Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Stig O på mandag 06. januar 2014, klokken 23:47

Det var vel spekulert i at dette var en av de 5 store nyhetene som Elon skulle komme med.

Stemmer, nærmere presist den siste - som altså viste seg å være swapping. Så debatten var altså i mai/juni i fjor. Artikkelen de viser til som kilde er heller ikke så helt fersk, men er fra september. :p  Og selv da var det vel å strekke sannheten litt å si "nylig patent" om jeg ikke husker helt feil?

Men ja, dette gir etter min mening noen spennende muligheter - i alle fall om man selv enkelt kan bytte ut metall-luftpakken. Kanskje dobbeltlader ikke lengre blir like viktig? ;)
Model S 85D

JWinterburn


Sitat fra: D.O på mandag 06. januar 2014, klokken 23:03
Så ett dansk blad (motor ett eller annet) på Narvesen hvor lønnsomheten av en tesla s85p+ var testet med bmw 520, ganske likt reslultat kr/km ved lån på begge biler etter 3 år, men Tesla var journalistens klare valg...
kan vel ikke stemme, har selv en 2011 modell 520 dta og den bruker nærmere literen på mila, og faller istykker bare jeg ser på den..  Har ikke mye tro på det regnestykket der, tror nok de må leve en stund med mnb bil før de ser hva den faktisk koster...


Sent from my iPad using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

Foleson

http://pluss.vg.no/2014/01/07/1483/15Y9y2s

Artikkelforfatteren sammenblander igjen subsidier med avgiftsfritak og mener at staten skal gi bort elsykler i stedet for "subsidier". Jeg har aldri sett noe til penger fra staten for å kjøpe elbil, har dere?
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

OleT

Sitat fra: JWinterburn på tirsdag 07. januar 2014, klokken 07:16

Sitat fra: D.O på mandag 06. januar 2014, klokken 23:03
Så ett dansk blad (motor ett eller annet) på Narvesen hvor lønnsomheten av en tesla s85p+ var testet med bmw 520, ganske likt reslultat kr/km ved lån på begge biler etter 3 år, men Tesla var journalistens klare valg...
kan vel ikke stemme, har selv en 2011 modell 520 dta og den bruker nærmere literen på mila, og faller istykker bare jeg ser på den..  Har ikke mye tro på det regnestykket der, tror nok de må leve en stund med mnb bil før de ser hva den faktisk koster...


Sent from my iPad using Tapatalk

I Danmark er bilavgiftene minst like høye som i Norge, og det er IKKE avgiftsfritak for elbiler. Her i landet er regnestykket altså enda mer positivt for Model S. :)
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Cowboystrekk

Med alle søppelartiklene om hvor mye Co2 elbilene slipper ut gjennom et livsløp med batteriproduksjon etc så vær vennlig å lenke til denne i enhver sånn diskusjon: http://www.vancouverobserver.com/blogs/climatesnapshot/do-electric-cars-cause-more-or-less-climate-pollution-gasoline-cars-take-look påpek så at vi i Norge bruker nesten bare fornybar energi og ender opp i den penere delen av statistikken :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

D.O

Sitat fra: OleT på tirsdag 07. januar 2014, klokken 11:38
Sitat fra: JWinterburn på tirsdag 07. januar 2014, klokken 07:16

Sitat fra: D.O på mandag 06. januar 2014, klokken 23:03
Så ett dansk blad (motor ett eller annet) på Narvesen hvor lønnsomheten av en tesla s85p+ var testet med bmw 520, ganske likt reslultat kr/km ved lån på begge biler etter 3 år, men Tesla var journalistens klare valg...
kan vel ikke stemme, har selv en 2011 modell 520 dta og den bruker nærmere literen på mila, og faller istykker bare jeg ser på den..  Har ikke mye tro på det regnestykket der, tror nok de må leve en stund med mnb bil før de ser hva den faktisk koster...


Sent from my iPad using Tapatalk

I Danmark er bilavgiftene minst like høye som i Norge, og det er IKKE avgiftsfritak for elbiler. Her i landet er regnestykket altså enda mer positivt for Model S. :)
I tillegg er strømprisen høyere.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

janmb

Sitat fra: D.O på mandag 06. januar 2014, klokken 23:03
Så ett dansk blad (motor ett eller annet) på Narvesen hvor lønnsomheten av en tesla s85p+ var testet med bmw 520, ganske likt reslultat kr/km ved lån på begge biler etter 3 år, men Tesla var journalistens klare valg...

Er TMS i det hele tatt typegodkjent i Danmark?

Vet de sleit med godkjenning på grunn av at skjermen (browser etc) kan brukes i fart. Danmark har rimelig strenge regler der og det er ikke nødvendigvis lett for Tesla å finne en løsning på det uten at det går utover kjernefunksjoner du trenger i fart.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Cobos

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 07. januar 2014, klokken 11:52
Med alle søppelartiklene om hvor mye Co2 elbilene slipper ut gjennom et livsløp med batteriproduksjon etc så vær vennlig å lenke til denne i enhver sånn diskusjon: http://www.vancouverobserver.com/blogs/climatesnapshot/do-electric-cars-cause-more-or-less-climate-pollution-gasoline-cars-take-look påpek så at vi i Norge bruker nesten bare fornybar energi og ender opp i den penere delen av statistikken :)
Samtidig som han sier så er en av grunnlagsstudiene et angrep på elbilen virker det som. Jeg personlig kan ikke forstå at en Nissan Leaf sammenlignet med en Nissan Versa skal gi mer utslipp av CO2 enn Versa'en. Da under forutsetning av at man trekker ut batteriet fra Leaf'en og regner det for seg. En Leaf har et meget enkelt og banalt reduksjonsgir og en elmotor  sammenlignet med Versa sin girkasse og motor og hele resten av motorsystemet i Versa'en. Uten batteri MÅ jo Leaf komme ut som den som bruker minst energi, med batteri er det godt mulig at Leaf totalt krever mer enn en tilsvarende Versa. Enhver undersøkelse som påstår noe annet virker veldig suspekt i mine øyne?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

jkirkebo

Sitat fra: D.O på tirsdag 07. januar 2014, klokken 11:56
Sitat fra: OleT på tirsdag 07. januar 2014, klokken 11:38
I Danmark er bilavgiftene minst like høye som i Norge, og det er IKKE avgiftsfritak for elbiler. Her i landet er regnestykket altså enda mer positivt for Model S. :)
I tillegg er strømprisen høyere.

Høyere er vel dagens underdrivelse. Den var over 3 ganger så dyr som i Norge sist jeg sjekket.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hookmaker

Tesla model S selges i Danmark, får min i Mars! :P
Elbiler er helt afgiftsfritatt i Danmark til 31/12/2015, men vi får desværre ikke momsfritak som dere i Norge.
FDM's artikel er ikke bra. FDM har desværre ikke mye gott att si om elbiler, så vi leser Norske artikler i stedet 8)

Jalla

Sitat fra: Foleson på tirsdag 07. januar 2014, klokken 10:57
http://pluss.vg.no/2014/01/07/1483/15Y9y2s

Artikkelforfatteren sammenblander igjen subsidier med avgiftsfritak og mener at staten skal gi bort elsykler i stedet for "subsidier". Jeg har aldri sett noe til penger fra staten for å kjøpe elbil, har dere?

Han gjør ikke det etter sin egen mening, og heller ikke min mening. Kopierer hva han selv sier i kommentarfeltet:

"Bruken av ordet subsidie kan selvfølgelig diskuteres. Begrepet er i opprinnelig form brukt om en direkte støtte (noe elbiler også har). Men det favner i dagligtale nå noe mer, også der man har unntak for ulike skatter og avgifter. For eksempel er det vanlig å skrive at pressen er subsidiert fordi store deler av den har et momsfritak. Slik elbiler også har.

Poenget er at diverse avgiftsfritak og goder knyttet til elbilen er særlige fritak for å fremme kjøp av slike biler fremfor biler med drivstoffmotor, og da er det god dekning for å bruke ordet subsidie."



Havebigfun

Sitat fra: janmb på tirsdag 07. januar 2014, klokken 12:57

Er TMS i det hele tatt typegodkjent i Danmark?

Vet de sleit med godkjenning på grunn av at skjermen (browser etc) kan brukes i fart. Danmark har rimelig strenge regler der og det er ikke nødvendigvis lett for Tesla å finne en løsning på det uten at det går utover kjernefunksjoner du trenger i fart.
Ettersom de selger TMS i Tyskland og Nederland er den vel typegodkjent i EU. Det igjen betyr vel at den kan selges i alle EU-medlemslandene incl Danmark.

janmb

Sitat fra: Jalla på tirsdag 07. januar 2014, klokken 18:49
Poenget er at diverse avgiftsfritak og goder knyttet til elbilen er særlige fritak for å fremme kjøp av slike biler fremfor biler med drivstoffmotor, og da er det god dekning for å bruke ordet subsidie."

Feil. Subsidie fordrer at man spytter penger inn - ikke bare lar være å ta.

Dersom staten pøste på med norske skattebetalerkroner til Tesla Motors slik at de kunne tilby bilen til under produksjonskost+profitt DA hadde subsidie vært presist. Fravær av ran er hverken subsidie eller noen gavepakke.

Dessuten glemmer altfor mange at staten ikke har noen midler å gi bort eller sponse med i det hele tatt som ikke allerede tilhører oss.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 07. januar 2014, klokken 19:12
Ettersom de selger TMS i Tyskland og Nederland er den vel typegodkjent i EU. Det igjen betyr vel at den kan selges i alle EU-medlemslandene incl Danmark.

Det er slettes ingen selvfølge. Danmark har sin egen kjøretøyforskrift forankret i nasjonal lov - de er ikke forpliktet til å godkjenne typegodkjente biler fra andre land i EU dersom de konkret bryter danske regler.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Øggen

Sitat fra: janmb på tirsdag 07. januar 2014, klokken 19:24
Sitat fra: Jalla på tirsdag 07. januar 2014, klokken 18:49
Poenget er at diverse avgiftsfritak og goder knyttet til elbilen er særlige fritak for å fremme kjøp av slike biler fremfor biler med drivstoffmotor, og da er det god dekning for å bruke ordet subsidie."

Feil. Subsidie fordrer at man spytter penger inn - ikke bare lar være å ta.

Dersom staten pøste på med norske skattebetalerkroner til Tesla Motors slik at de kunne tilby bilen til under produksjonskost+profitt DA hadde subsidie vært presist. Fravær av ran er hverken subsidie eller noen gavepakke.

Dessuten glemmer altfor mange at staten ikke har noen midler å gi bort eller sponse med i det hele tatt som ikke allerede tilhører oss.

50++

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA