Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor jeg kansellerer (eller vurderer å kansellere)! Håper Tesla leser her.

Startet av Leaffen, fredag 19. april 2013, klokken 21:58

« forrige - neste »

toS


Sitat fra: MyTess på mandag 03. februar 2014, klokken 00:00
Det må være lov å ha forskjellige meninger på et forum uten at andre skal kalle det sutring!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Men det er jo nettopp det det er. Siden jeg har kjøpt Tesla istedenfor f.eks MB, skal jeg da trolle rundt inne på MB forum og fortelle hvorfor jeg ikke har kjøpt MB, og kanskje sveive innom Porsche og BMW gutta også så ingen skal føle seg utelatt? Fascinerende at man bruker så mye tid inne på et Tesla forum når man ikke er Tesla-eier eller reservasjonsholder. Bare støy som ingen har noe glede av.



Sent from my iPad using Tapatalk

Kallagtunet

Denne var vel utdebatert i fjor høst... Hvorfor da bruke energi på å holde liv i tråden. Det som er kjipt er vel att trådstarter fikk mer rett i sine bekymringer en mange av oss liker...

Leaffen

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 03. februar 2014, klokken 06:07
Denne var vel utdebatert i fjor høst... Hvorfor da bruke energi på å holde liv i tråden. Det som er kipt er vel att trådstarter fikk mer rett i sine bekymringer en mange av oss liker...
Ja. Faktisk litt morsom lesning nå i ettertid. Alltid kjekt i ettertid å kunne si "hva var det jeg sa". Jeg vil absolutt peke på at det heller ikke var trådstarter som har holdt liv i tråden.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

MyTess


Sitat fra: toS på mandag 03. februar 2014, klokken 00:11

Sitat fra: MyTess på mandag 03. februar 2014, klokken 00:00
Det må være lov å ha forskjellige meninger på et forum uten at andre skal kalle det sutring!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Men det er jo nettopp det det er. Siden jeg har kjøpt Tesla istedenfor f.eks MB, skal jeg da trolle rundt inne på MB forum og fortelle hvorfor jeg ikke har kjøpt MB, og kanskje sveive innom Porsche og BMW gutta også så ingen skal føle seg utelatt? Fascinerende at man bruker så mye tid inne på et Tesla forum når man ikke er Tesla-eier eller reservasjonsholder. Bare støy som ingen har noe glede av.

På et forum, som mange bruker for å bestemme seg for kjøp/ikke kjøp ønsker man å få vite både fordeler og ulemper. TS hadde forøvrig en reservasjon, og alle intensjoner om å kjøpe bilen. Og det er dermed veldig interessant å høre hvorfor man dropper kjøpet.

Ønsker man bare å lese om det fantastiske produktet, uimotsagt, kan man jo bare lese hjemmesiden til tesla istedet for et forsøksvis balansert forum.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kallagtunet

Spot on MyTess!

Det er bare det at "TOCN gutta" vil ha diskusjon om problemer på sitt lukkede forum kun for medlemmer... Akkurat som at de problemene som er med bilene i US blir diskutert i lukkede tråder på Tesla sitt eget foprum der kun eiere får tilgang... Tas problemer de opp i åpne tråder slå "Teslamafiaen" til og trykker rapporer tråd og etter at 7 har gjort det så slettes slettes tråden automatisk...

Lovprising i alle former derimot det er helt greit å ta på den åpne delen.

Blir ikke bra forbruker opplysning av sånt, bare kjøpere som potensielt blir skuffet over produktet de faktisk får (som i mine øyne fortsatt er best tilpasse de som har litt lyst til å være betatestere og kan leve med noen snags.).

Heldigvis har en så langt klart å få til en ok balanse her på Elbilforum men det har som alle vet ikke vært uten tildels mange "sverdslag"!!! :D

Øyvind.h

Har det for meg vært en feilfri opplevelse fra dag 1? Nei. Ville jeg kjørt en annen bil? Ikke søren!

Etter snart et halvt år eierskap kan jeg se tilbake og konkludere med at jeg tok det rette valget for meg. For meg er det nesten vanskelig å begripe at folk som har råd og får dekket sine behov med Model S velger å vente :) 

Bilen gir meg enormt med kjøreglede, og har totalt parkert biler som eks E-klasse, 5-serie, Passat, Mondeo og andre middelklasse-biler. Å vente et par år på bedre vindusviskere, bedre kvalitet på ladekabel etc. er noe jeg ser nå i ettertid at jeg er glad jeg ikke gjorde selv om det er helt naturlig for meg å være kritisk og få ting belyst når jeg mener det er nødvendig.

Vil ikke si "hva var det jeg sa", men det er deilig å nyte denne bilen hver eneste dag. Utrolig glad jeg ikke lot usikkerheten ta overhånd tilbake i 2012, for jeg blir bare mer og mer sikker i min sak for hver tur jeg kjører.

Andre har selvfølgelig andre preferanser :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 03. februar 2014, klokken 09:13
Spot on MyTess!

Det er bare det at "TOCN gutta" vil ha diskusjon om problemer på sitt lukkede forum kun for medlemmer... Akkurat som at de problemene som er med bilene i US blir diskutert i lukkede tråder på Tesla sitt eget foprum der kun eiere får tilgang... Tas problemer de opp i åpne tråder slå "Teslamafiaen" til og trykker rapporer tråd og etter at 7 har gjort det så slettes slettes tråden automatisk...

Så har de vel også hatt litt større problemer med trolling der, folk som poster om en masse påståtte feil og så viser det seg at de ikke eier en Tesla engang...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kagex

Vel ting kan mistolkes. Ser jo eksemplet der NTB refererer til eventen der det var spm om det kunne bli mulighet til å slå av traction kontroll og de skriver at vi er misfornøyde med traction kontrollen

Sent from my GT-I9505 using Xparent Cyan Tapatalk 2
P29687

Kallagtunet

Sitat fra: jkirkebo på mandag 03. februar 2014, klokken 09:33
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 03. februar 2014, klokken 09:13
Spot on MyTess!

Det er bare det at "TOCN gutta" vil ha diskusjon om problemer på sitt lukkede forum kun for medlemmer... Akkurat som at de problemene som er med bilene i US blir diskutert i lukkede tråder på Tesla sitt eget foprum der kun eiere får tilgang... Tas problemer de opp i åpne tråder slå "Teslamafiaen" til og trykker rapporer tråd og etter at 7 har gjort det så slettes slettes tråden automatisk...

Så har de vel også hatt litt større problemer med trolling der, folk som poster om en masse påståtte feil og så viser det seg at de ikke eier en Tesla engang...

Mulig det, jeg har fulgt US forumet ganske tett i ett år og synes at Tesla fanboy trollene er mye mer utbredt (Jeg er vel ikke den eneste som utrykker dette der) og plagsomme der enn de få tilfellene der det kommer ikke reelle rapporter om problemer (som selvsagt i noen tilfelle har vært drevet av personer som har Shortet Tesla aksjer)....

Men så er det nok mange på det forumet som er lastet tungt opp med Tesla aksjer og åpenhet om problemer er en trussel for kursen.

toS

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 03. februar 2014, klokken 09:13
Spot on MyTess!

Det er bare det at "TOCN gutta" vil ha diskusjon om problemer på sitt lukkede forum kun for medlemmer... Akkurat som at de problemene som er med bilene i US blir diskutert i lukkede tråder på Tesla sitt eget foprum der kun eiere får tilgang... Tas problemer de opp i åpne tråder slå "Teslamafiaen" til og trykker rapporer tråd og etter at 7 har gjort det så slettes slettes tråden automatisk...

Lovprising i alle former derimot det er helt greit å ta på den åpne delen.

Blir ikke bra forbruker opplysning av sånt, bare kjøpere som potensielt blir skuffet over produktet de faktisk får (som i mine øyne fortsatt er best tilpasse de som har litt lyst til å være betatestere og kan leve med noen snags.).

Heldigvis har en så langt klart å få til en ok balanse her på Elbilforum men det har som alle vet ikke vært uten tildels mange "sverdslag"!!! :D
Det er vel i overkant selvhøytidelig å ta på seg forbruker-råd rollen, men deg om det. Har ingen problemer med at faktiske eiere av bilen deler erfaringer, det er både nyttig og bra. Det som er viktig med et forum som dette er at vi som eier eller snart skal eie en Model S kan forberede oss, evt plukke opp nyttig erfaring fra andre. Det er jo ikke bare selve bilen som er "ny", men hele måten å tenke bilhold/bilbruk på.
Syting og klaging fra folk som ikke har erfaring selv/sitter på gjerdet, derimot.....

OddB

Hva er egentlig agendaen din Kallagtunet ?  Nå har jeg forgjeves prøvd å formidle synspunkter angående TOCN til deg i en annen tråd men opplever at du ikke er interessert i å prøve å se verden fra andres synsvinkel . ...og jeg som trodde JEG var i overkant kverulantisk ! :P
Hvordan er DIN eieropplevelse ?

Sent from my GT-I9100 using Forum Fiend v1.1.5.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

snurrehue

Sitat fra: toS på mandag 03. februar 2014, klokken 00:11
Fascinerende at man bruker så mye tid inne på et Tesla forum når man ikke er Tesla-eier eller reservasjonsholder. Bare støy som ingen har noe glede av.

Jeg passer da sikkert inn i gruppen av de som skaper "støy som ingen har glede av". Burde jeg da holde meg unna dette forumet?

Jeg er altså en av de som ennå ikke har fått ut fingeren og fått kjøpt/bestilt meg Tesla ennå. Likevel frekventerer jeg dette forumet ganske hyppig. Grunn? Jeg vil lære mer om Model S. MYE mer. Tilnærmet ensrettet positivt prat har null og niks for seg. Det blir akkurat som å høre på 80-åringen som har kjøpt seg ny Toyota Yaris og synes det er den beste og mest feilfrie bilen han noensinne har hatt.

Alt det positive vet jeg om. Ingenting er verre enn skuffelsen når man har blitt messet full av positivitet, skaper seg enorme forventninger, for så å oppleve større og mindre feil, dårlige seter, dårlig viskerkonstruksjon etc når man endelig har overtatt bilen. DA skaper man misfornøyde kunder.

I helga fikk jeg endelig anledning til en litt lengre prøvetur i en Model S, med min bedre halvdel som passasjer. Jeg har heldigvis omsider fått henne over på det å være positiv til kjøp av en Model S, men prøveturen gjorde henne faktisk skeptisk igjen. Tre grunner til det:
- Volumkontroll. Er det virkelig bare fra scrollehjulet på rattet at man kan justere volumet på Model S? Glemte å spørre Teslarepresentanten om dette.
- Frost på frontruta ETTER at vi begynte å kjøre. Ruta var fin og frostfri når vi tok løs, etter at bilen hadde stått innendørs over natta. Ute var det -5 grader, med lett snø i lufta. Ute på motorveien var det saltet, så veibana var fuktig. Dermed litt snø/slaps som hang i lufta virvlet opp av andre kjøretøy. Når dette traff frontruta, frøys det til is. Hjalp ikke å få det bort med vindusviskerne. Varmeapparatet på maks. Full blås på viftene på frontruta. Det hjalp ikke. Dannet seg mer og mer is, og til slutt var det bare å legge seg i høyrefila og krysse fingrene for at det fremdeles ville være mulig å nå frem til neste avkjørsel uten å måtte stoppe for å skrape is. Det gikk heldigvis bra. Deretter ble det spylt vindusspylervæske nesten hele tida mens vi var på motorveien, og frontruta ble da holdt tilnærmet isfri.
Var en av de amerikanske bilene, så det skulle visstnok ikke være slikt problem på europeiske versjonene.
- Ryggekameraet. Sjekket dette før vi dro. Det var da klar sikt bakover. Etter bare noen hundre meter på motorveien slo jeg på ryggekameraet igjen. Bildet var nå svært dårlig, dvs tilsmusset kamera.

Jeg visste om ryggekameraet før denne prøveturen, og jeg hadde også forberedt dama på det, med en forklaring om at sånn var det på alle (ok, nesten alle) andre biler med ryggekamera. Men frontruta og volumkontrollen var to ting hun hengte seg opp i.

Saken er: gjennom et slikt forum, hvor både positive og negative erfaringer fritt kan tas opp, kan man forberede seg til et eventuelt kjøp, og videre til overtakelse. Ved å være klar over de potensielle negative faktorer man kan oppleve når man står der med nøklene til en premiumbil til en godt over gjennomsnittet brutto årslønn, vil terskelen for å bli fornøyd være langt lavere. Personlig er jeg den typen som liker å ha kontroll på alt det negative på forhånd. Det positive er det jeg selv ønsker å oppleve og bli overrasket over.

mrjalle

Sitat fra: snurrehue på mandag 03. februar 2014, klokken 10:32
- Volumkontroll. Er det virkelig bare fra scrollehjulet på rattet at man kan justere volumet på Model S?

Det er volumkontroll nede til høyre på touchskjermen i midten.

Øyvind.h

Volum kan du justere nederst på den store skjermen. Kona visste heller ikke det i starten. Trykk på scroll gir vel mute :)

Is på ruta er ikke noe problem?

Ryggekameraet må jeg dra fingeren over med jevne mellomrom. Det blir ikke skittent rett oppi gata, og nå bruker jeg i hovedsak sensorer. Men det må nok tørkes av flere ganger i uken når det er vått på veien.

Kona var skeptisk mtp rwd og størrelse før vi fikk bilen. Nå elsker hun bilen. Forvarmer med app to ganger daglig, elsker fremkommeligheten (bare gi gass, bilen sørger for grepet) og hun synes den er ekstremt lettkjørt. I tillegg har hun blitt glad i kraftressursene, noe jeg aldri hadde trodd ville være interessant :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

VigdisA

Manglet det defrost-funksjon på US-bilen?
Ikke vært noe problem i vår bil i alle fall.
Vi har vinterpakke, men defrost er vel standard på alle EU-biler?
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA