Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor jeg kansellerer (eller vurderer å kansellere)! Håper Tesla leser her.

Startet av Leaffen, fredag 19. april 2013, klokken 21:58

« forrige - neste »

Leaffen

Tråden for vi som har begynt å tvile. Oss bakstrevere.

Tenker jeg må bidra til å balansere ut hele Tesla-Diskusjonen. Tesla-menigheten her i Norge ser jo nesten ut til å akseptere alt mulig, uansett. Menigheten trenger noen som balanserer ut det hele. Den siste tiden har jeg blitt mer og mer overbevist om at jeg skal kansellere min reservasjon. Enn så lenge.

Bare for å si det med en gang. Bilen er fantastisk å kjøre. Men det er på tide å komme over den første begeistringen. Rett og slett stikke fingeren i jorden.

Grunn nr 1 for kansellering. Tesla viser at de på ingen måte har skjønt Apple-konseptet (som de ivrer for å sammenligne seg med). Grunntanken til Apple er at kunden får noen enkle valg. Deretter lar de kunden få hele opplevelsen av perfeksjon og brukervennlighet. Helt fra bestilling, konfigurasjon, bruk til ferdig oppbrukt produkt. Tesla begynte så bra med noen enkle valg, men ender opp med å sause det hele til med ørten alternativer som de ikke engang klarer å fortelle hva innebærer. Det spørs om kundene som kommer etter oss early adaptors lar seg begeistre så lett?

Grunn nr 2. Tesla går inn i en fase hvor de forsøker å selge skinnet før bjørnen er skutt. Tillegg på tillegg på tillegg på tillegg, før kunden har signert. Hvor tror man til slutt grensen er? Hvor går egentlig grensen for hva kunden er interessert å betale? Hadde Tesla vært litt smartere, hadde de ventet med alle tilleggsopsjoner til neste års modell. Ny modell til neste år med ny spec til ny pris. Eller kanskje samme pris, bare litt bedre. Og litt større begeistring og omsetning. Nye enkle valg. Ferdig spekket på nettet. Skikkelig og ordentlig. Ny lansering med brask og bram. Halelujastemning i vekkelsesmøte (Apple stemning). Ferdig med den. Jeg er temmelig sikker på at det er mange som føler det på akkurat samme måten som meg, slik Tesla holder på akkurat nå... Følelsen av å bli lurt.

Grunn nr 3. Usikkerhet omkring kvalitet. Leser man gjennom US-forumets poster (disse postene er i stor grad fra dem som faktisk har tatt bilene i bruk), må man absolutt få lov til å stille seg spørsmålet; har Tesla virkelig kontroll over produktet? Man kan absolutt bli bekymret for å være blant dem som får et umodent og ikke ferdigutviklet produkt. Prisen for å være early adaptor kan være høy. Ref oss tidlige Leaf-eiere.

Grunn nr 4. På bekostning av et pent utseende, har Tesla etter min mening gjort  noen uforståelige kompromiss. Farlige passasjerplasser bak (ikke-fungerende nakkestøtter), noen latterlige solskjermer. Dårlige sidespeil. Ikke hengerfestemuligheter. Svære slaskete vindusviskere (selvopplevd). De fleste i menigheten er sikkert uenige med meg. Men tenk dere litt om. Hvorfor kompromisse med slike viktige hardware-løsninger. Software kan aldri erstatte hardware fullt ut.

Forsøker igjen om et år eller to. Har Tesla blitt voksne? Har de overlevd den første begeistringsfasen? Markedet er nemlig nådeløst. Eller fortsetter de på samme måte? Kanskje ny og forbedret teknologi? Kanskje bedre batterier? Kanskje andre og mer voksne produsenter kommer med noen spennende konsepter eller produksjoner. BMW ligger forøvrig på topp mht kundetilfredshet. Vi trenger imidlertid 2 biler. Så kanskje en til BMW elbil? Eller en annen billig elbil, mens vi venter på noe bedre.

Til dere andre som tar sjangsen. Lykke til. For deres del håper jeg at jeg tar fullstendig feil.

Diskusjon eller fornektelse?
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Muffinman

Jeg ser også med stor undring på adferden til det du kaller menigheten...kanskje Tesla har gjort ett eller annet riktig likevel siden så mange svelger så mye rått? Videre har jeg full forståelse for det du skriver, og er enig i det meste.

MEN; Jeg går inn i dette med åpne øyne. Jeg er forberedt på en bil med barnesykdommer, og til dels dårlige løsninger. Til gjengjeld får jeg en svært rask og stor bil på det som må sies å være på billigsalg, sett med norske avgiftstrøtte øyne. Jeg ser det slik at nå må jeg slå til for å få mest mulig uttelling før subsidiene trappes ned, samtidig som elbilene tar et kvantesprang framover med S. Tiden er moden, det er en viss risiko og jeg må inngå noen kompromisser men det er jeg villig til å gjøre.

Så jeg er 95% sikker på at jeg kommer til å finalize en P85 med alt unntatt lydpakke, P+ og dobbeltlader om noen uker.

For øvrig kudos for et innlegg som er en forfriskende motvekt til lovsangen fra menigheten :)


Leaffen

Sitat fra: Muffinman på fredag 19. april 2013, klokken 22:11
For øvrig kudos for et innlegg som er en forfriskende motvekt til lovsangen fra menigheten :)

Takk for den. Det har bare med noe jeg har lært meg de siste årene. Spør hvorfor 5 ganger, når du er i tvil om kvalitet.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Havebigfun

Flott sammenstilling Modelsn!
Det er på tide med denne tråden. De av oss som veier frem og tilbake har hjelp i strukturert diskusjon rundt ulempene. De som synes alt er bare gleden kan sløyfe å åpne denne tråden.
Mye av det som er gjort av Tesla er meget bra.
Det som gir ubehag hos meg er kommunikasjonen, rot uten like!!

Det andre at det åpenbart skal tjenes mange penger!! Norge er spes egnet for det med det høye prisnivået.
Foreløpig er jeg på plussiden- ekstrapakkene Tesla kom med skal de ha honnør for- de lytter til brukerne!
Eneste aberet der er prisene- som riktig nok er lavere enn tilsvarende hos BMW- dette gjelder imidlertid bare når Teslas priser sammenlignes med tungt avgiftsbelastede konkurrentpriser.


ohh

Det er helt tydelig at Model S ikke er noe for deg nå.
Når man reserverte denne bilen var den enten ikke produsert enda, eller hvertfall ikke klar for det Europeiske markedet. Når man reserverte allikevel, må man anta at det kan bli litt frem og tilbake - det er jo tross alt ikke et ferdig produkt enda. De som har fulgt med på US-forum har sett dette, og enten trukket seg eller er fortsatt interessert i dette produktet.

Jeg er enig i flere av punktene dine over, men å trekke seg fordi (forenklet fremstilt):
- Tesla ikke er Apple
- Du har fått mulighet til å lege til flere opsjoner
det skjønner jeg ikke.

Men - sum av summarum; Å være tidlig ute betyr at man nok må forvente litt av det vi ser her. Jeg har slått meg til ro med det. Jeg har selv reagert et par ganger - men det har gått på at det har sett ut for at man har blitt urettferdig behandlet. Sist gang var ved inkludering eller ikke av 21" dekk i perf+ pakken. Nå ryddet Tesla opp i den saken - og alt er ok. Hvertfall ok nok for meg til at jeg gleder meg til bilen kommer. Så får du kalle meg hva du vil. Du kan hvertfall kalle meg Tesla-eier om noen måneder! :)

Edit: PS: Håper du kommer tilbake om et år eller 2. Antar at den nye organisasjonen til Tesla (som de har stablet på bena siste året) da har satt seg, og at ting går litt mer på skinner.. :)
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

gbzdoc

Ang. Apple analogien din; Er det ikke egentlig gret at det mange missliker mest med Apple ikke blir hermet etter av Tesla?

Jeg er i hvert fall veldig glad for at vi får de nye valgene. Jeg er et fritt tenkende vesen og setter pris på å kunne ta egne valg...

Ok litt surr i det siste, men mye av surret har forumsmedlemene selv vært kilden til. Sånn går det når alle er så ekstremt utålmodige. Selv de som ikke har fått finalize knapp. Selv de som ikke har bestilt bilen enda!

Nei, gleder meg til å få bilen min jeg, selv med slappe vindusviskere. ;-)

Kallagtunet

Bra tiltak med denne tråden. Mine bekymringer i tillegg til dine,

Som nevnt i andre tråder, vil Tesla overleve, dvs vil man sitte der med en dyr bokstøtte på grunn av at man ikke klarer å få det til å gå rundt når og opprettholde salget når alle entusiastene som har stått på venteliste har fått biler og eventuelt samtidig får problemer med enkelt komponenter på mange biler som koster dem mye å fikse opp i (ref noen av feilene som oppleves i USA så er jeg ikke helt overbevis om at alle komponenter er testet på nivå med det etablerte bilfabrikker gjør før de slepper en model).

Skjønner de at de selger biler i Norge med Norske forbruker lover. Google translate av alt skriftlig materiale lover ikke helt godt. Hvordan vil Tesla fungere som motpart etter at bilen er kjøpt (on a sidenote hvordan skal de holde liv i 4 service sentere med det begrensede antallet biler det er i Norge selv om de gjør suksess her?)

ohh

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 19. april 2013, klokken 22:55
Bra tiltak med denne tråden. Mine bekymringer i tillegg til dine,
[snip]
ref noen av feilene som oppleves i USA så er jeg ikke helt overbevis om at alle komponenter er testet på nivå med det etablerte bilfabrikker gjør før de slepper en model
[snip]
Hvilke komponenter er det du sikter til her som (fortsatt) gjør deg usikker?
Og: Forventer du ikke noe mer barnesykdommer (i USA, hvertfall) med denne bilen - den første bilen fra grunnen av fra et nytt bilmerke - enn fra de etablerte produsentene?
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Balrog

1. Er det noe jeg vil sette umåtelig pris på er det om Tesla ikke "blir Apple". Et selskap som i alle år har melket sin tilnærmede monopolposisjon i markedet for mest mulig penger. Etter at Jobs forsvant er innovasjonen nærmest ikke-tilstedeværende.

2. Å velge VEKK Tesla på grunn av flere tilvalgsmuligheter som du ikke behøver å velge? Are you serious?  ::)

3. Dårlig kommunikasjon av løsninger: Definitivt, spesielt på ladeløsninger.

Så MÅ vi legge til at Tesla på kort tid i tillegg til å få produksjonen i gang skal være Petter Smart å finne løsninger på ulike spenninger og strømstyrker i USA/EU og Norge., samt tilpasse til ulike hurtiglademuligheter på én gang i én plugg. Her står det IKKE på viljen til Tesla, men å finne fungerende løsninger kjapt, samtidig som de holder på med alt annet. Tesla har begrensede ressurser. Kommer disse løsningene opp før bilene blir levert er Tesla helt fantastisk dyktige. Det er det mange av oss som tror at er som å tro på Julenissen, Jesus, Allah eller Snåsamannen.

Jeg ser ikke at noen av disse 3 argumentene er vesentlige nok til å heve kjøpet av tidenes feteste elbil og det mest attraktive bilkjøpet på markedet.

My 5 cents.

Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Leaffen

Sitat fra: Balrog på fredag 19. april 2013, klokken 22:59
Så MÅ vi legge til at Tesla på kort tid i tillegg til å få produksjonen i gang skal være Petter Smart å finne løsninger på ulike spenninger og strømstyrker i USA/EU og Norge., samt tilpasse til ulike hurtiglademuligheter på én gang i én plugg. Her står det IKKE på viljen til Tesla, men å finne fungerende løsninger kjapt, samtidig som de holder på med alt annet. Tesla har begrensede ressurser.

For det første. Det er Tesla selv som ivrer for å sammenligne seg med Apple. Hele konseptet dere påberoper seg å være en Apple- kopi.

For det andre. Det er kanskje når de har såpass mange baller i luften, de skulle hatt is i magen til å gjøre seg ferdig det viktigste først; image og kvalitet.

Husk at (litt flåsete sagt av meg):

1. Evig eies kun et dårlig rykte.

2. Kvaliteten merkes lenge etter at prisen er glemt.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Kallagtunet

Sitat fra: ohh på fredag 19. april 2013, klokken 22:59
Hvilke komponenter er det du sikter til her som (fortsatt) gjør deg usikker?

Dørhandtak som ikke kommer ut
Dører som ikke lar seg lukke/vanskelig å lukke
12v batteri som dør
Pano tak med ulyder/lekkasje/som kjører seg fast.
Dugg på vinduer/ventilasjon
Viduer som er stuck åpne/faller ned i døren
Biler som låser seg opp/dører som går opp av seg selv mens den er parkert
Vinduer som åpner seg selv mens den er parkert
Nøkler som sprekker
Biler som bare dør
Div problemer med software oppdateringer
Lekkasje fra batteri kjøle/varme system
Vampyr drain av batteri (der man har sagt at fiks er på vei i lang tid...)
Landekabel som en ikke får løsnet fra ladekontakt i bilen
Ladeluke som ikke lar seg åpne
Dårlig radio mottak
Etc

Epleskreller

Mitt største problem med Tesla er informasjonen, eller mangelen på korrekt informasjon.

At det kommer flere pakker er vel og bra, men de må bli flinkere til å fortelle hva man får med bilen og hva som er inkludert i pakkene. Det er alt for mye usikkert. Jeg har de siste ukene blitt litt mere betenkt og bestemte meg i dag for å kansellere TMX-reservasjonen min da jeg ikke lenger ser for meg at den blir aktuell..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

ohh

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 19. april 2013, klokken 23:13
Sitat fra: ohh på fredag 19. april 2013, klokken 22:59
Hvilke komponenter er det du sikter til her som (fortsatt) gjør deg usikker?
Og: Forventer du ikke noe mer barnesykdommer (i USA, hvertfall) med denne bilen - den første bilen fra grunnen av fra et nytt bilmerke - enn fra de etablerte produsentene?

Dørhandtak som ikke kommer ut
Dører som ikke lar seg lukke/vanskelig å lukke
12v batteri som dør
Pano tak med ulyder/lekkasje/som kjører seg fast.
Dugg på vinduer/ventilasjon
Viduer som er stuck åpne/faller ned i døren
Biler som låser seg opp/dører som går opp av seg selv mens den er parkert
Vinduer som åpner seg selv mens den er parkert
Nøkler som sprekker
Biler som bare dør
Div problemer med software oppdateringer
Lekkasje fra batteri kjøle/varme system
Vampyr drain av batteri (der man har sagt at fiks er på vei i lang tid...)
Landekabel som en ikke får løsnet fra ladekontakt i bilen
Ladeluke som ikke lar seg åpne
Dårlig radio mottak
Etc

Dette er en oppsummering av noen av feilene som har fremkommet når det nå er levert ca 8000 biler i USA og Canada - ofte kun hos en/få bruker(e).

Da har jeg noen spørmål til deg:
- Hadde du forventet at det ikke skulle være noen som helst feil på bilene? Hvilket antall feil / eventuelt hvilke feil er akseptable/ikke akseptable?
- Har du noen gang vært på bilforum for andre merker og sett hva som kommer frem av problemer der? VW forum? BMW forum? Audi forum?
- Jeg har forventet mer barnesykdommer enn hos VW/BMW/Audi. Har du?

Foreløpig er jeg faktisk imponert over hvor lite problemer det har vært........
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Muffinman

Har opplevd mye av dette med andre bilmerker: 

Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 01. mai 1974, klokken 12:43
Dørhandtak som ikke kommer ut
Dører som ikke lar seg lukke/vanskelig å lukke  Saab
12v batteri som dør
Pano tak med ulyder/lekkasje/som kjører seg fast.  Soltak, Passat
Dugg på vinduer/ventilasjon            3-serie
Viduer som er stuck åpne/faller ned i døren
Biler som låser seg opp/dører som går opp av seg selv mens den er parkert  Citroen
Vinduer som åpner seg selv mens den er parkert
Nøkler som sprekker Saab
Biler som bare dør   Citroen - gjett om forhandleren var i villrede noen dager...
Div problemer med software oppdateringer Saab, Mercedes
Lekkasje fra batteri kjøle/varme system   Passat, Opel
Vampyr drain av batteri (der man har sagt at fiks er på vei i lang tid...)
Landekabel som en ikke får løsnet fra ladekontakt i bilen
Ladeluke som ikke lar seg åpne
Dårlig radio mottak Citroen
Etc

Jeg har med andre ord opplevd mye av dette på nybiler av andre merker, i tillegg til masse problemer med motor, gir, clutch, partikkelfilter, egr, eksos osv. som S ikke har. I tillegg har jeg opplevd at smilene var borte når bilen var betalt og garantifeilene begynte å dukke opp, og at man rett og slett ikke har greid å reparere feilene og prøvd å snu det til at det "var bra bilen var slik".

Jeg har med andre ord opplevd såpass mye krøll med nybiler at det vil forundre meg om det IKKE blir diverse med S. Like vel ser det ut som det heller mot kjøp.

Dr.Ling

Jeg hiver meg på.
Jeg er også sånn passe skeptisk til alle feilene som rapporteres, og ber til Gud om at de fleste er fikset før det er min tur å signere. Jeg hadde også mine tvil til om Tesla kommer til å overleve, men er egentlig ikke i tvil om dette lengre. De er dårlige på kommunikasjon, men verdens beste på innovasjon og ståpåvilje, og jeg tviler ikke på at de gjør sitt beste for å yte service. Om de går konk vil Toyota eller noen andre kjøpe dem opp og fortsette eventyret.

Dette med stadige tilvalgsmuligheter ser jeg ikke på som noen ulempe. Tesla har faktisk vært utrolig raske til å utvikle det kjøperne har påpekt av mangler. Jeg kan ikke se for meg at det skulle vært bedre på noen måte for en bilprodusent som nettopp har startet opp masseproduksjon.

Det er helt andre ting som gjør at jeg tviler på om jeg skal kjøpe Model S:

- Dette med alle feil som er rapportert som nevnt tidligere.
- Skal jeg bruke så mye penger på bil? Ok den er kanskje et røverkjøp sammenlignet med andre liknende biler her i bakvendtland, men det er fortsatt mye penger for en som bare har hatt biler (og feilfritt bilhold) til maks 100k.
- Dårlig servicenettverk og monopol på service
- Usikkerhet rundt hva som jeg må gjøre med el.anlegget hjemme.
- Jeg var også ganske skuffet etter prøvekjøringen i Oslo. Kvaliteten på seter f.eks er middelmådig, og kjøreegenskapene likte jeg ikke noe særlig.
- Jeg trenger egentlig en bil med hengerfeste, og som kan kjøre på en kjerrevei til hytta :)
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA