Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har kjøpt (Snuser på) Leaf!

Startet av stine, fredag 03. mai 2013, klokken 13:07

« forrige - neste »

stine

Jeg anser meg i utgangspunktet som ganske grønn, men har ett godt stykke igjen til å bli helt grønn, spesielt siden vi har to fossilbiler. To stasjonsvogner faktisk. Og to bakovervendte barneseter i hver bil. Jeg ønsker å sykle mest mulig til jobb, men det er ikke alltid det lar seg gjøre når man også skal levere to små i barnehage om morran (med sykkelvogn) og så sykle i veisalta snøslaps i en drøy mil. Hver vei. Det tar tid og krefter, selv om man liksom skal få utholdenhet av å sykle... Har så langt kjørt om vinteren!  Selv om vinteren nå er forbi og vi nærmer oss den varmere årstida, så blir det uansett noe bilkjøring. Helt sikkert mer enn jeg i utgangspunktet ønsker.

Nå snuser jeg på en Leaf. NAF-medlemstilbudet frister! Hadde tenkt å se på iMiEV også, men det kan hende det blir med tanken....  Om halvannen uke skal jeg få prøvekjøre en Leaf.  8)
Sarpsborg. Svart Leaf med en bakover- og en framovervendt i baksetet.

gbzdoc

"Ingen" trenger to stasjonsvogner, så en Leaf til å erstatte en av de er nok midt i blinken. :-)

Men skal du fortsette å sykle så vil det kreve litt disiplin. Det er lett å la seg friste av en forvarmet, lun bil om morgenen med kaffen i hånda... ;)

Starfox

Fikk min leaf igår og bare digger følelsen av å bruke tidligere bensin/bompenger på annet. Er kjempe god plass. Vi har et bakovervendt besafe sete til 2åringen og  base og barnesete til babyen.

Litt kjekt hadde det vært med lenger rekkevidde på dager som i Bergen idag.

En annen ting jeg merket var idag jeg måtte hurtiglade litt på veien for å rekke hjem var at andre som kjører elbil er hyggelige og tar hensyn og sniker seg ikke i ladekøen.

stine

Ja, det med plassen er et pluss. Minus for lyst interiør. Men i de mørke stasjonsvognene har vi allikevel trekk i baksetene for å beskytte mot søl fra klinete barnesko/-støvler!  ;) Ikke så knæsjt, men veldig praktisk!

Jeg har så mange ting jeg lurer på, men det er ikke noe av det som er til hinder for å bytte til en Leaf! Mine tanker og spørsmål dreier seg kun om det tekniske og praktiske, spesielt dette rundt lading. Må lese mer på forumet og se om jeg finner det jeg lurer på!
Sarpsborg. Svart Leaf med en bakover- og en framovervendt i baksetet.

Trond Arve

Ta en titt her også: http://www.elbil.no/wiki/Leaf:Brukertips . Ikke komplett, men oppsummerer diskusjonene her etterhvert.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

cra

Foreslår at du tar deg en tur forbi et sted der det står slike på lading, og slår av en prat med eieren. Han/hun vil mest sansynlig bli glad for praten, og kan nok fortelle mye om sine erfaringer rundt det med lading osv. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

stine

Sitat fra: cra på fredag 03. mai 2013, klokken 14:45
Foreslår at du tar deg en tur forbi et sted der det står slike på lading, og slår av en prat med eieren. Han/hun vil mest sansynlig bli glad for praten, og kan nok fortelle mye om sine erfaringer rundt det med lading osv. :)

Ja, det er en god idé!
...og det leder meg videre til et spørsmål: Er det vanlig å lade mens man sitter i eller står ved siden av bilen? Jeg har nemlig tenkt å først og fremst lade mens jeg er på jobb, og evt nattlading hjemme. Har neppe stort behov for hurtiglading. Men det er kanskje mer utbredt enn jeg tror?
Sarpsborg. Svart Leaf med en bakover- og en framovervendt i baksetet.

Starfox

Jeg er tilhenger av hurtigladeren :)) bilen min er for å brukes uansett hva andre synes.

gbzdoc

#8
Sitat fra: stine på fredag 03. mai 2013, klokken 18:58
Sitat fra: cra på fredag 03. mai 2013, klokken 14:45
Foreslår at du tar deg en tur forbi et sted der det står slike på lading, og slår av en prat med eieren. Han/hun vil mest sansynlig bli glad for praten, og kan nok fortelle mye om sine erfaringer rundt det med lading osv. :)

Ja, det er en god idé!
...og det leder meg videre til et spørsmål: Er det vanlig å lade mens man sitter i eller står ved siden av bilen? Jeg har nemlig tenkt å først og fremst lade mens jeg er på jobb, og evt nattlading hjemme. Har neppe stort behov for hurtiglading. Men det er kanskje mer utbredt enn jeg tror?

En av fordelene med elbilen i den daglige bruken er at de fleste aldri trenger å stoppe noe sted bare for å lade/fylle drivstoff. De fleste lader hjemme om natten og på destinasjonen, f.eks. jobb eller annet. I Oslo f.eks. er det svært godt utbygget med lademuligheter slik at de som kjører inn til Oslo for å handle, gå på kino, spise, you name it, kan lade mens de gjør sine ærend.

Hurtiglading er kjekt på langtur, eller dersom behovet for kjøring en dag er større enn rekkevidden på bilen klarer.

Med litt enkel planlegging av kjørebehovet gjennom dagen så slipper man som regen noe annet enn å lade mens bilen likevel skal stå parkert. :)

cra

Sitat fra: stine på fredag 03. mai 2013, klokken 18:58Er det vanlig å lade mens man sitter i eller står ved siden av bilen?

På vanlig lading er det nok ikke så vanlig å oppholde seg ved bilen, da det tar en stund å lade, og den tida benytter man gjerne til jobb/handling/hjemmesysler. Ved hurtigladere stiller det seg annerledes, men det er nok ingen fasit der heller. Noen stikker av og lar bilen stå og lade lenger enn nødvendig, til frustrasjon for andre som skulle ha ladet bare littegrann for å komme seg hjem. Andre sitter i bilen fordi de bare skal ha det siste lille som skal til.

Det jeg tenkte på var at om du passerer en plass med mange ladeplasser så er det en grei sjanse for at du treffer noen som kommer eller drar, og at du da kan slå av en prat. Ellers er der jo massevis av folk med ulike erfaringer her på forumet. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

stine

Jo mer jeg tenker på det, jo sikrere blir jeg på at elbil er rett bil nr 2 for oss! Har forstått det slik at for mange så blir elbilen den foretrukne bilen på kortere reiser i det dagligdagse. Altså bil nr 2 blir bil nr 1, og motsatt.  Derfor har jeg så godt som slått fra meg i-MiEVen og går nok for Leafen bare fordi den er litt større! Gammel vane vond å vende - vi har to stasjonsvogner og er bortskjemte med god plass....   8)
Sarpsborg. Svart Leaf med en bakover- og en framovervendt i baksetet.

gbzdoc

Godt valg!

Gikk selv på en "i-Miev smell" først, før vi byttet med en Leaf.

Men da vi kjøpte i-Miev visste ingen noe om når Leafen faktisk skulle komme til Norge. Det gikk fortere enn man hadde turt å håpe, og resten er historie. ;)

gbzdoc

Godt valg!

Gikk selv på en "i-Miev smell" først, før vi byttet med en Leaf.

Men da vi kjøpte i-Miev visste ingen noe om når Leafen faktisk skulle komme til Norge. Det gikk fortere enn man hadde turt å håpe, og resten er historie. ;)

gbzdoc

PS! Vi digget i-Mieven, men mye vil ha mer... :D

Mr.Zero

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 08. mai 2013, klokken 00:30
PS! Vi digget i-Mieven, men mye vil ha mer... :D

Nå er det jo slik at ikke alle vil ha så mye mer enn et enkelt rimelig fremkomstmiddel fri for all mulig hi-tech, knirk, elendige spylerdyser, vindusbrytere som kneler, lyst interiør, dårlig fjernlys mm... ;)
Fra spøk til alvor - trillingene gjør en utmerket jobb, men trenger man et par tre mil ekstra rekkevidde, et sete til og liker avansert teknologi, er jo Leafen en super bil - som også ser ut som en normal bil.. Selv digger jeg zero'n min og føler den passer perfekt til mitt bruk ut/inn til Oslo og omegn. Så har vi Tesla MS som for min del ville vært tilnærmet håpløs å farte rundt med i Oslo med tanke på størrelse og angsten for å få den første ripa og parkeringsbulken.. Men rekkevidden, ja den skulle vi vel alle ønsket oss.. :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA