Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

pberg

SitatSett deg ned i godstolen og se denne filmen, der Andreas Myhre forklarer hvordan CO2 kvoter og EU krav til fornybar strøm samt kraftmarkedet fungere.

Alle nye strøm forbrukere vil faktisk få strøm fra fornybar energi siden kvotene er delt ut og nye forbrukere må dekkes inn av fornybare resurser, som vind, sol og vannkraft. :-)

Så det som er basis forbruket i dag, er det som bruker kvotene til CO2 forurensende produksjon.

Se fra ca 16 minutter, i forhold til elektrifisering av sokkel. Det har vi IKKE nok fornybar energi til. Da blir det gass eller kull.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Sjøhyene

Veldig fint excel ark! Tok ikke med raffinering og frakt av fossilt drivstoff i min beregning nei.
Vil vel også være litt tap i strøm leddet(?). Men kan såklart ta høyde for det ved å legge til litt på strømbruket til elbilen.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

19quiz76


Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 01. april 2014, klokken 11:26
Veldig fint excel ark! Tok ikke med raffinering og frakt av fossilt drivstoff i min beregning nei.
Vil vel også være litt tap i strøm leddet(?). Men kan såklart ta høyde for det ved å legge til litt på strømbruket til elbilen.

Takk :)

Ad. tap; ja, 10% er en grei tommelfingerregel, selv om det som oftest vil ligge lavere.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

jkirkebo

Sitat fra: pberg på tirsdag 01. april 2014, klokken 11:25
SitatSett deg ned i godstolen og se denne filmen, der Andreas Myhre forklarer hvordan CO2 kvoter og EU krav til fornybar strøm samt kraftmarkedet fungere.

Alle nye strøm forbrukere vil faktisk få strøm fra fornybar energi siden kvotene er delt ut og nye forbrukere må dekkes inn av fornybare resurser, som vind, sol og vannkraft. :-)

Så det som er basis forbruket i dag, er det som bruker kvotene til CO2 forurensende produksjon.

Se fra ca 16 minutter, i forhold til elektrifisering av sokkel. Det har vi IKKE nok fornybar energi til. Da blir det gass eller kull.

Det har vi snart. Elektrifisering krever kun ca. 5TWh, utbygging de nærmeste år blir langt mer enn dette.

http://kariekas.zero.no/2011/03/elektrifisering-av-sokkelen/
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

Sitat fra: pberg på tirsdag 01. april 2014, klokken 11:25
SitatSett deg ned i godstolen og se denne filmen, der Andreas Myhre forklarer hvordan CO2 kvoter og EU krav til fornybar strøm samt kraftmarkedet fungere.

Alle nye strøm forbrukere vil faktisk få strøm fra fornybar energi siden kvotene er delt ut og nye forbrukere må dekkes inn av fornybare resurser, som vind, sol og vannkraft. :-)

Så det som er basis forbruket i dag, er det som bruker kvotene til CO2 forurensende produksjon.

Se fra ca 16 minutter, i forhold til elektrifisering av sokkel. Det har vi IKKE nok fornybar energi til. Da blir det gass eller kull.

Samtidig så sier EU direktivene at nye  store utbygginger skal skje med fornybar energi.

Men de kan flytte CO2 sertefikatene sine fra riggene i dag til land der samme energi blir produsert mer miljøvennlig fra "samme" gass som brennes i dag.

Total regnskapet globalt blir da mindre utslipp.

Samtidig blir ikke sokkelen bygd ut over natta, så tid å bygge ut mer fornybar, hva med vinmøllepark på sokkelen? Kort avstand fra produksjon til forbruker. :-)

Men for oss forbrukere er det ikke ønskelig, dersom vi ser på hva det koster oss. Til syvende og sist er vi som sittet igjen med regningen.
Horten
Model X90D (18.03.17)

mecanica vergara

Sikkert ikke store nyeheter for de som følger med på forumet. Men artikkelen er ny.
http://bil.aftenposten.no/bil/Pansrer-Tesla-mot-brannbekymring-64619.html
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+




SIS

#1584
Sitat fra: flux på tirsdag 01. april 2014, klokken 18:23
Tesla slår åtte år gammel rekord
http://e24.no/bil/tesla-slaar-aatte-aar-gammel-rekord/22848767

Det koker i kommentarfeltet der ser jeg.  8) Helt utrolig hva enkelte skriver..

Quattro

Sitat fra: SIS på tirsdag 01. april 2014, klokken 22:17
Sitat fra: flux på tirsdag 01. april 2014, klokken 18:23
Tesla slår åtte år gammel rekord
http://e24.no/bil/tesla-slaar-aatte-aar-gammel-rekord/22848767

Det koker i kommentarfeltet der ser jeg.  8) Helt utrolig hva enkelte skriver..

Hehe, jeg ser det. Heldigvis kan jeg regne i stedet for å sutre og har nettopp mottatt min nye miljøvennlige bil:-D

Orker ikke delta på slike kommentarfelt, jeg bruker energien på å overbevise min omgangskrets i stedet.
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

glemmestad

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 01. april 2014, klokken 10:55
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 01. april 2014, klokken 09:43
Jepp - ca 75 kg CO2 pr kWh batterikapasitet. Mao ca 6.5 tonn for en 85kWh tesla. Tar ikke mange 1000 mil før dette utligner en hvilken som helst fossilbil. Ergo et poeng, men ikke særlig slagkraftig.

ok, så ut i fra min matte da er CO2 regnskapet likt etter ca 60000km med gjennomsnittlig fossilbil og MS.

Interessant og vite da jeg ofte møter folk som bruker akkurat det argumentet mot elbiler. Og har ikke hatt noen tall å slenge tilbake føre nå ;)

Husk også at dersom man skal legge på de 6.5 tonn ekstra for produksjon av batterier på Tesla'en, så må man også tenke på hvor mye ekstra CO2 det koster å produsere stempler, ringer, oljer, radiatorer, bensinpumper, veiver, kamaksler, motorblokker, osv. Støping av metall er spesielt energikrevende!

19quiz76


Sitat fra: glemmestad på tirsdag 01. april 2014, klokken 23:31
Husk også at dersom man skal legge på de 6.5 tonn ekstra for produksjon av batterier på Tesla'en, så må man også tenke på hvor mye ekstra CO2 det koster å produsere stempler, ringer, oljer, radiatorer, bensinpumper, veiver, kamaksler, motorblokker, osv. Støping av metall er spesielt energikrevende!

Sant nok - men siden jeg ikke sitter på disse tallene, har jeg ikke tatt dem med. Regnestykket går allerede kraftig i elbildebatt favør på tross av dette, men man kan naturligvis supplere med denne type argumenter.
Tar gjerne imot kvalifiserte anslag på energibehov relatert til motorproduksjon så jeg kan legge det inn i regnestykket :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

stue

http://www.bt.no/incoming/Elbil-havarerte-pa-Puddefjordsbroen-3090568.html#.UzuoSfl_tr1

Tesla havarerte i ettermiddagsrushet...

Men interessant at NAF i bergen sier at de ikke har opplevd en tesla med motorstopp tidligere.

sigurdi

Tror ikke denne er lagt ut ennå:

DinSide - Tesla blir brannsikret

Han kan jo sjekke kilden som denne gang var Blogg av Elon Musk (28.03.14)


Her har ikke artikkel forfatter gjort jobben sin, eller er svært dårlig å lese engelsk.

1. Det er ikke ikke snakk om 3stk titan plater, men en hul aluminiums "rør", titan plate og en aliminums "stang" med liten vinkel.

2. Dette kommer på alle biler produsert etter 06.Mars

3. Dette kommer som retrofit i hele verden, første platene har ankommet diverse service steder i norge, og er faktisk noen på forumet som har både sett platene.
(Ca 4-5kg for alle)

4. Kalle det brannsikring - tja er jo på et vis det, men usikker om det hadde blitt samm overskrift dersom en standard bil hadde fått ekstra beskyttelse av bensin tanken. :-)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA