Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strømmåler til stikkontakt

Startet av hauern75, mandag 22. april 2013, klokken 13:37

« forrige - neste »

hauern75

Har noen på forumet erfaring med strømmålere til stikkontakt?

Om man lader i felles garasje eller hos privatpersoner er det av og fint å vise hvor mye strøm elbilen faktisk bruker når den står der å lader.


Jeg har ikke testet denne, bare lagt den ved for å vise hva jeg er ute etter. Vil denne f.eks. være farlig å bruke for Leaf som kun lader med 10A?
http://www.clasohlson.com/no/Energimåler/36-2897

Produktet er utgått.
Men her er lenke til nest siste versjon:  https://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/p/Pr364444000
2012 Leaf, solgt jun.15
2016 Tekna 30, februar 2016 --->

Hejduk

Jeg ville nok anbefalt en fastmontert i sikringsskapet, men da må jo elektriker inn i bildet. Har sett enkelte til rett under 1000 kroner, som ikke skal være mulig å nullstille.
2021 Model 3 LR blå
2021 Model Y LR hvit
2019 Model 3 LR grå
2018 Hyundai Kona grå
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Starfox

Står det ikke målere inni endel av ladestationene rundt om kring.

sven erik

om du bruker 10A  er denne til clas olson helt ok   har selv brukt den i 2 år til i miven å den trekker  13 A

TB

#5
Sitat fra: hauern75 på mandag 22. april 2013, klokken 13:37
Har noen på forumet erfaring med strømmålere til stikkontakt?

Om man lader i felles garasje eller hos privatpersoner er det av og fint å vise hvor mye strøm elbilen faktisk bruker når den står der å lader.

Jeg har ikke testet denne, bare lagt den ved for å vise hva jeg er ute etter. Vil denne f.eks. være farlig å bruke for Leaf som kun lader med 10A?
http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/36-2897
For og enkelt få oversikt vil den fungere, men hugs på - det er stor feilvisning på enkelte av desse. Eg har fleire av ein eldre modell som Clas Ohlson førte, sjå annan tråd der eg har observert stor forskjell. Mulig denne modellen er meir nøyaktig, men tviler :-)

Men, for permanent måling er det neppe ein god løysing. Dei er enkle og nullstille, både ved uhell og med hensikt - og ekstra koblingpunkter kan føre til varmgang.

Om du vil betale for strøm du bruker ved private, 230 x 10 = 2300 w pr time. Gang opp med tida du lader - og svaret er trulig like nøyaktig som denne måleren?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

#6
Sitat fra: Elmo på mandag 22. april 2013, klokken 19:51
Sitat fra: hauern75 på mandag 22. april 2013, klokken 13:37
Vil forøvrig anbefale denne: Efergy e2 trådløs energimåler

Denne er flott, eg har ein slik.
Men, den må kobles til den enkelte leder / fase. Dvs, ikkje praktisk om det skal måles forbruk berre for Lading av ein bil - denne kobles normalt til i sikringsskap - for ein enkelt kurs - eller på inntaket - for heile huset.

Det vil vere mulig og lage seg ein skjøtekabel, der ledere er adskilt, og klypa kan settes rundt den eine leder, men denne vil ikkje vere ein godkjent kabel.

Den tar heller ikkje omsyn til spenning (volt) - så den måler berre ampere som går i kabel, og kan dermed måle feil om spenning er feil stilt inn på måleren.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Sitat fra: Hejduk på mandag 22. april 2013, klokken 16:31
Jeg ville nok anbefalt en fastmontert i sikringsskapet, men da må jo elektriker inn i bildet. Har sett enkelte til rett under 1000 kroner, som ikke skal være mulig å nullstille.

Her er ein til 300 kr + mva + elektriker - har både analog, og digital variant - samme pris på begge:
http://tgelectronicsno.mamutweb.com/Shop/List/1-fase-kwh-m%C3%A5lere/237/1
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA