Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: RJK på lørdag 25. juni 2022, klokken 18:19
Men tar gjerne imot litt bedre beskrivelse på forskjellen og/eller forklaring på hvor jeg da har missforstått.
TACC er akkurat det navnet sier. Den fungerer som en tradisjonell ACC, men i tillegg prøver den å unngå møtende trafikk o.l. Noe som forårsaker fantombremsing. Den gjør ingen automatisk justering av fart, og legger heller ikke noen begrensninger på hvor mye over fartsgrensen du setter den til, men virker bare til 150km/t.

AP er da også styring, men begrenser og farten din utenom motorvei til maks 10km/t over det den tror fartsgrensen er. Den setter farten til enten fartsgrensen + valgt påslag (inntil +10km/t) eller det du faktisk stilte den inn til på vanlig vei,

På det den definerer som motorvei gjør den ingen fartsjusteringer og begrenser heller ikke farten under 150km/t.

Du kan trå på wattpedalen for å overskride satt fart, men pass på å ikke gå over 150km/t.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lars667

Forventningen min om TACC er også at den ikke skal justere farten selv, men det gjør den rett som det er, spesielt i 110-sona fra Moelv og sørover. Plutselig setter den ned til 40 mens du cruiser i 110. Har prøvd å skru av alt som er av selvkjørende ikkefungerende mikkmakk. Cruisecontrollen er en av de største svakhetene til Tesla, ironisk nok. Men det blir litt offtopic.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

turfsurf

Sitat fra: lars667 på søndag 26. juni 2022, klokken 10:57
Forventningen min om TACC er også at den ikke skal justere farten selv, men det gjør den rett som det er, spesielt i 110-sona fra Moelv og sørover. Plutselig setter den ned til 40 mens du cruiser i 110. Har prøvd å skru av alt som er av selvkjørende ikkefungerende mikkmakk.
Sikker på at du ikke har autostyring  aktivert? Jeg snakker om kun TACC. Har kjørt 170000km med Tesla utstyrt med TACC, og aldri opplevd det du skriver, heller ikke på strekningen du beskriver.

Nå sier jeg ikke at du ikke opplever det du gjør, men det er ihvertfall ikke sånn det skal være.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


snakkesalig

Sitat fra: viggosk på fredag 08. juli 2022, klokken 16:32
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Po7av5/ni-personer-involvert-i-bilulykke-paa-e18-meldes-om-mye-koe
GARANTERT en som har kjørt med autopilot og som har SMINKA seg eller SOVNA eller gjort HELT andre ting enn å fulgt med på veien, nå må folk SKJERPE seg ass!

Joachim@sancon.no

Hvorfor tror du det? Sto vel ingenting om det i artikkelen? Alt jeg ser på bildet er at hjulet er av?

Vet du noe mer?

RJK

Sitat fra: snakkesalig på fredag 08. juli 2022, klokken 16:54
Sitat fra: viggosk på fredag 08. juli 2022, klokken 16:32
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Po7av5/ni-personer-involvert-i-bilulykke-paa-e18-meldes-om-mye-koe
GARANTERT en som har kjørt med autopilot og som har SMINKA seg eller SOVNA eller gjort HELT andre ting enn å fulgt med på veien, nå må folk SKJERPE seg ass!
Ville vært forsiktig med skråsikre uttalelser med "garanti". Om du ser på den avbildede røde bilen, så har den skaden bake og til høyre. Bilen bak er skadet i front. De to andre bilene involvert, ser vi ikke her. Men her kan det vel så gjerne være bilen bak som har vært hissig, og så har teslaen lagt seg inn for tidlig.

Men selv det blir bare spekulasjoner, når vi får en slik mangelfull oversikt over ulykkesscenen. Kort og godt, vi har ikke dekning for å anta noe som helst her, og ihvertfall ikke rett til å dele ut noen skyld.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Philip Marlowe

Jeg synes det ble en merkelig skade på bakhjulsunderstellet på denne Teslaen. Det ser ut til å være revet rett av, som om det har hektet seg opp i et eller annet. Blir interessant å få vite mer.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

turfsurf

Sitat fra: RJK på fredag 08. juli 2022, klokken 16:59
Sitat fra: snakkesalig på fredag 08. juli 2022, klokken 16:54
GARANTERT en som har kjørt med autopilot og som har SMINKA seg eller SOVNA eller gjort HELT andre ting enn å fulgt med på veien, nå må folk SKJERPE seg ass!
Ville vært forsiktig med skråsikre uttalelser med "garanti". Om du ser på den avbildede røde bilen, så har den skaden bake og til høyre.
Er vel ironi...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svein_H

Sitat fra: snakkesalig på fredag 08. juli 2022, klokken 16:54
Sitat fra: viggosk på fredag 08. juli 2022, klokken 16:32
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Po7av5/ni-personer-involvert-i-bilulykke-paa-e18-meldes-om-mye-koe
GARANTERT en som har kjørt med autopilot og som har SMINKA seg eller SOVNA eller gjort HELT andre ting enn å fulgt med på veien, nå må folk SKJERPE seg ass!

Så flott at vi har slike folk som deg her på forumet, som GARANTERT vet hva som har skjedd selv med et minimum av informasjon, da kan jo politiet bare kontakte deg i stedet for å bruke masse skattepenger på å undersøke saken videre.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

snakkesalig

Sitat fra: turfsurf på fredag 08. juli 2022, klokken 19:05
Sitat fra: RJK på fredag 08. juli 2022, klokken 16:59
Sitat fra: snakkesalig på fredag 08. juli 2022, klokken 16:54
GARANTERT en som har kjørt med autopilot og som har SMINKA seg eller SOVNA eller gjort HELT andre ting enn å fulgt med på veien, nå må folk SKJERPE seg ass!
Ville vært forsiktig med skråsikre uttalelser med "garanti". Om du ser på den avbildede røde bilen, så har den skaden bake og til høyre.
Er vel ironi...

Ironi? Nei er du gal. Det er da opplest og vedtatt her inne at alle ulykker der Teslaer er involvert skyldes sovende AP-sjåfører.

(overraskende mange som beit på da)

hELgenen

Uten AP ville det vært færre ulykker med Tesla. Kan ikke se AP i denne saken,men det har jo vært en del slike. Jeg så en slik live. Sjåføren var opptatt med noe annet og bilen raste forbi og rett inn i en veisperring. Det var som tatt ut av en film. Den konkrete ulykken ville aldri skjedd uten AP og en dustete sjåfør som la alt for mange egg i kurven og stolte på AP

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. juli 2022, klokken 18:42
Uten AP ville det vært færre ulykker med Tesla.
For å påstå noe slikt bør man ha ett godt datagrunnlag. Selv om AP kan være med på å forårsake/bidra til noen ulykker, så kan det oppveies av de ulykkene som blir forhindret.

Tviler sterkt på at du har fagfellevurdert forskning som understøtter utsagnet ditt. Du virker veldig farget over å ha sett noen av disse ulykkene i media og IRL.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. juli 2022, klokken 19:51
Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. juli 2022, klokken 18:42
Uten AP ville det vært færre ulykker med Tesla.
For å påstå noe slikt bør man ha ett godt datagrunnlag. Selv om AP kan være med på å forårsake/bidra til noen ulykker, så kan det oppveies av de ulykkene som blir forhindret.

Tviler sterkt på at du har fagfellevurdert forskning som understøtter utsagnet ditt. Du virker veldig farget over å ha sett noen av disse ulykkene i media og IRL.

Man kan påstå, men bevis må jo underbygges - og som blant annet realfagutdannet er jeg prinsippielt enig med deg. MEN - når man ser slike ulykker live blir man rett og slett sjokkert. Det var helt åpenbart at AKKURAT denne ulykken jeg opplevde ALDRI ville ha funnet sted uten AP.  Jeg tror AP systemet til Tesla er for bra, kanskje det beste som finnes på biler i Norge, og at enkelte legger vekk alle sperrer og begynner å stole på det. Og når det er så bra at det NESTEN fungerer så bikker det fort over i kategorien livsfarlig - for de vil feile - det er helt åpenbart. Jeg har egentlig lite tro at på AP systemer der en slipper rattet egentlig hindrer ulykker, men der kan jeg jo ta feil.

Jeg har som sagt sett en ulykke live som var helt surrelastisk - slike bør ikke kunne skje. Og så leser jeg stadig vekk om lignende ulykker der Tesla er involvert. Og jeg tror det skyldes at kundene stoler for mye på systemet - det gir en falsk trygghet. Folk som kjører bør ALDRI slippe rattet og heller ikke ta bort oppmerksomheten fra veien. Min personlige mening om sikkerhetssystemer er at de må fungere slik at de griper inn og hindrer ulykker - de bør ikke gjøre det slik at det åpner opp for at sjåføren kan ta vekk oppmerksomheten fra veien - de må heller bistå sjåføren - ikke ta over deler av oppgaven. Jeg vet mange Tesla eiere har kjøpt FSD og drømmer om at dette skal gjøre det slik at man kan slippe oppmerksomheten vekk fra veien og bli kjørt fra A til B - jeg synes hele tanken er absurd og om dette noen gang kommer til Norge ser jeg helst at det blir en lang prøveperiode på kun dedikerte veier over flere år for å verifisere at dette faktisk fungerer.

sjokomelk

Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. juli 2022, klokken 21:32
Og så leser jeg stadig vekk om lignende ulykker der Tesla er involvert.
Det kalles "confirmation bias" fordi du ikke hører noe som helst om alle de andre ulykkene som skjer hver eneste dag med andre biler. Hvis du bare forholder deg til det du leser på VG, så får du bare de tingene som genererer klikk og reklameinntekter. Så lenge du kan bruke ordet "Tesla" eller ha bilde av en Tesla, så får du oppmerksomhet. Akkurat som om du bare hører om brann i elbil og hvor farlig det er, men det er fordi du ikke hører om de 50 andre bilene som tar fyr hver eneste dag i Norge.
Ulykkene burde selvfølgelig vært unngått uansett årsak, men du kan ikke mene og tro noe veldig bastant ut i fra "jeg har lest noe på nettet".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA