Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Counterpointer


emurof

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 11. februar 2019, klokken 12:51
Min personlige mening er at Apple produkter helt håpløse hvis man ønsker gjøre noe som helst annet å gå inn og ut av apper. Mulig det er fordi jeg har mest erfaring med android og windows, men både iPad og Mac er et mareritt å bruke synes nå jeg. Godt mulig de har lavest terskel for å lære seg om man er helt nybegynner, men at Apple per definisjon er best på brukervennlighet er jeg helt uenig i.

At en Tesla er som et Apple produkt blir da også helt feil i mine øyne.

Apple gjør ting bra som "folk flest" trenger å gjøre. Android er mer fleksibelt, men også mer forvirrende, enklere å gjøre noe feil så noe blir ødelagt, osv.

Amoss

https://www.tek.no/artikler/norge-har-na-europas-to-storste-supercharger-stasjoner/458180
Sitat
Norge har nå Europas to største Supercharger-stasjoner

Tesla åpner i dag utvidelsen av Supercharger-stasjonen på Nebbenes ved Eidsvoll Verk, rundt seks mil utenfor Oslo.

Den utvider antall Supercharger-stolper fra 30 til 44. Det gjør at Nebbenes-stasjonen igjen er Europas største Supercharger-stasjon, ifølge Tesla, en tittel den da overtar fra stasjonen på Rygge, som i disse dager også blir utvidet fra 34 til 42 stolper.
Model S 85D

SabreMan

#6468
BT.no har en artikkel om en mann i 20-årene som døde etter knivstikking fredag kveld på en bensinstasjon i Bergen. Selve artikkelen nevner ikke Tesla, men på hovedsiden vises en blå Model S av nyere type.

Kommentaren som var lagt inn her førte bare til at debatten sporet av.
Tar den derfor bort.
Tar også bort de følgende innleggene som er en del av avsporingen.
MVH
Moderator
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

bmw2002


SoftwareGeek

Sitat fra: bmw2002 på søndag 17. februar 2019, klokken 07:04
https://www.elbil24.no/nyheter/bremsene-sviktet-helt-plutselig/70762812

Mangelfull bruk av bremsene eller en alvorlig feil?

Utføre brems, er normalt vedlikehold av en elbil, på lik linje med å fylle på spylevæske

JorEl

Har etter tips fra forumet satt bilen på redusert regenerering, og må derfor bruke bremsene litt mer, men jeg hadde også en lignende opplevelse. Starter fra huset mitt og bruker bremsen littegranne ifm rygge ut av parkeringsplassen. Så kjøring på en sidevei i ca 100m. Siste 20m er en litt bratt bakke som renner ut i en veldig traffikert vei. Her mistet jeg motstand i bremsepedalen og bare min snarrådighet reddet meg.
Vet ikke om jeg skal skylde på været, Tesla eller at det er en elbil. Bilen er jo bare noen mnd gammel..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

#6473
Fin link. Hvor ofte bør man ta en skikkelig brems som kan aktivere bremsene bak da? En gang i uken, en gang til dagen? Bremser man 80km/t til 0 eller 50km/t til 0 eller 80kmt- 20..?

Edit; Skal ut å avfette og spyle bilen i dag :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Sikkert mange meninger om dette, men her er mitt råd: Mye slaps og salt: Daglig. Når det er veldig kaldt: Daglig. Utenom dette er det ikke så viktig hvis du bruker "Regen Low" på vinterstid. Når: Maks tillatt hastighet, og et par bråbremser (tilpasset sted, veibane og trafikk) bør holde. Men sjekk bremsevirkning før du begir deg ut i trafikken. Dette siste lærte vi vel under skolekjøringen?  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

THE

Som Motorwatt sier, og det gjelder absolutt alle biler uansett om de går på strøm, diesel, bensin eller noe helt annet. Gjør det til en vane å sjekke bremser ved oppstart. Gjør det også til en vane å bremse skikkelig av skivene før parkering i forhold som beskrevet over. Det kan øke levetid på skiver betraktelig, og hjelper også til å hindre at bremsedeler "gror fast".
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Counterpointer

Et par tillegg som jeg har god erfaring med er å spraye bremsene med litt Korrosol (metalfjerner som blir lilla ved reaksjon på partikler) og spyle dem godt så ofte det er praktisk mulig i saltsørpetiden.

JorEl

-Dette siste lærte vi vel under skolekjøringen?  :D   
He he, dårlig lærer eller jeg husker ikke for det er så lenge siden.
Er det ikke lenge siden så er man en fersking bak rattet  ;)

Korrosol skal jeg jammen meg se etter i hyllene :+1:

Tok frem hageslangen kaldavfettingsflasken og felgrensen, hjemme. Etterpå kjørte jeg og tok selvvask. Kjørte ut i trafikken og måtte sette bilen på skrått forran rundkjøringen for bremsene virket ikke...flere biler rundt meg, kona ett redd spørsmålstegn.. Etter litt bremsing virket de 100% igjen. Dette var nok kun min feil.

Takk for gode tips gutter :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

I riktig gamle dager da Biltilsynet holdt til på Adamstuen i Oslo, og hadde en uhyggelig fremtoning av en Biltilsynsmann med navn Neslein (het egentlig Nielsen men skrev Nielsen bakvendt...), fikk jeg selvsagt han å kjøre opp for. De stengte kl 1500, og min "time" var forsinket slik at det ble bare 10 minutter i trafikken. Så stilte han bare ett spørsmål: "Hvordan sjekker du bremsene før du kjører hjemmefra?" Nervøs som jeg, svarte jeg i alt mulig rart. Da var klokken blitt 1500, og Neslein skrek ut: "Du trykker da for faen bremsepedalen i bunn. Her harru pappira dine. Gå å få deg førerkortet ditt". Mulig det er derfor jeg husker det....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på søndag 17. februar 2019, klokken 20:00
I riktig gamle dager da Biltilsynet holdt til på Adamstuen i Oslo, og hadde en uhyggelig fremtoning av en Biltilsynsmann med navn Neslein (het egentlig Nielsen men skrev Nielsen bakvendt...), fikk jeg selvsagt han å kjøre opp for. De stengte kl 1500, og min "time" var forsinket slik at det ble bare 10 minutter i trafikken. Så stilte han bare ett spørsmål: "Hvordan sjekker du bremsene før du kjører hjemmefra?" Nervøs som jeg, svarte jeg i alt mulig rart. Da var klokken blitt 1500, og Neslein skrek ut: "Du trykker da for faen bremsepedalen i bunn. Her harru pappira dine. Gå å få deg førerkortet ditt". Mulig det er derfor jeg husker det....

Adamstuen var nok noen år før min tid, men har da hørt om han fyren her før. Er vist fortsatt de som får mareritt ved tanke på ham ;)

Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA