Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 26. januar 2020, klokken 23:28

Shit... den lokaliseringen av laderen var nå jommen ikke god heller. Rart det ikke var autovern mot elva?
Ikke veldig god kanskje, men man skal være bra ør for å rygge ut  der. Er vel halvannen til to meter å gå på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 27. januar 2020, klokken 00:19


Antar det er meningen man skal parkere der det røde/gule skiltet står.

Vet man om skiltet ble satt opp før ulykken?

Hvis det sto der før ulykken kan den uheldige sjåføren ha forsøkt å parkere utenfor den hvite stripen som markerer ytterkanten på parkeringsplassen.

Alternativt ble skiltet satt opp etter ulykken.

Kanskje ikke helt optimalt plassert uansett scenario.

Ja man skal parkere der den røde/gule greia står. En av laderne der har vært stengt en stund, i hvert fall siden romjula. Jeg er usikker på om det var den innerste eller den nest innerste laderen som var stengt, så jeg kan ikke svare på om den stod der eller har blitt flyttet på.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Espen Hugaas Andersen

#7172
Utifra posisjonen av bilen ser det egentlig ut som den har rullet ut før den var i nærheten av superladerutaket. Så kan hende at det var bare noen som forsøkte å manøvrere bilen for å sikte seg inn på et annet uttak. Med skittent ryggekamera kan det gå galt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

magnetic

Tesla overlegen i vintertest.  Ingen var i nærheten av like god rekkevidde i vinterkulden.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/VbBwEV/tesla-overlegen-i-vintertest

1000kwh

Sitat fra: magnetic på lørdag 01. februar 2020, klokken 16:38
Tesla overlegen i vintertest.  Ingen var i nærheten av like god rekkevidde i vinterkulden.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/VbBwEV/tesla-overlegen-i-vintertest
Kan de ikke finne et bilde av en facelift S snart? :laugh:

elTco

For de som har Dagbladet Pluss abonnement:
Duell: Volkswagen Passat GTE Vs. Tesla Model 3 Long Range All-Wheel Drive

https://www.dagbladet.no/tema/knuser-konkurrenten-pa-alt-unntatt-n-ting/72031178
TM3 LR 2020 Hvit

ChristR

#7176
Sitat fra: elTco på søndag 02. februar 2020, klokken 17:38
For de som har Dagbladet Pluss abonnement:
Duell: Volkswagen Passat GTE Vs. Tesla Model 3 Long Range All-Wheel Drive

https://www.dagbladet.no/tema/knuser-konkurrenten-pa-alt-unntatt-n-ting/72031178

Jeg merker jeg får litt lyst på DB+ bare for å finne ut hva som er grunnen til at de sammenligner akkurat de to bilene.

EDIT: Nå ser jeg det selv. En ny bil som selger ekstremt godt, mot en bil som har solgt jevnt godt historisk.
Nå:
2021 Tilhengerfeste m/TM3 LR
Før:
2018 VW Golf GTE
2020 Škoda CITIGOe iV

magnetic

- Tesla har 92 prosent oftere skader enn fossilbiler  https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354

noen % kan kanskje skyldes misunnelsefaktoren og herping av lakk og små bulking
Why Is There So Much Tesla Hate? Keying, Vandalism, Abuse, FUD
https://insideevs.com/news/379678/video-tesla-hate-exposed-explored/

Amoss

Sitat fra: magnetic på tirsdag 04. februar 2020, klokken 00:19
- Tesla har 92 prosent oftere skader enn fossilbiler  https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354

Ett interessant sitat her er:
Sitat
Ifølge Fremtind har elbilister ikke mer skyld i skade enn andre sjåfører.

- Når vi ser på ansvar/skyld i forbindelse skader så er den tilnærmet lik på alle de fire vanligste drivstofftypene, sier Rudi.

... mens noen av de andre - spesielt Gjensidige - går langt i å insinuere det motsatte...
Model S 85D

k1


knegg

#7180
Hva er greia her?

https://itavisen.no/2020/02/07/nybakt-model-s-eier-fikk-sjokk-etter-oppdatering/

Forstår jeg det rett:

  • Opprinnelig kjøper fikk autopilot med på bilen uten at han egeskulle hatt det
  • Solgte bilen videre til nestemann, som da kjøpte bilen med autopilot
  • Tesla oppdaget at autopilot ikke var betalt for av opprinnelig kjøper og tok det bort fra bilen
  • Kjøper nummer to mistet da noe som han hadde betalt for ved kjøp av bil

Det er jo mange med model 3 som har full autopilot selv om det ikke står i konfigurasjonen (se delforum). Mister neste kjøper dette ved kjøp?
Er det da risikosport å selge en Tesla?  ???
2020 Model 3

Klykken

#7181
Bilen var kjøpt tilbake av Tesla og eier har fått ny (pga lemon law). Opprinnelig kjøpt med software for FSD av første kjøper. Tesla auksjonerte bilen som forhandler kjøpte (men da med AP, uten FSD angivelig). Forhandler solgte med feil spesifikasjon (evt at Tesla oppgav feil spesifikasjon). Neste kjøper må kjøpe SW for FSD for å få dette aktivert på nytt.

Biler som selges privat vil ikke få endret software, selvsagt.

Men med dette ser man at bil 2.0 har noen ulemper.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

knegg

Sitat fra: Klykken på søndag 09. februar 2020, klokken 17:51
Bilen var kjøpt tilbake av Tesla og eier har fått ny (pga lemon law). Opprinnelig kjøpt med software for FSD av første kjøper. Tesla auksjonerte bilen som forhandler kjøpte (men da med AP, uten FSD angivelig). Forhandler solgte med feil spesifikasjon (evt at Tesla oppgav feil spesifikasjon). Neste kjøper må kjøpe SW for FSD for å få dette aktivert på nytt.

Biler som selges privat vil ikke få endret software, selvsagt.

Men med dette ser man at bil 2.0 har noen ulemper.

Det høres helt rart ut at Tesla kan fjerne tilvalg på en bil når de må kjøpe den tilbake, og så kan de selge tilvalget en gang til til neste kunde. Man kan vel sammenligne det med at Tesla tar bort dyrere felger når de kjøper tilbake en bil og selger den videre til en ny kunde til en lavere pris.
For meg tar litt tid å bli venne seg til programvarebiten som kan forandre seg da alle andre biler har vært statiske de siste 60 år.
2020 Model 3

emurof

Hvorfor skal ikke Tesla kunne selge det som tilvalg til ny kjøper?

knegg

Sitat fra: emurof på mandag 17. februar 2020, klokken 09:30
Hvorfor skal ikke Tesla kunne selge det som tilvalg til ny kjøper?
Jeg sier ikke at det ikke skal kunne gjøre det. Jeg sier det er rart å selge det samme tilvalget flere ganger på samme bil. Det er nok bare fordi det er så enkelt å ta det bort, jeg tviler på det hadde skjedd om det måtte fysisk bytte ut deler, nå kan de strengt talt bare endre en bit.
2020 Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA