flyte over for min del. Jeg trodde dette forumet skulle bidra med positivitet og saklig informasjon/diskusjoner rundt Tesla, men dette er jo rett og slett ett oppkomme av negativitet og flisespikkeri. Jeg har fra dag 1 foreholdt meg til den informasjonen som Tesla har gitt meg gjennom email, og info på websiden deres. Og dette er helt tilstrekkelig info for meg for å avgjøre hvilken utgave og pakker jeg skal velge. Når en ser enkelte diskutere opp og ned i mente om en skal velge Standard fremfor Performance, da ser jeg rett og slett ikke nytteverdien av å være med på forumet her lengre. Om dette er SÅ vanskelig, foreslår jeg at en går til en forhandler av en konvensjonell bensin/diesel bil, slik at dette kan prøves og besiktiges der og da. Vi må tross alt huske på at dette er en svært ung bilprodusent, og kan ikke sammenlignes med apparatet og informasjonskanalene en stor bilprodusent som Bmw og Mercedes har til rådighet.
Når det er sagt, ser jeg virkelig frem imot å få min bil en gang i 2013. Dette var mitt siste innlegg her på forumet og takker de som har bidratt postivt her på forumet. Det er bare så synd at det er noen få som ødelegger dette forumet.

Dette er heldigvis enkelt, slike som deg har ingenting på et forum og gjøre, du er tilogmed inne å klager over at du ikke liker hva vi andre skriver, istedenfor bare å la være å lese det.
Da er hjemmesidene til tesla fine, som inneholder all informasjon du trenger.

frskby

Takk for mye saklig tilbakemeldinger her.
Jeg er rimelig overbevist selv at jeg vet litt mer takket være forum som dette, men det er dessverre fortsatt noen pkt som ingen kan svare godt på, beklageligvis ikke Tesla selv heller. Det er mer alvorlig at de ikke kan svare på deres eget produkt, og hundrevis av  kunder bestiller en bil som de ikke vet helt hvordan er/blir.

Dog lever jeg med disse usikkerhetsmomentene og trykker nok Finalize ganske raskt - makan til bil er det ikke sikkert vi får så mange muligheter til i fremtiden til denne prisen.
BMW i3 2023-
NIO ES8 2021-
Mitsubishi i-Miew 2022-2023
Ford Mustang FE 2021-2021
MG ZS EV 2020-2021
Tesla Model X 90D 2016-2020
Tesla Model S P85 2013-2016

Kallagtunet

#12
Sitat fra: frskby på lørdag 11. mai 2013, klokken 12:14

Tesla representanten frarådet alle fremtidige Tesla eiere om å holde seg unna alle mulige forum, for man ble bare mer tvilende og feilinformasjon spredt. Hans råd var kun å holde seg til informasjonen Tesla gir på sine hjemmesider.


Grunnen til at bilforhandlere ikke liker forum er nok mange, men EN viktig grunn er at standard frasen, "nei denne feilen har vi aldri opplevd på denne bilen før" (gjerne fulgt opp med at der er nok du som kjøper av bilen som har gjort noe galt som er grunnen til at den har oppstått og nei dette er ikke garanti sak og du må selvsagt betale for å få det fikset...) ikke fungerer så godt på godt informerte forum brukere....

Jeg tror at i alle fall Nisssan forhandlere har fått seg ett sjokk på hvor mye mer belest Leaf eiere er enn de som har handlet Nissan før...

Gjermund

Sitat fra: frskby på lørdag 11. mai 2013, klokken 12:14
Tesla representanten frarådet alle fremtidige Tesla eiere om å holde seg unna alle mulige forum, for man ble bare mer tvilende og feilinformasjon spredt. Hans råd var kun å holde seg til informasjonen Tesla gir på sine hjemmesider.

Der er nok hovedgrunne hans, han vil nok helst at ingen skal bli tvilende og kanselere. Det er bedre for ham at vi kun for positiv info.... Synes det er litt merkelig at de fraråder dette, når de selv også bør vare klar over egen utilstrekkelighet.

Når det gjelder ingeinør fra Tesla på forum, kan derenok glemme det, de er børsnotert og da er informasjon ut strengt kontrollert.

Kallagtunet

Sitat fra: valvolainen på lørdag 11. mai 2013, klokken 15:53
Sitat fra: paracord på lørdag 11. mai 2013, klokken 14:34
Jeg må si meg enig med repr. fra Tesla der. Dette er det som får begeret til å flyte over for min del. Jeg trodde dette forumet skulle bidra med positivitet og saklig informasjon/diskusjoner rundt Tesla, men dette er jo rett og slett ett oppkomme av negativitet og flisespikkeri. Jeg har fra dag 1 foreholdt meg til den informasjonen som Tesla har gitt meg gjennom email, og info på websiden deres. Og dette er helt tilstrekkelig info for meg for å avgjøre hvilken utgave og pakker jeg skal velge. Når en ser enkelte diskutere opp og ned i mente om en skal velge Standard fremfor Performance, da ser jeg rett og slett ikke nytteverdien av å være med på forumet her lengre. Om dette er SÅ vanskelig, foreslår jeg at en går til en forhandler av en konvensjonell bensin/diesel bil, slik at dette kan prøves og besiktiges der og da. Vi må tross alt huske på at dette er en svært ung bilprodusent, og kan ikke sammenlignes med apparatet og informasjonskanalene en stor bilprodusent som Bmw og Mercedes har til rådighet.
Når det er sagt, ser jeg virkelig frem imot å få min bil en gang i 2013. Dette var mitt siste innlegg her på forumet og takker de som har bidratt postivt her på forumet. Det er bare så synd at det er noen få som ødelegger dette forumet.

Dette er heldigvis enkelt, slike som deg har ingenting på et forum og gjøre, du er tilogmed inne å klager over at du ikke liker hva vi andre skriver, istedenfor bare å la være å lese det.
Da er hjemmesidene til tesla fine, som inneholder all informasjon du trenger.

Godt sagt valvo :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA