Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Philip Marlowe

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 02. november 2013, klokken 19:20
http://e24.no/bil/daimler-vil-ha-mer-ut-av-tesla-samarbeidet/22612670

Dette kan jo bli et spennende samarbeide. Kanskje Tesla kan dra nytte av Mercedes' produksjonsanlegg i Europa, dele kostnadene om utbygging av superchargers. Mercedes kan komme fortere i gang med utvikling og lanseringen av flere "egne" modeller.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

a72

Sitat fra: bb på onsdag 30. oktober 2013, klokken 08:58
Din påstand om at å kjøre en Model S Performance på full gass i 17 minutter høres veldig usannsynlig ut. På 17 minutter @ 210 km/t vil bilen ha tilbakelagt bare 60 km. Og den er rated til 500 km ved 88 km/t snittfart. Bilen vil kun trekke maks effekt helt til turtalsssperren ved 210 km/t nås. Deretter trekkes kun det som er nødvendig for å holde den farten.»

Du har selvfølgelig rett her. En vanlig bil med 100hk klarer jo 210km/t, med andre ord vil Tesla kanskje bruke 75kw/h, dvs kjøre en time på i full hastighet.

Likevel er det ikke så imponerende med tanke på at du da kommer ca 20 mil, mens en ICE bil gjerne vil komme 50 mil i en tank i samme hastighet.



Amper

en ICE bil kommer neppe 50 mil med 210 km/t  det blir sannsynligvis 2 l+ per mil..
P85D :o)

jkirkebo

Sitat fra: a72 på lørdag 02. november 2013, klokken 22:34
Du har selvfølgelig rett her. En vanlig bil med 100hk klarer jo 210km/t, med andre ord vil Tesla kanskje bruke 75kw/h, dvs kjøre en time på i full hastighet.

Jeg har hatt flere biler med rundt 100hk, ingen av de hadde toppfart i nærheten av 210km/t. Mitt anslag er at du trenger minst 150hk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marmolada

Auto motor & sport nr 23 (svensk) har 27 sider elbil stoff, fyldig test og omtale av Tesla model S og Elon Musk. Test av 8 mellomeuropeiske friksjonsdekk deriblant pirelli sottozero3.

Nuvolari

Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. november 2013, klokken 05:34
Sitat fra: a72 på lørdag 02. november 2013, klokken 22:34
Du har selvfølgelig rett her. En vanlig bil med 100hk klarer jo 210km/t, med andre ord vil Tesla kanskje bruke 75kw/h, dvs kjøre en time på i full hastighet.

Jeg har hatt flere biler med rundt 100hk, ingen av de hadde toppfart i nærheten av 210km/t. Mitt anslag er at du trenger minst 150hk.

I 210 km/t er luftmotstanden så stor at variasjoner i lufttrykk og luftfuktighet begynner å telle.
Med de verdiene som er oppgitt for en Tesla model M og standard verdier for luftetthet er luftmotstande alene 78 kW så kommer rulle tap og friksjon i bil og en ender opp på en akseleffekt på ca 93 kW eller 120-130 hk (ps). For å klare dette må batteriet lever noe noe mer elekteriske/magnetiske/mekaniske tap i motor, motordrift, og batteri blir nok nær 120 kW tap i bil og rullemotstand i tillegg og en ender kanskje på en 120 kW. Men en kommer jo noen km i den farten alikevell.

Tesla har en utrolig lav drag coeffesient 0,24, men er som dere føler når den skal parkeres ganske bred. Men total er respektabelt lavt sammenlignet med biler flest.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

petersv

Vognkortet er nok beste svar vi kan få, 69kW er vel det som er oppgitt som høyeste kontinuerlige effekt.

Griffel

Sitat fra: petersv på søndag 03. november 2013, klokken 12:00
Vognkortet er nok beste svar vi kan få, 69kW er vel det som er oppgitt som høyeste kontinuerlige effekt.
Noe som passer med en høyeste marsfart på rundt 180 km/t, som samtidig gir litt reserve til en og annen forbikjøring med større fart.
Batteriet må da levere i størrelsesorden 90 kW så kan dere selv regne ut ca. rekkevidde på Tyske motorveier.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.


laumb

Jeg og stighl i dagens utgave av Raumnes. ;)




Zneip


Sitat fra: laumb på tirsdag 05. november 2013, klokken 23:52
Jeg og stighl i dagens utgave av Raumnes. ;)

Stolte gutter med feite glis - 4 glis faktisk :)


-------------------------------------
Nord Trøndelag - P3273 - VIN: *13877
Nord Trøndelag | X90D

Zneip

Denne er OT, men håper det tåles :) Jeg er ikke skadefro, bare glad jeg valgte en Tesla :)

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article8524703.ece


-------------------------------------
Nord Trøndelag - P3273 - VIN: *13877
Nord Trøndelag | X90D


D.O

Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA