Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: Amatøren på søndag 03. november 2019, klokken 10:24
Sitat fra: TV2.noTesla kjørte på autopilot – krasjet i bom
En teslasjåfør brukte funksjonen autopilot da han søndag morgen krasjet i en bom ved innkjøring til Festningstunnelen i Oslo.
Men hvorfor var han der med en Tesla S Plaid ?
https://www.auto-motor-und-sport.de/neuheiten/tesla-model-s-plaid-auf-dem-nuerburgring-operation-ring-rekord/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

OhmPaPa

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 03. november 2019, klokken 11:49
Burde ikke autopiloten sett at det var noe i veien og stoppet? Eller er kanskje en bom for smalt

Den burde det - men det er kanskje det at autopiloten ikke har lært hva en bom er. Autopiloten er langt i fra utlært. Derfor sier Tesla den er i beta og ber sjåføren følge med hele tiden. Sitter man f.eks. med nesa i mobilen kan slikt fort skje.

moonbuggy

Personlig forstår jeg ikke at myndigheter i det hele tatt tillater autopilot slik det praktiseres fra Tesla. Her overlater man et uferdig produkt med mange avanserte funksjoner som innbyr til "farlig adferd" fra førers side. Det holder ikke å skrive at fører i siste instans er ansvarlig når man egentlig legger opp til selvkjøring i autopiloten...

Espen Hugaas Andersen

Man legger ikke opp til selvkjøring. Man får masse advarseler og må ha hendene på rattet. Om noen bruker den til selvkjøring bruker de den ikke som tiltenkt.

Men statistikken tilsier at autopiloten unngår flere ulykker enn misbruk av autopiloten forårsaker. Altså totalt sett er dette et regnestykke som havner på rett side. Denne personen som krasjet inn i bommen hadde kanskje kjørt i grøfta ved et par anledninger om det ikke var for autopiloten. Om årsaken eksempelvis var at personen skrev en tekstmelding, så er det god sjanse for å havne i grøfta om man skriver tekstmelding samtidig som man kjører. Og om det f.eks var snakk om et illebefinnende ville bilen garantert havnet i grøfta uten autopilot.

Vi vet heller ikke om bilen responderte. Fullt mulig autobrems slo inn, men ikke klarte å stoppe bilen før bommen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

o.b.lix

Sitat fra: hELgenen på søndag 03. november 2019, klokken 10:35
Å slippe rattet og ta blikket vekk fra kjørebanen er aldri en god ide.......
Lurer på straffereaksjonen i slike tilfeller - burde jo sidestilles med kjøring i påvirket tilstand.......

Hmmm, da er det mange flere ruskjøringer enn jeg visste:
SitatI fjor var det 41.000 påkjørsler bakfra, viser tall fra forsikringsbransjen.

(Fra BA, betalingsmur)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

emurof

Sitat fra: Kanutten på torsdag 31. oktober 2019, klokken 19:45Det er jo akkurat dette som er sprelling... Hvorfor gidder noen å bruke så mye tid og krefter på noe som er så lite viktig?

Selv om det fremstår som lite viktig, så har det å gjøre med hvordan Tesla behandles av media og andre. Tesla har en helt klar ledelse på elbil-teknologi, men dette virker det som media og andre med økonomiske interesser innenfor industrien kjemper for å skjule hvor bra Tesla egentlig er sammenlignet med andre. Dette er bare enda et eksempel på juks og løgn som brukes for å erklære seier over Tesla.

Kanutten

Sitat fra: emurof på mandag 04. november 2019, klokken 09:59
... Dette er bare enda et eksempel på juks og løgn som brukes for å erklære seier over Tesla.

Fullstendig uenig, men du har selvsagt rett til din mening om saken.

emurof

Sitat fra: Kanutten på mandag 04. november 2019, klokken 10:12
Sitat fra: emurof på mandag 04. november 2019, klokken 09:59
... Dette er bare enda et eksempel på juks og løgn som brukes for å erklære seier over Tesla.

Fullstendig uenig, men du har selvsagt rett til din mening om saken.

Så når Top Gear jukser og lyver så er det ikke et eksempel på juks og løgn?

1000kwh

Sitat fra: Kanutten på torsdag 31. oktober 2019, klokken 19:45
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 31. oktober 2019, klokken 18:16
Bare sprell du, Kanutten - men når de tester Taycan mot den gamle Model S og attpåtil har på Range mode (som gjør at batteriet ikke varmes fort opp) så lukter det.

Og så har du en analyse gjort av av DragTimes borti Statene:

https://www.teslarati.com/tesla-model-s-porsche-taycan-top-gear-drag-race-fake-results-video/

SitatWith this in mind, the veteran drag racer noted that there seems to be several things that are wrong about the results of Top Gear's quarter-mile race between the Porsche Taycan Turbo S and the Tesla Model S Performance. The motoring publication listed the Model S' 0-60 mph time at 2.68 seconds, its 0-100 mph at 6.46 seconds, and its quarter-mile time at 11.08 seconds at 124.0 mph. The DragTimes host noted that this immediately rings some alarm bells, as the Model S Performance is known to clock 10.6-second quarter-mile times regularly.

But it gets stranger. Looking at the figures listed by Top Gear after the two vehicles' drag race, it appears that the publication basically copy-pasted the exact same performance figures of the Model S from a race against a Mercedes AMG E63S from 2017. This, according to Brooks, is highly suspicious, since the chances of a vehicle having the exact same 0-60 mph, 0-100 mph, quarter-mile time, and trap speed in two different drag races are incredibly thin.

Apart from this, the DragTimes host argued that the Model S which raced against the Taycan Turbo S did not seem to be in Launch Mode. This is because the Model S squats when Launch Mode is engaged, something that did not seem to happen in Top Gear's video. The motoring publication did not seem to engage the full capabilities of Ludicrous Plus Mode as well, as the graphics on the vehicle's MCU and instrument cluster do not feature the same settings as a Model S with its maximum performance enabled.

Se mere her om noen vil:

https://youtu.be/lE9eJtG8jaU


Det er jo bare så teit når Taycan kanskje kunne ha vunnet fair & square mot Teslaen. Men nå får mange inntrykk av at Taycan ikke kan vinne uten å jukse.

Det er jo akkurat dette som er sprelling... Hvorfor gidder noen å bruke så mye tid og krefter på noe som er så lite viktig? Jeg sliter også veldig med å finne noe mer troverdighet i det ovenstående enn testen til Top Gear. Begge deler kan være "fake news" for alt jeg vet, men who cares?
Top Gear har mistet ALL troverdighet.

Anser ikke dette lengre som en kilde for biltester/informasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: 1000kwh på mandag 04. november 2019, klokken 10:25Top Gear har mistet ALL troverdighet.

Anser ikke dette lengre som en kilde for biltester/informasjon.
Det har de vel aldri vært. De har alltid vært et underholdningsprogram, ikke et program for biltester/informasjon.  Men de har ikke alltid vært klare på forskjellen.

Det var egentlig først når de ble saksøkt av Tesla over Roadster-anmeldelsen at de viste til forskjellen. De skriver manus i forkant av en bil"test", og så følger de det så nært som mulig.

I denne "testen" mot Taycan sto det sikkert i manus at Tesla skulle tape.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

k1


SurSnasen


Amatøren

@SurSnasen: Vel, ja, kommer i media.

Det er bare det at første er muligens ruset sjåfør og andre mulighet for et illebefinnende, så det går sannsynligvis ikke under feil på AP da.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Tiger123

Sitat fra: SurSnasen på mandag 04. november 2019, klokken 21:05
To stk Tesla som har måttet bidra til ulykkesstatistikken mellom Drammen og Kongsberg siste uka:

https://www.dt.no/nedre-eiker/trafikk/nyheter/bil-har-kjort-av-veien-n-til-sykehus/s/5-57-1251361
https://www.laagendalsposten.no/nyheter/trafikk/kongsberg/trafikkulykke-ved-damasen-bru-kjorte-inn-i-lyktestolpe/s/5-64-759711

Kjør forsiktig (og rusfritt..), og med fullt fokus på veien selv på autopilot!

Ingen nevner Tesla i artiklene, greit å få med.

Klykken

https://www.tv2.no/broom/10931268/

Litt mer oppløftende nytt. Plaid-utgaven av S bekreftet, selv om det er "old news"... :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA