Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

CityStromer med problemer

Startet av morkm, onsdag 26. mars 2008, klokken 01:53

« forrige - neste »

Ken

Ja, de store batterier( 16stk.?) = traksjon = trekkkraft. Jeg er ikke så flink på bly batterier men nickel cadmium batterier som i Think mister en volt i spenning for hver 10 ampere som man trekke ut av blokkene (samlet spenning). Jeg må ikke forvirrer deg men bare at som sagt tidligere av andre, dårlige batterier synker fort i spenning under belastning. Lykke til med diagnose.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lynet

#31
Det er en sikring inne i inverteren på 40A som er sannsynligvis er gått. Den står på DC-DC omformeren som er inne i inverteren.

Denne sikringen røyk hos meg i 2006 en kald dag da 12V-batteriet var blitt utladet og jeg prøvde å starte bilen, kom da bare 100m før den stoppet.

Du må demontere støtfanger med lykter og grill. Ta da av lokket til inverteren og du kommer til sikringen, se bildet. Solar selger samme type.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

Da har vi det da. Husk å skru lokket på ordentlig og tett når du er ferdig til å holde ut fukt og vann. Skal finne på en annen bilmerke å plage nå. Ken

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

morkm

Takker igjen for all tilbakemelding....

jeg skal prøve dette i dag å gi tilbakemelding .... jeg elsker deg Lynet om dette virker  ;D
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

morkm

#34
Hei igjen lynet...

Jeg har vist ikke helt samme DC-DC konverter som det du har i din bil... sikringen som du referer til er ikke der ... men jeg fant ut at den sikringen (er det en sikring?)  som er ved siden av den som du peker til var gått for i den gikk det ingen strøm igjennom. Prøvde å bypasse denne med en ledning og da startet ladningen av 12V batteriet og det så greit ut...

Men det forandret ikke situasjonen med kjøring i safe mode.... motoren stopper fortsatt på 1200rpm og etter 45sek stopper den helt... jeg har sett at det er hovedbryteren fra batteriene som slår ut ???

Siden batteriindikatoren på instrument panelet viser tomme batterier og siden bilen går i safe mode, syns jeg det virker som om noe forteller inverteren at den er tom for strøm til tross for at den ikke er det ???

Er det eventuelt BMS som har som oppgave å gjøre dette?

Jeg fikk ikke vagcom kabelen i går så nå får jeg den sikkert ikke før etter helgen.

Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

El rayo

På printkortet ved komponenten ser det ut for at det står "F 1" med hvit skrift. Hvis det stemmer er det en sikring. "F"=fuse. "1" er bare et fortløpende nummer på dette kretskortet, tallet sier ikke noe om verdien.

Det bør stå en form for verdiangivelse på selve komponenten og hvilken type det er (kvikk, treg, eller lign).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

morkm

Hei igjen...

Ja jeg har funnet ut at det er en sikring som er 125A ... det står 125LET på denne... driver å sjekker på nettet hvor jeg kan kjøpe tilsvarende....

Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

Ken

kanskje du få litt sucess hvis du resette BMS etter reparert eller bypassert sikring. 125 ampere høres veldig mye ut for en DC/DC. I min Think kjøres den på 15 ampere ved 120 volt fra traksjonsbatteriet. Dette er inntakssikring vi snakker om.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lynet

Dette er ut-sikringen. Og når DC-DC greier 100A er nok 125A et godt valg....
Det er nok den lenger ned som er inn-sikringen. Den satt oppe til venstre på min bil.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

morkm

#39
Inn sikringen som du kaller det hva er det den gjør?? hvorfor kaller du det inn sikring??

jeg har målt om det er motstand i denne og Mulitmeteret mitt piper.. men det er jo et litt snodig tegn på denne som viser det er en motstand og mulignes også at den er rettningsbestemt? er det noen som kan noe om dette?? burde jeg skru den av når jeg sjekker den? kan den være gått selv om det piper??

Når dere snakker om å reesette BMS en gjør man det ved å koble ut kabler etter prosedyren... eller gjør men det med VAGCOM kabelen??
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

cra

Hvis det piper tipper jeg multimeteret ditt er innstilt på diodetest? Og da tyder det på at den er i orden (det er i alle fall kontakt igjennom). Hvis den er retningsbestemt skal det ikke pipe hvis du bytter polene på multimeteret. (Forutsatt at det faktisk ER innstilt på diodetest, så klart).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

#41
I min bil er det en sikrings på strøm forsyningen til DC/DC omformeren fra hoved batteriene = inntakssikring. Så kommer ut 12 volt til å forsyne 12voltssystemet og en sikring her vil være en uttakssikring. inntakssikring vil være en mye mindre verdi fordi den kjører på høyere spenning. Total effekt inn og ut blir like(Noe tap under omforming)

F.eks
Inn:15 ampere sikring på 100 volt= 1500 watt maks effekt

Ut:  125 ampere på 12 volt           = 1500 watt maks effekt
Ikke sikker om det finnes en inn-  sikring.
Finn sikringen.

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

eljet

Mange multimeter piper når du måler resistans ( ohm ) under en vis ohm verdi.
Den verdien finner du sikkert i manualen.
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

Rio

Sitat fra: morkm på fredag 28. mars 2008, klokken 13:43
Hei igjen Rio og Ken

Jeg har prøvd å ha den på lading hele natten uten at dette har fungert men  ...

har ikke fått tempraturen opp til over 12deg så dette kan jo ha noe å si.... ???  nå er de på 6-7 deg men jeg har jo kjørt med så kalle batterier før.... jeg lurer på om jeg skulle prøve å lade ut batteriene med noe??? hva kan jeg bruke til dette??

Ken jeg regner med at du snakker om 6 volt batteriene når du snakker om transaksjonsbatteriet .... dette har jeg sjekket med belatning fra motoren som beskrevet i en annen tråd.. de er alle like eller innenfor 0,04v ... så dette skal vel være bra...??? jeg får vagcom kabel i dag tror jeg så da skal jeg sjekke med denne...

Hei,

Nei, ikke lad ut blybatterier. De liker det definitivt IKKE.

BMaS/Laderen forsøker å varme opp batteriene (varmeelement på 300W foran og 300W bak, sammen med vifter) i opptil 4 timer. Hvis temperaturen fremdeles er under 12 grader etter 4 timer "gir den opp" og lader uansett. (Dette gjelder kun for lading, ikke kjøring.)

Det er fint hvis batteriene er innenfor 0,04V, men det er vel når de er ladet. Mine var også slik da de var nyladet, men etter en kjøretur var 11 batterier på 6,3V og 5 batterier plutselig på rundt 4 V. (Alle sammen var på ca 6,4V før kjøreturen.)


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Sitat fra: Rio på mandag 31. mars 2008, klokken 22:49

Det er fint hvis batteriene er innenfor 0,04V, men det er vel når de er ladet. Mine var også slik da de var nyladet, men etter en kjøretur var 11 batterier på 6,3V og 5 batterier plutselig på rundt 4 V. (Alle sammen var på ca 6,4V før kjøreturen.)


Pass på! disse 5 batteriene har redusert kapasitet, og vil snart ryke, dersom du drar dem ned i 4 volt. Samtidig skaper de dårlige ladevilkår for de gode blokkene dine, da spenningen på dem vil stige raskere ved lading, og lure laderen til å stoppe.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA