Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »


turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer


alagerqv


Counterpointer


alagerqv


trykkertor

Henger dette igjen fra de tidlige bilene, eller risikerer jeg at dette gjelder Model 3 i Norge også?

https://motor.no/a/175353

Counterpointer

Sitat fra: trykkertor på søndag 26. juli 2020, klokken 23:28
Henger dette igjen fra de tidlige bilene, eller risikerer jeg at dette gjelder Model 3 i Norge også?

https://motor.no/a/175353
Her i landet er det «force majeure» vi er så ugudelige at det ikke er «act of God», uansett har jeg ikke sett noe (kan sikkert ha misset et enkelttilfelle) av dette rapportert på Norske biler, selv om noen har hatt mye grus i fangeren.

trykkertor

Sentry mode og bilalarm med pushmelding til mobil løser skadetvist.
Videoen:
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/g7gB7A/her-krasjer-mannen-paa-ryde-sparkesykkel-inn-i-kenneths-bil

Men......
1. Politiet kunne ikke hjelpe med saken. (Bevisets stilling.)
2. Syklisten som treffer bilen tror retter ut speilet på bilen. Tåler bilen/speilet dette? (Speilet var jo inne på grunn av parkering.
3. Ryde kunne ikke hjelpe den forulykkede Tesla med personinformasjon på skadevolder, men kunne gi de opplysningen til politiet hvis politiet ber om det. Politiet ber jo ikke om det, for de har henlagt saken.

Saken løst:
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/wP7XjG/mannen-som-krasjet-i-kenneths-bil-har-meldt-seg-det-var-en-aerlig-sj

trykkertor

#7330
Enig med Jan Erik Larsen

Sitat– Bilferie i elbil hadde jeg ikke giddet - med mindre det er Tesla

https://www.tv2.no/a/11534495/

Sitat– Er det en bil du aldri ville dratt på ferietur i?
– Ja – en elbil, som ikke er Tesla. Det hadde jeg virkelig ikke giddet. Jeg tror det er mange som får tid til å beundre naturen ved ulike ladestasjoner i år. Tenk deg alle nordmenn med elbil, mange av dem ferske elbileiere også, skal lade elbilen sin samtidig. Det kan bli sirkus ... Tesla gjorde en genistrek med sitt ladesysten. Det funker.

SurSnasen

Sitat fra: trykkertor på torsdag 30. juli 2020, klokken 21:49
Enig med Jan Erik Larsen

Sitat– Bilferie i elbil hadde jeg ikke giddet - med mindre det er Tesla

Uenig med Jan Erik Larsen. Etter rundreise på over 2500 kilometer på et variert utvalg av norske veier, hvor mye av kjøringen sammenfalt med ferierushet.
Erfaringer etter ferien i en ikke-Tesla med høyt forbruk og meget hurtig lading er som følger:
- Norge sør for Nordland har god dekning av lynladere, men mer kapasitet behøves mange steder
- Ladeutbyggingen bærer dessverre preg av at den skjer klattvis og uten særlig prioritet og omtanke. Ladere monteres som regel på en del av en parkeringsplass, med ladestolpene plassert i forkant av parkeringsplassen. Det er langt mer effektivt med layout som typiske bensinstasjoner
- Total ventetid i kø på lynladere: 3 minutter (Dombås)
- Lynlading går meget kjapt i min ikke-Tesla, og endte med at jeg flyttet bilen bort fra lader før kone og barn var ferdig med do-besøk/is-spising
- Lading på destinasjonene var null stress. Enkel tilgang, enkelt å finne, enkelt å koble til, og nok futt til å gi full "tank" før avreise til neste destinasjon

Konklusjon: Jan Erik Larsen burde prøve ferietur i en ikke-Tesla (men selvsagt en ikke-Tesla med god rekkevidde og mulighet for lynlading).

Så får vi se om vår neste bilferie blir i vår nåværende elbil, eller om det blir bytte til en annen, spennende nykomling (Model Y, Mach-E eller Enyaq).

fonberg

#7332
Ser mørkt ut for Cybertruck til Norge (ihvertfall i full størrelse):

https://www.tv2.no/broom/11571537/?fbclid=IwAR1EKoQS3T6qmo7KIPh5vOhw_81rrvmSU01jI-HCiLBx70chodfDlEMnOMk

Edit: Brooms artikkel er ganske misvisende ift. hva Musk faktisk sa i intervjuet det refereres til. Det er nok fortsatt sannsynlig at CT kommer til EUropa, men kanskje ikke mulig å registrere som personbil - og kanskje i en EU-tilpasset utgave.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

trykkertor

#7333
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 04. august 2020, klokken 11:57
Sitat fra: trykkertor på torsdag 30. juli 2020, klokken 21:49
Enig med Jan Erik Larsen

Sitat– Bilferie i elbil hadde jeg ikke giddet - med mindre det er Tesla

Uenig med Jan Erik Larsen. Etter rundreise på over 2500 kilometer på et variert utvalg av norske veier, hvor mye av kjøringen sammenfalt med ferierushet.

...
...
...

Konklusjon: Jan Erik Larsen burde prøve ferietur i en ikke-Tesla (men selvsagt en ikke-Tesla med god rekkevidde og mulighet for lynlading).
Ikke vet jeg. Har kun kjørt road trip i Tesla sitt ladenettverk, og det fungerte upåklagelig uten feil, kø, brikker eller apper.
(Der hvor Tesla tilbyr ladenettverk. Tynt til ingenting når vi kommer langt nok nord i landet.)

Vet enkelte hater når det lenkes til betalingssaker, og jeg abonnerer ikke på BT.no selv, så jeg har ikke lest saken. Men overskrift og ingress forteller meg mye.

SitatReagerer på lade­kaos etter norgesferie. Elbil­foreningen mener Tesla har svaret.

– Det var kaos. Det var ikke system, sier elbilentusiast Helene Frihammer etter norgesferien. Nå har hun en ønskeliste for smertefri lading.

https://www.bt.no/nyheter/i/9vyxkW/dette-er-elbilentusiastens-oenskeliste-for-ladestasjoner-det-er-paa-t

Rosstopher

Knuser Teslas tall:
Mercedes EQS skal gå 700 km på én lading
https://motor.no/elbil-eqs-mercedes/mercedes-eqs-skal-ga-700-km-pa-n-lading/140901

Artikkelen begynner å bli noen uker gammel, men jeg reagerte på at norske biljournalister ikke har fått med seg at det fins en Model S Long Range Plus, med 647 km EPA-rekkevidde og sannsynligvis over 700 km rekkevidde etter WLTP.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA