Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Tesla i norske medier  (Lest 1280275 ganger)

Mobileum

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 598
    • Vis profil
Sv: Tesla i norske medier
« Svar #7425 på: Tirsdag 16. Februar 2021, klokken 09:24 »
Tror nok det bare er et tastetrykk for Roland for å finne det nøyaktige antallet (hvis han ville).

k1

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 358
  • TMX 100D Des-17
    • Vis profil
Sv: Tesla i norske medier
« Svar #7426 på: Lørdag 08. Mai 2021, klokken 18:46 »
Tja, da blir vel ikke forsikringen med å eie Tesla noe billigere fremover. Et «glimrende» påskudd for forsikringsselskapene til å øke forsikringspremien mer  hos Tesla eiere enn hos andre. Ser vel allerede tendensen av det?
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ep7XMG/har-logget-10000-bilister-i-et-aar-disse-er-hardest-paa-gassen

Daniel_0007

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 918
    • Vis profil
Sv: Tesla i norske medier
« Svar #7427 på: Mandag 10. Mai 2021, klokken 11:51 »
Tja, da blir vel ikke forsikringen med å eie Tesla noe billigere fremover. Et «glimrende» påskudd for forsikringsselskapene til å øke forsikringspremien mer  hos Tesla eiere enn hos andre. Ser vel allerede tendensen av det?
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ep7XMG/har-logget-10000-bilister-i-et-aar-disse-er-hardest-paa-gassen

Syns det er og ganske latterlig å basere forsikrings premie på statistikk, forsikringsselskapene burde hatt tilgang på person data som hvor mange fartsbøter man har samt prikker på førerkort når man søker om forsikring slik at de som kjører pent får mindre å betale, bonus gjør riktignok det men tar ganske lang tid å opparbeide seg topp bonus.
Selv om bmw og er høyt på lista der så har jeg hørt at I3 er ganske rimelig å forsikre, tipper model 3 blir endra dyrere å forsikre når folk får model s plaid+ samt nye roadster.
Model 3 LR Rwd

ToWalkOrDrive

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1829
    • Vis profil
Sv: Tesla i norske medier
« Svar #7428 på: Mandag 10. Mai 2021, klokken 12:01 »
Tja, da blir vel ikke forsikringen med å eie Tesla noe billigere fremover. Et «glimrende» påskudd for forsikringsselskapene til å øke forsikringspremien mer  hos Tesla eiere enn hos andre. Ser vel allerede tendensen av det?
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ep7XMG/har-logget-10000-bilister-i-et-aar-disse-er-hardest-paa-gassen

Syns det er og ganske latterlig å basere forsikrings premie på statistikk, forsikringsselskapene burde hatt tilgang på person data som hvor mange fartsbøter man har samt prikker på førerkort når man søker om forsikring slik at de som kjører pent får mindre å betale, bonus gjør riktignok det men tar ganske lang tid å opparbeide seg topp bonus.
Selv om bmw og er høyt på lista der så har jeg hørt at I3 er ganske rimelig å forsikre, tipper model 3 blir endra dyrere å forsikre når folk får model s plaid+ samt nye roadster.

Rema hadde en forsikring hvor du fikk med en svart boks som målte aksellerasjoner osv....jeg ville ALDRI hatt en sånn boks i min bil....ville neppe blitt billigere for meg...

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/na-kommer-bilforsikringene-med-kjorestil-analyser/65347994
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1801
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Tesla i norske medier
« Svar #7429 på: Tirsdag 11. Mai 2021, klokken 22:33 »
..
Rema hadde en forsikring hvor du fikk med en svart boks som målte aksellerasjoner osv....jeg ville ALDRI hatt en sånn boks i min bil....ville neppe blitt billigere for meg...

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/na-kommer-bilforsikringene-med-kjorestil-analyser/65347994
Jeg ville nok fått bedre premie på denne måten; jeg liker å kjøre så langt som mulig (sammen med øvrig trafikk) og har ingen behov for å leke "motorsykkelaksellerasjon" hele tiden ;) (men innrømmer glatt at 3-4 ganger i året er det mer trafikksikkert å kunne ha en overlegen aks når bilen du kjører forbi øker farten fra 50-90 i 80-sonen nettopp fordi han oppdager at han kjører tregt i det du begynner å kjøre forbi...)

Reell+WLTP+EPA rekkevidde
Lanseringskalender for elbil i Norge inkl tekniske data for nesten alle elbiler
Pris i Norge vs Nederland

Vurderer: MY, EV6 - droppet de andre
Har: e-Soul
Hatt: Leaf, MS, Soul, Kona, e-Niro, M3 +17 ic

automat

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2163
    • Vis profil
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Daniel_0007

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 918
    • Vis profil
Sv: Tesla i norske medier
« Svar #7431 på: Onsdag 16. Juni 2021, klokken 13:38 »
https://www.elbil24.no/nyttig/morten-stolte-pa-bilens-fartsgrense-indikator-fikk-10850-kroner-i-bot/73902587

Snodig at de ikke brukte Tesla i overskriften men ja navigasjons databasen er endelig men det gjelder egentlig alle merker
Model 3 LR Rwd

OhmPaPa

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1296
    • Vis profil
Sv: Tesla i norske medier
« Svar #7432 på: I går kl. 17:06 »
Alle? navi-systemer får vel dataene sine fra et par leverandører som begge igjen får dataene sine fra Statens Vegvesen. Så da blir det slik det er.

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7891
    • Vis profil
Sv: Tesla i norske medier
« Svar #7433 på: I går kl. 21:21 »
https://www.elbil24.no/nyttig/morten-stolte-pa-bilens-fartsgrense-indikator-fikk-10850-kroner-i-bot/73902587

Snodig at de ikke brukte Tesla i overskriften men ja navigasjons databasen er endelig men det gjelder egentlig alle merker
Hva er det som får folk til å stille opp med bilde og navn og gladelig innrømme for verden at en har gjort et lovbrudd, og i tillegg sørge for å bli søkbar på nettet i evigheten?

Selv om grensa eventuelt hadde vært 100, så er en måling på 112, inkludert sikkerhetsmarginer osv, et lovbrudd, og han har helt sikkert hatt minst 115 på "nåla", kanskje 120. Og kjører man Tesla vet man bedre enn å stole på fsrtsgrensene den oppgir. En time på autopilot på landeveier, der bilen får styre farten, så har man sannsynligvis kvalifisert til førerkortbeslag minst en gang.

hELgenen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2561
    • Vis profil
Sv: Tesla i norske medier
« Svar #7434 på: I dag kl. 08:09 »
https://www.elbil24.no/nyttig/morten-stolte-pa-bilens-fartsgrense-indikator-fikk-10850-kroner-i-bot/73902587

Snodig at de ikke brukte Tesla i overskriften men ja navigasjons databasen er endelig men det gjelder egentlig alle merker
Hva er det som får folk til å stille opp med bilde og navn og gladelig innrømme for verden at en har gjort et lovbrudd, og i tillegg sørge for å bli søkbar på nettet i evigheten?


Jeg tror kanskje denne eieren synes det var greit å advare andre bilister og bruke seg selv som eksempel.
Det er ikke uvanlig å stå frem og fortelle andre om sine egne feil slik at andre kan lære. Tror forøvrig ikke dette vil ha noen som helst negativ innvirkning på han eller Tesla eiere - er noe vi alle bare må lære av

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4809
    • Vis profil
Sv: Tesla i norske medier
« Svar #7435 på: I dag kl. 12:40 »
Det han sier er at han ikke følger med på skilting.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Reservert TMY LR 14.10.20 "med alt".
Helelektrisk bilpark <3

Christopher Neumann Ruud

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 796
    • Vis profil
Sv: Tesla i norske medier
« Svar #7436 på: I dag kl. 13:55 »
Det gjør han faktisk i oppfølgingssaken i Romerikes blad:
https://www.rb.no/morten-stolte-pa-bilen-fikk-sjokkbot-helt-ulogisk/s/5-43-1586217
Sitat
– Jeg betalte forelegget samme kveld. Årsaken til at jeg ikke går videre er rett og slett at uansett hvordan jeg argumenterer, så står det et 80-skilt i grøfta og jeg har aldri passert noe skilt som opphever den fartsgrensa, svar Karlsen før han fortsetter:

– Det har ingenting for seg å prøve dette i retten og det er mitt ansvar som sjåfør å holde seg orientert. Grunnen til at jeg vil fortelle om dette er at jeg er ganske sikker på at dette gjelder ganske mange andre
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx