Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Cobos

Ja virker jo litt rart at de som kjøper Tesla til 600k-700k skulle være veldig mye rikere enn de som kjøper de tyske premiummerkene til 600k ? Men naturligvis P100D eiere bruker enten veldig mye av inntekt på bil eller har god råd. Vet du om det er familieinntekt eller enkeltpersoninntekt?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

aness

Sitat fra: OlaM på torsdag 08. juni 2017, klokken 11:50
SitatSkattelistene for 2015 viser at alminnelig ligningsinntekt i Norge er 309.000 kroner. Fjernes alle under 25 år fra statistikken, er tallene 341.000 kroner. Tilsvarende for Tesla-eieren viser et gjennomsnitt på 1.142.000 kroner i alminnelig inntekt.

Skattetallene viser at 1146 av eierne av de rundt 9500 privatregistrerte Teslaene i Norge i 2015 hadde en ligningsformue på over 20 millioner kroner. DN har ikke sett på økonomien til kjøpere av andre dyre bilmerker som går på bensin eller diesel, men disse biltypene mottar heller ikke subsidier.

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2016/11/04/2136/Tesla/milliardgave-til-tesla-kjopere

Ingen tall på tåfis, med klimaanleggene <2015 var vel kalde føtter et større problem.

Så var det dette med statistikk og annen fordømt løgn da..

Hvis en av ti Tesla-kjøpere har inntekt på ~10M og de 9 andre har inntekt på ~100k så blir vel også snittet ~1.1M :)

Counterpointer

Sitat fra: aness på torsdag 08. juni 2017, klokken 21:58
Hvis en av ti Tesla-kjøpere har inntekt på ~10M og de 9 andre har inntekt på ~100k så blir vel også snittet ~1.1M :)
Så 90 % av Tesla eierne tjener langt under fattigdomsgrensen.....

OlaM

Hvorfor denne trangen til å fremstille Tesla-kjøpere som fattigere enn de er? Siden DN gikk gjennom 1 for 1 ville de nok kommentert på en så spesiell tilfeldighet. Du kan sjekke selv på slideren ca midt i artikkelen. Av 9592 undersøkte så hadde 344 lavere skattbar* inntekt enn 100 000. Litt flere, 387, hadde inntekt over 3 480 000, 11 over 30 mill, 1 over 100 mill, som sikkert vrir sluttsnittet litt. Halvparten hadde over 670 000.

* sikkert mange med mindre enn 100 000 i skattbar årsinntekt som lever rimelig greit likevel.

Sitat fra: Cobos på torsdag 08. juni 2017, klokken 20:37
Ja virker jo litt rart at de som kjøper Tesla til 600k-700k skulle være veldig mye rikere enn de som kjøper de tyske premiummerkene til 600k ?

Det er det ingen som påstår. Grunnen til at slike saker kommer opp er at man spør om det er riktig å gi økonomiske fordeler til en gruppe som samlet sett har mye høyere inntekt enn samfunnet generelt. Personlig mener jeg forresten ja, siden det gjør at flere velger elektrisk, riking eller ei, og det er det som er målet med politikken.
'21 3LR

LA-Thing

#5389
SitatSkattelistene for 2015 viser at Tesla-eieren i gjennomsnitt har 1.142.000 kroner i alminnelig inntekt.

Hadde vært veldig interessant å se de faktiske tallene bak dette gjennomsnittet. Gjetter på at median-inntekten ikke er like sensasjonell. Men det selger jo ikke aviser...

Edit: OlaM var litt raskere enn meg; 670 000,- i median inntekt. Det er jo en bra inntekt, men likevel omtrent bare halvparten av gjennomsnittet.
Drammen, Tesla Model S #2510

OlaM

Av de to utliggerne på topp (som sikkert ikke er uteliggere) har den ene 80-noe mill og den andre over 100. Hvis vi antar at snittet de to i mellom er 100 mill og fjerner dem fra utregningen blir det nye snittet 1 121 383 kr. Utgjør altså ikke store forskjellen. Et nytt sett dekk og felg eller et års bompasseringer.
'21 3LR

jkirkebo

Sitat fra: aness på torsdag 08. juni 2017, klokken 21:58
Så var det dette med statistikk og annen fordømt løgn da..

Hvis en av ti Tesla-kjøpere har inntekt på ~10M og de 9 andre har inntekt på ~100k så blir vel også snittet ~1.1M :)

Jepp. For ca. 3 år siden var det kjøpere av luksusbilen Subaru Justy som hadde den høyeste gjennomsnittsformuen av alle nybilkjøpere. Grunnen? Olav Thon kjøpe en det året...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

SurSnasen

Sitat fra: jkirkebo på fredag 09. juni 2017, klokken 07:23
Jepp. For ca. 3 år siden var det kjøpere av luksusbilen Subaru Justy som hadde den høyeste gjennomsnittsformuen av alle nybilkjøpere. Grunnen? Olav Thon kjøpe en det året...

Du mener Suzuki Jimny, bilen det ble solgt ca 30 stk av det året Olav Thon kjøpte en (2013)? Det er vel ca 0,5 % av det årlige Tesla-salget her til lands.

Rolf Gjerdsjø

2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Muffinman

Sitat fra: OlaM på torsdag 08. juni 2017, klokken 22:27
Hvorfor denne trangen til å fremstille Tesla-kjøpere som fattigere enn de er?
Fordi argumentet skal brukes for alt det er verdt i neste lønnsamtale  ;D

JorgenM

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på fredag 09. juni 2017, klokken 10:43
http://www.side3.no/motor/test-tesla-model-s-100d-pa-langtur/3423344577.html

Veldig bra artikkel. Hva har skjedd med herr Blaker som tidligere har skrevet svært så kritiske artikler om elbiler og spesielt Tesla? :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

RuneW

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 08. juni 2017, klokken 11:10
Sitat fra: RuneW på torsdag 08. juni 2017, klokken 10:57
Det er nok en del som deg, men det spørs om det ikke er slik at for hver Tesla-eier som deg så er det 3 som er "velstående"  ;D

Jeg lar meg gjerne korrigere om du har tall på det.

Alle med Passat er mangemillionærer og lukter tåfis.

Jeg lar meg gjerne korrigere om du har tall på det.


Eksempel på like dum påstand...

Ikke gjør deg dummere enn det du er. Jeg kom, i motsetning til deg, ikke med noen påstand.

Og at den typiske Tesla-kjøperen ligger over snittet i inntekt er vel relativt godt dokumentert, i motsetning til den barnslige påstanden din.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

OlaM

Sitat fra: jkirkebo på fredag 09. juni 2017, klokken 07:23
Jepp. For ca. 3 år siden var det kjøpere av luksusbilen Subaru Justy som hadde den høyeste gjennomsnittsformuen av alle nybilkjøpere. Grunnen? Olav Thon kjøpe en det året...

Den med høyest inntekt i 2015 var Einar Aas med 501 mill. Hvis han er den øverste på listen til DN og vi ønsker å fjerne de to utliggerne med særlig høy inntekt - uvisst av hvilken grunn egentlig, det er vel en slags sosialdemokratisk blyghet som kicker inn her - så blir snittet 1 081 654.


Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på fredag 09. juni 2017, klokken 10:43
T/R Oslo-Bergen (uten ladestopp den ene veien) med Model S 100D:
http://www.side3.no/motor/test-tesla-model-s-100d-pa-langtur/3423344577.html

Jøss, bedre enn jeg trodde. Fremtiden kommer jammen fort. Bare dumt de ikke skrev noe mer om ladeparkeringen på Bystasjonen, tør påstå det er den beste ladeparkeringen i Norge nå, uten at jeg har testet Vulkan. Med Sesam Sesam kjører du bare forbi kameraer og trekkes automatisk for parkeringstid og ladetid.
'21 3LR

Softblue

Konklusjonen er vel: Kjøp Tesla, få høyere inntekt  ;D
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

eha

Jeg tjener også ca. 1 million (pluss minus 1 million).
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA