Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

emurof

Jeg ser ikke helt problemet. Hvis bilen ble levert tilbake som feilvare så kan jo Tesla gjøre nøyaktig som de vil? Jeg regner med at opprinnelig kjøper også fikk refundert prisen på tilvalg?

Klykken

#7186
Er jo slik på alle inventory-biler også. F.eks gratis SuC er tatt bort på de bilene som hadde dette i hele sin "livstid". De kan fjerne og legge til programvare akkurat som de vil på biler de selv har på lager og selge til akkurat hvilken pris de selv ønsker.

Dette er en del av "ettermarkedet" til Tesla, og naturligvis vil de tjene mest mulig penger på det. Som også Ford, Volvo og BMW gjør med sine servicekrav etc.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

knegg

Sitat fra: emurof på mandag 17. februar 2020, klokken 10:24
Jeg ser ikke helt problemet. Hvis bilen ble levert tilbake som feilvare så kan jo Tesla gjøre nøyaktig som de vil? Jeg regner med at opprinnelig kjøper også fikk refundert prisen på tilvalg?

Men må ny kjøper betale fullpris på et tilvalg er "brukt"?

Kjøper Arne handler en Model 3 Performance for 550.00. Bilen 500.000kr. Autopilot for 50.000kr.
Dagen etter mottakelse kjøper Arne den oppgraderte hastigheten til 18.000.

Etter en stund har bilen har kjørt 15.000km og Arne velger å bytte til en Model S. Arne bruker bilen som en del av et innbytte for en Model S hos Tesla.
Tesla tilbyr nå 455.000 for bilen (421.000 for bilen og 25.000 for autopilot, 9000kr for hastighet), Arne godtar dette byttet og har nå byttet til en ny bil. Da er Arne ferdig med saken, han er fornøyd med prisen og innbytte.

I mellomtiden går Tesla gjennom bilen, tar en vask, gjør en service og tar bort Autopilot og hastighetoppgraderingen. Tilsvarende biler i denne kategorien går nå for 440.000kr.

Kjøper Bjarne handler bilen. Han betalte 440.000. for bilen og kan har nå mulighet til å kjøpe autopilot for 50.000 og hastighet for 18.000.

Problemet jeg ser er at Autopilot og hastighet er allerede brukte varer på bilen. Han skal slippe å betale fullpris for noe som har vært på bilen. Det er her det skurrer på meg. Er programvare noen gang "brukt"?

Jeg mener det kan være likhet i å ta av 19" felger som Arne hadde kjøpt, montere standard 18" felger, for å så selge de samme 19" til Bjarne for det de opprinnelig kostet.



Hva gjelder gratis supercharging så er dette en tjeneste som Telsa leverer til bilen fra sine ladestasjoner, dette mener jeg er ikke det samme. Dersom autopilot var en "streaming"-tjeneste som ble kalkulert og styrt gjennom en server over 4G kunne jeg være enig at det er likt.



ps, dette burde blitt en ny tråd?
2020 Model 3

emurof

Sitat fra: knegg på mandag 17. februar 2020, klokken 12:33
Sitat fra: emurof på mandag 17. februar 2020, klokken 10:24
Jeg ser ikke helt problemet. Hvis bilen ble levert tilbake som feilvare så kan jo Tesla gjøre nøyaktig som de vil? Jeg regner med at opprinnelig kjøper også fikk refundert prisen på tilvalg?

Men må ny kjøper betale fullpris på et tilvalg er "brukt"?

Ja, hvorfor ikke?

SitatProblemet jeg ser er at Autopilot og hastighet er allerede brukte varer på bilen. Han skal slippe å betale fullpris for noe som har vært på bilen. Det er her det skurrer på meg. Er programvare noen gang "brukt"?

Jeg ser ikke problemet. Tesla velger selv hvilken programvare de tilbyr med bilen, og hva man eventuelt må betale ekstra for. Innbytter har jo uansett fått en gitt pris for bilen.

Klykken

#7189
Sitat fra: knegg på mandag 17. februar 2020, klokken 12:33
Sitat fra: emurof på mandag 17. februar 2020, klokken 10:24
Jeg ser ikke helt problemet. Hvis bilen ble levert tilbake som feilvare så kan jo Tesla gjøre nøyaktig som de vil? Jeg regner med at opprinnelig kjøper også fikk refundert prisen på tilvalg?

Men må ny kjøper betale fullpris på et tilvalg er "brukt"?

Programvare er ikke "brukt" i den forstand. Lisensiert programvare kan ikke benyttes på annen maskinvare enn den maskinvaren den først ble installert på uten cracking og slikt. Sånn sett kan slik type programvare anses som "brukt".

Den som utsteder lisensen kan fjerne denne hvis brukeren misligholder avtalen eller av andre årsaker. Men ikke helt uten videre, selvsagt.

Programvaren eies av produsent. Sluttbruker kjøper retten til å benytte seg av programvaren gitt at avtalen mellom produsent og sluttbruker overholdes.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

bmw2002

Tesla skal kjøpe battericeller fra CATL:

https://www.dinside.no/motor/varsler-batteri-sjokk-fra-tesla/72158013

Leser at dette er prismatiske og ikke er sylindriske celler som de bruker i dag.

Tidligere har det vært sagt at Teslas batterifabrikker setter Tesla i en unik situasjon sammenlignet med andre bilprodusenter, men CATL selger vel omtrent til halvparten av alle bilprodusentene?

elektro

Nok en latterlig, tabloid artikkel om Tesla og FUD om elbil generelt. Yrkessjåførene som kjører diesel fyrer oppunder. https://www.elbil24.no/nyheter/er-tesla-sjaforer-darligere-enn-andre/72163515

Hovedårsakene til at Tesla er overrepresentert i skadestatistikken er naturligvis at de går minst doblet så langt per år som gjennomsnittsbilen og primært i bynære strøk. I tillegg liker mange å sperre elbiler i flettefelt, og å ligge tett opp i rattata på elbiler. Gjerne kjøre forbi selv om du ligger 20 km/t over for så å senke farten når de kommer forbi.

Har selv hatt flere forsikringssaker både med Tesla, Audi og VW, men har enda ikke mistet noe bonus, for å si det sånn. Det er det som skjer når man er mye på farten i Oslo og daglig parkerer i P-hus ol. Litt enklere å kjøre skadefritt til og fra butikken på Skarnes, Otta eller Mo i Rana.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

emurof

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 25. februar 2020, klokken 14:55+ artikkel.

https://www.budstikka.no/nyheter/denne-parkeringen-vekker-forargelse/569737!/

Wow, dette må sies å være en meget lokal nyhet... Hva blir det neste? "Per fra Molbogaten 3 kjøpte 19-tommer dekk til Teslaen sin i stedet for 18-tommere - kjør debatt!"?

ok67

Tesla på autopilot forårsaket kjedekollisjon på E6
Tre biler er involvert i kollisjonen i Verdal fredag ettermiddag.
https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2020/03/27/Tesla-p%C3%A5-autopilot-for%C3%A5rsaket-kjedekollisjon-p%C3%A5-E6-21470223.ece

Bremsa for ein møtenade lastebil og vart påkøyrd bakfrå.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

z4rd

Kan skjønne at det skjer med bakgrunn i fantombremsing, men på samme tid en bragd synes jeg. Her snakker vi stor sannsynlighet for en kombinasjon av en sjåfør som ikke er helt våken, samt bil bak som ligger ganske tett på.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geirci2

Teksten ifra artikkelen i Adresseavisen ovenfor:
Sitat fra: Adresseavisen Publisert: 27.03.2020
Kjørte på autopilot.

Politiets innsatsleder på stedet, Anne Marie Dypdahl, sier til Adresseavisen at det var en Tesla på autopilot som forårsaket kollisjonen.

- Det kan se ut som at det har kommet en lastebil i sørgående retning, og at Teslaen, som da kom i nordgående retning med autopilot på, registrerte en hindring i veien. Dette førte til at den automatisk satte inn full brems. Dermed ble Teslaen påkjørt av en bil bakfra, og bilen som kjørte på Teslaen ble igjen påkjørt bakfra av en lastebil, sier hun.

- Det ser ut som det var autopilotmodusen som gjorde at Teslaen tverrstoppet. Sjåføren fikk ikke kontroll, sier hun.
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

1000kwh

Sitat fra: ok67 på fredag 27. mars 2020, klokken 18:59
Tesla på autopilot forårsaket kjedekollisjon på E6
Tre biler er involvert i kollisjonen i Verdal fredag ettermiddag.
https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2020/03/27/Tesla-p%C3%A5-autopilot-for%C3%A5rsaket-kjedekollisjon-p%C3%A5-E6-21470223.ece

Bremsa for ein møtenade lastebil og vart påkøyrd bakfrå.
Var vel bil nr 2 som forårsaket kollisjonen. Hvilken biltype var det?:D

Counterpointer

Overskriften blir ikke like god hvis den er «Toyota forårsaket kjedekollisjon fordi den ikke hadde autobrems»

trulst

Helt fantastisk hvordan dere unnskylder fantombremsing som årsak til kollisjonen. Dere er helt sikkert perfekte sjåfører og alltid holder minst 3 sekunders avstand og overholder alle lover og regler, men realiteten ute på veien er at avstand ofte er mindre enn dette. Tesla har masse bra med bilen, men denne fantombremsingen er trafikkfarlig.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA