Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

sigurdi

Selv jobber jeg med store diesel/gass motorer.
Jo større motorer jo høyere virkningsgrad.
Mindre energi går bort til varme og lyd)

Største 4 takter i vårt sortemang er er kommet opp i virkningsgrad på 46%, kan kjøre på gass, diesel eller tung olje. Blandt verdens beste.

(Har stempel diameter på 50cm)
Svært store 2 taktere er godt over dette, samtidig blir mye av spillvarmen fra motorene utnyttet, så total innstslasjons virkningsgrad er høyere.

Så at en 4 takter bil diesel motor hadde klart å få 40% av tilført energien ut på hjulene hadde vært et stort fremskritt.

At diesel biler bruker mindre en bensin biler er pga det er 10% mer energi i 1 liter diesel sammenlignet med 1 liter bensin.
10.1kWh mot 9.1 ifølge energikalkulatoren på tu.no
Samtidig har virkningsgraden vært litt høyere en bensin motorer.

Så Leaf har en batteri tilsvarende 2.6 liter bensin eller 2.4 liter diesel.
Mens tesla 85kW har hele 8.4 liter diesel eller 9.35 liter bensin. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Porsgrunn

Sitat fra: glemmestad på mandag 31. mars 2014, klokken 15:49
Som jeg også skrev i kommentarfeltet på nettavisa:

Norge eksporterer all den vannkraften vi har til overs til bl.a. Tyskland. Dette gjør at de produserer mindre kullkraft enn de ville ha gjort uten å importere ren, norsk vannkraft. Og Norge produserer ikke for fullt; vi kan lett produsere mer vannkraft om vi ønsker det. Grunnen til at det er import på natta er at det tar tid å "slå av" et kullkraftverk. Ettersom Tyskerne ikke trenger kraften sin da, ville all denne overskuddsvarmen bare blitt bortkasta. Da er det bedre at dette sendes til Norge, heller enn å bli bortkasta, ettersom vi i Norge kan "slå av" vannkraftverkene på rimelig kort varsel (stenge igjen krana :), så kan vi eksportere det vi "sparte" av vannkraft på natta tilbake til Tyskerne på dagen, slik at de slipper å fyre opp enda et kullkraftverk. Smart ikke sant?

Dette er faktisk iferd med å endre seg. For bare få år siden kjøpte Norge billig kraft fra utlandet om natten og solgte dyrt til utlandet om dagen. Vind og solenergi endrer dette(spesielt sol).

Om dagen har Danmark og Tyskland oftere og oftere produksjon som er høyere enn forbruket, denne kraften kjøper vi billig. Dette fører til at vi sparer vann i magasinene som vi kan produsere om natten istedet og eksportere tilbake.

På denne måten utnyttes at vannkraft er en av de få måtene å produsere kraft som er mulig å justere ganske hurtig. Du kan nesten si vi fungerer som et batteri for overproduksjon av sol og vindkraft. Det gode for miljøet er at dette allerede har begynt å føre til at gass og kullkraftverk oftere slås av.

Satt litt på spissen kan vi kanskje si at Norge har mer enn 100% fornybar kraft da vi gjør det mulig for danskene å øke sin bruk

pekle

Er berre å lese diskusjonssidene i Teknisk Ukeblad ei stund for å innsjå at det fins mange synspunkt i standen som ikkje alltid er fundert i realismen.

Å bruke ein (halvvegs uspesifisert) akademisk tittel er ein vanleg metode for å bløffe seg sjølv litt meir truverde på urelaterte fagområde.

mvh Senior Consultant pekle

Quattro

Sitat fra: pekle på mandag 31. mars 2014, klokken 17:53
Er berre å lese diskusjonssidene i Teknisk Ukeblad ei stund for å innsjå at det fins mange synspunkt i standen som ikkje alltid er fundert i realismen.

Å bruke ein (halvvegs uspesifisert) akademisk tittel er ein vanleg metode for å bløffe seg sjølv litt meir truverde på urelaterte fagområde.

mvh Senior Consultant pekle

Sivilingeniør er en beskyttet tittel og hvilke utdanninger som gir denne graden er spesifisert.

Uten at jeg har gjort annet enn å lese artikkelen vil jeg anta at personen er utdannet Sivilingeniør fra NTH ved Institutt for Maskinteknikk (et kjapt googlesøk ga lite informasjon). Forøvrig syntes jeg uttalelsen til vedkommende er en skam for min profesjon; ubegrunnet og med tydelige svakheter, han latterliggjør seg selv i stedetfor å underbygge påstandene.

Mvh. en Sivilingeniør
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

pberg

Forøvrig litt interessant å se hvor mange som tar mannen i steden for ballen her.  Det er vel ingen som tviler på at det går mer strøm hvis det blir flere elbiler? Og at det går MYE mer strøm når vi nå skal elektrifisere sokkelen.  Alt dette ekstra forbruket vil måtte dekkes av fossil kraft fra enten gasskraftverk eller kullkraftverk.

Elbil er veldig bra for lokal luftkvalitet, men totalt sett? Ikke så mye...  Og det blir like mye stillestående trafikk om alle biler i Norge ble elektriske i morgen.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

tklev

Elektrisitet kan lages av fornybar energi. Der kan ikke bensin :)

Espen Hugaas Andersen

#1551
Sitat fra: pberg på mandag 31. mars 2014, klokken 19:17
Forøvrig litt interessant å se hvor mange som tar mannen i steden for ballen her.  Det er vel ingen som tviler på at det går mer strøm hvis det blir flere elbiler? Og at det går MYE mer strøm når vi nå skal elektrifisere sokkelen.  Alt dette ekstra forbruket vil måtte dekkes av fossil kraft fra enten gasskraftverk eller kullkraftverk.
Økningen i vindkraft alene i de neste 10 årene dekker å flytte hele norges bilpark over på strøm.

Sitat fra: pberg på mandag 31. mars 2014, klokken 19:17Elbil er veldig bra for lokal luftkvalitet, men totalt sett? Ikke så mye...  Og det blir like mye stillestående trafikk om alle biler i Norge ble elektriske i morgen.
Det er vel ingen som har presentert elbil som en løsning på kø. Men køer vil i hvert fall bli mye stillere og ikke forurensende.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

janmb

pberg, selv om all strøm brukt av elbiler var produsert fra kull ville det likevel være å foretrekke av mange grunner:

1. lokal vs. global forurensning som du selv nevnte
2. På grunn av god virkningsgrad trenger elbiler generelt lite energi, ergo gir det ikke nødvendigvis noen stor miljøpåvirkning selv med uren produksjon
3. Uren strømproduksjon har et potensiale for å bli ren og fornybar i årene som kommer. Et potensiale ingen av alternativene har.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Porsgrunn

Sitat fra: pberg på mandag 31. mars 2014, klokken 19:17
Forøvrig litt interessant å se hvor mange som tar mannen i steden for ballen her. 

Enig i det, men det er mannen som som har valgt å fremstå som ekspert på bakgrunn av titel og yrkeserfaring. Han tryner skikelig med grove faktafeil som burde være umulig med den bakgrunnen.

Sitat fra: pberg på mandag 31. mars 2014, klokken 19:17
Det er vel ingen som tviler på at det går mer strøm hvis det blir flere elbiler? Og at det går MYE mer strøm når vi nå skal elektrifisere sokkelen

Jeg tror ingen gjør det. Alikevel er ikke forskjellen så stor som enn skulle tro. Det koster elektrisitet å produsere olje og raffinere bensin også, nøyaktig hvor mye er nesten umulig å sette tall på da det vil variere fra brønn til brønn og raffineri til raffineri.

Sitat fra: pberg på mandag 31. mars 2014, klokken 19:17
Alt dette ekstra forbruket vil måtte dekkes av fossil kraft fra enten gasskraftverk eller kullkraftverk.

Det får du nesten begrunne. Dette forutsetter at ingenting endres fra status qou og at det ikke spiller noen rolle når på døgnet du lader.

Sitat fra: pberg på mandag 31. mars 2014, klokken 19:17
Elbil er veldig bra for lokal luftkvalitet, men totalt sett? Ikke så mye... 

Det forutsetter at en liten bilmotor har samme virkningsgrad som at kraftverk. Slike bilmotorer har ikke jeg hørt om.

Hadde et kraft verk vært like lite effektivt som den beste bilmotor tror jeg det hadde stengt dørene raskt, men tar jeg feil så opplys meg gjerne


atta

Sitat fra: Porsgrunn på mandag 31. mars 2014, klokken 17:06

På denne måten utnyttes at vannkraft er en av de få måtene å produsere kraft som er mulig å justere ganske hurtig. Du kan nesten si vi fungerer som et batteri for overproduksjon av sol og vindkraft. Det gode for miljøet er at dette allerede har begynt å føre til at gass og kullkraftverk oftere slås av.

Satt litt på spissen kan vi kanskje si at Norge har mer enn 100% fornybar kraft da vi gjør det mulig for danskene å øke sin bruk

Vannmagasinene fungerer i flere og flere tilfeller som batteri. Er det for mye overproduksjon av el andre steder pumper man vann tilbake i magasinene.

Quattro

Det er også mange dammer i Norge som fungerer som magasin ("batteri") og ikke har turbin, men supplerer nedstrøms dammer med vann.
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

pekle

Sitat fra: Quattro på mandag 31. mars 2014, klokken 18:33
Sitat fra: pekle på mandag 31. mars 2014, klokken 17:53
Er berre å lese diskusjonssidene i Teknisk Ukeblad ei stund for å innsjå at det fins mange synspunkt i standen som ikkje alltid er fundert i realismen.

Å bruke ein (halvvegs uspesifisert) akademisk tittel er ein vanleg metode for å bløffe seg sjølv litt meir truverde på urelaterte fagområde.

mvh Senior Consultant pekle

Sivilingeniør er en beskyttet tittel og hvilke utdanninger som gir denne graden er spesifisert.

Uten at jeg har gjort annet enn å lese artikkelen vil jeg anta at personen er utdannet Sivilingeniør fra NTH ved Institutt for Maskinteknikk (et kjapt googlesøk ga lite informasjon). Forøvrig syntes jeg uttalelsen til vedkommende er en skam for min profesjon; ubegrunnet og med tydelige svakheter, han latterliggjør seg selv i stedetfor å underbygge påstandene.

Mvh. en Sivilingeniør

Klar over det, er sjølv siv.ing teleteknikk. Og det gjer meg absolutt ikkje kvalifisert til å uttale meg om organisk kjemi eller betongkonstruksjon i arktiske strøk :)

sigurdi

Sitat fra: pberg på mandag 31. mars 2014, klokken 19:17
Forøvrig litt interessant å se hvor mange som tar mannen i steden for ballen her.  Det er vel ingen som tviler på at det går mer strøm hvis det blir flere elbiler? Og at det går MYE mer strøm når vi nå skal elektrifisere sokkelen.  Alt dette ekstra forbruket vil måtte dekkes av fossil kraft fra enten gasskraftverk eller kullkraftverk.

Elbil er veldig bra for lokal luftkvalitet, men totalt sett? Ikke så mye...  Og det blir like mye stillestående trafikk om alle biler i Norge ble elektriske i morgen.

Sett deg ned i godstolen og se denne filmen, der Andreas Myhre forklarer hvordan CO2 kvoter og EU krav til fornybar strøm samt kraftmarkedet fungere.

Alle nye strøm forbrukere vil faktisk få strøm fra fornybar energi siden kvotene er delt ut og nye forbrukere må dekkes inn av fornybare resurser, som vind, sol og vannkraft. :-)

Så det som er basis forbruket i dag, er det som bruker kvotene til CO2 forurensende produksjon.


http://www.youtube.com/watch?v=PG_DNxt24vA

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

19quiz76

Sitat fra: sigurdi på mandag 31. mars 2014, klokken 22:58

Sett deg ned i godstolen og se denne filmen, der Andreas Myhre forklarer hvordan CO2 kvoter og EU krav til fornybar strøm samt kraftmarkedet fungere.


Takk for denne lille perlen - framtida ser lysegrønn ut :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Djur1

Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA