Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Roger Kolbu

Disse problemene er ganske sikkert forbeholdt en relativt liten del av bilene i Tesla-parken.
Det er mange som nå rapporterer at de IKKE har problemer, så det er ekstremt synd at pressen er med på å gi inntrykk av at dette er et STORT problem...  :-[
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

Øyvind.h

Sitat fra: Roger Kolbu på mandag 20. januar 2014, klokken 16:55
Disse problemene er ganske sikkert forbeholdt en relativt liten del av bilene i Tesla-parken.
Det er mange som nå rapporterer at de IKKE har problemer, så det er ekstremt synd at pressen er med på å gi inntrykk av at dette er et STORT problem...  :-[
Og det er stadig flere av de som rapporterte "jeg har ikke problemer, dette gjelder ikke alle" som plutselig sier - søren, nå skjønner jeg hva dere snakket om. Du kan kjøre i ukevis/månedsvis og lade mange steder før bilen plutselig trøbler, det er det mange som melder om.

Men la oss håpe den siste oppdateringen løste alle sw-årsaker til ladeproblemer, og gjorde bilen mer tolerant ift variasjoner i strømnettet. Mye tyder på at dette er en grei og svært dekkende fix.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

janmb

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. januar 2014, klokken 17:05
Men la oss håpe den siste oppdateringen løste alle sw-årsaker til ladeproblemer, og gjorde bilen mer tolerant ift variasjoner i strømnettet. Mye tyder på at dette er en grei og svært dekkende fix.

Ettersom det betyr at du stort sett uten unntak får lavere amp enn du burde vet jeg om jeg er enig i at det er en god fiks, selv om det skulle vise seg å løse avbrutt lading. Et mindre onde, sure, men langt ifra bra eller dekkende. Uansett, det er off topic her.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Sveinung1954

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

satheesh.net

Sitat fra: SKH på tirsdag 21. januar 2014, klokken 07:15
Mer om ladeproblemer:
http://ipad.dagbladet.no/2014/01/21/nyheter/bil/tesla/motor/31388695/

Interessant:
Tesla Esben Pedersen, til Dagbladet.

Han forteller at oppdateringen er posjonert ut til enkelte eiere, og at oppdateringen vil vurderes når Tesla har samlet data.

Kallagtunet

Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 21. januar 2014, klokken 07:22
Sitat fra: SKH på tirsdag 21. januar 2014, klokken 07:15
Mer om ladeproblemer:
http://ipad.dagbladet.no/2014/01/21/nyheter/bil/tesla/motor/31388695/

Interessant:
Tesla Esben Pedersen, til Dagbladet.

Han forteller at oppdateringen er posjonert ut til enkelte eiere, og at oppdateringen vil vurderes når Tesla har samlet data.

Nå begynner det å likne på fornuftige svar fra Tesla. Det var på tide og bra at de endelig svarer for seg selv!

janmb

De fokuserer fortsatt altfor mye på bilen og for lite på UMCen etter de han sier i media.

Det er åpenbart UMC som trenger endringer, ikke bilen.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

krister461

Sitat fra: janmb på tirsdag 21. januar 2014, klokken 12:35
De fokuserer fortsatt altfor mye på bilen og for lite på UMCen etter de han sier i media.

Det er åpenbart UMC som trenger endringer, ikke bilen.
Er det så åpenbart?

Det virker jo som om en software-oppdatering av bilen har løst de fleste ladeproblemer nå og det står i artikkelen: "Problemet har ifølge Tesla vært kommunikasjonen mellom bilcomputeren og ladekabelen".

janmb

Softwareoppdateringen de snakker om på bilsiden er jo helt enkelt en (ytterligere) struping av amp. Om den i det hele tatt gjør noen forskjell så handler jo det om symptombehandling og har fint lite med selve problemet å gjøre. At det for mange gjør at strømnettet leverer strøm som har bedre trynefaktor fra UMCen sitt synspunkt er vel ikke så overraskende, men det er jo heller ingen løsning.

Ei heller adresserer det på noen som helst måte problemet med at lading ikke kan gjenopptas/startes remote - noe som funker utmerket med tredjeparts kabler/ladere.

Poenget forblir det samme: Bilen har jo i lange tider fungert 100% med tredjeparts ladekabler (mennekes) og tredjeparts ladestasjoner. Ergo er det ikke bilen som trenger en fiks. At UMCen ikke klarer å handshake etter type 2 mode 3 standarden eller har en masse nykker i forhold til strømtoleranser er i så fall et FW-problem i UMCen og ikke noe som bør løses på bilsiden.

Faktisk er ikke bare symptomfiksingen likegyldig til problemet, den er direkte negativ ettersom den for mange fører til lavere ladehastighet enn du burde ha.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

laumb

Sitat fra: laumb på lørdag 18. januar 2014, klokken 21:36
Da sier vi stopp for denne diskusjonen i denne tråden.

Vennligst benytt de andre tråder som eksisterer om lading.

Eventuelt stenger jeg tråden i 24 timer til emnet har roet seg. :)


Da dette ikke er en tråd om ladeproblemer o.l. men en tråd der vi samler og diskuterer lett rundt Tesla i media (ja jeg vet, denne saken har vært i media, men vi har egne tråder for de nå; Ny Software Ladedrit) lukker jeg denne tråden for videre diskusjon i 24 timer.

Prøv igjen i morgen.

Forøvrig en bisetning om Tesla her: http://www.dinside.no/926545/presiserer-at-garantien-gjelder-likevel

Oreo

Begynner å bli litt lei av disse "om det var avgifter" artikler.
I dag så jeg denne i Adressa http://bil.adressa.no/bil/article59914.ece#.Ut-d87TKzAU som hadde stjålet den fra klikk.no http://www.klikk.no/motor/bil/article885832.ece
Liker OddBakken sin kommentar der:
SitatHvor mye hadde en flaske brus kostet hvis den hadde vært konjak ??
Eller hvor mye ville en Porche Panamera kostet om den hadde vært elbil ??
Sånn rent...hypotetisk...
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Larvik

Sitering av Larviks innlegg andre steder enn elbilforum tillates kun etter skriftlig godkjennelse.
Nissan Leaf 2011 solgt
Model S85 2013.09-2016.10
Model X90

krister461

http://www.dn.no/dnBil/article2754202.ece

"- De fleste ladeproblemene er borte, sier en av de 12 amerikanske teknikerne fra Tesla som har oppdatert bestselgeren Model S til å ta imot norsk strøm.

- Det er måten som adapteren har reagert mot det norske nettet som må tilpasses, dette er en løpende prosess. Kabelen forteller bilen hva den får. Bilen tar stilling til om den vil ha det. Toleransen her kan endres, og det er det vi har gjort. Oppdateringen har blitt godt mottatt, men forholdene endrer seg hele tiden, og vi holder løpende øye med situasjonen og kommer med de løsningene som skal til. Hvis kunden ikke er fornøyd, er ikke vi det heller, sier han."

Artikkelen i papiravisen er noe lengre, men har ikke noe særlig mer informasjon. :)

Oreo

Som de fleste trøndere med papirabbonent på adressa fikk med seg så var det en helsides artikkel om TMX på lørdagen.
Det jeg ikke skjønner er at de hadde Carpoint til å uttale seg om dette, og enda mindre skjønner jeg de som (iflg Carpoint) skulle ha skrevet kontrakt på kjøp av TMX gjennom dem???


Sent from a mobile device
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Adduc

Sitat fra: Oreo på søndag 26. januar 2014, klokken 23:07
Som de fleste trøndere med papirabbonent på adressa fikk med seg så var det en helsides artikkel om TMX på lørdagen.
Det jeg ikke skjønner er at de hadde Carpoint til å uttale seg om dette, og enda mindre skjønner jeg de som (iflg Carpoint) skulle ha skrevet kontrakt på kjøp av TMX gjennom dem???


Sent from a mobile device

Ganske ubegripelig.
En journalist som ikke har gjort jobben sin - eller er det Carpoint som har forhåndsbestilt såpass mange TMX at de gjerne vil begynne å ta inn bestillinger.  Hvem som skulle ønske å bestille gjennom dem skjønner jeg egentlig ikke - de legger vel på 20.000-50.000 for akkurat den samme bilen du kan kjøpe direkte fra Tesla.  Og så holder vel de også til på Lade, gjør de ikke...!?
________
Adduc

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA