Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Adaptiv cruisecontrol, Lane Departure, etc.

Startet av Mobileum, tirsdag 07. mai 2013, klokken 22:26

« forrige - neste »

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Milzit

Gammel nytt, adaptive cruise osv. har alltid vært i maintenence menyen på Model S, men det er ingen som har funnet noen fysiske installasjoner for dette.

Chlangum

Hadde vært greit å få en klarhet når dette blir tilbudt.
I hvert fall ACC. De andre skal jeg fint klare meg uten. Er uansett ikke så glad i ting som hyler og skriker i bilen. Er sånn når man er vant til gamle biler c",)

But, but! Vi får vel bare smøre oss med tolmodighet.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Øyvind.h

Blir interessant å se om ACC kan ettermonteres. Tviler litt, og antar at det blir dyrt mtp arbeidskost. Ble ikke helt overbevist sist jeg testet ACC, men hadde vært fint å ha allikevel på en bil i premium-segmentet.

Helt enig ang lane assist, blindsonevarsler etc. Slike sensorer gjør deg til en slapp/dårlig sjåfør. Merker selv hvor mye slappere jeg har blitt pga ryggesensorene. Sjekker ikke like nøye lenger, for sensorene gjør jo så god jobb! Ikke en positiv utvikling av evnene som sjåfør, men sikkert greit for folk med dårlig syn/hørsel/reaksjonsevne.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

laumb

Prøvde en Mondeo i fjor med ACC. Utrolig deilig da, sette Cruisekontrollen på 120km/t og legge meg bak øvrig trafikk. Bilen holdt fin avstand og samme fart - veldig behagelig.
Men, jeg skal nok overleve uten - tross alt aldri hatt det før heller.

Blindsonevarsler osv er bare tull. Man skal sjekke blindsona si! Når bilen er 12 år gammel og sensoren ikke fungerer / varslingslyset har sluttet å funke - da er det ikke kult å svinge inn i hjulsettet på en trailer fordi du ikke så den, siden du ikke sjekket.

Chlangum

Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg er litt konservativ når det gjelder elektroniske støttehjul. Gamle Chevrolet'en min har ikke en gang ABS c",) Men cruise controll har den og den brukes ofte. Helst for å holde seg på lovlig side av fartsgrensen. Hadde den vært adaptiv hadde det jo bare vært toppen av i'en.

Ser jo ganske tydelig ut som Tesla har tenkt å installere dette seinere. Kanskje neste modell?

Vurderer om jeg skal sitte meg på gjerdet en stund til og vente på at dette er på plass c",)
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

stianrod

Håper ACC kan være den "under your nose" annoucement til Elon  ;D
Tesla Model S P85 2014

laumb

Tror det blir "for enkelt". Er sikkert noe superduperkult!

M@Do

Jeg er ganske trygg på at disse tingene kommer:
VO-ACC - vision-only adaptive cruise control
FCW - Forward Collision Warning
PCW - Pedestrian Collision Warning
HMW - Headway Monitoring Warning
LDW Lane Departure Warning
IHC - Intelligent High-beam Control
SLI - Speed Limit Indicator
AEB - Automatic Emergency Brake

Og det beste av alt, dette krever bare ett kamera som sitter i frontruten. Og dette er jeg ganske sikker på at Tesla allerede har klargjort for. I følge flere som har montert kamera i frontruten har de funnet en kontakt som ligger bak mikrofonen i taket. Dette er strategisk plassert i forhold til hvor man evnt. plasserer kameraet til Mobileye.


For å få full 5 star rating i Euro-NCAP så er dette utstyret påkrevd, noe som også er viktig for Tesla.


Jimpec

Sitat fra: M@Do på onsdag 08. mai 2013, klokken 15:00
Jeg er ganske trygg på at disse tingene kommer:
VO-ACC - vision-only adaptive cruise control
FCW - Forward Collision Warning
PCW - Pedestrian Collision Warning
HMW - Headway Monitoring Warning
LDW Lane Departure Warning
IHC - Intelligent High-beam Control
SLI - Speed Limit Indicator
AEB - Automatic Emergency Brake

Og det beste av alt, dette krever bare ett kamera som sitter i frontruten. Og dette er jeg ganske sikker på at Tesla allerede har klargjort for. I følge flere som har montert kamera i frontruten har de funnet en kontakt som ligger bak mikrofonen i taket. Dette er strategisk plassert i forhold til hvor man evnt. plasserer kameraet til Mobileye.


For å få full 5 star rating i Euro-NCAP så er dette utstyret påkrevd, noe som også er viktig for Tesla.


Så vi kan kanskje regne med at disse tingene kommer relativt raskt også da?
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

stianrod

Det som ser ut som kamera bak speilet er kanskje til alt dette som nevnt over?

Om jeg husker det, så kan jeg spørre til fredagen når jeg skal ut å prøvekjøre. Tror jeg bør skrive opp en huskeliste  ;)
Tesla Model S P85 2014

Milzit

Sitat fra: stianrod på onsdag 08. mai 2013, klokken 16:29
Det som ser ut som kamera bak speilet er kanskje til alt dette som nevnt over?

Om jeg husker det, så kan jeg spørre til fredagen når jeg skal ut å prøvekjøre. Tror jeg bør skrive opp en huskeliste  ;)
Du får ikke noe svar på det. Det er veldig begrenset hva de kan si (og ikke noe mer enn hva som ligger på nettet) og det er mye de ikke får vite selv rett før lansering.

glaserud

Sitat fra: stianrod på onsdag 08. mai 2013, klokken 16:29
Det som ser ut som kamera bak speilet er kanskje til alt dette som nevnt over?

Om jeg husker det, så kan jeg spørre til fredagen når jeg skal ut å prøvekjøre. Tror jeg bør skrive opp en huskeliste  ;)

Hold en finger over sensoren foran på speilet noen sekunder. Dimmer speilet ned, vet du hva den brukes til.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Zanka

Hvis disse funksjonene blir aktivert regner jeg med at de kun blir tilgjengelig for de som har kjøpt techpakka.
Gøy med en bil som blir mer og mer avansert ettersom tiden går :)
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

M@Do

Har lest litt mer om dette og tror nok ikke sensoren/kameraet i speilet vil fungere til dette. Ett kamera til dette formålet må være kalibrert og sitte på nøyaktig samme sted for å kunne klare å få ett dybde forhold. Speilet vil man som kjent kunne justere på.

Jeg ser nok heller at de kommer med en modul som kan etter monteres. F.eks bytte ut mikrofon delen, med en lignende modul som subaru lanserer i år.


Jeg kom også på at jeg tidligere hadde lest at prosessoren i bilen er levert av Nividia. Denne arkitekturen muligjør at men enkelt kan oppgradere hjernen i bilen til siste versjon ved å bytte ut en enkelt modul. Dette vil gjøre det mulig å få funksjonalitet senere som dagens prosessor ikke håndterer, som f.eks autopilot som Elon twittret om tidligere :-)

Les mer her: http://www.nvidia.com/object/advanced-driver-assistance-systems.html

Her er også en interessant artikkel om dette: http://gigaom.com/2013/05/07/elon-musk-your-tesla-may-come-with-autopilot-sooner-than-you-think/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA