Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

eKul

http://www.fanaposten.no/nyheter/Tesla-spiller-inn-video-i-Fana-135340.html

Tesla spiller inn video i Fana
FANA: Knut Steen Rakner fra Sørås lager promovideo for Tesla. Den spilles inn ved Fana kirke og på Fanafjellet. Se bildene!

fonberg

Sitat fra: Adduc på søndag 26. januar 2014, klokken 23:30
Sitat fra: Oreo på søndag 26. januar 2014, klokken 23:07
Som de fleste trøndere med papirabbonent på adressa fikk med seg så var det en helsides artikkel om TMX på lørdagen.
Det jeg ikke skjønner er at de hadde Carpoint til å uttale seg om dette, og enda mindre skjønner jeg de som (iflg Carpoint) skulle ha skrevet kontrakt på kjøp av TMX gjennom dem???


Sent from a mobile device

Ganske ubegripelig.
En journalist som ikke har gjort jobben sin - eller er det Carpoint som har forhåndsbestilt såpass mange TMX at de gjerne vil begynne å ta inn bestillinger.  Hvem som skulle ønske å bestille gjennom dem skjønner jeg egentlig ikke - de legger vel på 20.000-50.000 for akkurat den samme bilen du kan kjøpe direkte fra Tesla.  Og så holder vel de også til på Lade, gjør de ikke...!?

Tipper at Carpoint (direkte eller indirekte) kontaktet Adressa og tipset om saken. Carpoint annonserer vel en god del i Adressa, og det gjør dem kanskje mer attraktive som intervjuobjekt enn Tesla Motors (som ikke er så god annonsekunde)?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

gzegorz

Tesla Model S85

Cowboystrekk

Er det ikke snakk om 60 kW-batteriet som er låst til 40 kW? Om Tesla ikke gidder å støtte den bør han da kunne hacke den og få til endel flere mil :) Skulle ønske Toyota i Norge kunne tatt inn denne!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

krister461

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 27. januar 2014, klokken 11:29
Er det ikke snakk om 60 kW-batteriet som er låst til 40 kW?
Det står vel at dette er et Roadster-batteri. Er ikke det et 53 kW batteri da?

Cobos

Jeg mener å huske at de RAV4EV'ene hadde et hybrid mellom Roadster og Model S. Det er en egen innpakking som er dedikert til bare denne bilen. Den er vel i prinsippet fra en Roadster men har fått med seg en god del av forbedringene som kom i Model S sin drivlinje. Akkurat størrelsen husker jeg ikke, men det kan vært å merke seg hvor lett Tesla lager et batteri med en annen form og størrelse. Ikke usannsynlig at Tesla kommer til å selge flere slike pakker etterhvert, spesielt hvis det følger med superladertilgang.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

hma

Hvilket Tesla-batteri som står i eksakt denne bilen tror jeg svært få kan fastslå med sikkerhet. Jeg har vært i kontakt med eieren og tror heller ikke ham vet (derav trolig referansen til Roadster-batteri).

Fra en kilde hos Tesla i Norge har jeg fått høre at Tesla leverte et spesialprodusert batteri til "nye" Rav4 EV på omlag 40kWh. Dette ble dog for dyrt og ble installert kun i noen få av de første bilene. Majoriteten av de totalt 2600 produserte bilene fikk et 60kWh-batteri med elektronisk begrensing av kapasitet.
Legger til at dette ikke er bekreftet informasjon og det kan hende det ikke er korrekt.

Eierne av nye Toyota Rav4 i California er stort sett svært fornøyde med bilen. Det har vært noen problemer, deriblant feil på en gateway mellom Toyota-elektronikken og Tesla-controlleren som har medført utfall av servostyring i fart på motorvei og "Check EV system".
http://www.myrav4ev.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=576

Å eie en slik bil i Norge er så klart helt unikt, men samtidig en relativt stor risiko all den tid man ikke har garanti om full support fra både Toyota og Tesla.
Min klassiske Rav4 EV skulle også i utgangspunktet være en risiko å eie, men den har altså ikke hatt feil på en eneste komponent i løpet av sine 14 år :)

Nye Rav4 EV støtter ikke hurtiglading, men har som sin forgjenger en innebygget lader på 6kW som gjør lading svært fleksibelt.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

D.O

Noen som vet pris på Toyota? Og hva slags ladeplugg den har? Må ærlig innrømme at denne hadde passet mitt bruk bedre enn Model S.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

JohanH

Rav4 EV er en compliance car som kun selges i California. Toyta har produsert og solgt færrest mulig, akkurat så få som de må iflg. CARB reglende i California. Toyta er imot elbiler og puser sine hybrider kun. Denne kommer aldri til Norge, dessverre. Flott bil og hadde vært kjempefin med 4x4.

hma

#1029
Sitat fra: D.O på mandag 27. januar 2014, klokken 13:26
Noen som vet pris på Toyota? Og hva slags ladeplugg den har? Må ærlig innrømme at denne hadde passet mitt bruk bedre enn Model S.
Eieren har forsøkt å selge denne bilen på finn.no en god stund med en antydning på 320'000. Ser annonsen er relativt nylig tatt av nett.

Disse bilene selges veldig billig i California (tror de ligger på mellom 30-40'000 USD etter skattefratrekk) og det er nesten en skam ikke å kjøpe én. For å få bilen på norske skilt må den først ha vært registrert på en privat eier i USA før den importeres til Norge.

Bilen lades med SAE J1772 Type1 kontakt 230V AC. Den har ikke 4x4, men framhjulstrekk.

Enhver som vurderer å importere en slik bil, enten for videresalg eller for egen nytte, må være klar over at man har svært begrenset support og kan bli stående lenge om uhellet er ute. Man vil også få problemer med installasjon av sw-oppdateringer.

Dette er en bil kun for den som har råd til å ta et tap på 300'000,-

Tesla Model S med 60kWh-batteri er således en sikrere investering - dog en del dyrere og ikke like sjelden som Rav4 EV.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

hma

#1030
Sitat fra: JohanH på mandag 27. januar 2014, klokken 14:30
Toyta er imot elbiler og puser sine hybrider kun.
Ja, det ville vært interessant å vite hva som foregår oppe i topplokket på Toyota. På meg virker det som om det har tettet seg med gammel motorolje ;)

Ingen tvil om at de kan hvis de vil.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Tai

Jeg mener det er usedvanlig vanskelig å få et USA importert kjøretøy godkjent i Norge. De har et annet typegodkjenninssytem der og det er ikke annerkjent her i Europa. Jeg var på nippet å kjøpe en motorsykkel fra statene men slo det fra meg da det var praktisk talt umulig å få den kodkjent for Norske veier..

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

laumb

Null stress. Importerte og registrerte en 2003 Audi A4 Cab i 2008.
Måtte koble fra et par lys og lage parklys men ellers var det rett fram etter paragraf 1-15. :)

Tipper det er omtrent det samme med elbil.

Chlangum

Paragraf 1-15 funker gull
Var vel slik han Gunnar fra Ferdinand fikk inn sin US Model S
§1-15 blir brukt mye i Amcar-miljøet

Bare husk at reglementet med §1-15 er veldig firkantet når det gjelder senere modifiseringer av bilen.
Var faktisk så gale at noen byråkrater hang seg opp i at bytte til vinterhjul differensierte fra originalitet og ikke skulle godtas. Men tror Amcar i Trondheim fikk en stopper på det

Motorsykkel er de av en eller annen grunn mye strengere på. Men jeg har egentlig ikke noe kunnskap om det emnet til å utale meg annet en at jeg hørte det fra en privat importør av custom-sykler på et treff en gang for lenge siden.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Tai

Det gjelder nok bare motorsykler da. Som sagt så jeg på en sykkel for 2 år siden men etter å ha lest følgende link droppet jeg det:
http://nmcu.org/bruktimport

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA