Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

o.b.lix

#7050
Tesla-sjåfør nekter å betale:
Her dropper politiet farts­kontroller for å slippe diskusjoner


Sitat50-skiltet ble fjernet for flere år siden, og er fortsatt ikke på plass.

Kjøringen fant sted i Indre Arna-vegen den 3. september i fjor. En Tesla-fører ble da målt til en hastighet av 94 km/t.

Høyeste tillatte hastighet på stedet er 50 km/t.

Er betalingsmur, men artikkelen handler om en sidevei i Bergen som mangler et 50-skilt og en billist har gått til retten for å unngå å miste førerkortet. Han tapte fordi det ikke var "opphevet 50-skilt", og burde derfor skjønt at det fortsatt var 50-sone. Men politiet synes det er så uggent at de ikke har kontroller der til det manglende skiltet kommer opp igjen.


Det som gjør meg mest trist er at det var viktig å presisere at vedkommende kjørt Tesla.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jlan

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 11:42
Tesla-sjåfør nekter å betale:
Ja, det så faktisk enda verre ut på hovedsiden til ba.no:
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Jejl

Det trenger ikke være noe skiltet opphevelse av 50- skiltet. Dersom en kjører forbi et veikryss, og det er utenfor tettbebygd strøk blir fartsgrensen 80 dersom ikke annet er skiltet.

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022


turfsurf

Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 18:07
Jeg tror ikke den der er skrevet av noen som vil Teslas aksjekurs noe sted?
FUD har i utgangspunkt ikke noe med aksjekursen å gjøre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 18:07
Jeg tror ikke den der er skrevet av noen som vil Teslas aksjekurs noe sted?

Vel, hvorfor tar ikke skribenten opp spørsmålet om hvorfor de ikke bare knuste vinduet slik de vanligvis gjør da de ikke fikk åpnet døra med håndtaket?  Hadde jo ikke hjulpet mye å få tak i håndtaket heller så lenge døra var låst...
Model S 85D

Tiger123

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 19:23
Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 18:07
Jeg tror ikke den der er skrevet av noen som vil Teslas aksjekurs noe sted?
FUD har i utgangspunkt ikke noe med aksjekursen å gjøre.

OK, da har jeg misforstått. Trodde det var de som jobbet for at kursen skal ned som sprer FUD.

Tiger123

Sitat fra: Amoss på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 20:40
Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 18:07
Jeg tror ikke den der er skrevet av noen som vil Teslas aksjekurs noe sted?

Vel, hvorfor tar ikke skribenten opp spørsmålet om hvorfor de ikke bare knuste vinduet slik de vanligvis gjør da de ikke fikk åpnet døra med håndtaket?  Hadde jo ikke hjulpet mye å få tak i håndtaket heller så lenge døra var låst...

Vet ikke, men artikkelen er jo skrevet av nettsteder som har 0 interesse av eller i oppgave å skrive om aksjemarkedet. Og den er sluppet før resultatfremleggelsen.

Amoss

Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 23:54
Vet ikke, men artikkelen er jo skrevet av nettsteder som har 0 interesse av eller i oppgave å skrive om aksjemarkedet. Og den er sluppet før resultatfremleggelsen.

Det jeg tok opp er spørsmål en hver kritisk journalist burde stille til denne saken, helt uavhengig av aksjer og kurser.
Model S 85D

gigafactory

Trodde biler låste opp dørene etter en kollisjon? Uansett, etter en kollisjon i 145 km/t er vel sjansen heller liten for at en bare kan åpne en bildør på normalt vis.

4Matic Fanatic

Sitat fra: gigafactory på onsdag 30. oktober 2019, klokken 04:19
Uansett, etter en kollisjon i 145 km/t er vel sjansen heller liten for at en bare kan åpne en bildør på normalt vis.
Den er nok enda mindre uten dørhåndtak å ta tak i...

Klykken

Spiller jo ingen rolle. Brannmenn gir jo ikke opp ved "en dør som ikke åpnes". De kommer alltids inn i bilen på ett eller annet nivå.
Knuse glass, klippe a- eller b-stolpe etc.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

o.b.lix

Sitat fra: Jejl på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 17:09
Det trenger ikke være noe skiltet opphevelse av 50- skiltet. Dersom en kjører forbi et veikryss, og det er utenfor tettbebygd strøk blir fartsgrensen 80 dersom ikke annet er skiltet.

Tesla-sjåføren prøvde seg med det, men retten var ikke enig.


Hvis vi leser skiltforskriften, vegtrafikkloven og skiltnormalen fra vegvesenet så ser vi at fartsgrenseskilt ikke oppheves av kryss eller rundkjøring.

Skiltforskriften sier følgende:
Sitat§ 7.Alminnelige bestemmelser

1. Forbudsskilt angir at det gjelder et forbud på vedkommende vegstrekning eller sted, eller at tidligere angitt forbud slutter å gjelde.
2. Forbudsskilt gjelder i kjøreretningen fra der skiltet er satt opp og fram til nærmeste vegkryss, dersom ikke annet er bestemt i § 8 for de enkelte skilt.
3. Forbudsskilt kan ha underskilt.

§ 8.De enkelte forbudsskilt
[...]
362 Fartsgrense
Forbudet gjelder kjøring med høyere fart enn angitt antall km/t.
Forbudet gjelder på vedkommende vegstrekning fram til annen fartsgrense er angitt ved
a) nytt skilt 362 «Fartsgrense» eller
b) skilt 366 «Fartsgrensesone» eller til der ett av følgende skilt er satt opp:
c) skilt 364 «Slutt på særskilt fartsgrense»
d) skilt 540 «Gatetun»
e) skilt 548 «Gågate».
Når skiltet nyttes til midlertidig regulering, kan det ha gul bunnfarge.


Se https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219 for hele skiltforskriften.

Ordet "vegstrekning" er ikke definert i Skiltforskriften eller i vegtrafikkloven, men for skilt som skal gjelde til første kryss er det i skiltforskriften benyttet formuleringen "Skiltet gjelder fram til nærmeste vegkryss", så vi må anta at vegstrekning betyr noe annet enn frem til nærmeste vegkryss.

Se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4 for hele vegtrafikkloven.

Vegvesenet sin "Håndbok N300 Trafikkskilt, del 3 Forbudsskilt, påbudsskilt, opplysningsskilt og skilt med trafikksikkerhetsinformasjon" sier følgende:
Sitat
Ved strekningsskilting blir fartsgrensen skiltet bare på den veg den gjelder. Reguleringen oppheves ikke av vegkryss, men skal likevel gjentas etter vegkryss slik at de som svinger inn på strekningen, får beskjed om fartsgrensen på denne. Samtidig er gjentagelsesskiltingen en påminnelse om fartsgrensen for dem som befinner seg på strekningen.

Se https://www.vegvesen.no/fag/Publikasjoner/Handboker/om-handbokene/vegnormalene/n300 for hele håndboken.


(med takk til what_no2000 på diskusjon.no for tekst og linker)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Jejl

#7064
Min mening er at retten da har tolket lovteksten feil, og jeg vet om ihvertfall to eksempler der bilistene har sluppet unna forenklet forelegg pga manglende skilting etter veikryss utenfor tett bebygd strøk:

Diagonalen i Stavanger var skiltet med 60-skilt men manglet skilt etter en rundkjøring. Hvis jeg husker rett ble over 30 forenklede forelegg ettergitt etter at en  tok forelegget til retten. Retten konkluderte med at fartsgrensen var 80 siden det manglet skilt.

På riksvei 44 Jærveien i Sandnes var det et lignende eksempel der en fotoboks var satt opp etter et veikryss uten at det var skiltet at det var 50 etter krysset. En som fikk forelegg mente at fartsgrensen var 80 siden fotoboksen sto utenfor tettbygd strøk, og fikk medhold i retten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA