Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

moonbuggy

Teslas merkelige tut og kjør i takt med rapporteringsplikten, gir fornøyelig utslag. Rekordutlervering siste måned i kvartalet. Måneden etter fullstendig stilstand. 3000+ model3 registrert i juni i Norge. I juli 4 (les FIRE).
Gagner neppe selskapet over tid, og pådrar sikkert store kostnader med manglende kvalitetssikring en måned, alt for lite å gjøre neste....

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 02. august 2021, klokken 07:21
Sitat fra: Apache på mandag 02. august 2021, klokken 04:47
Dette er egentlig mere skremmende. På min tidligere egolf når jeg ikke reagerte så stoppet bilen sakte opp , slo på varsel link og ringte nødetat.
Det er vel akkurat det som skjer her og (utneom oppringing til nødetaten), når føreren til slutt sovner helt. Skal man unngå fyllekjøring må man vel ha alkometer i bilen. Men folk kommer seg vel rundt det og.
Tipper bilen stoppet i tunnelen pga AP slutter å virke nettopp inni slike, og at den derfor stoppet opp uten respons fra fører.

JM5C
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 16. august 2021, klokken 02:10

Tipper bilen stoppet i tunnelen pga AP slutter å virke nettopp inni slike, og at den derfor stoppet opp uten respons fra fører.

AP stopper ikke å virke i tunneler. Det at den stoppet med nødblinken på er akkurat det den gjør når AP er aktiv, men ikke detekterer fører.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 16. august 2021, klokken 05:15
Sitat fra: RJK på mandag 16. august 2021, klokken 02:10

Tipper bilen stoppet i tunnelen pga AP slutter å virke nettopp inni slike, og at den derfor stoppet opp uten respons fra fører.

AP stopper ikke å virke i tunneler. Det at den stoppet med nødblinken på er akkurat det den gjør når AP er aktiv, men ikke detekterer fører.
Dette er noe jeg har lest som erfaring fra andre Tesla-bilister i forum, så om det ikke stemmer, så er det i tilfelle veldig ulik oppfatning på det. Men jeg kan veldig godt se at det ikke gjelder alle steder, at det muligens kommer an på flere ting, som lengde, vei/fil-bredde etc.

Men, jeg skal ikke si noe bestemt her, da jeg ikke har testet dette selv.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 16. august 2021, klokken 12:59
Dette er noe jeg har lest som erfaring fra andre Tesla-bilister i forum, så om det ikke stemmer, så er det i tilfelle veldig ulik oppfatning på det. Men jeg kan veldig godt se at det ikke gjelder alle steder, at det muligens kommer an på flere ting, som lengde, vei/fil-bredde etc.
Kan være du misforstår litt. Navigate on Autopilot slutter å virke i de fleste tunneller, men det påvirker bare forslag om å skifte fil.

Autostyring, ACC og automatisk lanechange initiert med blinklys virker like fint gitt at veimerking er i orden. Og veimerkingen er som oftest bedre i tunneller enn utenfor.

Hadde ikke AP vært aktivert ville Teslaen mest sannsynlig krasjet, litt avhengig av hva som var aktivt av hjelpesystemer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sulle

@RJK, du har rett i at det var en tråd her om autopilot som koblet ut i tunnel. I det tilfellet skyldtes det at automatisk kjørelys var avslått. Dette gjelder, så vidt jeg vet, foreløpig bare for model 3.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

emurof

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 03. august 2021, klokken 23:46Teslas merkelige tut og kjør i takt med rapporteringsplikten, gir fornøyelig utslag. Rekordutlervering siste måned i kvartalet. Måneden etter fullstendig stilstand. 3000+ model3 registrert i juni i Norge. I juli 4 (les FIRE).
Gagner neppe selskapet over tid, og pådrar sikkert store kostnader med manglende kvalitetssikring en måned, alt for lite å gjøre neste....

Det er ikke noe merkelig her. Tesla har bare hatt en fabrikk som har levert til både Nord-Amerika og Europa. Når bilene først må produseres og så sendes over havet så sier det seg selv at leveringene ikke kan starte i Europa før slutten av hvert kvartal.

Og siden de ikke kan produsere biler for Nord-Amerika samtidig som de produserer biler for Europa, så vil naturligvis også leveringene der starte senere i hvert kvartal.

Vet ikke helt hva kvalitetssikring har med saken å gjøre. De produserer nok jevnt med biler hele kvartalet, men på grunn av at de har måttet sende til Europa så blir de altså ikke levert før slutten av kvartalet uansett.

emurof

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 27. juli 2021, klokken 13:04
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 27. juli 2021, klokken 12:56
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 23. juli 2021, klokken 18:26Føler det blir feil å skylde på pandemien når møller hadde et rekord år i 2020

Hovedforklaring på pandemi-skyld var vel at fabrikken var stengt en periode så de fikk ikke nok biler i Norge og derfor mindre salg?

Vel det gjaldt jo alle, vag sine fabrikker var stengt og men allikevel klarte de å levere mer enn tesla

Nei, for VW har fabrikker i Europa. Tesla hadde derimot kun en fabrikk som måtte dekke markedene i både Europa og Nord-Amerika, og den var nede store deler av andre kvartal i fjor.

Og husk at nedstengningen forplantet seg videre fordi bilene tross alt tar flere uker å frakte over havet i tillegg.

Hadde Tesla hatt flere fabrikker, og fabrikker i Europa, så hadde de naturligvis blitt mindre påvirket av nedstengningen i USA.

RJK

Sitat fra: Sulle på mandag 16. august 2021, klokken 18:45
@RJK, du har rett i at det var en tråd her om autopilot som koblet ut i tunnel. I det tilfellet skyldtes det at automatisk kjørelys var avslått. Dette gjelder, så vidt jeg vet, foreløpig bare for model 3.
Leste i en tråd at dette og gjaldt TMS, men da under dårlige lysforhold. Så muligens ikke bare TM3. Mulig det ble ifikset i en oppdatering, men kan jo hende det er dette som skjedde her ved innkjøring i tunnel. Men, ja. Spekulasjoner fra min side, igjen.

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Klykken

Min S85D med AP1 viste sorte linjer langs veien i dag da jeg kjørte med park og grøftlys. Skikkelig regnvær og tildels dårlig sikt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

trykkertor

Sitat fra: RJK på torsdag 19. august 2021, klokken 00:31
Sitat fra: Sulle på mandag 16. august 2021, klokken 18:45
@RJK, du har rett i at det var en tråd her om autopilot som koblet ut i tunnel. I det tilfellet skyldtes det at automatisk kjørelys var avslått. Dette gjelder, så vidt jeg vet, foreløpig bare for model 3.
Leste i en tråd at dette og gjaldt TMS, men da under dårlige lysforhold. Så muligens ikke bare TM3. Mulig det ble ifikset i en oppdatering, men kan jo hende det er dette som skjedde her ved innkjøring i tunnel. Men, ja. Spekulasjoner fra min side, igjen.

8)
Jeg har en Model 3 mars 2019 med HW 2,5 og uten FSD.
Den klarer helt fint å kjører autopilot med drl + tåkelys i alle tunneler.
I går lånte jeg en Model 3 som var noen få måneder yngre, men med HW3 og FSD.
Den bilen skrudde ALLTID av autopilot ved inngang til tunnel hvis ikke autolys var på.

Så det kan å ha med enten HW-versjon å gjøre, eller om bilen har FSD.

Jalla

Beklager hvis denne har vært postet før. Nrk har laget en liten serie som de kaller Kø, og i denne episoden så handler det om Tesla. Den er faktisk meget god på flere måter. Kos dere, og ha en god helg!  8)

https://www.nrk.no/video/humor/elon-musk-er-et-geni_a1f1bec2-6acf-4fdd-b5cf-697c60415d29

k1

Tesla legger endelig autowiper med kamera på hylla?
Vil erstatte vindusviskere med laserstråler. Sikret seg patent denne uken.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/9KbyRr/vil-erstatte-vindusviskere-med-laserstraaler?utm_source=vgfront&utm_content=hoyrelopet_row8

sjokomelk

Sitat fra: k1 på lørdag 11. september 2021, klokken 19:44
Tesla legger endelig autowiper med kamera på hylla?
Vil erstatte vindusviskere med laserstråler. Sikret seg patent denne uken.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/9KbyRr/vil-erstatte-vindusviskere-med-laserstraaler
Patentsøknaden er 2 år gammel. Så ikke noen stor nyhet at de har jobbet med det tidligere. Det er bare patentsøknaden som er innvilget nå.
https://electrek.co/2019/11/25/tesla-laser-beams-clean-debris-off-cars/
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA