Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Sulle på søndag 05. juli 2020, klokken 11:24
Er enig med Topsy her, at denne transporten er farlig, selv om den er litt uortodoks. Snarere tvert imot. Ingenting ser ut til å stikke ut, hverken foran eller bak, eller på sidene. Høyden ser heller ikke problematisk ut i forhold til alminnelig vei. Potensialet for skade avhenger i stor grad av fart. Det skal en kraftig bråstopp til for at materialene skal fly som prosjektiler, slik som antydet i artikkelen. Dette bildet er tatt i 40-sonen...

Da forutsetter du at den bare befant seg i 40-sone?

Sulle

Jeg sier ikke det, jeg sier bare at en ikke kan konkludere med at dette er en livsfarlig transport kun basert på bildet...
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

emurof

Jeg vil si at det er uforsvarlig og potensielt livsfarlig å kjøre med planker stikkende ut på den måten. En bråbrems, og de vil kunne "skyte" fremover. Er ikke det bare grunnleggende fysikk da?

Rosstopher

At plankene stikker ut av takluka er jo ikke farlig i seg selv. Det som er farlig er hvis de ikke er sikret på noen måte. Hvis sjåføren ikke har sikret lasten kjører h*n selvfølgelig ulovlig. Hvis lasten er sikret er det fullt lovlig å ha den stikkende opp gjennom takluka.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Counterpointer

Sitat fra: emurof på mandag 06. juli 2020, klokken 18:32
Jeg vil si at det er uforsvarlig og potensielt livsfarlig å kjøre med planker stikkende ut på den måten. En bråbrems, og de vil kunne "skyte" fremover. Er ikke det bare grunnleggende fysikk da?
Ikke hvis de står foran forsetet.......

Sulle

Sitat fra: emurof på mandag 06. juli 2020, klokken 18:32
Jeg vil si at det er uforsvarlig og potensielt livsfarlig å kjøre med planker stikkende ut på den måten. En bråbrems, og de vil kunne "skyte" fremover. Er ikke det bare grunnleggende fysikk da?
Det er her farten kommer inn i bildet. Hvis farten er lav nok i utgangspunktet så skjer der ingenting. Plankene er forhindret fra å kunne "skyte" rett fremover, de må først løftes ut av bilen, og det krever en viss mengde energi (grunnleggende fysikk).

Det er kombinasjonen av sikring og fart som er potensielt farlig. Det kan være farlig å kjøre fort selv uten last...
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Rosstopher

"Jeg kjører sakte", "Jeg kjører forsiktig", etc. er ikke unnskyldninger for å ikke sikre lasten sin. Lasten skal sikres uansett fart. Kjøretøyforskriften er klar på dette, og lasten skal sikres slik at den tåler 1 G i lengderetning og 0,5 G sidelengs.

Kilde: https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2017-12-14-2193
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Counterpointer


mosko

https://www.dagbladet.no/nyheter/etterlyser-tesla-eiere/72639331

Politiet etterlyser Teslaeiere i Sandefjord. Noen som kan bidra her kanskje?
Morten Skoland, Lier

geear

Sitat fra: knut.aulie på mandag 06. juli 2020, klokken 19:03
Sitat fra: emurof på mandag 06. juli 2020, klokken 18:32
Jeg vil si at det er uforsvarlig og potensielt livsfarlig å kjøre med planker stikkende ut på den måten. En bråbrems, og de vil kunne "skyte" fremover. Er ikke det bare grunnleggende fysikk da?
Ikke hvis de står foran forsetet.......
Det står jo i artikkelen at de stod i baksetet, så her syns jeg man skal stole på fagpersoner som faktisk kjennet situasjonen, og godta at dette ikke var lurt... ;)

Counterpointer

Sitat fra: geear på lørdag 11. juli 2020, klokken 13:51
Sitat fra: knut.aulie på mandag 06. juli 2020, klokken 19:03
Sitat fra: emurof på mandag 06. juli 2020, klokken 18:32
Jeg vil si at det er uforsvarlig og potensielt livsfarlig å kjøre med planker stikkende ut på den måten. En bråbrems, og de vil kunne "skyte" fremover. Er ikke det bare grunnleggende fysikk da?
Ikke hvis de står foran forsetet.......
Det står jo i artikkelen at de stod i baksetet, så her syns jeg man skal stole på fagpersoner som faktisk kjennet situasjonen, og godta at dette ikke var lurt... ;)
Ikke lurt har vi fastslått for lenge siden!

Det er noen som differensierer mellom hva som er farlig utfra visse forutsettninger. Det meste en leser i media er ikke veldig etterrettelig. Så at en journalist skriver noe betyr ikke det at det er 100% riktig. Ut fra bildet så vel ut som planken pekte bakover....

automat

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 11. juli 2020, klokken 19:12

Ikke lurt har vi fastslått for lenge siden!

Det er noen som differensierer mellom hva som er farlig utfra visse forutsettninger. Det meste en leser i media er ikke veldig etterrettelig. Så at en journalist skriver noe betyr ikke det at det er 100% riktig. Ut fra bildet så vel ut som planken pekte bakover....

Det er sannsynligvis ingen ting som hindrer plankene i å skli sideveis, og treffe eller forstyrre sjåføren. F.eks ved en unnamanøver eller en sidekollisjon. Om plankene står opp fra forsetet eller baksetet vil da ha mindre betydning.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Counterpointer

Sitat fra: automat på søndag 12. juli 2020, klokken 11:09
Det er sannsynligvis ingen ting som hindrer plankene i å skli sideveis, og treffe eller forstyrre sjåføren. F.eks ved en unnamanøver eller en sidekollisjon. Om plankene står opp fra forsetet eller baksetet vil da ha mindre betydning.
Vi vet ikke hva fakta er (det er bare bildet i denne tråden, ikke artikkel som noen nevnte).

Så det kan like godt hende at hen som kjørte hadde sikkerhetsbeltet rundt planken. Men kanskje ikke.

Mitt poeng er bare at når en endrer på betingelser så endrer vurderingen
seg også.

Har sett folk som sykler med planke under armen. Det er potensielt veldig farlig. Men har også sett folk som triller sykkel med planke på, det er temmelig trygt.

Så hvis hen på bildet bare skal rundt kvartalet har beltet rundt planken og kjører i gangfart er risikoen liten selv om det ikke er lurt/lov.

trykkertor

Ikke akkurat Tesla "i media", men gode tips for å rense, behandle og ta vare på setene.
https://youtu.be/jjeQ_lOyoJQ

Kitchendog

https://www.fvn.no/nyheter/nyhetsdgnet/i/awggM5/tesla-med-to-barn-og-to-voksne-kraesjet-og-tok-fyr

Noen som har lest saken? Har ikke abbo, men for meg ser det ikke ut som batteripakka tok fyr. Så et bilde av bilen da den var satt utenfor brannstasjonen for å holde øye med temperaturøkning i batteriet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA