Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EU Garanti

Startet av artemiss, onsdag 01. mai 2013, klokken 10:23

« forrige - neste »

artemiss

Hei,
Jeg har nettopp signert kontrakt for en Tysk importert Leaf, men ikke betalt/fått bilen ennå. Har skjønt etterpå at Tysk garanti er kun 3år for drivverktet, 5år for batteri. I annonsen står det 5års/100000kr (nybilgaranti), og jeg synes at dette er lureri siden de ikke spesifisere i annonsen at garanti gjelder kun batteri!  >:( Hva synes dere?
Tror at jeg likevel fikk en bra deal (kr 239.000 med alt utsyr bortsett fra skinnseter og alu felger så vidt jeg vet) Bilen er svart, metallakk og leveres med 2 sett hjul. Jeg fikk byttet inn min veldig gammel bil for en "fair pris", dvs jeg betaler nå kr. 229.000 etter innbytte.
Andre spørsmål er dette: Er det mulig å få den "Norske" garanti på bilen, og hvis ja, hvordan og hvor mye koster det? Jeg tror at det er andre der ute med samme problem som meg. Takk for råd og hjelp  :D
-Lisa
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

Elmo

Sitat fra: artemiss på onsdag 01. mai 2013, klokken 10:23
Hei,
Tror at jeg likevel fikk en bra deal (kr 239.000 med alt utsyr bortsett fra skinnseter og alu felger så vidt jeg vet) Bilen er svart, metallakk og leveres med 2 sett hjul.

Vel, denne har utgangspris på 209.000,- http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41143083
men ikke lett å sammenligne for de har også denne "nye Leaf" med utgangspris på 260.000,- http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41143083
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

artemiss

Jeg så denne annonsen om bil til kr. 209.000 også, jeg ringte nummeret og selger skulle ringe meg tilbake men han gjorde det aldri. Det står ikke i annonsen om bilen har "comfort/vinter pakke" dvs varme i ratt og alle seter. Det står heller ikke noe om ryggekamera, solcelle, vinterdekk, osv, osv. Også, jeg vil ha en svart bil, ikke blå. Er det noen som har undersøkt denne annonsen om hva bilen egentlig har i utstyr? Jeg har allerede "kjøpt", tror ikke at jeg angre nå, bare nysjerrig om dette tilbudet fordi det virker "too good to be true"  :)
Men, tilbake til mitt spørsmål om garanti......
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

Thomas Parsli

Elbilsenter Fornebu (elbilsenter.no) og Acar (acar.no) har de samme eierene, selv om det er forskjellige AS.
Du kan nok anta at det er importerte biler som selges med de samme betingelsene som Acar, dvs. EU-garanti og ikke Norsk garanti.

Å kjøpe de ekstra to årene med garanti fra 3. part tror jeg blir så dyrt at det neppe svarer seg. Så vidt jeg vet selger ikke Nissan garanti på denne måten.
I EU er det tross 5år/100.000km på det elektriske og det er nok særlig batteriene man ønsker garanti på.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

artemiss

Rart at man ikke blir dekket under forbrukerkjøpsloven,
Fra websiden ebil.no "Ved forbrukerkjøp gir forbrukerkjøpsloven alle forbrukere en reklamasjonsrett på 5 år for ting som er tenkt å vare vesentlig lenger enn 2 år. For selve elbilen og for dem som har batterier med antydet levetid på 3 år og oppover, vil reklamasjonstiden for både kjøretøy og batterier være 5 år. Reklamasjonsretten gjelder ikke dersom feilen er normal slitasje eller feil bruk. Dersom der gis garanti skal denne komme i tillegg til de rettigheter kjøper har etter forbrukerkjøpsloven."
Har noen tatt kontakt med forbrukerrådet ang. denne garantien på 3 år?  ???
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

Griffel

Sitat fra: artemiss på onsdag 01. mai 2013, klokken 14:19
Rart at man ikke blir dekket under forbrukerkjøpsloven,
Fra websiden ebil.no "Ved forbrukerkjøp gir forbrukerkjøpsloven alle forbrukere en reklamasjonsrett på 5 år for ting som er tenkt å vare vesentlig lenger enn 2 år
Har noen tatt kontakt med forbrukerrådet ang. denne garantien på 3 år?  ???
Reklamasjonsrett er noe man har etter forbrukerkjøpsloven. Garanti er noe leverandøren gir og som er mer omfattende enn reklamasjonsretten, men ikke noe en har krav på.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

artemiss

Hva er forskjellen mellom reklamasjonsrett og garanti?
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

Trond Arve

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

artemiss

Takk for alle svarene, jeg har blitt klokere  :)
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

Limodriver

Ikke for å være ekkel, men 239 er ikke en god pris. Jeg har nylig tatt inn helt ny Leaf fra Nederland. Metallic, solcelle på spoiler matter, ladelås og ekstra originale lettmet felger (jeg vil ha nordiske vinterdekk) kom på 210 inkl frakt og vrakpant.

Det er 5 års garanti på alt som gjør bilen til en elektrisk bil og tre år på resten denne gjelder i hele Europa.

artemiss

Hvis din bil er fully loaded med varme i ratt og alle seter, ryggekamera, navigasjon og vinterdekk, har du fått en utrolig god pris på den! Vanskelig å få dem så billig her i Norge, i salute you sir  :D
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

artemiss

Og jeg regner med at du slapp å betale omregistrering?...
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

Limodriver

Ja, fullt loaded; ryggekamera, rattvarme, varme i alle seter, ladelås (den du setter i ladeporten slik at ingen kan koble fra/stjele kabelen koster ca 3000 i Norge), 4 ekstra originale Leaf lettmet felger slik som sommerhjulene kommer med som er omtrent dobbel pris av de BNH leverer som heter graphite (men uten vinterdekk da jeg ønsker å kjøpe nordiske vinterdekk). Bilen var splitter ny.

Denne forhandleren kan selge nye Leaf Tekna slik at den kommer på ca 250 ferdig i Norge med metallic, solcelle, alt av rattvarme setevarme o.l. Og 4 ekstra lettmetfelger. (Toppmodellen med skinnseter, 17 Toms sommerhjul)

kornman

Har din handlare i Nederländerna någon hemsida? Så att man kan se om han har fler Leaf att sälja....

Jærbuen

Sitat fra: Limodriver på torsdag 02. mai 2013, klokken 22:38
Ja, fullt loaded; ryggekamera, rattvarme, varme i alle seter, ladelås (den du setter i ladeporten slik at ingen kan koble fra/stjele kabelen koster ca 3000 i Norge), 4 ekstra originale Leaf lettmet felger slik som sommerhjulene kommer med som er omtrent dobbel pris av de BNH leverer som heter graphite (men uten vinterdekk da jeg ønsker å kjøpe nordiske vinterdekk). Bilen var splitter ny.

Denne forhandleren kan selge nye Leaf Tekna slik at den kommer på ca 250 ferdig i Norge med metallic, solcelle, alt av rattvarme setevarme o.l. Og 4 ekstra lettmetfelger. (Toppmodellen med skinnseter, 17 Toms sommerhjul)

Solcelle er bare en gimmic, er du heldig klarer det å lade opp mobilen, men da på en meget solrik dag  ;)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA