Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslo - Charlottenberg t/r Harrytur-mareritt

Startet av TorC, onsdag 24. april 2013, klokken 01:09

« forrige - neste »

TorC

Siden andre har delt sine erfaringer med langtur deler jeg min opplevelse.

Dette er/var en US-Leaf, ekstern GPS + Google maps på mobilen.

Sandefjord - Oslo: innom hurtiglader i Drammen siden jeg reiste hjemmefra med 10 streker, og derfor var litt usikker på om jeg ville komme frem. Bilen full av ting&tang + bikkje. Overnatting i Oslo, og lossing av ting&tang.

Oslo - Charlottenberg: valgte "korteste rute" for å slippe for høye hastigheter. Ankom destinasjon med varsel om lavt batterinivå. Koplet meg på veggkontakt. Etter ca 45 minutter kom jeg ut, og oppdaget at bilen ikke hadde ladet pga for lav amp på kursen. Fortsatt 0 streker, altså 2 streker under planen. Satte kurset mot Eurocash, og etter avtale skulle jeg få lov til å lade der. Etter mye "om og men" (siden daglig leder var bortreist, nestkommanderende hadde fri) fikk jeg endelig plugget meg inn.  Etter å ha lastet opp med mye billig barnemat, flesk, Ramlôsa, og sukker hadde jeg brukt 1 time. 2 streker på GOM. Altså ca 3 streker mindre enn planlagt...

Så var altså planen at jeg med mine 5 streker (som nå bare var 2 streker) skulle ta en middagspause i Bjørkelangen, med lading.

På grunn av min lave strømstatus turte jeg ikke ta turen om Bjørkelangen, så turen gikk til Eidskog. Der var rådhuset utstyrt med 16 amp stolpe. Så etter en lang luftetur med bikkja lå veien igjen åpen for meg. Det var først da jeg satt i bilen det falt meg inn at de 2 km hver vei fra hovedveien faktisk utgjør 4 km, og i så måte en ganske stor andel av den timen jeg ladet. 

Kongsvinger! For sikkhets skyld valgte jeg å ta sentrums-runden i Kongsvinger og ble med Google-maps sendt rundt i en fin liten runde rundt i byen. Og sånn for sikkherhets skyld var det litt omkjøringer, så det la til ca 15 km (!).  Da jeg endelig kunne kople meg til laderen i Kongsvinger, var klokken langt over åtte og hadde jeg ikke strøm på GPS, mobil eller laptop. Eljøks og Biljuks var derfor stengt, og jeg fikk derfor ikke kjøpt noen lader til disse der.  HELDIGVIS var de ansatte der såpass velvillige at jeg fikk lov til å lade mobilen min via USB på en datamaskin de hadde.

Jeg ble sittende der 1 time mens jeg gikk to turer med bikkja, to kopper på Kommunistoil, og kjøpte litt vann på Samvirkelaget. Utålmodigheten tæret, så jeg måtte videre. Med bare en strek mer på GOM var Sør-Odal neste håp.

Etter mer fantasifulle kjøreruter fra Google Maps fant jeg frem til Sør-Odal, som medførte en omvei på bare 6 km for mitt vedkommende. Etter lengre tids streif kunne jeg konkludere med at middag neppe var å oppdrive med mindre jeg gikk dørbank. Etter en times ørkesløs og endløs vandring uten mål og mening satset jeg på at ladestasjonen ved FUVO var spekket med liv. Det var jo i ladestasjoner.no anført med ikke mindre enn 6 punkter! I mitt naive sinn var dette en garantist for et livlig tettsted. Etter nok en omvei med Google Maps kom jeg frem til et mørklagt klubbhus i midten av ingensteds. (FUVO skal ha all ære for tilrettelegging for elbiler!). Det var da jeg koplet til ladekladden det plutselig slo meg som lyn fra klar himmel: Dette er jo standard stikkontakt! Min laptop bruker jo standard stikk! Og alle ladepunktene jeg har brukt har jo hatt en ekstra stikk! Og via laptoppen kan jeg jo lade både mobil og GPS.

Så etter å ha plassert bilen slik at jeg kunne ta laptopadapteren inn vinduet kunne jeg lade både bil, laptop, GPS og mobil. Så da ble det både telefonsamtaler, e-poster og litt youtube før jeg satte kursen mot Oslo. (og ca 2 timer).

Da jeg endelig, med et par streker på GOM, nådde Fortum sin lader på Frogner nord for Oslo var planen: lade bil + "middag" på MCdoffen. McDonalds var selvsagt stengt, så ingen middag. Blodsukkeret mitt var da på et farlig lavt nivå, og barnemat i form av havregrøt og glassmat begynte å bli forlokkende. Tanken var da: komme seg hjem + frese opp opp noe kjøttmat. Jeg avsluttet derfor ladingen på etter ca 10 minutter siden jeg ikke trengte mer for å komme meg inn til byen. Jeg ble litt bekymret over at det kom på en liten lampe i dashen. En liten bil med et utropstegn inni. Uten tanke på eget liv og helse forsatte jeg mot "homestead"`n, fikk lastet ut, stekt opp noe kjøttmat, 2 pils og natta.

Jeg ble mildt sagt litt stresset da jeg dagen etter skulle en tur ut på Lysaker og bilen ikke ville lade ved 3 ulike ladestasjoner. Dette var såpass stressende at jeg måtte ta meg et par pils på kvelden, så dermed var ytterliger testing uaktuelt. En "chat" med Nissan EV support ga meg ingen svar, men heldigvis var det noen som hadde opplevet tilsvarende problem i USA som hadde lagt det ut på forumet. En quick fix var å prøve å ta all spenning i 12v systemet. Så etter å kople fra alt, og vente, så funket det igjen! Bilen tok til seg strøm igjen og alle hjerter gledet seg!

Så for å avslutte: Det var en meget strevsom tur, og jeg anbefaler alle å planlegge bedre enn meg. Og for å avslutte med "skolestil-slutt": De var alle enige om at det hadde vært en fin tur....





Så for å oppsummere: Hadde jeg fått den ladingen jeg skulle i Sverige, og ikke hadde hatt sånn rekkeviddeangst ville jeg nok klart turen med en liten middagspause. Det endte opp med mye rekkeviddeangst, ingen middag, og mye kjennskap til geografien til våre fylker i øst. Jeg kastet bort ca 2 mil i ekstrakjøring, så minst det ene stoppet var totalt unødvendig, og med lading i Sverige ville jeg klart ytterliger en mil eller to.  Jeg ville nok dermed klar meg uten stopp til Fortums lader utenfor Oslo, men endte med å bruke 4-5 timer ekstra pga min egen dårskap og rekkeviddeangst.


2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

jkirkebo

Sitat fra: TorC på onsdag 24. april 2013, klokken 01:09
Jeg ble litt bekymret over at det kom på en liten lampe i dashen. En liten bil med et utropstegn inni. Uten tanke på eget liv og helse forsatte jeg mot "homestead"`n, fikk lastet ut, stekt opp noe kjøttmat, 2 pils og natta.

Jeg ble mildt sagt litt stresset da jeg dagen etter skulle en tur ut på Lysaker og bilen ikke ville lade ved 3 ulike ladestasjoner. Dette var såpass stressende at jeg måtte ta meg et par pils på kvelden, så dermed var ytterliger testing uaktuelt. En "chat" med Nissan EV support ga meg ingen svar, men heldigvis var det noen som hadde opplevet tilsvarende problem i USA som hadde lagt det ut på forumet. En quick fix var å prøve å ta all spenning i 12v systemet. Så etter å kople fra alt, og vente, så funket det igjen! Bilen tok til seg strøm igjen og alle hjerter gledet seg!

Jeg har hatt samme problemet etter hurtiglading. For min del fikset det seg ved å prøve å "starte" bilen (med fot på brems) mens den var koblet til ladeboksen men altså ikke ladet. Etter at jeg slo av bilen igjen startet ladingen. Trengte altså ikke å styre med 12V batteriet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Bra du deler erfaringene dine! Tydelig at det er himmelvid forskjell på opplevelsen av en langtur hvor man må lade med kladden, og langtur på strekninger med gode hurtiglader-muligheter.

Kort spørsmål: hvorfor dro du til Charlottenberg og ikke Nordby/Svinesund? Oslo-Charlottenberg ser ut som et selvpiningsprosjekt når jeg sjekker ladestasjoner.no ?
Og mulig du allerede har fått det med deg, men Eidsiva kommer med CHAdeMO i Kongsvinger ila året!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tomrh

#3
Morsom lesning! Kjenner meg igjen, spesielt den angsten når man har fått mindre lading enn planlagt pga. uforutsette omstendigheter. Slikt har lært meg at det alltid er lurt å planlegge turer slik at man har mer strøm enn nødvendig, og kjøre slik at man har nødlademuligheter underveis og en plan B og gjerne C for ekstra tidsfordriv. Nå i helga ble det 2 timer tidsfordriv på et kjøpesenter i Orkanger mens jeg ventet på at normal-ladingen skulle gi meg nok å komme fram til hytta. Ble middag og handling av saker jeg likevel skulle kjøpt etc.

Sitat fra: TorC på onsdag 24. april 2013, klokken 01:09
Det var da jeg koplet til ladekladden det plutselig slo meg som lyn fra klar himmel: Dette er jo standard stikkontakt! Min laptop bruker jo standard stikk! Og alle ladepunktene jeg har brukt har jo hatt en ekstra stikk!
Nettopp! På vinters tid kan det også være lurt å ha med seg en ekstra kupévarmer på stativ. Da kan man i allefall ha det varmt i bilen mens man må nødlade på avsides steder der det ikke er noe annet å gjøre enn å sitte i bilen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA