Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Oreo

Starter en tråd der vi kan linke å diskutere saker som blir tatt opp i norske medier.

Var en helsides artikkel om Model S og Trondheims butikken i dagens Adressa, men ennå finner jeg ikke noe i nettugaven dems om dette.
Som vanlig inneholdt den en del misinformasjon, bl.a. depositum på 80 000,-kr om jeg ikke husker feil  ::)
og "Performance er den vi vil tilby i Norge"??!!!!??!!

Derimot fant jeg bl.a. denne:
http://bil.adressa.no/bil/42667.html#.UYih6cocMUA
(Kanskje noen som kjenner seg igjen på bildet?)

For referanse tar jeg med den vi alle kjenner fra Autofil:
http://www.autofil.no/914854/tesla-model-s-mot-virkeligheten

Når bilene kommer på veiene vil vi vel se enda mer skriverier tenker jeg. Forhåpentligvis noe på TV også.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->


DonPedro

Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

jonasdig

Her er dagens artikkel i Adressa.

stianrod

Latterlig dårlig og rotete skrevet artikkel i Adressa idag. Journalisten har tydeligvis ikke satt seg inn i dette.

Sendte han en mail, med opplysning om at depositumet hans (80.000 kr) er ukorrekt...
Tesla Model S P85 2014

laumb

Sendte en mail med korrigeringer på 7 punkter i artikkelen som er feil/misinformasjon til journalisten samt redaksjonen.
Fikk svar på få minutter. Latterlig svar med null interesse for den konstruktive kritikken.
Har etterspurt adresse for leserbrev.

SitatHei Ola,

Ønsker å presisere at du har noen grove feil (som kan skremme mange) i artikkelen din om Tesla Model S. All feilinformasjonen kunne vært unngått ved en kjapp sjekk av nettsidene til Tesla.

Depositum på 80'000kr? Dette er på 31'000kr (Signaturholdere over 200'000,-, men denne er utsolgt.).
<na4jew0d.fi1.png>

Ingen har måtte betale 31'000kr og skrevet kontrakt. Dette er for reservasjonen. Kontrakten kommer senere (noen har signert den, meg inkludert) når depositumet låses inn.

Hvilken kilde er benyttet for å hevde at det kommer 2-3 superladere mellom Trondheim og Oslo?
Tesla har ikke offisielt bekreftet dette, annet enn at det vil komme superlader på strekningen. Å påstå et visst antall er skummelt når informasjonen ikke er offisiell - og er feilinformasjon.

Deres testbil er ikke utstyrt med en spesiell vinterpakke. Dette er en amerikansk modell med over 16'000km på telleren, og kom til Norge (November i fjor, registrert i Januar 2013) mange måneder før vinterpakken ble lansert (i April 2013) som alternativ. Vinterpakken inneholder blant annet varmeseter bak, en ekstra lufteventil ved frontvinduet ++. Ting som denne bilen ikke har (Har selv prøvekjørt den, og sett etter disse tingene flere ganger).


Bilen heter ikke "Tesla S" - det offisielle navnet er "Tesla Model S".
<u3kh5v2k.xjl.png>

Det er ikke bare den europeiske utgaven som har "forsterket batteripakke". Alle Model S leveres med en batterivarmer (Se hjemmesidene til Tesla, punkt for vinterpakke har en notis på dette).
<hvfkkj4p.uda.png>

"Performanceutgaven ... og det er den vi tilbyr her i Norge" - dette er feil. De tilbyr alle modeller/varianter av bilen.



Min personlige mening er at 7 stk grove feil i en artikkel som dette ikke er god journalistikk og Adresseavisen bør vitterlig informere om disse feilene til sine lesere snarest.


SitatHei!


Leser din friske kommentar. Opplysningene er gitt av kommunikasjonsdirektør Esben Pedersen i Tesla Motors. Og presisert på mine oppfølgingsspørsmål. Ha en fortsatt god dag.


Mvh


Ola

stianrod

#6
Dette var det jeg sendte journalisten:

Hei.

Leste din Tesla reportasje i Adressa idag, og reagerte på det du skrev om depositum.

Jeg har reservert en slik bil, og har betalt inn 31.000 kr, og ikke 80.000 slik det stod i annonsen.

De som reserverte de første 500 bilene, mener jeg å ha betalt mer. Reservasjon av de første  500 SUV utgavene (Model X) er kr. 230.000 kr. Deretter er det depositum på kr. 31.000 for disse. Vil anta at dette har vært tilfellet med Model S også.

Dette finnet du dokumentert på www.teslamotors.com


Dette fikk jeg som svar:

Hei!

All info er gitt av info.dir. Esben Pedersen i Tesla Motors.

Mvh

Ola



Tesla Model S P85 2014

laumb

"enogtredvetusend" inneholder verken halv tres, tress, halv fjers, firs eller halv fems - så det kan ikke være språket han har bommet på. 80'000 er forøvrig halv fjers.

At han tror de kun skal selge Performance-utgaven i Norge, og at man betaler 80k for å reservere denne er noe jeg faktisk tror kan være ødeleggende for at mange søker mer og korrekt informasjon om bilen.

Jeg ønsker at avisen tar på seg ansvaret og retter dette - rett og slett basert på at alle skader av salgstall vil være destruktivt.

Lurer på om jeg ikke skal fyre av en kopi av korrespondansen til Herr Pedersen.

DonPedro

Ja, det må være Tesla som tar kontakten for å få det rettet opp.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Epleskreller

Sitat fra: laumb på tirsdag 07. mai 2013, klokken 14:4680'000 er forøvrig halv fjers.

NEI, det er fjers! (havl fjers er 70)


Tesla har et informasjonsproblem..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

stianrod

Meget bra, laumb.

Skal til byen nå snart, så kan stikke innom Adressa med dine punkter, og høre med dem hva dem har tenkt å gjøre med dette. 
Tesla Model S P85 2014

laumb

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 07. mai 2013, klokken 14:49
Sitat fra: laumb på tirsdag 07. mai 2013, klokken 14:4680'000 er forøvrig halv fjers.

NEI, det er fjers! (havl fjers er 70)


Tesla har et informasjonsproblem..

Sant, det gikk litt fort i svingen (Og det heter firs, ikke fjers når det er helt tall :P ).
Kommer fra familie der morsiden og ut er dansk, så burde egentlig prestert bedre enn dette på eksamen i plenum her inne. :D

Cato76

#12
Adressa er sikkert kjøpt, betalt og sponset av Statoil og New York Times...  :o

Fant en feil til i Adressa: Det er ikke gratis med el-bil på alle ferjer, kun riksvei-ferjer. 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/pressesenter/pressemeldinger/2008/gratis-med-elbil-pa-riksvegferjer.html?id=525695
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Espen Hugaas Andersen

Feilinformasjonen har nok ingenting å si. Det er snakk om Adressa, ikke en betydelig avis. Ikke overraskende har lokalaviser ofte mer unøyaktig informasjon enn større aviser.

Det artikkelen vil gjøre er nok å få de som er interessert i Model S til å gå inn på Teslas hjemmesider og lete etter andre artikler, kanskje til og med ende opp på dette forumet. Da blir feilinformasjonen raskt rettet opp, dog av andre kilder.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: laumb på tirsdag 07. mai 2013, klokken 14:40"Performanceutgaven ... og det er den vi tilbyr her i Norge" - dette er feil. De tilbyr alle modeller/varianter av bilen.
Dette er jo forresten ikke riktig. De leverer jo ikke 40 kWh versjonen. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA