Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sikring går etter 1 min

Startet av lillemarius, tirsdag 07. mai 2013, klokken 22:14

« forrige - neste »

lillemarius

Hentet bilen etter lading og ser at den har stoppet på 80%. Det viser seg at sikring har gått. Byttet sikring. Satte på til lading. Gul lampe blinket og pumpa går - i ca 1 min. Da går sikringen igjen. Hva skjer?

Rettelse:
Det var ikke bilsikring, men hussikring som gikk. Prøvde lade på nytt, gikk bra et minutt. Så to dumpe bang-bang fra bilen, hussikring gikk.

lillemarius


elektrolux

Sikkert kortslutning/brann i koblingsboksen like over laderen under panseret.

Ta av fronten, og åpne lokket og ta et bildet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

lillemarius

Mange takk! Skal se  dette lørdag.

elektrolux

Her er koblingsboksen jeg viser til.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

lillemarius

Har tatt av front og kikket i koblingsboksen. Ikke noe å se der. Koblet til ladelabel. Samme to smell som før og så går hussikringen, noen få sekund etter spenning satt på. Vanskelig å lokalisere, men trolig fra selve laderen (?). Bruker wattmeter på stikkontakten, og det starter lavt og går opp til et par hundre watt etter noen sekund. Så smell og sikring går. Kanskje ta ut laderen og sjekke den?

lillemarius

Koblet fra laderen og satt  spenning. Ingen sikring går. Altså et eller annet med laderen. Skal ta den ut og se på den. Den er trolig ikke gått siden den prøver å lade(?).

lillemarius

Det var komt fukt i lederen. Tok den ut, demonterte og renset opp. Ingen synlige skader ellers. Satt den i igjen. Fortsatt går sikring (tror det er jordfeilbryteren i sikringen), men nå uten smell.

Vanskelig å få tak i lader. Dermed gir jeg opp prosjektet. Har du en lader, kan du få kjøpt nylig EU-godkjent Think med 15 batteri ekstra pluss div deler fra en slaktet Think på kjøpet. - og to defekte ladere!

Arnie

Litt vemodig å registrere at Lillemarius nå ligger til salgs på Finn for 10.000 kroner.

Som fersk Thinkbruker i 2001 hadde jeg stor glede av å følge Lillemarius sine nettsider. Bra at disse er bevart for ettertiden - et historisk dokument:

http://www.lillemarius.com/

Jeg går ut fra at familien Bjørke har planer om å fortsette elbiltilværelsen?
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

elektrolux

Slike motorhistoriske kjøretøy burde lidt bedre skjebne.

Med LiFePo4 celler kan rimeligere lader monteres, og bilen kunne fått nye 10+ års liv for prisen av 10 år med oljeservice på en fossilbil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Da melder jeg meg på her. >:( >:( >:(
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10110082 slik så trafikken ut i Oslo i dag og jeg koste meg hele veien hjem, mens fosilbilen til en liten formue står uvirksom hjemme. Jeg klappet Thinken kjærlig og satte inn ladekabelen. Noen rare lyder fra bilen og vips gikk hovedsikringen til garasjen. Nytt forsøk, samme resultat. I forrige uke hadde jeg ute batteriene og skiftet 4 stykker. Er dette tingenes iboende faenskap som har truffet meg også ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Olsleaf

Dere har sikkert prøvd alle muligheter og er mer erfarne enn det jeg er. Min grønne Think 2000 classic hadde fått ny lader for 2 år siden. Muligheten for å lade på 16a er koblet ut, fordi det går varmgang i laderen hvis man bruker 16a. Kan dette være en mulig årsak? Bare lufter tanken........
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

elektrolux

Laderen har lenge vært akilleshælen til Classic'en.

Først og fremst er den montert opp/ned, og samler vann som blir liggende oppå. Enkel fiks på dette er å file ned 3 avrenningskanaler bakerst og nederst. Dette gjør jeg konsekvent på alle laderene jeg er borti.

En annen svakhet er softstart rele'et inni laderen som kan å dårlig kontakt, med den følgen at ladestrømmen delvis går gjennom et par effektmotstander på 5W. Ikke bra når de får opp til 3000W belastning. Kan fikses om det ikke er for sent med kortsluttning av rele'et, og montering av ekstern softstart.

Så har vi uforklarlige svikt der mistanken går til uttørkede kondensatorer i enten kommunikasjonskortet, eller kraftenheten. I slike tilfeller ser en ingenting når en åpner laderen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Når jeg koblet ifra de firkantede stikkerene under koblingsboksen i motorrommet så var de helt fulle av vann alle sammen. Gjengene til en av de øvre skruene på lokket til boksen hadde sluppet (krakilert) og der hadde vannet kommet inn. Det lå også mye vann inne i selve boksen. Jeg tørket opp alt sammen og koblet til lading igjen og nå virket alt normalt. Ikke gikk sikringen i garasjen og ladelyset blunket fint i bilen. Men...... Laderen ladet ikke, litt sot og brent lukt inne i laderen avslørte at den var over middagshøyden. Inn med ny lader, og nå virker det. Er det vannet i DC kontakten fra laderen som har tatt knekken på den ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

PerBear

Min sønn sin lader tok kvelden for et par uker siden.
Da var den 12 år.
Har fått tak i brukt byttelader men før vi installerer den har jeg tenkt å sjekke følgende:
1) Relekontakter - måle kontaktmotstand ved aktivert rele
2) Elektrolyttkondensatorer - måle ESR for å se om de er svekket med spesielt ESR instrument http://www.capacitorlab.com/esr-meter/index.htm
3) Effektkomponenter - sjekke fysisk tilstand så langt det er mulig
4) Kretskort - se etter skader forårsaket av varmgang, krypstrøm og fuktskader

Alle vifter og andre komponenter som muligens kan være svekket vil jeg bytte før jeg installerer laderen. I tillegg vil jeg lage hakkene i bakkant av deksel samt sette på et ekstra plastdeksel over lader for å drenere vekk vann.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA