Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Klykken

Nå har ikke jeg VG+, men overskriften lyder "slår alarm om utslitte dekk", og bildene viser skjevslitte dekk på en Tesla X.

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/2Gg0mR/tesla-eiere-slaar-alarm-om-utslitte-dekk?utm_source=vgfront&utm_content=row-2
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Klykken

VG-saken diskuteres også her https://elbilforum.no/index.php?topic=49527.0

Ellers, Tesla anbefaler dekkrotering hver 5-10.000km.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

emurof

Hvor får man foretatt billig dekkrotasjon i Oslo da?

Klykken

Hjemme. Jekk, momentarm og litt "elbow grease". :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Espen Hugaas Andersen

#7117
Litt begrenset hvor stor nytte det har med bredere hjul bak. Da kan man kun bytte venstre bak med høyre bak, og motsatt.

Og uansett hadde jeg 4 stk skjevslitte sommerdekk når jeg byttet i sommer. Det var da etter ca 50k km på disse dekkene. (Dekkene foran var noe mindre slitt, men det hadde kommet sprekker på innsiden slik at man kunne se corden.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Har nå kjørt 80kkm. Ca 50k på sommerdekkene, det første settet bak var slitt ned til corden på innsiden etter 24k. Det andre settet var slitt jevnt, og er nå klar for 3dje sett bak. Foran varte det noe lengre, ca 35. Slitt på utsiden. Standard 20" Michelin dekk. Vinterdekkene er det fremdeles 7mm igjen på, jevnt slitt. Det er og standard 20" med Nokian.

Sluttet å kjøre i alltid low etter de første 20k.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 28. november 2019, klokken 14:30
Litt begrenset hvor stor nytte det har med bredere hjul bak. Da kan man kun bytte venstre bak med høyre bak, og motsatt.
Vær i så fall obs på om hjulene har rulleretning!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Klykken på fredag 29. november 2019, klokken 10:30Vær i så fall obs på om hjulene har rulleretning!
Ja, standard sommerdekkene i 20" på Model X har i hvert fall ikke det.

Men vinterhjulene har det, men der er det samme bredde, så da går det an å bytte venstre foran med venstre bak, og motsatt.

Har man både bredere hjul bak og definert rulleretning, så er det faktisk ingenting man kan bytte om.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 29. november 2019, klokken 14:09

Men vinterhjulene har det, men der er det samme bredde, så da går det an å bytte venstre foran med venstre bak, og motsatt.

Har man både bredere hjul bak og definert rulleretning, så er det faktisk ingenting man kan bytte om.
20" vinterhjulene er staggered som sommerhjulene. Skal man bytte der må man legge om. På sommerhjulene kam man jo ikke det en gang for der er det inn og utside.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sjokomelk

Sitat fra: turfsurf på fredag 29. november 2019, klokken 17:36
20" vinterhjulene er staggered som sommerhjulene. Skal man bytte der må man legge om. På sommerhjulene kam man jo ikke det en gang for der er det inn og utside.
Innside og utside er likt uansett hvilken side av bilen du monterer hjulet ;D
Ikke at det hjelper så veldig på slitasjen å montere hjulene på motsatt side på samme aksel.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

turfsurf

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 30. november 2019, klokken 00:12
Innside og utside er likt uansett hvilken side av bilen du monterer hjulet ;D
Ikke at det hjelper så veldig på slitasjen å montere hjulene på motsatt side på samme aksel.
Du skjønte ikke dette nei. Poenget er at vinterhjulene ikke har inn/utside merking, kun rulleretning, så de kan man redusere slitasjen på ved å bytte side og omlegging. Sommerhjulene har forskjellig inn/utside, så blir de slitt på innsiden kan man ikke gjøre dette, siden innside på dekket alltid vil må være innside.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA