Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Muffinman

Temperturstyrt. Uavhengig av viskere. Alle TMS har dette inkl veteranene som fikk det ota.

daktari

Spørsmålet vedr bremsene handler mer om det er noe funky med bremsekraftforsterkeren, som gjør at pedalen kan gå i bånn uten effekt, uten å øke trykket i hydraulikken.  Dvs null motstand som en gasspedal. Ved belegg på skivene vil effekten være dårlig men fungere godt allikevel hvis man trykker hardt nok.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Muffinman

Tror man kan bli lurt der. Hvis man ikke har friksjon mellom klosser og skiver vil man ikke ha effekt. Da vil man naturlig trå til hardere. Trår man hardt nok registrerer bilen at man panikkbremser, og kobler inn nødbremseassistansen. Den trekker pedalen ned mot bunnen. Hvis dette går fort for seg kan det godt kjennes ut som pedalen går rett i bunn uten motstand.

Jeg tror at noen av tilfellene som rapporteres rett og slett er resultat av dårlig friksjon mellom  skiver/klosser (ikke ukjent fra tidligere) og at nødbremseassistansen slår inn. Men er fryktelig spent på om  det er annet.

Wibla

Sitat fra: Muffinman på lørdag 23. februar 2019, klokken 14:20
Jeg tror at noen av tilfellene som rapporteres rett og slett er resultat av dårlig friksjon mellom  skiver/klosser (ikke ukjent fra tidligere) og at nødbremseassistansen slår inn. Men er fryktelig spent på om  det er annet.

Nettopp dette har jeg testet, og jeg tror nok at det kan oppleves som veldig skremmende om man er i en kinkig situasjon hvor man MÅ stoppe.
2018 Tesla Model S 75D

SoftwareGeek

Sitat fra: Muffinman på lørdag 23. februar 2019, klokken 14:20
Tror man kan bli lurt der. Hvis man ikke har friksjon mellom klosser og skiver vil man ikke ha effekt. Da vil man naturlig trå til hardere. Trår man hardt nok registrerer bilen at man panikkbremser, og kobler inn nødbremseassistansen. Den trekker pedalen ned mot bunnen. Hvis dette går fort for seg kan det godt kjennes ut som pedalen går rett i bunn uten motstand.

Jeg tror at noen av tilfellene som rapporteres rett og slett er resultat av dårlig friksjon mellom  skiver/klosser (ikke ukjent fra tidligere) og at nødbremseassistansen slår inn. Men er fryktelig spent på om  det er annet.

Du er nok inne på noe der. Opplevde dårlig bremseffekt i dag, helt til jeg fikk brukt bremsepedalen skikkelig 5-6 ganger. Kan tenke meg at de som bor der hvor det er flatt og kjører bare småturer, vil de i mange tilfeller bruke bremsene uhyre sjelden. Belegg vil kunne få god tid til å bygge seg opp på skivene.

daktari

Ja, det er jo mest sannsynlige årsak, og en bagatell i grunn.
Men hvis noen virkelig mener "tråkke pedalene i bunn" som en død pedal, da har de jo et problem. Selv tviler jeg på at det er fysisk mulig, og heller ingen vitnesbyrd har bekreft dette.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

sjokomelk

Utfordringen med bremseproblemene er ikke bremsene i seg selv, men at de aller fleste eierne aldri har kjørt biler med 14" Brembo performance-bremser før. Dette problemet er likt på alle biler med så store bremseskiver. Det er ganske mye mere overflate som skal tørkes eller pusses ren før du får full effekt på en 14" bremseskive enn på en 11" skive på en Corolla...
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

1000kwh

Sitat fra: sjokomelk på søndag 24. februar 2019, klokken 00:07
Utfordringen med bremseproblemene er ikke bremsene i seg selv, men at de aller fleste eierne aldri har kjørt biler med 14" Brembo performance-bremser før. Dette problemet er likt på alle biler med så store bremseskiver. Det er ganske mye mere overflate som skal tørkes eller pusses ren før du får full effekt på en 14" bremseskive enn på en 11" skive på en Corolla...
Tror du er inne på noe her ja. Ikke tenkt på det, men en liten skive vil jo tørke veldig mye fortere.

cra

Europesike tjuver er smartere enn amerikanske?

"Så vanskelig er det å stjele en Tesla og slippe unna med det", på IT-avisen: https://itavisen.no/2019/02/25/sa-vanskelig-er-det-a-stjele-enn-tesla-og-komme-unna-med-det/

Kan det kanskje bunne i at det er mer "joyrides" i Amerika, mens det er vinningstjuveri i Europa?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sveinung1954

Det amerikanske finanstilsynet SEC mener Elon Musk viser ringeakt for retten og at han har brutt en avtale om å ikke tvitre sensitive opplysninger om Tesla.

https://www.dn.no/motor/elon-musk/tesla/sec/tilsyn-ber-domstol-om-kjennelse-mot-elon-musk/2-1-551608
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

SurSnasen

Sitat fra: daktari på lørdag 23. februar 2019, klokken 19:31
Ja, det er jo mest sannsynlige årsak, og en bagatell i grunn.

Bremseproblemer er aldri en bagatell. Det aller viktigste du har på en bil, er velfungerende bremser.


Jejl

https://www.nrk.no/sognogfjordane/xl/jakta-pa-den-avgjerande-detaljen-_-difor-vart-kaja-_6_-alvorleg-skadd-1.14446461

Volvo i front mot front krasj med en Tesla i 80 km/t.

Hadde samme ulykke skjedd for 20-30 år siden hadde vel neppe noen av de 7 involverte overlevd.

Løve

Sitat fra: Jejl på søndag 03. mars 2019, klokken 16:16
https://www.nrk.no/sognogfjordane/xl/jakta-pa-den-avgjerande-detaljen-_-difor-vart-kaja-_6_-alvorleg-skadd-1.14446461

Volvo i front mot front krasj med en Tesla i 80 km/t.

Hadde samme ulykke skjedd for 20-30 år siden hadde vel neppe noen av de 7 involverte overlevd.

Lurer på hvor mye de respektive bilene sine sikkerhetssystem senket farten før det smalt. Og det holder nok med for 15 år siden for at det hadde blitt fatalt for de fleste i bilene. Nå er bilene sikre nok, nå mangler vi bare skikkelige veier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA