Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

gbzdoc

@KjellLeaf: Jeg har både Tesla og Leaf og har kjørt begge på langkjøring på østlandet. Teslaen er merkbart mer økonomisk når hastigheten går opp mot 90-100km/t mellom Oslo og Lillehammer. Vi kan vel konkludere med at det blir veldig avhengig av hvor du bor og kjører. ;-)

Hyperstress

Så lenge bilen er i konstant hastighet så har ikke vekta så mye å si. Da er det luftmotstand som er det avgjørende - selv i norge.
Men bykjøring blir motsatt.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Griffel

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 31. mai 2014, klokken 11:34
Så lenge bilen er i konstant hastighet så har ikke vekta så mye å si. Da er det luftmotstand som er det avgjørende - selv i norge.
Men bykjøring blir motsatt.
Tja. Du må nok opp i 70-80km/t før luftmotstanden blir større enn rullemotstanden, og rullemotstanden er proposjonal med vekt, så vekt har et betydelig bidrag også ved konstant hastighet.
Men det er riktig at vekt også har et annet bidrag, det krever energi å akselerere, og i bakker opp. Ikke alt leveres tilbake ved retardasjon og bakker ned. Det betyr jo mer i bykjøring.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cowboystrekk

Leafen sliter betydelig mer i høy fart enn Teslaen er min erfaring og. I byen er de mer like, gjerne er Leafen litt mer økonomisk da.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Kjell Leaf

Sitat fra: Cowboystrekk på lørdag 31. mai 2014, klokken 13:05
Leafen sliter betydelig mer i høy fart enn Teslaen er min erfaring og. I byen er de mer like, gjerne er Leafen litt mer økonomisk da.
Jeg bruker mellom 1,25 og 1,4 med min Leaf nå når jeg kjører, jeg tror ikke det er mulig med Tesla på samme kjøring. Men det hører med at her i disse trakter er motorveg et fremmedord.
Jeg er klar over at Leaf øker forbruket mye i stor fart, hadde den vært mer økonomisk på motorveg med annen utveksling eller betyr ikke det noe som helst på en elmotor ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Porsgrunn

#1985
Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 31. mai 2014, klokken 16:02

Jeg er klar over at Leaf øker forbruket mye i stor fart, hadde den vært mer økonomisk på motorveg med annen utveksling eller betyr ikke det noe som helst på en elmotor ?

Kjenner ikke til utveksling eller virkningsgraden til Leaf, men dersom endring av utveksling gjør at du havner nærmere det røde område blir kjøringen mer energieffektiv.



http://www.nissan-global.com/EN/TECHNOLOGY/OVERVIEW/e_powertrain.html

Cowboystrekk

Jeg ligger omtrent alltid på 1.2-1.4 med Leaf. Teslaen typisk på 1.6 på samme distanser, MEN tvert jeg roter meg bort på motorveg så sliter Leafen.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Birger

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 31. mai 2014, klokken 00:39
På norske veger er ikke luftmotstanden den viktigste, vekten er viktigere, og Tesla S bruker mer strøm enn Leaf, i3, Golf, osv. det må selv de største Tresla-fans skjønne også :)

Nå må du ikke gå deg helt bort, luftmotstanden er lik i Norge som i California. De må selv en Leaf fan skjønne  ;D
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Griffel

Sitat fra: Birger på fredag 30. mai 2014, klokken 22:47
Nå er det ikke bare størrelsen som teller Kjell Leaf. Det er også luftmotstanden.
"The numbers get even more interesting: Did you know, for example, that a Model S requires just 14 horsepower to maintain 70 mph, 4 hp less than a Leaf?" ;-)
http://www.greencarreports.com/news/1092373_aerodynamic-tesla-model-s-electric-car-wins-the-wind-tunnel-wars
Intresante tall fra denne testen. Når jeg har søkt på Cd verdier tidligere har Leaf blitt oppgitt med Cd 0,28 i denne testen ble svaret 0,32. Frontareal stemmer med det som er googlet tidligere 2,3m2. For Tesla var tidligere Googling Cd = 0,24 som er det samme som testen men front arealet var vesentlig mindre i denne testen nemlig 2,34m2 mot tidligere googling 2,68m2. Jeg testet dette talle mot å måle frontarealet fra bildet på Tesals hjemmeside og kom noe over 2,5 så jeg stiller meg litt tvilende til 2,34, dimmensjonen på dekk kan ha betydning her.

Dersom jeg benytter tallene fra vindtunelltesten nevent over bør Leaf være den mest økonomiske for hastigheter under 100km/t med sine 500 kg mindre vekt, rundt 100 omtrent likt, og for hastigheter over dette har Tesla lavest forbruk.

Så er det selvfølgelig også et spørsmål om hvilken bil som har best regenerering og virkningsgrad generelt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

krister461

Sitat fra: Birger på søndag 01. juni 2014, klokken 10:29
Nå må du ikke gå deg helt bort, luftmotstanden er lik i Norge som i California. De må selv en Leaf fan skjønne  ;D
Og så må du skjønne at veiene og snitthastigheten er forskjellig, og det påvirker luftmotstandens effekt.

Kjell Leaf

#1990
Sitat fra: Griffel på søndag 01. juni 2014, klokken 10:34
Sitat fra: Birger på fredag 30. mai 2014, klokken 22:47
Nå er det ikke bare størrelsen som teller Kjell Leaf. Det er også luftmotstanden.
"The numbers get even more interesting: Did you know, for example, that a Model S requires just 14 horsepower to maintain 70 mph, 4 hp less than a Leaf?" ;-)
http://www.greencarreports.com/news/1092373_aerodynamic-tesla-model-s-electric-car-wins-the-wind-tunnel-wars
Intresante tall fra denne testen. Når jeg har søkt på Cd verdier tidligere har Leaf blitt oppgitt med Cd 0,28 i denne testen ble svaret 0,32. Frontareal stemmer med det som er googlet tidligere 2,3m2. For Tesla var tidligere Googling Cd = 0,24 som er det samme som testen men front arealet var vesentlig mindre i denne testen nemlig 2,34m2 mot tidligere googling 2,68m2. Jeg testet dette talle mot å måle frontarealet fra bildet på Tesals hjemmeside og kom noe over 2,5 så jeg stiller meg litt tvilende til 2,34, dimmensjonen på dekk kan ha betydning her.

Dersom jeg benytter tallene fra vindtunelltesten nevent over bør Leaf være den mest økonomiske for hastigheter under 100km/t med sine 500 kg mindre vekt, rundt 100 omtrent likt, og for hastigheter over dette har Tesla lavest forbruk.

Så er det selvfølgelig også et spørsmål om hvilken bil som har best regenerering og virkningsgrad generelt.
Leaf etter juni 2013 har litt mindre luftmotstand pga noen små endringer i detaljer som bl.a lykter, men særlig praktisk betydning for forbruket tror jeg ikke det har, det var nok mest for å få mindre vindstøy.
Jeg tror utregningen din stemmer ganske bra, svaret er i alle fall fornuftig.

BIRGER: Selv en Tesla entusiast må forstå forskjellen på ordene lik og viktig.  ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Øyvind.h

Når jeg har bruk for rekkevidde er luftmotstanden viktig. 100-sone i de fleste retninger ut fra Oslo, og trafikken flyter i 100+. Uansett deilig å kunne kjøre akkurat så fort jeg vil og fortsatt komme frem dit jeg skal. Det kunne jeg ikke med Leaf`en :(
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hyperstress

Sitat fra: krister461 på søndag 01. juni 2014, klokken 10:44
Sitat fra: Birger på søndag 01. juni 2014, klokken 10:29
Nå må du ikke gå deg helt bort, luftmotstanden er lik i Norge som i California. De må selv en Leaf fan skjønne  ;D
Og så må du skjønne at veiene og snitthastigheten er forskjellig, og det påvirker luftmotstandens effekt.
Og Birger; California har høyere snittemperatur enn Norge, ergo lavere luftmotstand ;)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Kjell Leaf

#1993
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 01. juni 2014, klokken 10:59
Når jeg har bruk for rekkevidde er luftmotstanden viktig. 100-sone i de fleste retninger ut fra Oslo, og trafikken flyter i 100+. Uansett deilig å kunne kjøre akkurat så fort jeg vil og fortsatt komme frem dit jeg skal. Det kunne jeg ikke med Leaf`en :(
Dere er heldige som har slike veger, her i Karmøy/Haugesund er stort sett de fineste veiene våre satt ned til 70 km/t. Hastighetene svinger mellom 50, 60 og 70, og litt 40 også. :'( Det er synd at det snart ikke er mulig å kjøre litt normalt for oss som liker å kjøre bil. Leaf'en er derfor veldig bra her i snegle-land.
Leaf som eneste bil ville ikke vært aktuelt for meg som er i overkant glad i biler, heller ikke om kjørelengden hadde vært lenger, derfor er jeg selvsagt avhengig av å ha en kosebil med morroegenskaper i tillegg. ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Djur1

Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA