Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

vann påfylling på kangoo

Startet av sven erik, lørdag 04. mai 2013, klokken 00:10

« forrige - neste »

sven erik

hva trenger en til vann påfylling på kangoo å hva koster det

sven erik

noen som hvet  skal muligens kjøre til Spania med denne å  er ikke så lett å finne et verksted der

aalbork

#2
Jeg har kjøpt "Renault  Clip" på eBay. Den brukes til å starte vedlikeholdslading og til å nullstille telleren for vannservicevarsling. Min versjon av Clip kjører bare på XP og Vista, så jeg har kjøpt en gammel bærbar jeg kjører dette på.

Det heter seg at Kangoo skal fylles med vakuum utrustning. Jeg har ikke praktisert dette, men satt dunken med batterivann på "hattehyllen" over bagasjerommet og brukt hevertprinsippet. Deretter fylles de tre fyllesløyfene etter tur. Jeg bruker også en slange på utløpet og holder litt igjen når det renner jevnt i utløpet, før jeg avslutter fellingen i sløyfa.dette for å gi litt ekstra tid til å sikre fylling av alle cellene.

Finn en metode som fungerer for deg for å måle medgått mengde i hver krets. Det bør ikke gå med mer enn maks 3,2 liter i fremre kasse og maks 2,8 liter i hver av de to fyllekretsene i bakre batterikasse. Går det med mer, er intervallet mellom vannservicene dine for langt og enkelte celler vil ikke være dekket av elektrolytt når batteriene har lav SOC. Min bil har nå gått 76 000 km og frem til jeg kjøpte den ved ca 54 000 km var den fylt når servicelampen tente.  Da jeg tok service første gang, også når lampen tente, gikk det med nesten 16 liter vann. Nå fyller jeg ved maks 2000 km intervall og da går det med i underkant av maksvolum.

Edit: Rettet fra Milenium til Vista. Jeg har ikke prøvet min utgave av Clip på Milenium.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

sven erik

takk hva av koblinger trenger en i batteri kassa  da ?
jeg tenkte på å ta vann fylling før jeg drar nedover og med en gang jeg er der nede  orker ikke å ta det på veien  det er ca 3200 km   å det samme på turen opp  om jeg selger den andre elbilen blir det vann på fylling vær måned 
men er det lett å få kjøpt Renault  Clip på ebay

aalbork

For tilkobling på fyllestussene, og som hevert, bruker jeg bare en 10 mm klar plastslange.

Søk på "Renault Can Clip" så dukker det opp flere som selger disse. Jeg har versjon 114. Den fungerer som sagt på Xp og Vista (ikke Milenium som jeg skrev.(Har ikke prøvd på Milenium)).

Jeg skrev litt om vannfylling i denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4639.msg45787.html#msg45787, hvor jeg også la ved en beskrivelse av hvordan Clip brukes til å foreta vannservice.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

sven erik

takk  så du setter slangen direkte på niplene som står på bilen 
må prøve dette et par ganger før jeg eventuelt  kjører nedover

Elmo

NB NB: Husk at du skal bruke demineralisert vann - IKKE vann fra springen !
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

sven erik

ja en skal bruke bra batterivann  såpas har jeg erfaring med bil   men det hender  noen fyller  vann på vanlige 12v batterier fra springen men de holder da ikke lenge

Elmo

Godt at du vet.
Bedre å advare noen ganger for mye, enn én gang for lite ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Lanber

Kjøp batterivann på Biltema, koster en slikk og ingenting. Ta 3x5 liter så har du. Trengte selv typisk ca 4 liter pr 6-8.000km.
Kjøp bit-set på Biltema, spesielle skruer for å åpne lokk for vannpåfylling.

Sørg for at bilen lader skikkelig over natta. Sjekk at du har fått opp temperaturen i batteripakkene på utvidet kjøremeny.

Før du tar av lading gjør du klar for vannfylling.

1. Skru opp alle tre lokkene, det er 2 krester for vannfylling bak og en på høyre side midt på bilen.
2. Bruk 0,5m hageslange som er festet i en trakt i ene enden. For å minske diameter slik at hageslangen passer på tuten bruker du noen runder med elektrikertape på vannfylletuten til batterikassen.

Fyll sakte til det kommer ut vann røret ved siden av, stopp umiddelbart det skjer. Neste vannfylling fyller du motsatt veg.

Ikke tøm batteriene de første gangene etter vannfylling (generelt ikke lurt å tømme dem helt). Ei heller er det lurt å la batteriene koke med for mye lading.

sven erik


Elmo

#11
Sitat fra: Lanber på søndag 05. mai 2013, klokken 14:30
Kjøp batterivann på Biltema, koster en slikk og ingenting. Ta 3x5 liter så har du. Trengte selv typisk ca 4 liter pr 6-8.000km.

Biltema vann er helt OK - ja, men dunkene er 4 liter.
4 liter forbruk på 6-8000km var utrolig lite. Vil tro det dobbelte er mere normalt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

sven erik

mener du bilen kan gå mellom 6000og 8000 km uten  vann påfylling ?
for da kan jeg kjøre begge veier + litt der nede 

aalbork

Det vil jeg ikke anbefale. I alle fall ikke før du har målt at vannforbruket er så lite. Som nevnt, har min bil et forbruk på ca 8 l på 2000 km.

Dessuten tenner vannservicelampa etter et visst antall Ah utjevningslading. Etter ytterligere antall Ah utjevningslading, blir ladingen visstnok redusert til 70% SOC.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

Lanber

Det er veldig individuelt hvor mye vann batteriene bruker.
Du kan til en viss grad avhjelpe vannforbruket med å begrense topplading, det er der vannet koker bort.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA