Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Tuxedo

#4830
Sitat fra: lunitiks på torsdag 14. juli 2016, klokken 18:26
Blir artig å se hva det egentlig var som gikk til h... da denne fyren, angivelig i titalls kilometer i timen over fartsgrensen, suste inn i en trailer som stod stille / kom fra venstre en kryssende vei, og hva noe som helst automatikksystem kunne gjort med det
Jeg tror ikke at "artig" er det ordet som ligger meg nærmest, men når det er sagt, så har han sannsynligvis sovnet eller fått et illebefinnende. At han skal ha sett Harry Potter på medbragt video-spiller er det ingen som helst troverdighet i (ta alle mediehistorier med en stor klype salt).  Et velfungerende anti-kollisjonssystem kunne åpenbart stanset bilen før det gikk galt.  Her var det en rett, oversiktlig strekning, hvor både sjåfør og system burde sett situasjonen minst 5 - 10 sekunder i forkant.  Det er ikke gjort i en håndvending for en trailer å foreta en 90-graders sving for deretter å krysse en kjørebane.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Tuxedo

#4832
"which anticipates a side-impact collision and repositions you to minimize the effect."

Yeah, big news.  Å bli skutt ut av cockpit har vært en vanlig feature på jagerfly siden femtitallet.

Kanutten

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 14. juli 2016, klokken 22:17
"which anticipates a side-impact collision and repositions you to minimize the effect."

Yeah, big news.  Å bli skutt ut av cockpit har vært en feature på jagerfly siden femtitallet.

???

Tuxedo

#4834
Sitat fra: Kanutten på torsdag 14. juli 2016, klokken 22:22
Sitat fra: Tuxedo på torsdag 14. juli 2016, klokken 22:17
"which anticipates a side-impact collision and repositions you to minimize the effect."

Yeah, big news.  Å bli skutt ut av cockpit har vært en feature på jagerfly siden femtitallet.

???
Det var en spøk... ;D

Men lurer på hvordan Mercedes faktisk klarer å flytte folk inne i bilen når kollisjonen er nært forestående.

Edit: "Reposition" kan også bety å få en bedre holdning.  Kan være det de mener.  (Men den blir jo veldig kortvarig, da).

Beamer Screamer

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 14. juli 2016, klokken 22:30
Sitat fra: Kanutten på torsdag 14. juli 2016, klokken 22:22
Sitat fra: Tuxedo på torsdag 14. juli 2016, klokken 22:17
"which anticipates a side-impact collision and repositions you to minimize the effect."

Yeah, big news.  Å bli skutt ut av cockpit har vært en feature på jagerfly siden femtitallet.

???
Det var en spøk... ;D

Men lurer på hvordan Mercedes faktisk klarer å flytte folk inne i bilen når kollisjonen er nært forestående.

Edit: "Reposition" kan også bety å få en bedre holdning.  Kan være det de mener.  (Men den blir jo veldig kortvarig, da).

Beltet strammes opp, setet og rattet posisjonerer seg for å optimere sikkerheten i en forestående kollisjon. I tillegg skjer mye annet rart som at vinduer og takluke lukkes, og kanskje enda mer i denne nye Benz'en.

Dette er vanlig i alle premiumbiler når bilen antisiperer en kollisjon. I de fleste biler trigges dette av G-krefter, utslag på antiskrens etc (selv om sistnevnte er skrudd av). Sikkert bra for sikkerheten, men ganske forstyrrende når man bare sladder og koser seg med full kontroll :-)

Hvordan E-klassen kan forutse en sidekollisjon vet jeg ikke. Radar?
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Beamer Screamer på torsdag 14. juli 2016, klokken 23:11Beltet strammes opp, setet og rattet posisjonerer seg for å optimere sikkerheten i en forestående kollisjon. I tillegg skjer mye annet rart som at vinduer og takluke lukkes, og kanskje enda mer i denne nye Benz'en.

Dette er vanlig i alle premiumbiler når bilen antisiperer en kollisjon. I de fleste biler trigges dette av G-krefter, utslag på antiskrens etc (selv om sistnevnte er skrudd av). Sikkert bra for sikkerheten, men ganske forstyrrende når man bare sladder og koser seg med full kontroll :-)

Hvordan E-klassen kan forutse en sidekollisjon vet jeg ikke. Radar?
Antar det er som på Teslaene - parkeringssensorer kan se noen meter i alle reninger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tuxedo

Men la oss si at bilen oppdager en mulig sidekollisjon godt under et sekund før den skjer, som jeg vil anta er et typisk tidsestimat.  Da har den jo ikke tid til å gjøre annet enn å stramme setebeltene.  Lukking av takluke eller justering av sete kan man jo bare glemme i det tidsintervallet.  Så lurer fremdeles på hva Mercedes mener med "relocation", bortsett fra utskyting.

lunitiks

Leste dere ikke den lille skriften nederst?  :)
Sitat
PRE-SAFE Impulse Side and PRE-SAFE Sound technologies do not guarantee that a driver would not suffer injury in the event of a collision.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

krl

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 14. juli 2016, klokken 23:22
Sitat fra: Beamer Screamer på torsdag 14. juli 2016, klokken 23:11Beltet strammes opp, setet og rattet posisjonerer seg for å optimere sikkerheten i en forestående kollisjon. I tillegg skjer mye annet rart som at vinduer og takluke lukkes, og kanskje enda mer i denne nye Benz'en.

Dette er vanlig i alle premiumbiler når bilen antisiperer en kollisjon. I de fleste biler trigges dette av G-krefter, utslag på antiskrens etc (selv om sistnevnte er skrudd av). Sikkert bra for sikkerheten, men ganske forstyrrende når man bare sladder og koser seg med full kontroll :-)

Hvordan E-klassen kan forutse en sidekollisjon vet jeg ikke. Radar?
Antar det er som på Teslaene - parkeringssensorer kan se noen meter i alle reninger.
Nei... De tar ikke sjansen på å bruke ultralyd til dette etter det jeg har forstått. Alt for lite robust. Det ligger radarer oppe over støtfangeren på sidene bak. Hvis du tapper forsiktig på panelet her, så er det plast og ikke metall. Altså ikke helt oppe ved lokket til drivstofftanken, men en slags forhøyning av støtfangeren.

Det ligger et bilde som beskriver plasseringen for S-klasse her, men det er ca. samme på nye E-klasse (og forsåvidt facelift-versjonen av forrige E-klasse også...): http://blog.caranddriver.com/sensory-overload-how-the-new-mercedes-s-class-sees-all/

Espen Hugaas Andersen

Radarene du snakker om er rettet mot blindsonen. Sidekollisjoner er hovedsaklig på den fremste halvdelen av bilen, altså vil disse radarene ikke hjelpe stort.

Utifra oversikten er nok de beste sensorene for å detektere en forestående sidekollisjon de ytterste parkeringssensorene foran.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.


Espen Hugaas Andersen

http://e24.no/digital/elon-musk/musk-om-tesla-krasj-autopilot-var-ikke-paa/23741294

Tullete artikkel. Man får inntrykk av at autopiloten kuttet tvert, når det som faktisk skjedde var autopiloten begynte å stoppe bilen fordi hendene ikke var på rattet, og deretter overtok sjåføren kontrollen og krasjet bilen.

Mer detaljert forklaring her: http://money.cnn.com/2016/07/14/technology/tesla-autopilot-crash-pennsylvania/
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

krl

Føreren har vel antatt at autopiloten fremdeles var påslått, og deretter sluppet rattet på nytt.. Da går det galt!

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA