Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: krister461 på torsdag 16. januar 2014, klokken 23:50
Sitat fra: janlar på torsdag 16. januar 2014, klokken 23:44
CCS er EU-standarden for hurtiglading.
Er du sikker på dette?

Jeg mener det er Type 2 AC som er standarden:
http://www.plugincars.com/european-commission-wants-act-help-evs-126265.html

CCS er vel bare den DC-løsningen som tyske bilprodusenter satser på da den støtter både DC og Type 2 AC.
Type 2 er standard for AC lading og ladehastighet er begrenset av bilens lader (mode 2 og 3)
CSS også kalt combo og franken er DC lading fra en ekstern lader (mode 4)
Da de fleste Europiske biler ikke er utstyrt med stor lader i bilen er det vel riktig å si at EU hurtiglader er CSS og også det som kan smmenlignes med CHAdeMO for Japanske biler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

krister461

Sitat fra: Griffel på fredag 17. januar 2014, klokken 00:15
Da de fleste Europiske biler ikke er utstyrt med stor lader i bilen er det vel riktig å si at EU hurtiglader er CSS og også det som kan smmenlignes med CHAdeMO for Japanske biler.
Er ikke helt enig i den formuleringen. Type 2 AC er en vedtatt standard i EU, ref. link i forrige post. Det er ikke CCS.

CCS støttes av tyske elbiler, men disse støtter også Type 2 AC dog med lavere ladehastighet. Andre europeiske biler, som Renault Zoe støtter ikke CCS.

Øggen

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 16. januar 2014, klokken 22:06
Sitat fra: tomrh på torsdag 16. januar 2014, klokken 21:51
Hadde vært interessant om de hadde kjørt en fossil i samme testen. Kjørestil og forhold må jo ha slukt bensin!!
Det er åpenbart at målet var å se hvor lite rekkevidde man får ut av bilene ved å mishande dem maksimalt.
I disse kretser er alt som truer lyden (- og fremtiden) av en "skikkelig" V8 en reell trussel som må holdes nede etter beste evne. Biljournalister (ihvertfall de i Autobild) er ikke de mest fremsynte mennesker (i den grad man kan tillate seg å generalisere ::))
For de som ikke kjenner Bildzeitung er det den største tyske avisen, tabloid- selger vha pupper og enkle sannheter.  :o
Spinnoff Autobild bruker ikke pupper og er litt mer detailorientert - men vedvarende ganske overfladisk.

På hvilket grunnlag uttaler du deg om bild og autobild??

Oreo

Sitat fra: cairnz på onsdag 15. januar 2014, klokken 10:19
Sitat fra: TRM på onsdag 15. januar 2014, klokken 00:32
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 14. januar 2014, klokken 23:53
Her er vintertesten i originalen med 47 bilder - ingen vesentlig info utover det som er diskutert her tidl.
http://www.autobild.de/bilder/fuenf-elektroautos-im-wintertest-4516455.html#bild21|ref=http://www.autobild.de/artikel/elektroautos-im-wintertest-4516067.html
Er ikke helt kjent med infodisplayet i Teslaen, men på bilde 23 ser det ut som at det har vært mye uøkonomisk kjøring... Noen som kan kommentere hva vi egentlig ser? Samme bilde avslører også temperaturen, men jeg har ikke god nok skjerm til å se nøyaktig hvor kaldt det var (-6, -8?).

Edit: direkte link til bildet: http://www.autobild.de/bilder/fuenf-elektroautos-im-wintertest-4516455.html#bild22|ref=http://www.autobild.de
TRM
Ut fra bildet har de en avg på 506 eller 508 Wh/km. Stødig! :)
Gir ikke inntrykk av å "spare" på strømmen heller når alt av varme er skrudd på max.  ???
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Teslanewbie

Sitat fra: Oreo på fredag 17. januar 2014, klokken 10:41
Sitat fra: cairnz på onsdag 15. januar 2014, klokken 10:19
Sitat fra: TRM på onsdag 15. januar 2014, klokken 00:32
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 14. januar 2014, klokken 23:53
Her er vintertesten i originalen med 47 bilder - ingen vesentlig info utover det som er diskutert her tidl.
http://www.autobild.de/bilder/fuenf-elektroautos-im-wintertest-4516455.html#bild21|ref=http://www.autobild.de/artikel/elektroautos-im-wintertest-4516067.html
Er ikke helt kjent med infodisplayet i Teslaen, men på bilde 23 ser det ut som at det har vært mye uøkonomisk kjøring... Noen som kan kommentere hva vi egentlig ser? Samme bilde avslører også temperaturen, men jeg har ikke god nok skjerm til å se nøyaktig hvor kaldt det var (-6, -8?).

Edit: direkte link til bildet: http://www.autobild.de/bilder/fuenf-elektroautos-im-wintertest-4516455.html#bild22|ref=http://www.autobild.de
TRM
Ut fra bildet har de en avg på 506 eller 508 Wh/km. Stødig! :)
Gir ikke inntrykk av å "spare" på strømmen heller når alt av varme er skrudd på max.  ???

Ha ha , ja alt er skrudd på maks i tillegg er det jo bare å se på forbruksmåleren i dashbordet på bildet ..... Dette er et tullereportasje, de har rævkjørtbilen med alt på full guffe og fått ned distansen fra 480km til 200 på vinterføre... Totalt useriøst !

http://www.autobild.de/bilder/fuenf-elektroautos-im-wintertest-4516455.html#bild22|ref=http://www.autobild.de
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Cowboystrekk

Om poenget var å se hvor kort man fysisk greide å komme med idiotkjøring så var jo testen god ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Havebigfun

Sitat fra: Øggen på fredag 17. januar 2014, klokken 01:44
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 16. januar 2014, klokken 22:06
Sitat fra: tomrh på torsdag 16. januar 2014, klokken 21:51
Hadde vært interessant om de hadde kjørt en fossil i samme testen. Kjørestil og forhold må jo ha slukt bensin!!
Det er åpenbart at målet var å se hvor lite rekkevidde man får ut av bilene ved å mishande dem maksimalt.
I disse kretser er alt som truer lyden (- og fremtiden) av en "skikkelig" V8 en reell trussel som må holdes nede etter beste evne. Biljournalister (ihvertfall de i Autobild) er ikke de mest fremsynte mennesker (i den grad man kan tillate seg å generalisere ::))
For de som ikke kjenner Bildzeitung er det den største tyske avisen, tabloid- selger vha pupper og enkle sannheter.  :o
Spinnoff Autobild bruker ikke pupper og er litt mer detailorientert - men vedvarende ganske overfladisk.

På hvilket grunnlag uttaler du deg om bild og autobild??
Si det- jeg har bodd i Tyskland i 28år og har fulgt med de 25 år jeg bodde i Norge.
Jeg har kjøpt en del Autobild gjennom de siste årene- men det var åpenbart en meningsytring fra meg - det er lov å være uenig 8)

Bjørn


På hvilket grunnlag uttaler du deg om bild og autobild??
[/quote]
Si det- jeg har bodd i Tyskland i 28år og har fulgt med de 25 år jeg bodde i Norge.
Jeg har kjøpt en del Autobild gjennom de siste årene- men det var åpenbart en meningsytring fra meg - det er lov å være uenig 8)
[/quote]

+1

Øggen

Sitat fra: Havebigfun på fredag 17. januar 2014, klokken 15:47
Sitat fra: Øggen på fredag 17. januar 2014, klokken 01:44
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 16. januar 2014, klokken 22:06
Sitat fra: tomrh på torsdag 16. januar 2014, klokken 21:51
Hadde vært interessant om de hadde kjørt en fossil i samme testen. Kjørestil og forhold må jo ha slukt bensin!!
Det er åpenbart at målet var å se hvor lite rekkevidde man får ut av bilene ved å mishande dem maksimalt.
I disse kretser er alt som truer lyden (- og fremtiden) av en "skikkelig" V8 en reell trussel som må holdes nede etter beste evne. Biljournalister (ihvertfall de i Autobild) er ikke de mest fremsynte mennesker (i den grad man kan tillate seg å generalisere ::))
For de som ikke kjenner Bildzeitung er det den største tyske avisen, tabloid- selger vha pupper og enkle sannheter.  :o
Spinnoff Autobild bruker ikke pupper og er litt mer detailorientert - men vedvarende ganske overfladisk.

På hvilket grunnlag uttaler du deg om bild og autobild??
Si det- jeg har bodd i Tyskland i 28år og har fulgt med de 25 år jeg bodde i Norge.
Jeg har kjøpt en del Autobild gjennom de siste årene- men det var åpenbart en meningsytring fra meg - det er lov å være uenig 8)
Kein angst, alles ist schon gut.
Grunnen til at jeg spurte, og ikke noe vondt ment bak det, er at jeg har jobbet i Autobild da jeg bodde i Hamburg i 10 år. Kun derfor. Ville vært tåpelig om en nordmann uttalte seg uten å vite hva han leser bare.

SR

Ladeproblemer for Tesla er hovedoppslaget i morgendagens utgave av Dagens Næringsliv. Litt halvhjertet innrømmelse fra Tesla, men lover at ny UMC er på vei til misfornøyde kunder.
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

SR

DN: På ulike de fora på nettet er det mange som skisserer å kjøpe ladekabel fra en annen leverandør og sende regningen til Tesla. Hva sier du til det?  Det må vi se på når det skjer, sier Bardenfleth-Hansen. (Salgssjef for Tesla).
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

Havebigfun

Sitat fra: Øggen på fredag 17. januar 2014, klokken 21:57
Grunnen til at jeg spurte, og ikke noe vondt ment bak det, er at jeg har jobbet i Autobild da jeg bodde i Hamburg i 10 år. Kun derfor. Ville vært tåpelig om en nordmann uttalte seg uten å vite hva han leser bare.
Det var interessant- var ikke mening å tråkke deg på tærne. :)
Du kjenner miljøet åpenbart vesentlig bedre enn jeg. Hvorfor tror du de kjører en TMS på en slik måte at batteriet holder i 200 km. Med den erfaringen vi sitter med er det nærmest umulig. Det var ikke skikkelig kaldt etter det jeg kunne finne ut av og veiforholdene var også ganske stabile- uten slaps. Man bør anta de kunne klart seg med 250-300 Wh/km og ville fått mye glede ut av bilen- og tilstrekkelige ytelser.
Hva er svaret?

Øggen

Sitat fra: Havebigfun på fredag 17. januar 2014, klokken 22:37
Sitat fra: Øggen på fredag 17. januar 2014, klokken 21:57
Grunnen til at jeg spurte, og ikke noe vondt ment bak det, er at jeg har jobbet i Autobild da jeg bodde i Hamburg i 10 år. Kun derfor. Ville vært tåpelig om en nordmann uttalte seg uten å vite hva han leser bare.
Det var interessant- var ikke mening å tråkke deg på tærne. :)
Du kjenner miljøet åpenbart vesentlig bedre enn jeg. Hvorfor tror du de kjører en TMS på en slik måte at batteriet holder i 200 km. Med den erfaringen vi sitter med er det nærmest umulig. Det var ikke skikkelig kaldt etter det jeg kunne finne ut av og veiforholdene var også ganske stabile- uten slaps. Man bør anta de kunne klart seg med 250-300 Wh/km og ville fått mye glede ut av bilen- og tilstrekkelige ytelser.
Hva er svaret?

Ej vil overhode ikke forsvare Autobild, believe me.
Sitte med litt samme erfaring som du nevnte i tidligere innlegg. Det var seriøs journalistikk, men ofte med merkelige sammenligninger av modeller og tyoe biler. Men til tema. En el-bil i tyskland e fortsatt for mange litt som å banne i kirka. Det "passa" liksom ikke. Objektiviteten til journalisten e alltid diskutabel men trur at om du ikke vil kjøre el-bil så kjøre du den som du ikke skal. Sikkert ikke fullt oppladdet, som vust på bilder varme på fullt, null forvarming og bånn pinne. Anna forklaring he ej ikke. Høre med til saken at ej personlig he ALDRI prøvd Teslaen sjøl, kun sittet i.

krister461

Dagens forsidesak i DN er "Kulde-trøbbel for Tesla". Her står det videre på forsiden "Julaften ble Jon-Eivind Lygren stående med flatt batteri, 15 mil fra nærmeste ladestasjon". Historien gjentas inni avisen der det står at ladekabelen røk og han måtte plage en annen Tesla-eier for å få lånt seg en kabel.

På Facebook skrev samme karen på julaften at kabelen sviktet hos svigers, og han har 158 km rated igjen noe som er ca. det samme som han trenger for å kommer hjem neste dag. Så for å være sikker på å komme seg hjem neste dag så låner han en kabel av en bekjent av svigers.

Overaskende at DN ikke gjør en bedre faktasjekk på førstesidesaken sin. Her får de til å fremstå som om fyren er stuck i gåkk på julaften med tomt batteri når han egentlig er på besøk hos svigers og har 158km igjen på batteriet.

Menmen, største delen av saken omhandler ladeproblemer generelt, og mye er gjengitt her:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10142719


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA