Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

The Rules of Model S Road Tripping

Startet av Nuvolari, tirsdag 23. april 2013, klokken 13:59

« forrige - neste »

Nuvolari

Bra artikkel av Doug_G på TMC. Han skriver under pkt 8 at oppvarming av kabin og forvarming av batteri kan ta så mye som 12kW strøm. Det betyr i såfall at hele kapasiteten på en 3 fase 32A kurs går med til dette i den tiden dette pågår.

Skulle man kun ha en 16A en fase kurs tilgjengelig betyr det at man tapper batteriet i betydelig grad når man forvarmer kabinen selv om man er tilkoblet 230v (16A).

Med vinterpakken er det vel naturlig å tro at bilen kan trekke enda mer strøm ettersom batteriforvarmeren skal være kraftigere enn standard.

http://www.teslamotorsclub.com/entry.php/96-The-Rules-of-Model-S-Road-Tripping
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Muffinman

Nettoen kan vel bli grei likevel om man har begrenset tid til lading og mye av den tiden spises opp av forvarming før lading kan starte. Med raskere forvarming kan ladingen starte raskere, og kan pågå lengre. Synspunkter på det?

Øyvind.h

Jeg kan ikke skjønne at 6kW batterivarme og 6kW kupevarme må kjøre mange minutter før både batteri og kupe er oppvarmet under de fleste forhold. Husk at varme stiger opp, og tilføres batteriet i gulvet 6kW varme vil det bidra til oppvarming av kupeen (i tillegg til varmen som siger opp i kupeen under lading).

Men så lenge bilen klarer å bruke nettspenning til disse oppgavene når den er tilgjengelig er dette et poeng folk bør merke seg når de velger enkel/dobbel lader. Inntrykket jeg har fått så langt er at nettspenning i liten grad brukes til forvarming (trekker under 1kW). Men det kan lett endres med sw oppdatering (og blir sikkert endret!)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Epleskreller

Hvor mye effekt får man ved lading i -15C på en vanlig 16A stikkontakt (som er begrenset til 13A av ladekabelen)?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Griffel

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 23. april 2013, klokken 20:58
Hvor mye effekt får man ved lading i -15C på en vanlig 16A stikkontakt (som er begrenset til 13A av ladekabelen)?
Dersom det er så at forvarming trekker 12 kW må jo dette tas fra batteriet, forvarmer en i 20 minutter blir det 4kWh og tilsvarende 1,5 timer av ladetiden.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 23. april 2013, klokken 20:58
Hvor mye effekt får man ved lading i -15C på en vanlig 16A stikkontakt (som er begrenset til 13A av ladekabelen)?

Kommer an på om batteriet alt er varmt etter kjøring. I så fall ca. 34 timer fra tomt til fullt, forutsatt at ladingen utvikler nok varme til at batteriet ikke kjølner. Er batteriet iskaldt kan du nok legge på en god del.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 23. april 2013, klokken 21:27
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 23. april 2013, klokken 20:58
Hvor mye effekt får man ved lading i -15C på en vanlig 16A stikkontakt (som er begrenset til 13A av ladekabelen)?

Kommer an på om batteriet alt er varmt etter kjøring. I så fall ca. 34 timer fra tomt til fullt, forutsatt at ladingen utvikler nok varme til at batteriet ikke kjølner. Er batteriet iskaldt kan du nok legge på en god del.

Må man legge på så mye? Batteriet blir vel ganske kjapt varmt når man lader og dermed er man på 34 timer igjen. 1 time lading så er vel batteriet varmt? Altså 35 timer tilsammen?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

jkirkebo

#7
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 23. april 2013, klokken 21:33
Må man legge på så mye? Batteriet blir vel ganske kjapt varmt når man lader og dermed er man på 34 timer igjen. 1 time lading så er vel batteriet varmt? Altså 35 timer tilsammen?

Vanskelig å si. Erfaringer fra de som har prøvd å lade på 120V 12A (1,44kW) i USA viser at de i kulda knapt ladet noe som helst. Så det kan godt være at 500-1000W går til å holde batteriet varmt. I så fall kan du i verste fall havne på oppunder 50 timer.

Men har du en 16A kurs til garasjen, sett på en 16A CEE plugg på samme kursen. Koster en slikk og ingenting, og du får ~700W ekstra ladeeffekt. I tillegg er det mye sikrere.

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Tilkoblingsutstyr-1-fase-35101/

Den nederste kabelen der kan antageligvis brukes for å få 16A fra schuko på offentlige ladeplasser. Jeg ville ikke brukt den hjemme.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DonPedro

Etter å ha lest den bloggen heller jeg mot å ta dobbeltladeren. Det blir nok en roadtrip i ny og ne, og da blir den god å ha.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Nuvolari

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 23. april 2013, klokken 21:38
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 23. april 2013, klokken 21:33
Må man legge på så mye? Batteriet blir vel ganske kjapt varmt når man lader og dermed er man på 34 timer igjen. 1 time lading så er vel batteriet varmt? Altså 35 timer tilsammen?

Vanskelig å si. Erfaringer fra de som har prøvd å lade på 120V 12A (1,44kW) i USA viser at de i kulda knapt ladet noe som helst. Så det kan godt være at 500-1000W går til å holde batteriet varmt. I så fall kan du i verste fall havne på oppunder 50 timer.

Men har du en 16A kurs til garasjen, sett på en 16A CEE plugg på samme kursen. Koster en slikk og ingenting, og du får ~700W ekstra ladeeffekt. I tillegg er det mye sikrere.

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Tilkoblingsutstyr-1-fase-35101/

Den nederste kabelen der kan antageligvis brukes for å få 16A fra schuko på offentlige ladeplasser. Jeg ville ikke brukt den hjemme.

Det blir en dedikert kurs på enten 32A 1 fase eller 32A 3 fase avhengig av hva som blir støttet.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Kallagtunet

Sitat fra: DonPedro på tirsdag 23. april 2013, klokken 21:43
Etter å ha lest den bloggen heller jeg mot å ta dobbeltladeren. Det blir nok en roadtrip i ny og ne, og da blir den god å ha.

Jeg vil vel tro at en Chademo adapter vil være til mer nytte, men blir spennende å se hvor mange andre punkter som vil kunne levere 20kw langs veien.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA