Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Car-El

Sitat fra: kjølholdt på mandag 25. august 2014, klokken 18:00
Jeg setter huet mitt i pant på at Norge er dekket med SC lenge før hydrogenstasjonene er på plass  :)

Æ ser at du satse ikke mere enn du kan tape!  :P

Men æ trur at det e større sannsynlighet at vi kan kjøre fra SC til SC også i hele Finnmark før at mann kommer seg Nordkapp med en hydrogenbil.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

noGas

Forsøk på humor fra NRK.no?

Men en av gjestene, Elon Tusk, mannen bak elbil-selskapet Tesla, mener solenergi vil ta over raskt.

Og for å rette opp Tusk tabben:

Tesla-gründer Elin Musk blir godt tatt imot på oljemessen i Stavanger....

Elin leser nok ikke nrk.no uansett men ;D

tomrh

Slik svarer Tesla-sjefen på kritikken: http://www.adressa.no/pluss/okonomi/article10055326.ece

(Betal-artikkel, kopiert fra Stavanger Aftenblade, men en cachet kopi kan leses ved å paste url'en inn i google-cache søkemotoren.)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

krister461

Strengt tatt to elbil-artikler, men relevant for Tesla også:
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/elbilmoms-kan-gi-100-000-i-avgiftshopp/a/23281216/

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/naf-sjefen-hold-dere-unna-moms-paa-elbiler/a/23281894/

I sistnevnte artikkel har NAF spurt kommunestyrepolitikere om de ønsker å videreføre elbilfordelene, og resultatet ble:
Den viser at det er et 55/44-flertall (prosent) i Fremskrittspartiet. I Ap er fordelingen 70/29 Høyre 65/33, Venstre 81/19, SV 81/ og KrF 24/76.
(Jeg tror tallene for KrF er snudd, siden det skal være flertall i samtlige partier).

Jeg finner det noe ironisk at partiet for "sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep" er de som er mest "ivrige" til å legge på avgifter på elbiler. Neste på listen er det andre partiet vi har i regjering. Dog er det betryggende at disse ikke har flertall til sammen og støttepartiene er forhåpentligvis ikke særlig villig til å gå med på endringer i denne regjeringsperioden.

Selvsagt er det en del nyanser som forsvinner i en slik undersøkelse, men den viktigste tendensen er jo i alle fall at det er flertall i samtlige partier for å beholde ordningen. :)

bull

Sitat fra: krister461 på tirsdag 26. august 2014, klokken 18:15
Strengt tatt to elbil-artikler, men relevant for Tesla også:
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/elbilmoms-kan-gi-100-000-i-avgiftshopp/a/23281216/

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/naf-sjefen-hold-dere-unna-moms-paa-elbiler/a/23281894/

I sistnevnte artikkel har NAF spurt kommunestyrepolitikere om de ønsker å videreføre elbilfordelene, og resultatet ble:
Den viser at det er et 55/44-flertall (prosent) i Fremskrittspartiet. I Ap er fordelingen 70/29 Høyre 65/33, Venstre 81/19, SV 81/ og KrF 24/76.
(Jeg tror tallene for KrF er snudd, siden det skal være flertall i samtlige partier).

Jeg finner det noe ironisk at partiet for "sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep" er de som er mest "ivrige" til å legge på avgifter på elbiler. Neste på listen er det andre partiet vi har i regjering. Dog er det betryggende at disse ikke har flertall til sammen og støttepartiene er forhåpentligvis ikke særlig villig til å gå med på endringer i denne regjeringsperioden.

Selvsagt er det en del nyanser som forsvinner i en slik undersøkelse, men den viktigste tendensen er jo i alle fall at det er flertall i samtlige partier for å beholde ordningen. :)

Hentet fra førstnevnte artikkel: "Han viser til det finansminister Siv Jensen har sagt tidligere, blant annet til VG i mai:

«Regjeringen har varslet en helhetlig gjennomgang av kjøretøy- og drivstoffavgiftene for å stimulere til bruk av ny teknologi, en sikrere bilpark og mer miljøvennlige valg. Resultatet av en slik gjennomgang vil vi komme tilbake til i de kommende budsjetter, men jeg minner om at Regjeringserklæringen slår fast at det samlede skatte- og avgiftsnivået skal ned.»"

Jensen prøver vel å si på en pen måte at avgiftene skal opp på elbil, men samlede (bil)avgifter skal ned  :o

Pompel

S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Havebigfun

Som alle partier må Fremskrittspartiet betjene sine velgere. Jeg mistenker at deres velgere er en "smule" mere negativt innstillt til oss enn andre velgere. Dette medfører at Siv kommer til å vakle videre mellom velgerønsket om at Tesla bør bli dyrere snarlig, tidligere utsagn og koalisjonspartneres holdninger.
Husk at misunnelsen er en sterkere drift enn seksualdriften som er ganske sterkt.
Dealen med TMS er rett og slett for god i noens øyne.

Real EoN

Forsiktig,det er mange el bil sjåfører som stemmer FRP, inkludert meg  ;)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

19quiz76

Vil jo oppfordre alle FrP-sympatisører til å kontakte sine lokallag og uttrykke sin bekymring, synes de beveger seg fra avventende til aktivt motarbeidende nå..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Havebigfun

Jeg vet det RealEoN- men det er mange teslaskeptikere i FRP også, antakelig flere enn i de andre partiene.
Jeg vil ikke tråkke noen på tærne heller- jeg prøver bare å tolke signalene..

Real EoN

Vel om jeg skal tolke signalene, så vil jeg tro dette er litt lokkemat for krf og venstre så dem har noe å "vinne" i forhandlinger selv om H og frp såklart mener akkurat det samme  ::)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Havebigfun

Mulig du har rett- da blir det stø kurs fremover iallefall- ingenting bedre enn det :)

Amoss

Sitat fra: Real EoN på tirsdag 26. august 2014, klokken 22:15
Vel om jeg skal tolke signalene, så vil jeg tro dette er litt lokkemat for krf og venstre så dem har noe å "vinne" i forhandlinger selv om H og frp såklart mener akkurat det samme  ::)

Sitter også litt med den følelsen ja ;)  Evnt. at de vil vise sine elbilnegative velgere at de prøver gjøre noe, vel vitende om at dette ikke vil kunne gå igjennom...
Model S 85D

PerBear

Sitat fra: Pompel på tirsdag 26. august 2014, klokken 21:44
Hva med det hun sa i 2012 da?  ::)

Fremskrittspartiet vil gi elbil-garanti
Pompel, den linken din er krutt! Rett før valget gikk altså Siv og andre i FrP ut i VG og garanterer for at de skal støtte avgiftsfritak for elbiler ut 2020!!
Og partitoppene i FrP nevner Tesla Model S som viktig årsak til nettopp å gjøre det!!!
Her gjelder det å smi mens jernet er glovarmt - les VG artikkelen og gjør opp din mening om momsutspillet til regjeringen.

Gjerne kontakt den lokale FrP representant og spør hvorfor de fjerner avgift på påhengsmotorer men nå snakker om å innføre moms på elbiler selv om de har sagt at det skal være avgiftsfri til 2020? Da kan det jo ikke være av økonomiske grunner...
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Jejl


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA