Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Oreo

Sitat fra: janmb på fredag 16. mai 2014, klokken 09:29
Sitat fra: Galiat på torsdag 15. mai 2014, klokken 16:12
Norges første Teslafestival  ;D
http://www.andalsnes-avis.no/nyheter/article9688243.ece

"gaider" og "gaide" faktisk.
Sitat fra: Galiat på torsdag 15. mai 2014, klokken 16:12
Norges første Teslafestival  ;D
http://www.andalsnes-avis.no/nyheter/article9688243.ece
Ser ut som Åndalsnes avis har en (el-)tidsmaskin også:
SitatPublisert: 17.05 2014 01:00 Sist oppdatert: 17.05 2014 01:00
Ifølge min kalender er det fortsatt 16. mai 2014.
Duket for en tidsmaskinfestival kanskje?
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Veggen

Model S er jo en fremtidsmaskin :)

Lurer mest på hvordan de skal sørge for at alle får ladet til hjemturen?
Blir det satt opp noe mobilt ladeopplegg med nok kapasitet?

cra

Sitat fra: Veggen på fredag 16. mai 2014, klokken 10:20
Model S er jo en fremtidsmaskin :)

Stemmer det, og det var under en prøvetur i min de bestemte seg for å arrangere det:


Neida, jeg har ikke noe med arrangementet å gjøre, men jeg har laget ei Back to the Future nettside med fungerende klokke. (Bildet er tatt litt tidlig i utviklingsprosessen, så måneden var ikke på plass enda.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

http://www.dagbladet.no/2014/05/16/nyheter/innenriks/rushtrafikk/elbil/kollektivfelt/33326925/
Sitat

Her suser 250 elbiler forbi på 30 minutter
Travelt i Tesla-fila.


Vi stilte oss i går morges opp på ei gangbru ved Vækerø i Oslo med blokk, blyant, kamera og skarpe blikk. DN lærte oss onsdag at det er  lønnsadelen som kjører elbil, så det syntes som en god ide å stille seg et sted hvor asker- og bæringene kommer inn.

Model S 85D

afitch80

Sitat fra: Amoss på fredag 16. mai 2014, klokken 12:15
http://www.dagbladet.no/2014/05/16/nyheter/innenriks/rushtrafikk/elbil/kollektivfelt/33326925/
Sitat

Her suser 250 elbiler forbi på 30 minutter
Travelt i Tesla-fila.


Vi stilte oss i går morges opp på ei gangbru ved Vækerø i Oslo med blokk, blyant, kamera og skarpe blikk. DN lærte oss onsdag at det er  lønnsadelen som kjører elbil, så det syntes som en god ide å stille seg et sted hvor asker- og bæringene kommer inn.


En utrolig dårlig artikkel. De telte 250 elbiler og nevner bare at 41 en de var Tesla'er. Ikke noe om hvor mange Leaf eller trillinger der var. Jeg tipper det var flere Leaf enn Tesla'er av de 250. Men det nevner de ikke. For det ødelegger hele poenget deres med å sette fokus på Tesla. Jeg tror altså at de før de i det hele tatt dro ut hadde bestemt seg for at her kom det til å være mange Tesla'er.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

janmb

Hetsen fortsetter.

Ser også at det nok engang også gjøres en annen feil: At buss har forkjørsrett ut av holdeplasser i 60-sone. Den retten har de først når man er UNDER 60, dvs i 50-sone eller lavere fartsgrense.

Når det er sagt er forkjørsrett for buss ut av holdeplass definitivt noe man bør se på - 60 ville uansett være helt greit i kollektivfelt i rushtrafikk. Stor fartsforskjell i forhold til den stillestående køen er livsfarlig.

Hovedproblemet er og blir påkjøringsrampene - og det har forferdelig lite med elbiler eller ei i kollektivfeltet å gjøre. Det er ingen trafikktetthet i selve kollektivfeltet å snakke om i det hele tatt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

krister461

Sitat fra: janmb på fredag 16. mai 2014, klokken 12:30
Ser også at det nok engang også gjøres en annen feil: At buss har forkjørsrett ut av holdeplasser i 60-sone. Den retten har de først når man er UNDER 60, dvs i 50-sone eller lavere fartsgrense.
Er rimelig sikker på at det er du som tar feil der. Kan google frem en kilde seinere om du ønsker det. :-)

LED

Ja det er feil.

Vikeplikt for buss gjelder i 60 km/t og lavere.

snurrehue

Sitat fra: janmb på fredag 16. mai 2014, klokken 12:30
Ser også at det nok engang også gjøres en annen feil: At buss har forkjørsrett ut av holdeplasser i 60-sone. Den retten har de først når man er UNDER 60, dvs i 50-sone eller lavere fartsgrense.

Mulig du burde friske opp kunnskapene selv.
Fra forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler), §7 Vikeplikt, underpunkt 5.:
"På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare"

janmb

Jepp, der tar jeg tydeligvis feil. Håper det har vært endret i de senere år så jeg ikke har tatt feil der altfor lenge. Var definitivt 50 og ned i gamledager da jeg var ung.

Uansett er jo det bare bra - at 60 gir den retten er bare positivt i forhold til kollektivfeltet.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

cra

Sitat fra: janmb på fredag 16. mai 2014, klokken 14:19
Jepp, der tar jeg tydeligvis feil. Håper det har vært endret i de senere år så jeg ikke har tatt feil der altfor lenge. Var definitivt 50 og ned i gamledager da jeg var ung.

Jeg vet ikke hvor gammel du er, eller hva du mener med "i de senere år", men det var i alle fall vikeplikt for buss i 60 og lavere som nå da jeg tok førerkort for noen-og-tjue år siden.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Foleson

Sitat fra: janmb på fredag 16. mai 2014, klokken 14:19
Jepp, der tar jeg tydeligvis feil. Håper det har vært endret i de senere år så jeg ikke har tatt feil der altfor lenge. Var definitivt 50 og ned i gamledager da jeg var ung.

Uansett er jo det bare bra - at 60 gir den retten er bare positivt i forhold til kollektivfeltet.

Det kommer an på når du var ung, men når jeg tok lappen i 1992 så var det i alle fall 60 og under som var regelen.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Amoss

Sitat fra: janmb på fredag 16. mai 2014, klokken 12:30
Stor fartsforskjell i forhold til den stillestående køen er livsfarlig.

Ja, har egentlig reagert litt selv på dette - der det er stille stående kø i de vanlige feltene, mens man suser forbi i ~fartsgrensa i kollektivfeltet (dette gjelder ikke bare elbiler, men også busser og taxi). Burde vært noe system for å redusere fartsgrensa i kollektivfeltet relativt til den reelle farten i de normale filene. Dette kan også være med på redusere farene i slike påkjøringsramper som har vætt nevnt her tidligere - som den på Høvik.

Kan ikke påstå at jeg helt ser hvordan dette skal løses best i praksis, men elektroniske fartskilt for kollektivfeltet som styres av veisentralene kunne være en løsning. Evnt. generelt redusert fartsgrense i rushtrafikken.
Model S 85D

Cato76

Hadde vært moro om man kunne gjort et forsøk med en ukes forbud for elbiler i kollektivfeltet. -Tror nok ikke det hadde vært noe endring for bussene, men i fossilfeltene ville det nok gått endå tregere, med flere biler...  ???

"Det har vært telt rundt 800 elbiler på en time i rushtrafikken inn til Oslo" - La oss si at i snitt så er det 8 meter mellom hver bil (front til front), da utgjør dette en kø på 6,4 km.  :o (vet at dette blir litt vanskelig å regne ut da disse er fordelt på en time, men satt på spissen!)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

jahnarne

Sitat fra: Cato76 på fredag 16. mai 2014, klokken 14:59
"Det har vært telt rundt 800 elbiler på en time i rushtrafikken inn til Oslo" - La oss si at i snitt så er det 8 meter mellom hver bil (front til front), da utgjør dette en kø på 6,4 km.  :o (vet at dette blir litt vanskelig å regne ut da disse er fordelt på en time, men satt på spissen!)
Og om alle disse kjørte i 60km/t, hadde det mao. tatt 6,4 minutter før hele "køen" var forbi...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA