Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Klykken

Autopilot er en adaptiv cruise control. Du kan ikke slippe rattet, og du kan ikke "ikke se på veien" mens dette er aktivert. Mener ikke oppdateringer til systemet forandrer det faktumet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Amoss

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 29. januar 2019, klokken 11:26
Jeg forstår bekymringene jeg også, men trodde ikke de hadde lov til det når en bil allerede var typegodkjent. Andre bilprodusenter oppdaterer bilene sine de også uten å (antar jeg) si ifra til myndighetene. Noen må man på verksted og oppdatere, mens andre lar brukerne laste ned en fil som brukeren selv laster inn i bilen. Kan ikke se noen annen forskjell enn at Tesla har forenklet sistnevnte.

Men dette kan kanskje være ett "hull" i typegodkjenningene?  At de tidligere ikke har tatt høyde for at funksjoner skal kunne modifiseres i etterkant/"over the air"?

Dersom jeg har rett i mine gjetninger over skal man ikke se bort i fra at det blir en endring i lovverket vedr. dette generelt, ikke bare for Tesla eller Autopilot, men alt som endrer kjøreadferd/sikkerhetsfunksjoner etc. i etterkant av typegodkjenningen via SW. Men det er i så fall noen som nok tar litt tid utover de omtalte 6 månedene.
Model S 85D

Jeronan

#6407
Sitat fra: Klykken på tirsdag 29. januar 2019, klokken 11:27
Autopilot er en adaptiv cruise control. Du kan ikke slippe rattet, og du kan ikke "ikke se på veien" mens dette er aktivert. Mener ikke oppdateringer til systemet forandrer det faktumet.

Now you shouldn't confuse Adaptive Cruise Control with Autopilot!  They are two completely different things!

I fully understand the confusion, since you can't get ACC without buying the entire Autopilot package. (which has been criticized a lot!)

Autopilot consists of various different functions.

1. Adaptive Cruise Control (this is just radar based as just cruise control with distance keeping, like other cars). You in full control of steering!

Then we get into the actual Autopilot functions:
2. Autosteer, which is basically a more advanced lane keeping assist (which other cars start coming with too now)
3. Auto lane change, which US has now a more advanced version of called Navigate on Autopilot, where it automatically changes lanes and overtake other cars when possible at your set max driving speed.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Ser at de som tenker konspirasjoner, merker seg at Volvo snart kommer med en konkurent med eldrift og OTA oppdatering......

Som noen sa «bare fordi du er paranoid, så betyr ikke det at det ikke er noen som følger etter deg»

Klykken

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 29. januar 2019, klokken 11:55
Sitat fra: Klykken på tirsdag 29. januar 2019, klokken 11:27
Autopilot er en adaptiv cruise control. Du kan ikke slippe rattet, og du kan ikke "ikke se på veien" mens dette er aktivert. Mener ikke oppdateringer til systemet forandrer det faktumet.

Now you shouldn't confuse Adaptive Cruise Control with Autopilot!  They are two completely different things!

I fully understand the confusion, since you can't get ACC without buying the entire Autopilot package. (which has been criticized a lot!)

Autopilot consists of various different functions.

1. Adaptive Cruise Control (this is just radar based as just cruise control with distance keeping, like other cars). You in full control of steering!

Then we get into the actual Autopilot functions:
2. Autosteer, which is basically a more advanced lane keeping assist (which other cars start coming with too now)
3. Auto lane change, which US has now a more advanced version of called Drive on Navigation, where it automatically changes lanes and overtake other cars when possible at your set max driving speed.
Jeg mener fortsatt dette er en avansert ACC.
Uansett, det er ikke bilen som har ansvaret men føreren av bilen. Uavhengig av softwareversjon. Det står ellers ettertrykkelig at man skal holde i rattet, og at man MÅ følge med på veien mens dette er i bruk.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

SitatAuto lane change, which US has now a more advanced version of called Drive on Navigation

Nesten. NOA = Navigate On Autopilot
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Klykken på tirsdag 29. januar 2019, klokken 12:43
Jeg mener fortsatt dette er en avansert ACC.
Du kan jo mene så mye du vil, men (A)CC forholder seg kun til fart, ikke styring, i motsetning til AP.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Greit nok, jeg skal ikke kverulere på mine meninger vedr dette da jeg ser ut til å ta feil. :) Like fullt er det et føreransvar her som (også etter min mening) er det som veier mest, såfremt du kan overstyre softwaren til bilen. I dette tilfellet vet å holde i rattet og styre bilen i riktig retning hvis AP prøver å gjøre noe dumt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Cobos

Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Klykken

Tviler ikke på at dette er et eggeskall som har blitt til førti høns gjennom tabloidpressen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Amoss

Og her har saken som diskuteres i utenlandske medier tråden også nevnt i norske medier.
https://www.tek.no/artikler/billigste-model-s-og-x-kommer-tilbake-med-bedre-rekkevidde/456740
Sitat
Billigste Model S og X kommer tilbake med bedre rekkevidde

Men dette tror jeg vel de har missforstått?
Sitat
Samtidig blir den såkalte «Ludicrous»-oppgraderingen et tilvalg som du kan gi alle utgaver av bilen, selvsagt mot et tillegg i prisen.
Model S 85D

Klykken

Ja. Det må vel gjelde kun performance.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sveinung1954

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA