Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bykjøring, blandingskjøring og langkjøring m elbil

Startet av Olsleaf, onsdag 08. mai 2013, klokken 22:49

« forrige - neste »

Olsleaf

Bare undrer på om det er noe av det samme med elbil som med fossilbil. Den bruker så mye på bykjøring, så mye på blandingskjøring og så mye på langkjøring. Bykjøring, mye start og stopp og oppover og nedover i de byene m bakker. Blanding av kjøring i by og utenfor by, og langkjøring. Er det likheter her?
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

TB

Er vel mange parameter som trekker i ulike retningar her:

Elbil:
- lite forbruk ved tomgang, utanom varme og AC er det lite forbruk til lys/radio osv.
- brukar strøm til oppvarming - mykje kø gir lengre tid for reise, som gir høgt forbruk pr km.
- høg fart, gir auka forbruk (typisk langkøyring)
- jamn fart, i moderat hastigheit er det mest optimale.

fossilbil:
- jamn fart i høgt gir / jamnt turtal gir redusert forbruk.
- energi til kupevarme blir henta frå overskotsvarmen - gir ikkje auka forbruk av drivstoff.
- eit vist forbruk sjølv ved heilt stop. (hybrid og start/stopp funksjon vil redusere dette.)

Begge har:
- auka forbruk ved stadig akserelasjon.

På bykjøring kan nok elbilen ha mykje og spare, spesielt når det ikkje er nødvendig med varme/kjøling.
På langkjøyring er fossilbilen mest effektiv. Elbilen vil fortsatt ha den beste virkningsgraden, men vil ikkje "halde følge" lenge pga. begrensa kapasitet på batteripakka.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

Elbilens forbruk er forbausende likt under alle disse kjøreforholdene. I alle fall på eldre modeller med lav effekt og lav toppfart.

Elbilens ideelle forhold er flat mark i 40 km/t, mens en fossilbil må opp i ca. 60 km/t for å oppnå best effektivitet. Dermed sier det seg selv at Elbilen er nærmere komfortsonen i byen enn en fossilbil, og får derfor et lavt forbruk i byen. Fordelene på landevei spises derimot opp av den økte luftmotstanden og blir derfor forbausende likt byforbruket.   

På fossilbil er bykjøring meget ugunstig. Bilen kommer sjeldent opp i effektiv hastighet, og regenererer ikke bremseenergien. Legger en til kaldstarter forstår en hvorfor en Q7 som oppgis til 0,7 l/milen på landevei trenger over 1,5l rundt i byen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA