Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Klubbaktivitet: Banekjøring

Startet av Yagi, tirsdag 23. april 2013, klokken 11:26

« forrige - neste »

Rawen76

Some toughts....

Er det noen som har undersøkt med TM om bilen faktisk tåler den økte påkjenningen som banekjøring faktisk medfører? Har kjørt litt på rudskogen og sett litt på hva den økte belastningen har å si for motortemp osv.
Ser for meg at motor, batteri og ledningsnett vil bli veldig varmt med tilnærmet konstant full gass. Regner med at TM har lagt in sperrer på temp slik at bilen plutselig går i "Limp home" modus. Værre er det kanskje at TM overvåker det meste av bilen din via telemetri. Hva vil banekjøring ha å si for garanti?

Jeg påpeker ikke dette for å være pessimistisk, men jeg ønsker også å ta min forhåpentlig fremtidige Tesla på bane til sommeren :-)
P85 Grå | Tech | Luft | Pano | Park | Lyd | Dobbeltlader | Lys | Vinter | Sort skinn/carbon | 19" |
Finalized 07.10.2013 | Vin nr. 08.10.13 | under produksjon 14.01.2014 | Produksjon fullført 21.01.2014 | Levering 17.03.14 |

2000 Honda VFR800, rød med 33000km, selges.

TS

#16
Sitat fra: Rawen76 på lørdag 21. september 2013, klokken 23:16
Some toughts....

Er det noen som har undersøkt med TM om bilen faktisk tåler den økte påkjenningen som banekjøring faktisk medfører? Har kjørt litt på rudskogen og sett litt på hva den økte belastningen har å si for motortemp osv.
Ser for meg at motor, batteri og ledningsnett vil bli veldig varmt med tilnærmet konstant full gass. Regner med at TM har lagt in sperrer på temp slik at bilen plutselig går i "Limp home" modus. Værre er det kanskje at TM overvåker det meste av bilen din via telemetri. Hva vil banekjøring ha å si for garanti?

Jeg påpeker ikke dette for å være pessimistisk, men jeg ønsker også å ta min forhåpentlig fremtidige Tesla på bane til sommeren :-)

Nå var ikke tankene mine rettet mot Rudskogen eller Nürburgring Nordschleife (der blir det SLS AMG EV) , men rett og slett ett selvinstruert glattkjøringskurs
for å bli kjent med bilen på glatta.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

valvolainen

Klart banekjøring sliter på bilen.
Varme er ikke så farlig, bilen har elektronikk, sensorer og slikt som sier ifra og begrenser kraften hvis du kjører for hardt. Det som virkelig sliter på bilen er g-kreftene når du slenger bilen undt svingene med voldsom kraft.
Dette spiser opp foringer og opphengskuler, og du kan risikere å skjære hjullagre.
Husker ikke hvor det kom fra, men 1km på bane tilsvarer ca. 4000km på vei. Om tallet stemmer, om det er nøyaktisg - det spiller liten rolle. Prinsippet stemmer:-)

GRS

#18
Hvis noen ikke har vært borti banekjøring tidligere, så vær oppmerksom på at forsikringsselskapene har begrensinger. Sjekk for eksempel om kaskoen gjelder ved kjøring på lukket bane. Har arrangert flere banetreff, men da (for de fleste) med biler som har relativt lav verdi. Banekjøring er utrolig nyttig, og ikke minst gøy. Men man må vite om regler både i forhold til forsikring og garanti når man tar turen utpå med "ny" og kostbar bil. De er jo ikke gratis, selv uten avgifter. ;)

Ikke minst er det viktig at arrangør er oppmerksom på dette, så ikke man kommer i klem om noe skjer, en deltager evt. får null igjen på forsikringen og mener dette burde vært informert om. Er ikke medlem, og skulle sikkert holdt kjeft, men er ikke flink til akkurat det......Blir nok medlem om ikke så altfor lenge. :)

http://www.scevent.no/artikler/61-har-du-gyldig-forsikring-ved-banekjoring
http://www.if.no/web/no/privat/radogtips/banekurs/pages/default.aspx
TM3P sort/sort

Cato76

Sitat fra: Cato76 på onsdag 18. september 2013, klokken 10:41
Har nå hatt min TMS i 5 dager og jeg er mektig imponert over kreftene i bilen! Men, det næmer seg vinter og jeg er spent på hvordan bilen vil oppføre seg på glatte veier (selv med pirelli dekk)

Jeg ser at det tidligere er foreslått øvelseskjøring på NAF bane. Andre klubber med fossilbiler har fått til avtaler med lokale NAF baner om gratis øvelseskjøring + informasjon om sikkerhet i tillegg.

Kunne det vært en ide for TOC å undersøke muligheter for dette på forskjellige baner (ikke kun i Oslo), slik at vi får testet egenskapene til bilen før vinteren kommer? Må gjerne vente noen uker til flere har fått bilene sine.

Jeg har motatt et tilbud fra NAF angående sikkerhetskurs på bane (glattkjøringskurs) på øvingsbanen i Skien.  

Utdrag fra tilbudet:
"Kjørekurs i regi av NAF er i stor grad deltagerstyrt. Gjennom opplevelser på banen, oppgaver, diskusjoner, kommer deltagerne frem til egne konklusjoner, sammen med kursleder.

Kjørekurs NAF Øvingsbane gir opplevelser og ettertanker om førerens betydning for trafikksikkerheten. Fokus på førers evne til å oppfatte riktig, gjøre presise valg og god kjøreteknikk bidrar til at deltagerne motiveres til å innta en mer bevisst kjørestrategi på veg.

Deltagerne blir kjent med sin bil og dens elektroniske systemer. De opplever hvordan bilensførerstøttesystemer virker, hvordan dette kan endre risikoen for skader og hvordan fører kan bidra til å forsterke eller forstyrre førerstøttesystemene.

Varighet og pris:
Kurset har en varighet på 4 timer, og enhetsprisen er 1990 kr/person, dette inkluderer følgende:
•   Både teoretisk og praktisk kursgjennomføring
•   Kursmatriell
•   Planlegging
•   Instruktører
•   Baneleie/kurslokaler
•   Evaluering

Deltagerne kjører egne biler. Det er to deltagere i hver bil. Deltagerne kommer med hver sin bil, og det veksles mellom disse to bilene, når det er eiers tur til å kjøre.

Kurssted:
Kurset holdes ved NAF Øvingsbane Skien

Antall deltagere pr kurs
Minimum antall deltagere er seks personer. Maksimum deltagere er avhenhig av hvilken bane kurset kjøres på. Det er maksimum 10 deltagere (5 biler) pr instruktør.

Ved aksept av tilbud
Ved aksept av dette tilbudet, ber vi om tilbakemelding på antall deltagere,  uke nr. dere ønsker kurset gjennomført.


Er det noe interesse for TOC medlemmer eller andre TMS eiere her på forumet?

Jeg lodder stemningen her og vurderer om jeg tar kontakt igjen med NAF dersom vi blir mange nok.
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Wenche

#20
Jeg blir gjerne med.  :) Håper at vi kan ha mindre grupper med 6 om gangen, for mest mulig utbytte, og heller flere dager.
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

TS

Sitat fra: Cato76 på torsdag 26. september 2013, klokken 14:35
Sitat fra: Cato76 på onsdag 18. september 2013, klokken 10:41
Har nå hatt min TMS i 5 dager og jeg er mektig imponert over kreftene i bilen! Men, det næmer seg vinter og jeg er spent på hvordan bilen vil oppføre seg på glatte veier (selv med pirelli dekk)

Jeg ser at det tidligere er foreslått øvelseskjøring på NAF bane. Andre klubber med fossilbiler har fått til avtaler med lokale NAF baner om gratis øvelseskjøring + informasjon om sikkerhet i tillegg.

Kunne det vært en ide for TOC å undersøke muligheter for dette på forskjellige baner (ikke kun i Oslo), slik at vi får testet egenskapene til bilen før vinteren kommer? Må gjerne vente noen uker til flere har fått bilene sine.

Jeg har motatt et tilbud fra NAF angående sikkerhetskurs på bane (glattkjøringskurs) på øvingsbanen i Skien.  

Utdrag fra tilbudet:
"Kjørekurs i regi av NAF er i stor grad deltagerstyrt. Gjennom opplevelser på banen, oppgaver, diskusjoner, kommer deltagerne frem til egne konklusjoner, sammen med kursleder.

Kjørekurs NAF Øvingsbane gir opplevelser og ettertanker om førerens betydning for trafikksikkerheten. Fokus på førers evne til å oppfatte riktig, gjøre presise valg og god kjøreteknikk bidrar til at deltagerne motiveres til å innta en mer bevisst kjørestrategi på veg.

Deltagerne blir kjent med sin bil og dens elektroniske systemer. De opplever hvordan bilensførerstøttesystemer virker, hvordan dette kan endre risikoen for skader og hvordan fører kan bidra til å forsterke eller forstyrre førerstøttesystemene.

Varighet og pris:
Kurset har en varighet på 4 timer, og enhetsprisen er 1990 kr/person, dette inkluderer følgende:
•   Både teoretisk og praktisk kursgjennomføring
•   Kursmatriell
•   Planlegging
•   Instruktører
•   Baneleie/kurslokaler
•   Evaluering

Deltagerne kjører egne biler. Det er to deltagere i hver bil. Deltagerne kommer med hver sin bil, og det veksles mellom disse to bilene, når det er eiers tur til å kjøre.

Kurssted:
Kurset holdes ved NAF Øvingsbane Skien

Antall deltagere pr kurs
Minimum antall deltagere er seks personer. Maksimum deltagere er avhenhig av hvilken bane kurset kjøres på. Det er maksimum 10 deltagere (5 biler) pr instruktør.

Ved aksept av tilbud
Ved aksept av dette tilbudet, ber vi om tilbakemelding på antall deltagere,  uke nr. dere ønsker kurset gjennomført.


Er det noe interesse for TOC medlemmer eller andre TMS eiere her på forumet?

Jeg lodder stemningen her og vurderer om jeg tar kontakt igjen med NAF dersom vi blir mange nok.


Bra tiltak. 
Dette er av interesse , med mindre det blir et tilsvarende opplegg nærmere Oslo.
Det er fint at dere tar inteniativ til dette uten å vente på TOC, da det er noen mer grunnleggende saker som blir prioritert av styret i disse dager.

Hva med å finne frem til flere baner med datoer og lage en avstemning med påfølgende påmelding ?
Så blir det flere lokale arrangement før kulda tar skikkelig tak..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Wenche

Tror det kan være lurt å legge ut "Glattkjøringskurs" som egen tråd under Model S  :) Det er nok flere enn meg som titter innom TOC, relativt sjeldent  ???
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

atledreier

Forøvrig er det ingen problem å få leid gokartbanen på Reve for litt kjøretrening. 400,- per bil for en søndag. Nå er det for sent i år, men sesongen starter april/mars, så kanskje det går an å få kjørt inn sommerdekkene til våren? Kan godt være behjelpelig med baneleie om ønskelig, selv om jeg ikke har Tesla (ennå)

atledreier

Det blir kjøring på Reve mandag 14.10 klokken 1630 og utover. hadde vært gullfint å sett en Tesla utpå! :-)

erot

Kunne veldig gjerne tenke meg å prøve den på bane selv for å bli skikkelig kjent med den og hvordan den oppfører seg på grensen. Dessverre kan man ikke kjøre den som en banebil ift motorkraft, men om man begrenser pådraget litt så får man i alle fall testet kjøreegenskapene. Autocar klarte ikke en gang en hel runde på en kort bane før elektronikken satte ned foten:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/21449-First-full-UK-road-test-of-Model-S-with-hi-res-page-scans

mr.rs4

Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

P85D

Om man vil lære seg å kjenne bilen på glatt føre, kan Hebbes anbefales:
https://www.facebook.com/solevannet

Har ikke testet elbil der, men har vært der ett par ganger og det er utrolig moro selv med piggfrie dekk.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

turfsurf


Sitat fra: P85D på mandag 23. februar 2015, klokken 06:34
Om man vil lære seg å kjenne bilen på glatt føre, kan Hebbes anbefales:
https://www.facebook.com/solevannet

Har ikke testet elbil der, men har vært der ett par ganger og det er utrolig moro selv med piggfrie dekk.

Isbanekjøring er veldig morro og veldig lærerikt. Jeg var med Audi en gang, fikk kjøre S4 med ispigg. Det de sa da var at ispigg ga på det underlaget omtrent samme feste som vanlige piggdekk på snøføre.

Uansett, hadde vært veldig fint å fått en dag på isbane med Tesla D. Men man trenger traktor!
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA