Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

tornaldo

Her var det en med behov for noen minutter i spotlighten ja...
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJlk0A/ettaaring-laast-inne-i-varm-bil-maatte-knuse-ruten-for-aa-redde-ham

Sikkert mulig å få til på et vis, men anbefaler han på generelt grunnlag å ikke legge igjen nøkkelen i bilen når man ikke har tilgang til andre løsninger. Det bør være en grei regel.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

ToWalkOrDrive

Sitat fra: tornaldo på torsdag 18. juni 2020, klokken 21:09
Her var det en med behov for noen minutter i spotlighten ja...
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJlk0A/ettaaring-laast-inne-i-varm-bil-maatte-knuse-ruten-for-aa-redde-ham

Sikkert mulig å få til på et vis, men anbefaler han på generelt grunnlag å ikke legge igjen nøkkelen i bilen når man ikke har tilgang til andre løsninger. Det bør være en grei regel.

Litt rart at han ikke tenkte på å ringe Avis, som var eier. Det kunne jo vært at de f.eks. hadde ekstra nøkkelkort et sted, eller en app installert på en telefon, som de kunne låst opp med. Som Tesla-eier burde han visst det. Men en bilrute er jo en billig ting oppi dette.

Tar nok ikke lang tid før bilutleiefirmaene bruker den nye muligheten med å gi 5 mailadresser tilgang til app...
Tesla Model Y                         2021-

Svein_H

Det å kunne hente ut en splitter ny bil man har bestilt og ventet på i lang tid bør være en udelt positiv opplevelse, men dette er bare trist lesning:

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/06/21/195685762/problemer-med-ny-tesla-kunder-nekter-a-ta-imot-bilen
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Motorwatt

Abcnyheter trenger ikke hente artikler fra amerikanske nettsider når modellene som omtales ikke engang blir levert i Norge, og når man fremdeles ikke vet hvor eller når biler til Europa blir produsert. Krav til kvalitet er normalt høyere hos europeiske kunder enn amerikanske, og kan være en av grunnene til at Tesla oppfører ny fabrikk i Tyskland. Nå er vel Tesla den eneste amerikanske bilen som blir importert i antall av noen betydning til Norge, men andre US-produserte biler har nok også sitt å slite med:

Tips til journalisten:

The Problems That Cadillac Escalade Owners Complain About the Most

Ford recalls 2020 Explorer, Escape and F-Series Super Duty for various problems

Some Lincoln Aviator SUVs Are Being Repurchased By Lincoln

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

#7294
Sitat fra: Motorwatt på søndag 21. juni 2020, klokken 16:06
Abcnyheter trenger ikke hente artikler fra amerikanske nettsider når modellene som omtales ikke engang blir levert i Norge, og når man fremdeles ikke vet hvor eller når biler til Europa blir produsert. Krav til kvalitet er normalt høyere hos europeiske kunder enn

Med all respekt å melde - dette er vås. Modellen som omtales skal leveres i Norge - det er bare produksjonen som kommer fra
en annen fabrikk. Nå både håper og tror jeg at modellen som produseres i Tyskland faktisk vil bli bedre. Men det kan også
tenkes at det ikke skjer. Alle som har jobbet for et amerikansk selskap vet at det er en viss risiko for at de forsøker å ta med
arbeidskulturen fra USA. Gjør de det her, og kortslutter tysk innebygd stolthet og nøyaktighet så går det rett til h...med kvaliteten
på model Y. Men dersom tyskerene får styre sin avdeling selv - definere standarder og kvalitetssikre bilene slik de selv ønsker, vel så blir dette en gullstandard som vil gjøre at fabrikkene i USA fremstår i et lite heldig lys..........

Motorwatt

Read my lips: "når modellene som omtales ikke engang blir levert i Norge". Jeg har iallfall ikke sett noen... Ett år frem i tid vil garantert gjøre noe med kvaliteten, og det tror jeg du også vet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Sitat fra: Motorwatt på søndag 21. juni 2020, klokken 17:03
Read my lips: "når modellene som omtales ikke engang blir levert i Norge". Jeg har iallfall ikke sett noen... Ett år frem i tid vil garantert gjøre noe med kvaliteten, og det tror jeg du også vet.

Kanskje du skal lese mine - model Y skal leveres i Norge. Det er KUN produksjonslandet de lages i som er annerledes.
Jeg tror vi er enige om fakta - men din språkforståelse er definitivt ikke på linje med min.
Om du kjøper en Louis Vuitton veske så kjøper du en Louis Vuitton veske - den kan derimot være produsert
i forskjellige land. Sånn er det med modell Y også.  Som sagt - vi er nok ikke uenige i fakta så la oss heller fokusere
på fakta og fortelle hele sannheten. Bilen, model Y, kommer til Norge - men den som skal leveres Norske kunder skal med all sansynlighet produseres I Tyskland. Delene kommer trolig fra litt her og der i verden. Hvor bra kvalitet det blir på sluttproduktet - og om det faktisk blir noen reell forskjell på en bli produsert i Tyskland eller USA, er ennå ukjent.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 21. juni 2020, klokken 17:40
Kanskje du skal lese mine - model Y skal leveres i Norge.
Det er jo ingen kontradiksjoner mellom "blir ikke levert" (nåtid) og "skal leveres" (fremtid).

Og når du kaller Motorwatts påstand for vås lurer jeg på hva som er vås med den. Så vidt jeg vet har det ikke kommet noen uttalelser om hvor de første Model Y som kommer til Norge vil produseres. Ingen vet når heller, det gjør man ikke før den første faktisk er levert.

Så hele artikkelen omtaler en bil som bygges og leveres i USA for det amerikanske markedet enn så lenge.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1000kwh

Og den har nok god NOK kvaliteten for så godt som alle :D så kan jo andre velge premiummerker  :laugh:

Klykken

https://www.dt.no/det-sa-helt-galskap-ut/s/5-57-1418006

Tesla er ikke nevnt, men denne sjåføren frakter byggematerialer gjennom soltaket på S-en sin.......
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

1000kwh

Sitat fra: Klykken på lørdag 04. juli 2020, klokken 23:48
https://www.dt.no/det-sa-helt-galskap-ut/s/5-57-1418006

Tesla er ikke nevnt, men denne sjåføren frakter byggematerialer gjennom soltaket på S-en sin.......
Det der er jo bedre enn de som kjører planker ut av passasjervinduet. Set det støtt og stadig

Topsy

Veldig bastant å påstå at den måten å frakte på automatisk vil være farlig. Fungere som spyd? Nei..

Electric cars in Norway

#7302
1000kwh, fint de ikke skrev det var Tesla. For dette handler jo ikke om elbil eller ikke, men dumskap :-1:

Topsy, det der er jo galskap å frakte slik.

Burde fått bot på stedet, mener nå jeg da. Har sett mye rart før når det gjelder transport av planker på bil. Men denne kommer høyt opp på listen :-1: :-1: Husker jeg så engang en fossil stasjonsvogn som ikke hadde tak rails og hadde derfor tredd de fem, seks meters lange trelistene inn gjennom passasjer forsete vindu og klart å få presset de ut gjennom baksete passasjersiden vinduet. Så disse listene stod ut fra bilen med en bananform  :-1: :-1:  Hva er det det folk tenker med? er de helt på jordet?

Sulle

Er enig med Topsy her, at denne transporten er farlig, selv om den er litt uortodoks. Snarere tvert imot. Ingenting ser ut til å stikke ut, hverken foran eller bak, eller på sidene. Høyden ser heller ikke problematisk ut i forhold til alminnelig vei. Potensialet for skade avhenger i stor grad av fart. Det skal en kraftig bråstopp til for at materialene skal fly som prosjektiler, slik som antydet i artikkelen. Dette bildet er tatt i 40-sonen...
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Counterpointer

Enig med Topsy og Sulle her.

Avhengig av fart og andre forhold har jeg problemer med å se faren konkret. At det ser merkelig ut er jeg enig i, og ville ikke gjort det selv. Men det er en annen sak.

Det å teipe en planke oppe på taket, eller ha noe stikkende ut på siden, er mye mer vanlig, og tusen ganger mer farlig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA