Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er det ikke kollektivfelt hele veien vestover fra Oslo.

Startet av Pappaentilelbjørg, torsdag 27. mars 2008, klokken 13:37

« forrige - neste »

Pappaentilelbjørg

Merkelig dobbeltmoral som forsinker kollektivtransport og oss andre i trafikken.
Foruten bussfil fra Bygdøystranda til Lysaker glimrer kollektivfeltet
med sitt fravær videre rettning Drammen (der hvor det står mest).
Hva er grunnen til dette? (mener å huske at det tredje feltet var bussfelt i begynelsen?).

Er det feil å samle vanlig trafikk til kun to felter? I så fall hvordan kunne dette
oppstå med kjørefeltene inn til Oslo? Der har det vært kollektivfelt lenge.
Samme mengde biler hver vei vil jeg tro?

Gjøres det noe med dette i foreningen?
Hatt El-Bjørg (rød Berlingo 4 seter kjøpt hos Enviro) siden høsten '05.
Har passert kjørt over 50.000 km. uten problemer (thank you heaven!)
Kjører i tillegg en Vespa PX 200 (Spansk fra '82) som brenner av 0,6l/mila
og suser forbi alle Keweter/Thinker og Revaer- HOLD HØYRE!
Må innrømme at jeg har kort lunte og hytter alt for ofte med neven.

Griffel

Det sto noe om dette i Budstikka. for ikke veldig lenge siden.

Veimyndighetene avviste det som kollektivfelt, men det vurderes å gjøre det til sambruksfelt 2+ eller 3+ når de for systemet med sambruksfelt på plass.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Jeg leste også noe om det, men husker ikke hvor.

Veimyndighetene hevdet at trafikkaviklingen ut av byen (vestover) fra Lysaker fungerer bedre med tre vanlige felter enn med to + kollektivfelt.
Men noen begrunnelse eller henvisning til forsøk ble ikke gitt, bare påstanden om at slik er det.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

ilmarw

Sitat fra: Griffel på torsdag 27. mars 2008, klokken 20:24
Veimyndighetene avviste det som kollektivfelt, men det vurderes å gjøre det til sambruksfelt 2+ eller 3+ når de for systemet med sambruksfelt på plass.
Får elbiler kjøre i sambruksfelt, selv om vi bare er oss selv og matpakka?

ilmar
Polestar i bestilling

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: ilmarw link=topic=787.msg5891#msg5891
Får elbiler kjøre i sambruksfelt, selv om vi bare er oss selv og matpakka?

ilmar
/quote]

Alle som har lov til å kjøre i kollektivfelt, har lov til å kjøre i sambruksfelt. Altså får energieffektive nullutslippsbiler kjøre der, enten man har med matpakke eller ikke.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

HHF

Må vel være så ærlig å innrømme at jeg til dels er enig i at 3 kjørefelt for alle fungerer greit vestover. Det er ikke så tettpakket rush den veien som innover om morgenen og det flyter som regel rimelig greit - typisk tidsbruk i rushen er vel sjelden mer enn 30 min fra Lysaker til Asker og det kan de fleste leve med...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Cobos

Samtidig, hvis man ønsker å politisk dytte folk over på kollektivtrafikk eller mer utslippsvennlige biler er jo nettopp dette et perfekt eksempel på god bruk av kollektivfelt. Kollektivtrafikken vil da få et markant fortrinn i forhold til vanlige bilister. I dette synet regnes jo elbiler som like "bra" som kollektivtrafikk og dermed får det samme fordelene. Hvis det er det som gjør at mange bytter til elbiler eller kollektivt er det jo bra. Et eksempel på pisk og gulrot samtidig :)

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

HHF

Joda - for all del. Forskjellen i tid med kollektivt eller elbil og fossilbil ville jo i så fall kunne bli enorm og insentivet større om man sperrer høyrefilen for alle andre. For min "egoistiske" del og på vegne av miljøet kan jeg jo gjerne ønske meg noe slikt, men jeg tror jo at selv politiske hensyn må vike for noenlunde fornuftig trafikkavvikling i dette tilfellet. Ihvertfall en god stund ennå, inntil det blir så stillestående for kollektivtrafikken også at det er uholdbart å tilby passasjerene noe slikt ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Cobos

Jeg ser også at det ikke nødvendigvis er gunstig i forhold til trafikkflyten, men samtidig har vegvesenet gjort tilsvarende før. På ring 2 for noen relativt få år siden innførte de kollektivfelt ved Ullevål Sykehus og den bitte lille delen med kollektivfelt gjør jo at det er helt åpent langt ned forbi Frognerparken hvis man kjører vestover på Ring 2. Samtidig står det alltid litt kø om morgenen forbi sykehuset og kollektivfeltet er nesten tomt. Der ble det gjort et klart valg FOR bussen og mot den generelle biltrafikken. Og det faktum at det er kollektivfelt der virker som en (av flere) motivasjonsfaktorer for meg til å kjøpe elbil. Så jeg ville ikke bli veldig overrasket hvis de gjorde noe med E18, men jeg ville ikke veddet imot  :D

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

ilmarw

Sitat fra: Cobos på fredag 28. mars 2008, klokken 16:55
Og det faktum at det er kollektivfelt der virker som en (av flere) motivasjonsfaktorer for meg til å kjøpe elbil. Så jeg ville ikke bli veldig overrasket hvis de gjorde noe med E18, men jeg ville ikke veddet imot  :D
Bare synd at du strengt tat skal tå i samme køen som alle andre i krysset før sykehuset (ved Jetstasjonen), ettersom vi i utgangspunktet må sving til høyre i høyrefil. Da ble noe av poenget borte. Men det er i grunn en annen diskusjon, blir bare så irritert over det der.

ilmar
Polestar i bestilling

Cobos

Forstod først ikke hva du mente siden jeg de få gangene jeg kjører til jobb kommer fra Sagene og dermed svinger inn til høyre INN på ring 2 og dermed ikke opplever problemet. Du tenker på det at elbiler må over i venstrefil hvis de skal rett fram... helt enig at der MÅ det komme en generell trafikkregelendring slik at man slipper å miste hele effektivitetsforbedring av kollektivfelt, for ikke å glemme trafikksikkerhetshensyn.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

ilmarw

Polestar i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA