Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

teslAudun

Sitat fra: Roger Kolbu på onsdag 08. januar 2014, klokken 10:11
Jeg hadde ikke kjøpt ny bil, dersom TMS ikke hadde vært så "rimelig".

Den tidligere bilen (Volvo S80 T6) var/er både super og sprek - og jeg har den fortsatt - som en backup. Imidlertid har den ikke fått mye å gjøre etter leveransen av Tesla... :-)

Å bytte til annen bil enn Tesla var ikke et alternativ. Hadde beholdt gamlebilen i noen år til...
Samtidig kan man argumentere at pengene benyttet til Tesla kunne vært brukt til å kjøpe andre varer i samfunnet, hvor staten kunne innhentet mva på disse.

Så noe tap av inntekter har nok "staten" på Tesla-kjøpet mitt...
Tesla Model Y  (blå 2022)

x Jan.17  Model S 75, rød
x Nov.13 Model S 85, rød med alt
x Sept.15 Nissan Leaf

Roger Kolbu

Sitat fra: teslAudun på onsdag 08. januar 2014, klokken 12:05
Sitat fra: Roger Kolbu på onsdag 08. januar 2014, klokken 10:11
Jeg hadde ikke kjøpt ny bil, dersom TMS ikke hadde vært så "rimelig".

Den tidligere bilen (Volvo S80 T6) var/er både super og sprek - og jeg har den fortsatt - som en backup. Imidlertid har den ikke fått mye å gjøre etter leveransen av Tesla... :-)

Å bytte til annen bil enn Tesla var ikke et alternativ. Hadde beholdt gamlebilen i noen år til...
Samtidig kan man argumentere at pengene benyttet til Tesla kunne vært brukt til å kjøpe andre varer i samfunnet, hvor staten kunne innhentet mva på disse.

Så noe tap av inntekter har nok "staten" på Tesla-kjøpet mitt...
Mitt kjøp var basert på et perfekt timet arveoppgjør...
Så mine penger ville garantert vært brukt på nedbetaling av lån dersom ikke Teslaen entert markedet...  ::)
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

petersv

Sitat fra: Roger Kolbu på onsdag 08. januar 2014, klokken 12:42
Sitat fra: teslAudun på onsdag 08. januar 2014, klokken 12:05
Sitat fra: Roger Kolbu på onsdag 08. januar 2014, klokken 10:11
Jeg hadde ikke kjøpt ny bil, dersom TMS ikke hadde vært så "rimelig".

Den tidligere bilen (Volvo S80 T6) var/er både super og sprek - og jeg har den fortsatt - som en backup. Imidlertid har den ikke fått mye å gjøre etter leveransen av Tesla... :-)

Å bytte til annen bil enn Tesla var ikke et alternativ. Hadde beholdt gamlebilen i noen år til...
Samtidig kan man argumentere at pengene benyttet til Tesla kunne vært brukt til å kjøpe andre varer i samfunnet, hvor staten kunne innhentet mva på disse.

Så noe tap av inntekter har nok "staten" på Tesla-kjøpet mitt...
Mitt kjøp var basert på et perfekt timet arveoppgjør...
Så mine penger ville garantert vært brukt på nedbetaling av lån dersom ikke Teslaen entert markedet...  ::)

Perfekt timet dødsfall? Høres suspekt ut...  ::)

Foleson

http://www.na24.no/m/?articleId=3736318

" - Har du fått med deg at Teslaen er mer miljøfiendtlig enn en Range Rover? spør Fredly.

- Nei, egentlig ikke.

- Jo, med dagens teknologi, inkludert produksjon av bil og batterier, samt det totale livsløpet, vil Teslaen slippe ut mer CO-2 enn en Range Rover. Foreløpig er elbiler sort sett bare en subsidiering av de mer bemidlede, ofte bosatt i Oslo vest."

Arne Fredly er en mann som mener mye, men jeg tror han hadde slitt en del om han hadde måttet dokumentere alt han sier...
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

cra

Sitat fra: Foleson på onsdag 08. januar 2014, klokken 13:45
http://www.na24.no/m/?articleId=3736318
Arne Fredly er en mann som mener mye, men jeg tror han hadde slitt en del om han hadde måttet dokumentere alt han sier...

Kan ikke slike folk bare klappe igjen, der de sitter og drikker sitt subsidierte vann?  :P (Vannet er pr definisjon meget kraftig subsidiert, da det ikke er pålagt de samme avgiftene som det er på spriten jeg har i barskapet)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OddB

Problemet er at han påstår at en Tesla er mer miljøfiendtlig enn en Range Rover, som om det er en opplest og vedtatt sannhet.  Jeg tipper at de har omtrent samme CO2-fotavtrykket i produksjon, RR veier vel litt mer enn MS så det kompenserer vel omtrent for batteriet.  Men LIVSLØPET blir jo rimelig forskjellig ! selv med batteriet fullt av kull..
Han er jo rimelig inkonsekvent litt lenger ned der han peker på at endringene må komme gjennom ny teknologi, f.eks LED-pærer... Hvor passer elbilrevolusjonen Tesla inn i dette bildet da ??
Han hevder at å ta miljøhensyn ville føre oss tilbake til en 80-talls levestandard... Betyr det av vi da må kjøre rundt i gamle Opel Kadetter og spille av VHS-en på en tjukk-TV igjen ??!!??
Har ikke lest hele intervjuet, og akter ikke å gjøre det heller..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Øyvind.h

Det artige her er at man kan se at folk som har gjort det ekstremt bra innen finans, og som sikkert er dyktige på mange områder, faktisk kan bomme grovt til tider også :)

Synd han har falt for slike tabloide påstander, men han koser seg vel glugg ihjel med Veyron`en sin.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. januar 2014, klokken 15:17
Det artige her er at man kan se at folk som har gjort det ekstremt bra innen finans, og som sikkert er dyktige på mange områder, faktisk kan bomme grovt til tider også :)

Vel, er vel slik at man tror på det man ønsker å tro på (når det altså ikke er det man faktisk jobber med). Han er jo bilinteressert, og har vist (hatt - evnt. kommer til å få) en god del "miljøverstinger" i garasjen. Klart han da ønsker å tro på påstander om at Norges nye "miljø yndling" er minst like miljøfiendtlig som hans egen(e) bil(er) - en enkel måte å få god samvittighet på det ;)
Model S 85D

OddB

Norsk forskningsrapport (om enn litt gammel) som setter et tall på forholdet mellom produksjon av personbil og drivstofforbruk.

http://www.vestforsk.no/filearchive/miljobelastningen-fra-norsk-forbruk-og-produksjon-1987-2007.pdf

side 90
Energibruken til produksjon og vedlikehold av transportmiddel og –anlegg utgjør for alle år og for alle
andre transportmiddel enn fly, 22 % av energibruken til framdrift, dvs. samme andel som kan avledes av
Heiberg og Høyer (1992) for personbil i 1987
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

kristmara

Sitat fra: OddB på fredag 10. januar 2014, klokken 03:45
Budstikkaartikkelen nådde langt ...

http://www.ibtimes.com/tesla-owners-norway-get-134000-tax-break-which-more-base-price-model-s-1507740

Tihi. Artig lesning (hvis jeg klarer å ikke hisse meg opp). Vil tro Budstikka hadde fått et litt annet resultat om de hadde sett på Teslaeier nr. 1200 til 1300.
Eier: Tesla model X og Mercedes eqa
Eid: Mizubishi iMiev, Nissan Leaf, Tesla model S, Nissan Leaf

krister461

Sitat fra: kristmara på fredag 10. januar 2014, klokken 09:57
Vil tro Budstikka hadde fått et litt annet resultat om de hadde sett på Teslaeier nr. 1200 til 1300.
Ja, fascinerende hvordan mange artiklerer klarer å gjøre de 100 første eierne til representater for alle. Dvs. de 100 første som tok seg råd til å betale en betydelig sum for å reservere en bil de visste svært lite om. Det er litt annerledes enn slike som meg som har prøvekjørt bilen før bestilling og gjort nøye beregninger på totalkostnaden og sett at Teslaen kan erstatte min eksisterende Mondeo. :)

Kristian O

Sitat fra: krister461 på fredag 10. januar 2014, klokken 10:07
Sitat fra: kristmara på fredag 10. januar 2014, klokken 09:57
Vil tro Budstikka hadde fått et litt annet resultat om de hadde sett på Teslaeier nr. 1200 til 1300.
Ja, fascinerende hvordan mange artiklerer klarer å gjøre de 100 første eierne til representater for alle. Dvs. de 100 første som tok seg råd til å betale en betydelig sum for å reservere en bil de visste svært lite om. Det er litt annerledes enn slike som meg som har prøvekjørt bilen før bestilling og gjort nøye beregninger på totalkostnaden og sett at Teslaen kan erstatte min eksisterende Mondeo. :)

+1, bortsatt fra at vi erstatter en SMax.
Eg las ein gong om 3 former før løgn; kvit løgn, blank løgn og statistikk  :P
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Tønsberg

Sitat fra: Kristian O på fredag 10. januar 2014, klokken 10:11
Sitat fra: krister461 på fredag 10. januar 2014, klokken 10:07
Sitat fra: kristmara på fredag 10. januar 2014, klokken 09:57
Vil tro Budstikka hadde fått et litt annet resultat om de hadde sett på Teslaeier nr. 1200 til 1300.
Ja, fascinerende hvordan mange artiklerer klarer å gjøre de 100 første eierne til representater for alle. Dvs. de 100 første som tok seg råd til å betale en betydelig sum for å reservere en bil de visste svært lite om. Det er litt annerledes enn slike som meg som har prøvekjørt bilen før bestilling og gjort nøye beregninger på totalkostnaden og sett at Teslaen kan erstatte min eksisterende Mondeo. :)

+1, bortsatt fra at vi erstatter en SMax.
Eg las ein gong om 3 former før løgn; kvit løgn, blank løgn og statistikk  :P
+2
Brukte også lang tid på å vurdere og beregne.
Det ble først lønnsomt for meg nå som jeg skal bytte jobb hvor det blir lengre pendling. Det er først og fremst bensinpris/elpris som gjør utslaget for min del. Alt annet er bonus ;-)
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA