Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Mdah

Sitat fra: Klykken på torsdag 12. september 2019, klokken 15:40
Reflektert.

Ja veldig reflektert av Borgen. Snakker om subsidier i 100000 kroners klassen, men har nok nytt godt av diverse subsidier selv i sitt professorat og som viktig samfunnsdebattant. https://frifagbevegelse.no/stipend-til-erling-borgen-6.158.1660.8b8e6ec0ea
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

OhmPaPa

Sitat fra: Mdah på torsdag 12. september 2019, klokken 16:32
Ja veldig reflektert av Borgen. Snakker om subsidier i 100000 kroners klassen, men har nok nytt godt av diverse subsidier selv i sitt professorat og som viktig samfunnsdebattant. https://frifagbevegelse.no/stipend-til-erling-borgen-6.158.1660.8b8e6ec0ea

Skulle tro en oppegående journalist skjønte forskjellen på subsidier og det å forurense så lite at man ikke straffes med avgifter slik mer forurensende kjøretøy blir?

JorEl

Borgen er kanskje sur fordi hans stats-subsidiering ikke gir han mer enn en TM3... :-1: (pr.år)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Amoss

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 12. september 2019, klokken 18:01
Skulle tro en oppegående journalist skjønte forskjellen på subsidier og det å forurense så lite at man ikke straffes med avgifter slik mer forurensende kjøretøy blir?

Ja, man skulle tro det, men her er han i alle fall i "godt" selskap. Anti-Tesla/-elbil personer med Spetalen i spissen har klart å etablere det som en "sannhet" i folks bevissthet at skattereduksjon = subsidie. En "sannhet" som dessverre selv en del elbil eiere ser ut til å ha falt for.
Model S 85D

cra

Sitat fra: Amoss på torsdag 12. september 2019, klokken 19:57Anti-Tesla/-elbil personer med Spetalen i spissen har klart å etablere det som en "sannhet" i folks bevissthet at skattereduksjon = subsidie.

Slapp av! Trekk pusten dypt og ta deg en stor slurk subsidiert flaskevann (det er jo ikke alkoholavgift på det) og tenk på nye hyggelig i stedet!  :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sandvika

Sitat fra: cra på fredag 13. september 2019, klokken 08:10
Sitat fra: Amoss på torsdag 12. september 2019, klokken 19:57Anti-Tesla/-elbil personer med Spetalen i spissen har klart å etablere det som en "sannhet" i folks bevissthet at skattereduksjon = subsidie.

Slapp av! Trekk pusten dypt og ta deg en stor slurk subsidiert flaskevann (det er jo ikke alkoholavgift på det) og tenk på nye hyggelig i stedet!  :laugh:
All den tid det er ikke er mva på elbiler, men så å si alle andre varer, så går det faktisk an å si at elbiler er noe subsidiert. Å sammenligne med biler med tilsvarende hk og ta med engangsavgift i subsidieregnestykket er dog skivebom.

o.b.lix

Sitat fra: Sandvika på fredag 13. september 2019, klokken 08:31
All den tid det er ikke er mva på elbiler, men så å si alle andre varer, så går det faktisk an å si at elbiler er noe subsidiert. Å sammenligne med biler med tilsvarende hk og ta med engangsavgift i subsidieregnestykket er dog skivebom.

I så fall er alle varebiler subsidiert, siden firma (stort sett) ikke betaler mva på varebiler...

Hvorfor hater ikke Borgen varebiler da?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Sandvika

Sitat fra: o.b.lix på fredag 13. september 2019, klokken 08:40
Sitat fra: Sandvika på fredag 13. september 2019, klokken 08:31
All den tid det er ikke er mva på elbiler, men så å si alle andre varer, så går det faktisk an å si at elbiler er noe subsidiert. Å sammenligne med biler med tilsvarende hk og ta med engangsavgift i subsidieregnestykket er dog skivebom.

I så fall er alle varebiler subsidiert, siden firma (stort sett) ikke betaler mva på varebiler...

Hvorfor hater ikke Borgen varebiler da?
Dette er logikk og retorikk jeg mest kjenner igjen fra elbilhatere. La oss heve oss over sånt.

logikk #1. Jeg har ikke utalt meg om Borgen og trenger ikke forklare hva han mener. (Når det er sagt min mening er at  Borgen er en venstresidepopulist og en klovn. Det kan jeg stå inne for. )

logikk #2. Firma har som hovedregel mva refusjon på alle andre varer også. Går jeg til Møller eller BoS for å kjøpe som privatperson  må jeg betale mva. så argumentet mitt om varer generelt har mva er fortsatt gyldig.

Amoss

Sitat fra: cra på fredag 13. september 2019, klokken 08:10
Slapp av! Trekk pusten dypt og ta deg en stor slurk subsidiert flaskevann (det er jo ikke alkoholavgift på det) og tenk på nye hyggelig i stedet!  :laugh:

Ingen fare, er helt avslappet. ... og gjorde en tabbe: Tok slurken av en sukkerfri brus med sukkeravgift, så fikk vist ikke så mye "subsidie" ;)


Sitat fra: Sandvika på fredag 13. september 2019, klokken 08:31
All den tid det er ikke er mva på elbiler, men så å si alle andre varer, så går det faktisk an å si at elbiler er noe subsidiert. Å sammenligne med biler med tilsvarende hk og ta med engangsavgift i subsidieregnestykket er dog skivebom.

Det er helt klart en støtteordning ja, men subsidie er *en* form for støtte, avgiftsletter er en annen.
Ut over det gidder jeg ikke ta hele den debatten *enda* en gang...
Model S 85D

JorEl

Gunstig med El-bil siden miljøet liker det. Borgen er populistisk med dette utspillet. Trodde han var bedre enn dette..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

1000kwh


Rosstopher

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 14. september 2019, klokken 20:32
https://www.motor.no/artikler/elbil-tesla-dor-apnet-i-fart/

Åpnet døren seg litt eller helt opp? Tesla vs kunde..

Sitat– Jeg måtte foreta unnamanøver for ikke å treffe andre biler med døra. Dette kunne gått veldig galt.

Enten innrømmer han her at han kjører som en idiot, ellers så mener han ikke at situasjonen var alvorlig nok fra før, så han føler behov for å overdrive.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

emurof

#7019
Sitat fra: T.K på torsdag 08. august 2019, klokken 10:45
Det som er det helt latterlige med Tesla er ikke produktet i første omgang, men at kundeservice stadig blir verre i stedet for bedre. Tesla svarer på autopilot at de stadig utvider kapasitet på servicesentre og blir bedre men faktum er at de stadig blir verre. Nå må man faktisk regne med at feil kanskje aldri blir utbedret. Kjøper man Tesla må man påregne at det er noe feil med bilen. Alltid. Og det er ikke 14 dager ventetid før man får service i Osloregionen. Det er flere måneder.

Jeg sjekket nettopp i appen, og prøvde å bestille service der nettopp Første ledige i Oslo: I morgen. Så 3. og 9. oktober på SC andre steder i byen.

Akkurat.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA